2016-01-03, 18:30
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av citrusdoft
Ja, det är inte lätt att förstå sig på denna galning och mördare. Men det är väl som du skriver att alla momenten har en betydelsefull plats i hans sjuka sexuella fantasier. Han är väl så exalterad när han äntligen lyckats på tag i ett offer att allt går som i ett lyckorus. När lyckoruset har lagt sig så är det bara att göra sig av med kroppen precis som om den vore skräp. Totalt vedervärdig person som kan bete sig på ett sådant sätt. Och denna person finns det de som fortfarande sitter och försvarar. Helt sanslöst är bara förnamnet. Vi ska vara ytterst tacksamma för att offrets pappa gjorde allt snabbt och rätt så att hela processen med att hitta henne kom igång blixtsnabbt. Ve och fasa om han hade haft tid och möjlighet att börja städa undan alla saker.
Ja, jag är mer benägen att tro det. Det spelar ingen roll i vilken turordning hon dog dvs under själva hängningen, strypning dess innan med 2.5 varv av snöret runt halsen. Det är hängslen och livrem att hon kommer dö en fasansfull död och brott på tungbenet är det. Sen hur snaran/snöret ser ut med 2 ändar som pekar rätt upp, sträckta under tejpen, hår framför ansikte innanför all silvertejp och skav på röret påtalar hängning oavsett. En sammantagen bild så att säga.
... och alldeles fasansfull.
2016-01-03, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HYDRA2016
Enligt vittnen har följande cirka tider observerats vad som hände då Lisa skulle åka hem på sin moped.

Lisa slutar sitt arbete och säger hejdå till jobbarkompisarna:

18.22 Lisa Holm skickar sms till sin pappa
18:25 Pizzavittnet kör förbi och ser på sin högra sida en man, X,
Vara på väg ut ur ladan X är då c:a 45m från mopeden. Hur han lyckas lura
Lisa till porten vid ladan vet vi inte.

18.26 Fickringning" från Lisa till hennes far som hör henne säga "Det är klart".
18.27 -18.30 Anfalls Lisa Troligen vid porten till ladan där örhänge och handske hittas.
Hon blir då troligen anfallen med snara och dragen på golvet, samt buren till
Upphängningsplatsen i slaktrummet, antingen redan död eller svårt medvetslös.

18.39 Lisas telefon är fortfarande påslagen.
18.52 Gustav Jönsson kör förbi.
Han ser en moped på parkering och ljus bil vid dörr.
18.54 Nerijus Åker bort från ladan Till Martorp troligen samma väg där alla fynd gjorts
Han vill troligen inte åka förbi sin bostad med ett lik i bilen
Se länk: http://www.mysterium24.se/?p=2600 KARTA.

18.56 Henrik Jönsson kör förbi ladan den grå bilen är då borta
18.59 Lisas telefon är inte längre påslagen

19.00 Vittnen Lars +Malin ser NB,s bil köra i hög hastighet från Blomberg till Martorp.
Komma ut ifrån grusväg. Det dammar grus.

19.10-19.25 Vid tiden är det mycket troligt att NB gömmer Lisa i byssjan och hjälm och jacka.

19.30 Vittnen Thomas och Annika ser Nerijus köra på vägen från Martorp mot Blomberg I närheten av NB,s bostad då dom bor grannar och vet vilken bil NB har.

[Irina ser att NB har kommit hem.Och sitter och röker på trappan.
[Irina ser att NB,s byxor är dammiga och lägger dem i tvättmaskinen.
19.35-19.51 NB snackar med sin mamma på Skye.
20.00 NB och Irina åker till Källby.
20.07-20.11 NB och Irina köper pizza hos Handlaren i Källby.

Ska man sedan ta med alla 10 st DNA och teknisk bevisning, samt att NB ville ha alibi ifrån
hustru och broder så talar all ditt tydliga spåk.
LIVSTID.
´

Du upprepar Niklas Lindströms genom hela fup-förhörens felaktiga uppgift. Varför? Rätt ska vara 1939.

