2016-01-03, 01:43
Medlem
Koljarovs avatar
Otto Skorzeny kräver väl ingen närmare presentation för oss intresserade av WW2 och han gjorde många spektakulära saker varav fritagningen av Mussolini nog är den mest kända.

I slutet av WW2 fick Otto Skorzeny och hans ss-män ansvaret för operationer bakom fiendens linjer då dom som vanligen genomförde dessa uppdrag Brandenburgarna blev mer av en reguljär styrka.
Under Operation Greif som ägde rum i början av Ardenneroffensiven i december 1944 då han ledde en brigad utrustad med amerikanska, beslagtagna jeepar och tyska engelsktalande soldater iklädda amerikansk uniformer.
Normalt sätt leder detta till avrättning på stället men Otto Skorzeny klarade sig därifrån och greps först i början av 1945 för krigsförbrytelser.
Han borde avrättats som spion då han uppträtt i fiendens uniform men han frikändes 1947.
Frågan är varför.

Var det som i fallet med SS-Hauptsturmführer Klaus Barbie som trots sina bstialiska dåd fick hjälp av USA att gömma sig och jobba i kontraspionaget för att 1954 få hjälp av USA att fly till Bolivia.

Kort sagt, var Otto Skorzeny en medlöpare till USA och skyddades av dom?
Citera
2016-01-03, 02:18
Medlem
Var det inte så att han aldrig blev ifångatagen av de allierade i slutet av kriget?
Har för mig att han tog sig till Spanien där han senare dog på 50-talet(?).
Citera
2016-01-03, 02:38
Medlem
Ev1ld1cks avatar
Inte så super insatt,men läste precis klart "Skorzeny:Europas farligaste man" Om man nu ska tro på det karln skriver så borde det vara för att han och hans division frivilligt kapitulerade och inställde sej för jänkarna och samarbetade i så god mån som möjligt.Har kikat lite snabbt runt om vad han hade för sej lite här och där men som han framställer sig själv verkar han ju knappast vara "Europas farligaste man"
Citera
2016-01-03, 11:22
Medlem
Koljarovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ev1ld1ck
Inte så super insatt,men läste precis klart "Skorzeny:Europas farligaste man" Om man nu ska tro på det karln skriver så borde det vara för att han och hans division frivilligt kapitulerade och inställde sej för jänkarna och samarbetade i så god mån som möjligt.Har kikat lite snabbt runt om vad han hade för sej lite här och där men som han framställer sig själv verkar han ju knappast vara "Europas farligaste man"
Boken innehåller en del felaktigheter, om han minns fel eller ljuger för att framhäva sig själv låter jag var osagt.

Epitetet "Europas farligaste man" tror jag han fick när han lät sina engelskspråkiga tyska SS-soldater klä sig i amerikanska uniformer och skapa kaos under ardenneroffensiven.
Tänk dig själv om du inte vet om alla i ditt kompani var vän eller fiende, måste ha resulterat i mängder med friendly fire när misstroende amerikanska förband sköt på varandra.
Citera
2016-01-03, 13:56
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IspyWithMyLittle
Var det inte så att han aldrig blev ifångatagen av de allierade i slutet av kriget?
Har för mig att han tog sig till Spanien där han senare dog på 50-talet(?).

Dog 75, några månader innan Franco lämnade in varför han under ordnade former kunde få inträda i den eviga vilan;
https://www.youtube.com/watch?v=Oz6tBrK58u4

(sorry för OT: men den solglasögonprydde mannen som dyker upp några sekunder, fr o m 00:17 i filmen; kan inte det vara Alois Brunner som gäckade sin förföljare i över ett halvsekel!!?? Uniformen kan jag inte, men ser ut som en Kriegsmarine-variant, troligen disguise... även så järnkorset... Nåväl slog mig att jag skapat tråd om detta redan! (FB) Identifiering av Alois Brunner? ).

On-t; mycket troligt att TS har en poäng, om inte annat var ju Franco en lojal USA-vän post-WW2, men innan Skorzeny hamnade där kan han ha givit amerikanerna viktig info om sovjetiska vapensystem o dyl.
Citera
2016-01-03, 14:53
Medlem
Koljarovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Dog 75, några månader innan Franco lämnade in varför han under ordnade former kunde få inträda i den eviga vilan;
https://www.youtube.com/watch?v=Oz6tBrK58u4

(sorry för OT: men den solglasögonprydde mannen som dyker upp några sekunder, fr o m 00:17 i filmen; kan inte det vara Alois Brunner som gäckade sin förföljare i över ett halvsekel!!?? Uniformen kan jag inte, men ser ut som en Kriegsmarine-variant, troligen disguise... även så järnkorset... Nåväl slog mig att jag skapat tråd om detta redan! (FB) Identifiering av Alois Brunner? ).

Jag läste den tråden och enda alternativet till Alois Brunner som nämndes var Reinhard Gehlen men han hade ingen anledning till att fly till Spanien då han jobbade tätt ihop med CIA och senare blev chef för Västtysklands underrättelsetjänst.
Och kanske viktigaste av allt:Reinhard Gehlen fick aldrig ett järnkors, däremot fick Alois Brunner ett järnkors så du kan ha rätt.

