Ska in till en butik och spendera 10 000 kr och få en hyfsad garderob. Då pratar jag 1 kostym, 1 udda blazer, 2 par chinos, 1 par jeans, några skjortor och enstaka tröja.
Vilken av dessa väljer jag?
Zara/Brothers/HM/MQ? Någon bättre som jag missat?
Det är alltså tänkt att personalen där styr upp det hela. Är 29år om det skulle ha något med saken att göra.
Ska in till en butik och spendera 10 000 kr och få en hyfsad garderob. Då pratar jag 1 kostym, 1 udda blazer, 2 par chinos, 1 par jeans, några skjortor och enstaka tröja.
Det är alltså tänkt att personalen där styr upp det hela. Är 29år om det skulle ha något med saken att göra.
I det segmentet är det hugget som stucket, samma dåliga kvalitet vart du än går. Hade själv valt Massimo Dutti om det var min budget och jag tvunget behövde få allt det där.
Undvik detta. Tänk över själv vad du ska ha och handla ett plagg i sänder.
Av butikerna du nämner är Brothers det minst dåliga alternativet. Personalen är generellt sett okunnig på samtliga.
Jag håller på att bygga en basgarderob och den ser ut så här hittills:
1 beige burberryrock
1 svart rock från Sand
3 cardigans i färgerna mörkgrå (alan paine), marinblå (j.lindeberg), och en ljusgrå med vita nyanser
3 V-ringade jumpers i färgerna mörkblå (vet inte vilket märke), espressobrun (ströms) och en ljusgrå (inget märke)
2 par manchesterbyxor från Tommy Hilfiger i färgerna mörkblå och kakhi/sand
2 par "udda"byxor från Sand samt Tiger
2 par jeans i mörkblå färg samt ljusblå
5 olika slipsar
1 par svarta bootliknande skor från Clarkes
1 svart skärp
1 par röda hängslen med blåa prickar
Några par strumpor, inga speciella
1 flatcap från barbour
1 par svarta vantar
2 halsdukar
Följande skjortor
1 mörkgrå från Sand, button-down
1 vit, forward type
1 vit oxford från NN07, button-down
1 vit oxford med röda och blåa streck som bildar rutor från Gant, button-down
1 i liknande färger som förra från ströms, button-down
1 vit med tunna svarta ränder från Duke Morgan, spread
1 mörkblå-, vit- och sandrandig skjorta från Eton, spread
Jag är ännu inte i behov av en blazer, kostym och därav ej kostymskjortor heller, detta är pga min ålder. Jag vill som sagt expandera min garderob och jag vill göra det med den klassiska stilen i åtanke. Det jag vet av direkt är att jag måste skaffa nya skor och det är snabbt, läderhandskar, fler byxor och fler skjortor, skor ligger högst på priolistan. Jag vet dock annars inte hur jag borde prioritera eller vad jag behöver bygga ut på.
Vad för skor borde jag köpa?
Vad för byxor?
Vad för skjortor?
Vad för strumpor?
Jag har inte speciellt mycket pengar att bränna men kläder ligger nr 1 på min intresselista och jag är villig att lägga alla min pengar på kläder och skor. Tack på förhand.
Kolla upp vilka mått du behöver för att beställa kläder och mät upp dig eller be en vän att göra det. Beställ in kostym från Suitsupply och ett gäng skjortor från TM Lewin eller CT. Beställ en uddakavaj när du har testat grejerna och funderat på vad du vill ha färg färg etc.
Då har du ett par tusen över. Då kan du vänta och se vad du vill ha mer eller lägga dem på att köpa några byxor och några tröjor, t.ex. i någon av de butikerna du listade. Beror lite på hur ledig klädstil du vill ha. Men köp inte en modekostym av dålig kvalitet - det blir dyrare i längden.
Jag håller på att bygga en basgarderob och den ser ut så här hittills:
1 beige burberryrock
1 svart rock från Sand
3 cardigans i färgerna mörkgrå (alan paine), marinblå (j.lindeberg), och en ljusgrå med vita nyanser
3 V-ringade jumpers i färgerna mörkblå (vet inte vilket märke), espressobrun (ströms) och en ljusgrå (inget märke)
2 par manchesterbyxor från Tommy Hilfiger i färgerna mörkblå och kakhi/sand
2 par "udda"byxor från Sand samt Tiger
2 par jeans i mörkblå färg samt ljusblå
5 olika slipsar
1 par svarta bootliknande skor från Clarkes
1 svart skärp
1 par röda hängslen med blåa prickar
Några par strumpor, inga speciella
1 flatcap från barbour
1 par svarta vantar
2 halsdukar
Följande skjortor
1 mörkgrå från Sand, button-down
1 vit, forward type
1 vit oxford från NN07, button-down
1 vit oxford med röda och blåa streck som bildar rutor från Gant, button-down
1 i liknande färger som förra från ströms, button-down
1 vit med tunna svarta ränder från Duke Morgan, spread
1 mörkblå-, vit- och sandrandig skjorta från Eton, spread
Jag är ännu inte i behov av en blazer, kostym och därav ej kostymskjortor heller, detta är pga min ålder. Jag vill som sagt expandera min garderob och jag vill göra det med den klassiska stilen i åtanke. Det jag vet av direkt är att jag måste skaffa nya skor och det är snabbt, läderhandskar, fler byxor och fler skjortor, skor ligger högst på priolistan. Jag vet dock annars inte hur jag borde prioritera eller vad jag behöver bygga ut på.
