2016-01-03, 19:27
Medlem
Hej
Jag har under större delen av hösten haft ihållande ångest. När detta började gick jag redan på 50 mg Sertralin sedan 8 år tillbaka. Under dessa år har mitt liv fungerat bra, men nu från ingenstans kom ångesten tillbaka. Troligtvis beror det på stress. Min läkare ökade då min Sertralin-dos till 100 mg. De har jag tagit i snart sju veckor. När fyra veckor gått mådde jag bra i två veckor. Nu äntligen gav ångesten med sig, men nej då. Ångesten kom tillbaka igen. Varför det, undrar jag. Det är också så att jag blivit mycket hjälpt av Atarax 10 mg under hösten, men nu verkar de inte hjälpa alls. Vad tror ni, har jag blivit tolerant mot dessa preparat. Jag trodde inte att man inte kunde bli det av Atarax. Finns det någon här som har råd att ge mig om hur jag kan komma ur denna ångest?
Tacksam för svar!
Citera
2016-01-03, 19:50
Medlem
loliravers avatar
Be om en ny medicin
Citera
2016-01-03, 21:35
Bannlyst
Sjukt hur psykiatrin fungerar att man ställs på antidepressiva år ut och år in.
Du har antagligen fått tolerans, något som tyvärr händer med dagens AD som egentligen bara är lämpade som korttidsbehandling. Effekten du påstår dig ha haft de senaste åren med den lilla dosen på 50 mg har uteslutande varit placebo.

Svårt att ge dig något råd. Hade tagit bort sertralin, väntat några veckor och gjort en bedömning. Är problemen kvarstående hade jag gått in med mirtazapin eller buspiron.
Citera
2016-01-03, 22:01
Medlem
thenewlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilencedBanana
Sjukt hur psykiatrin fungerar att man ställs på antidepressiva år ut och år in.
Du har antagligen fått tolerans, något som tyvärr händer med dagens AD som egentligen bara är lämpade som korttidsbehandling. Effekten du påstår dig ha haft de senaste åren med den lilla dosen på 50 mg har uteslutande varit placebo.

Svårt att ge dig något råd. Hade tagit bort sertralin, väntat några veckor och gjort en bedömning. Är problemen kvarstående hade jag gått in med mirtazapin eller buspiron.

Håller med SilencedBanana. Stor chans att verkan vara endast placebo. Ta bort sertralin och behåll atarax.
Läs mer om placebo och antidepressiva https://www.youtube.com/watch?v=Zihdr36WVi4 (Treating Depression: Is there a placebo effect? )

Prova att äta högdoerat d vitamin (rekommenderar 50mcg/dag), multivitaminer, omega 3 och rosenrot. Motionera och prova även mindfulness.

Måste du trots allt äta antidepressiva så skulle jag rekommendera dig aurorix.
Citera
2016-01-03, 22:46
Medlem
Tackar för svar, men undrar ändå om Atarax. Kan jag ha blivit tolerant av den också?
Citera
2019-04-09, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smajliz
Hej
Jag har under större delen av hösten haft ihållande ångest. När detta började gick jag redan på 50 mg Sertralin sedan 8 år tillbaka. Under dessa år har mitt liv fungerat bra, men nu från ingenstans kom ångesten tillbaka. Troligtvis beror det på stress. Min läkare ökade då min Sertralin-dos till 100 mg. De har jag tagit i snart sju veckor. När fyra veckor gått mådde jag bra i två veckor. Nu äntligen gav ångesten med sig, men nej då. Ångesten kom tillbaka igen. Varför det, undrar jag. Det är också så att jag blivit mycket hjälpt av Atarax 10 mg under hösten, men nu verkar de inte hjälpa alls. Vad tror ni, har jag blivit tolerant mot dessa preparat. Jag trodde inte att man inte kunde bli det av Atarax. Finns det någon här som har råd att ge mig om hur jag kan komma ur denna ångest?
Tacksam för svar!

Jag har fått sobril och stesolid att ta till under insättnimg och ökning av sertralindosen. Det har inte behövts ofta men vissa stunder för att häva ångesten när den är stark. Tycker du kan be om det från din läkare?
Det är bara en kortsiktig lösning för du kommer förhoppningsvis stabiliseras och må bättre så småningom. Jag är ingen läkare men man kan ju behöva höja ytterligare och då gäller samma sak, man kan må sämre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in