Citat:
On-t; mycket troligt att TS har en poäng, om inte annat var ju Franco en lojal USA-vän post-WW2, men innan Skorzeny hamnade där kan han ha givit amerikanerna viktig info om sovjetiska vapensystem o dyl.
Vet du vad som hände med alla landsflyktiga nazistiska krigsförbrytare efter Francos död och Spanien blev en demokrati?
Citera
2016-01-03, 19:07
Moderator
Tystnads avatar
Under Dachau rättegångarna kom det fram att SOE agenter också hade använt Tyska uniformer för att ta sig bakom Tyskarnas linjer, för att inte avslöja hemliga operationer om detta skulle bli känt la man ner åtalet om jag inte minns fel.
Citera
2016-01-06, 14:46
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koljarov
- - -

Vet du vad som hände med alla landsflyktiga nazistiska krigsförbrytare efter Francos död och Spanien blev en demokrati?

Mig veterligen var det ju bara småfisk som fanns i Spanien, förutom Skorzeny. Tungviktarna fanns ju i Latinamerika, några i Mellanöstern. Då Juan Carlos mästerligt genomförda demokratisering inte innehöll ens spår av "inkvisition" av gamla falangister i förvaltningen etc gjordes väl heller inga utrensningar av gamla nassar.
Citera
2016-01-07, 15:36
Medlem
Ankdammsmans avatar
Står klart och tydligt beskrivet på Wikipedia:

Citat:
Skorzeny was held as a POW for more than two years before being tried as a war criminal at the Dachau Trials in 1947 for allegedly violating the laws of war during the Battle of the Bulge. He and nine officers of the Panzerbrigade 150 were charged with improperly using American uniforms "by entering into combat disguised therewith and treacherously firing upon and killing members of the armed forces of the United States". Skorzeny was brought before a U.S. Military Tribunal in Dachau on 18 August 1947. He and nine officers of the 150th Panzer Brigade would face charges of improper use of U.S. military insignia, theft of U.S. uniforms, and theft of Red Cross parcels from U.S. POWs.

The trial lasted over three weeks. The charge of stealing Red Cross parcels was dropped for lack of evidence. Skorzeny admitted to ordering his men to wear U.S. uniforms; but his defence argued that, as long as enemy uniforms were discarded before combat started, such a tactic was a legitimate ruse de guerre. On the final day of the trial, 9 September, Wing Commander F. F. E. Yeo-Thomas, recipient of the George Cross and the Croix de guerre, and a former British Special Operations Executive agent, testified that he and his operatives wore German uniforms behind enemy lines. Realising that, to convict Skorzeny, could expose their own agents to the same charges, the Tribunal acquitted the ten defendants. The Tribunal drew a distinction between using enemy uniforms during combat and for other purposes including deception. They could not prove that Skorzeny had given any orders to actually fight in U.S. uniforms.

Jag imponeras faktiskt av processerna efter kriget. Åtminstone på den västallierade sidan var det inga skenrätegångar, utan rimliga beviskrav tillämpades och frikännanden var fullt möjliga. Ett på det hela taget snyggt efterspel.

(Undantag fanns givetvis, som kohandeln med japanska och tyska forskare.)
Citera
2016-01-07, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Står klart och tydligt beskrivet på Wikipedia:

Jag imponeras faktiskt av processerna efter kriget. Åtminstone på den västallierade sidan var det inga skenrätegångar, utan rimliga beviskrav tillämpades och frikännanden var fullt möjliga. Ett på det hela taget snyggt efterspel.

(Undantag fanns givetvis, som kohandeln med japanska och tyska forskare.)
Eller det tveksamma i retroaktiv lagstiftning

Sen bör det väl nämnas att det är inte så lite hyckleri att döma nazistiska ledare för brott mot mänskligheten, samtidigt som man låter sovjetiska ledare (som begår och begått samma typ av brott) sitta med i rättegångarna som domare...

Men visst, helt drakoniska var domarna inte, men det är knappast så att Nürnbergsprocesserna är ett exempel på gott juridiskt hantverk. Vilket man kanske inte heller kan förvänta sig med tanke på vilka det var som stod åtalade, men fru Justitia ska ju vara blind som bekant.
Senast redigerad av Faludjah 2016-01-07 kl. 20:14.
Citera
2016-03-30, 19:15
Medlem
glimmandes avatar
Tydligen så arbetade karlakarlen Otto för Mossad efter kriget.

The Strange Case of a Nazi Who Became an Israeli Hitman
http://www.haaretz.com/israel-news/1.711115

Citat:
Otto Skorzeny, one of the Mossad’s most valuable assets, was a former lieutenant colonel in Nazi Germany’s Waffen-SS and one of Adolf Hitler’s favorites.

Måste säga att han levde ett intressant och komplett liv. Han är ju en aktionhjälte på riktigt. Sådan där människa som egentligen inte borde finnas då allt är så osannolikt.
Citera
2023-03-03, 17:53
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Mig veterligen var det ju bara småfisk som fanns i Spanien, förutom Skorzeny. Tungviktarna fanns ju i Latinamerika, några i Mellanöstern. Då Juan Carlos mästerligt genomförda demokratisering inte innehöll ens spår av "inkvisition" av gamla falangister i förvaltningen etc gjordes väl heller inga utrensningar av gamla nassar.

Likt förbaskat kan man inte undgå att spekulera i Skorzenys eventuella delaktighet i evakueringen av Hitler till Argentina. Om någon hade kapacitet och dignitet att rädda en diktator som Mussolini eller Hitler, så var det Otto Skorzeny.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in