Båda dessa vittnespar är redan avhandlade som icke användbara. De förstnämnda benämner fel bil och de sistnämnda är osäkra om dag och har sett bilden på NB i media. Det brukar i andra fall diskvalificera sådana vittnen, men inte i denna "fixade" utredning.
Senast redigerad av nopomil 2016-01-03 kl. 19:24.
2016-01-03, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Det dräller av oidentifierade bilar runt cafét vid intressanta tidpunkter. En ljusgrön/blå skoda liknande på parkeringen, en EPA-traktor, en mini-cooper, en landrover el liknande, svarta SUV:ar, vita skåpbilar. För att inte tala om en hjullastare. Det var mycke rörelse vid Blomberg den söndagkvällen. Många bilar som de boende/vittnen reagerat på i terrängen där omkring. Det är dock tydligen irrelevant och ointressant för de flesta, inklusive utredarna verkar det som.

Just. För att inte tala om den blå bilen. Men de vittnesmål som inte passar in verkar bortrationaliserade.
2016-01-03, 18:45
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HYDRA2016
Enligt vittnen har följande cirka tider observerats vad som hände då Lisa skulle åka hem på sin moped.

Lisa slutar sitt arbete och säger hejdå till jobbarkompisarna:

18.22 Lisa Holm skickar sms till sin pappa

18.26 Fickringning" från Lisa till hennes far som hör henne säga "Det är klart".

18.39 Lisas telefon är fortfarande påslagen.
18.59 Lisas telefon är inte längre påslagen

20.07-20.11 NB och Irina köper pizza hos Handlaren i Källby.

Ska man sedan ta med alla 10 st DNA och teknisk bevisning, samt att NB ville ha alibi ifrån
hustru och broder så talar all ditt tydliga spåk.
LIVSTID.

Det här är det enda säkra man vet då det gäller exakta tider. Resten kan man ta som ca tider.
Skype- samtalet vet man inget om och är inte bevisat.
2016-01-03, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Ja, men om man nu är högst medioker, eller tillräckligt bra som du uttrycker det, varför vill man hävda att man är bäst?

Det finns mer än en skribent som sitter och glorifierar utredningen, att den är bland de bästa de sett. Det gör mig orolig för hur det är ställt med rättsäkerheten i landet ty jag ser inte det fantastiska med denna utredning. Tvärtom ser jag en massa klantiga misstag och en hel del högst ordinära arbetsinsatser. Det är en jävla tur att det fanns så mycket DNA som det nu fanns i detta fall för var hade det annars slutat?

Som jag sagt tidigare så känns det som de skjutit med hagel i blindo och det är en jävla tur att 10 av de över 130 haglen träffade målet.

Det haglar även av vittnesmål och en uppskö av bilar figurerar men vad jag än så länge läst så är det få av dem som verkar bli identifierade.

Jag håller det som mest troligt att NB fälls även i HR men tänk bort DNA och fundera på hur bra utredningen hade hållt då. Finns det då anledning att vara lite kritisk?

Hade dessa 10 träffar inte funnits hade polisens hela (ensidiga iofs) arbete varit förgäves. Alla undersökningar och förhören kastade i sjön och folk hade blivit besvikna och förstått att det finns minst en dräpare därute.

Märkligt nog tycks utredarna "veta" att dessa DNA-träffar kommer att hittas långt innan det har skett. Hur det nu är möjligt. Gissar de?
Senast redigerad av nopomil 2016-01-03 kl. 19:17.
2016-01-03, 19:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Hade dessa 10 träffar inte funnits hade polisens hela (ensidiga iofs) arbete varit förgäves. Alla undersökningar och förhören kastade i sjön och folk hade blivit besvikna och förstått att det finns minst en dräpare därute.

Märkligt nog tycks utredarna veta att dessa DNA-kommer att hittas långt innan det har skett.

Sitter du och diskuterar med dig själv nu också? Det är väl enda sättet du kan få medhåll i dina försök att få din balt-kompis att framstå i bättre dager. Vad bygger du din teori på att utredarna vet att dessa DNA-KOMMER att hittas långt innan det skett? Men nu finns ju dessa 10 DNA-träffar så nu är ju inte detta aktuellt så vad är syftet att tjafsa om detta? Vem är då den andre dräparen som går lös därute? Det har du aldrig förklarat trots tusentals inlägg om mördarlitauerns oskuld. Är det inte dags att du avslöjar vem som är den skyldige. Och när du ändå är igång kan du väl redogöra för hur det gick till också. Har du inga ideér om detta? Ja, då förstår jag att det är svårt att svara. Du kan ju också skylla på att du inte vill tala om detta innan rättegången i hovrätten som vissa andra gör förstås.
2016-01-03, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av citrusdoft
Sitter du och diskuterar med dig själv nu också? Det är väl enda sättet du kan få medhåll i dina försök att få din balt-kompis att framstå i bättre dager. Vad bygger du din teori på att utredarna vet att dessa DNA-KOMMER att hittas långt innan det skett? Men nu finns ju dessa 10 DNA-träffar så nu är ju inte detta aktuellt så vad är syftet att tjafsa om detta? Vem är då den andre dräparen som går lös därute? Det har du aldrig förklarat trots tusentals inlägg om mördarlitauerns oskuld. Är det inte dags att du avslöjar vem som är den skyldige. Och när du ändå är igång kan du väl redogöra för hur det gick till också. Har du inga ideér om detta? Ja, då förstår jag att det är svårt att svara. Du kan ju också skylla på att du inte vill tala om detta innan rättegången i hovrätten som vissa andra gör förstås.

Jag svarade på #Ruggedo. Du får kolla bättre nästa gång.

Ang din fråga om min "teori" så är det ingen teori. Det står i fupen. Svart på vitt.

Förhör 22 juni
säga vi har inga såna svar just nu men vi, men vi kommer få

vi har tid och leta och vi kommer leta tills vi hittar,

(FB) Alternativa teorier om mordet på Lisa Holm (utbruten tråd)
2016-01-03, 20:09
Bannlyst
Citat:
Jag svarade på #Ruggedo. Du får kolla bättre nästa gång.

Ang din fråga om min "teori" så är det ingen teori. Det står i fupen. Svart på vitt.

Förhör 22 juni
säga vi har inga såna svar just nu men vi, men vi kommer få

vi har tid och leta och vi kommer leta tills vi hittar,

(FB) Alternativa teorier om mordet på Lisa Holm (utbruten tråd)

Jag har kollat så det räcker. Du glömde svara på mina andra frågor.

Vem är då den andre dräparen som går lös därute? Är det inte dags att du avslöjar vem som egentligen är den skyldige? Och när du ändå är igång kan du väl redogöra för hur det gick till också. Har du inga ideér om detta? Bara att balten är oskyldig? Ja, då förstår jag att det är svårt att svara. Du kan ju också skylla på att du inte vill tala om detta innan rättegången i hovrätten som vissa andra gör förstås. Sätten att slingra sig är oändliga för att slippa redogöra för det man inte har en aning om.
2016-01-03, 20:20
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, det tror jag med. Kan ha sett Lisa passera på morgonen (sov på fm det kan man iaf glömma, två vittnen ser hans bil), han kan ha fixat fönsterblecket redan då. Han har all tid i världen att förbereda sitt "hit kit", arrangera i lada samt bil. Gluttar i fönstret. Sen susar han runt, hem en sväng, ut igen och tillbaks till ladan för att invänta och slå till om det blir läge. Mer beslutsam med tanke på att han misslyckades dagen innan. Och syvende och sist: Självklart har han hunnit med - jag gav honom en kvart till hans sjuka njutning igår - en utlösning, hon dör. Vad ska han syssla med mer där anser folk?
Fort iväg för att inte upptäckas, mission completed.

Kan du inte hålla med om att detta låter väldigt långsökt?

Detta resonemang innebär ju att NB skulle ha valt ut Lisa och att han dessutom vet att hon ska åka moped för första gången just denna söndag. Han är överlycklig och full av adrenalin för på kvällen ska Lisa bli kvar själv sist utanför cafét vid sin moped. Hur har han fått reda på detta?

Resonemanget kring Adriana är väl att han tog vem som helst bara han fick leva ut sina fantasier? På en sisådär 10 - 20 minuter. Hänga någon som blottats samtidigt som han tittar och njuter?

Detta rovdjursaktiga ("predatory") beteende du beskriver borde väl ha visat sig långt tidigare? Till och med i rätten säger ju tex GJ att de inte alls kan förstå att NB skulle vara skyldig till detta. Ingen tycks ha märkt av detta beteende tidigare.

Den tekniska bevisningen finns men iaktagelser, förutom Adrianas ganska osäkra vittnesmål om dagen innan, lyser med sin frånvaro. Borde det inte finnas fler iaktagelser som tyder på detta beteende? Det är AB som pekats ut som den som en mentalt handikappad flicka tycker förföljer henne och där med känner obehag.

Jag tycker varken synd om NB eller vill att han skall bli fri men jag får fortfarande inte ihop allt med alla vittnesmål och de bevis som finns och det föreslagna händelseförloppet. Det föreslagna förloppet känns mer som något spekulativt filmmanus.

Bara en sån här detalj i det tidsschema som förespråkas av en del här:

18.52 Gustav Jönsson åker förbi. Ser moped på parkering och ljus bil vid dörr.
18.54 Nerijus Åker bort från ladan Till Martorp
18.56 Henrik Jönsson passerar ladan. Den grå bilen är då borta

NB är alltså så iskall att han väljer framsidan av ladan till att parkera för att lasta in en plastinsvept Lisa. Han måste dessutom ha hämtat bilen från något gömt ställe för detta ändamål då det ju finns andra vittnen som kört förbi tidigare och då har den inte stått där. Ca 18:40 åker tex "pizza-Janne" (som såg "killen" med ruffsigt hår och skäggstubb komma ut ur ladan Ca 18:20) förbi på vägen tillbaka hem utan att notera någon bil.

Om det gått till enligt den tidtabellen så måste NB haft en ofantlig tur att inte bli "tagen på bar gärning" vid ett flertal tillfällen.

Det finns dessutom två vittnen som hävdar att de sett Lisa vid mopeden. Det ena Kl. 18:20 (Fallgern Vargas) och det andra mellan 18:30 - 18:40 (M. Jansson). Det betyder ju att Lisas fickringning borde skett vid mopeden.
Senast redigerad av Ruggedo 2016-01-03 kl. 20:36.
2016-01-03, 20:42
Medlem
katws avatar
Citat:
Icke att förglömma "Anders" också som inte ens är omtalad mer som en pseudonym på ett ställe i fup (LS vittnesmål). Han har försvunnit helt - han som såg Lisa åka iväg.
1839 skedde för övrigt en location update vilket indikerar (på dessa nya mobiler) att den rört sig.

Svagt var ordet sa Bull om inte Rönnbäckskan kallar detta vittne då.
2016-01-03, 20:46
Medlem
katws avatar
Citat:
´

Du upprepar Niklas Lindströms genom hela fup-förhörens felaktiga uppgift. Varför? Rätt ska vara 1939.

Båda dessa vittnespar är redan avhandlade som icke användbara. De förstnämnda benämner fel bil och de sistnämnda är osäkra om dag och har sett bilden på NB i media. Det brukar i andra fall diskvalificera sådana vittnen, men inte i denna "fixade" utredning.

De var inte "icke användbara" i tingsrätten. Vad du personligen anser är inte relevant. Det första förhöret med de sistnämnda hölls innan Lisa hittades och de är inte alls osäkra på dag. Heller inte på att det var NB de såg.
2016-01-03, 20:47
Medlem
katws avatar
Citat:
Just. För att inte tala om den blå bilen. Men de vittnesmål som inte passar in verkar bortrationaliserade.

Stjärnadvokaten Rönnbäck kan kalla vilka vittnen hon så önskar. Du får väl "tipsa" människan.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in