Vad för skor borde jag köpa?
Vad för byxor?
Vad för skjortor?
Vad för strumpor?
Jag har inte speciellt mycket pengar att bränna men kläder ligger nr 1 på min intresselista och jag är villig att lägga alla min pengar på kläder och skor. Tack på förhand.
Jag hade börjat med att vänta lite med byxorna. Om du känner att du är för ung för att en blazer är du nog för ung för ett par klassiska byxor också. Tycker det är enklare att passa in en blazer eller tröja med ett par mer lediga byxor än ett par ullbyxor och en hoodie. Så har du några hyffsat välstädade byxor så kör på dem tills vidare. Däremot tycker jag att du ska fundera på en blazer eller tröja. Det går att få tag på tröjor av klassiskt snitt av okej material för relativt låga priser, men med betydligt sämre kvalitet än de dyrare varianterna.
Skor däremot, kan du börja med! Skolyx har bra skor från Yanko av god kvalitet. Börja där med att ta hem ett par som du trivs med så att du får testa på storleken, hur det är att vårda skor och att du behöver rotera mellan dem, osv. Nu skulle du kunna testa ett par kängor med gummisula. De blir också ganska lediga om du är i en övergångsfas. Vill du ha lågskor så kan det funka bra med ett par munkskor och/eller något i mocka.
Skjortor kan du beställa från TM Lewin, be någon att hjälpa till att mäta dig så att de passar någorlunda.
Framför allt. Googla! Se till att du får lite koll på hur en skjorta ska sitta, vad du ska undvika (svarta skjortor, kontrastknappar) och vad du ska tänka på. Sen är det bara att testa sig fram.
Rom byggdes inte på en dag, och det gör inte en garderob heller.
Jag hade börjat med att vänta lite med byxorna. Om du känner att du är för ung för att en blazer är du nog för ung för ett par klassiska byxor också. Tycker det är enklare att passa in en blazer eller tröja med ett par mer lediga byxor än ett par ullbyxor och en hoodie. Så har du några hyffsat välstädade byxor så kör på dem tills vidare. Däremot tycker jag att du ska fundera på en blazer eller tröja. Det går att få tag på tröjor av klassiskt snitt av okej material för relativt låga priser, men med betydligt sämre kvalitet än de dyrare varianterna.
Skor däremot, kan du börja med! Skolyx har bra skor från Yanko av god kvalitet. Börja där med att ta hem ett par som du trivs med så att du får testa på storleken, hur det är att vårda skor och att du behöver rotera mellan dem, osv. Nu skulle du kunna testa ett par kängor med gummisula. De blir också ganska lediga om du är i en övergångsfas. Vill du ha lågskor så kan det funka bra med ett par munkskor och/eller något i mocka.
Skjortor kan du beställa från TM Lewin, be någon att hjälpa till att mäta dig så att de passar någorlunda.
Framför allt. Googla! Se till att du får lite koll på hur en skjorta ska sitta, vad du ska undvika (svarta skjortor, kontrastknappar) och vad du ska tänka på. Sen är det bara att testa sig fram.
Rom byggdes inte på en dag, och det gör inte en garderob heller.
Personligen tycker jag att det ser mer uppklätt ut när unga personer har på sig en blazer än t.ex flanellbyxor, andra håller kanske inte med mig men jag är "rookie" i det här området. Förövrigt har jag svårt att finna tillfällen då jag skulle kunna ha på mig en blazer.
Vilka är dessa märken på tröjor som du pratar om? Budget respektive "lyx"?
Skor har jag kollat på ett bra tag men jag är inte särskilt insatt. Jag har för mig att jag har läst om Yanko här någonstans, minns dock inte vad som sades om dem. Får väl fråga i skotråden.
Personligen tycker jag att det ser mer uppklätt ut när unga personer har på sig en blazer än t.ex flanellbyxor, andra håller kanske inte med mig men jag är "rookie" i det här området. Förövrigt har jag svårt att finna tillfällen då jag skulle kunna ha på mig en blazer.
Det kanske är en bra idé i så fall att börja med en ledig bomullskavaj. De är mycket avslappnade för att vara kavajer, en användare här anser knappt att de är kavajer om jag minns rätt.
Det jag är ute efter: 2-3 kostymer, ett par skjortor och byxor. Skor,bälten,slipsar,klockor etc har jag lite av men kommer att köpa mer utav senare under året. Ålder 21.
Söker mest efter casual wear då jag ej bär kostym på jobbet och redan har en svart för bröllop/begravningar. Kanske en 3 dels i mörkblått, någon mörkgrå och någon vinröd. Viktigt också att man kan göra så många outfits som möjligt utav det.
Bör jag satsa på "made to measure" som är betydligt billigare än skräddarsytt? Oliver Wicks har ju made to measure kostymer i 500-1000 usd klassen och ska ju hålla väldigt hög kvalité men frågan är hur passformen är. Eller bör jag söka mig utomlands och sy upp ett par kostymer och var bör jag isåfall åka? Känns som man inte kommer undan billigare än 20k för en hyffsad skräddarsydd här i Sverige och det har jag verkligen inte råd med.
Senast redigerad av jarrelka 2016-03-05 kl. 18:30.
Det jag är ute efter: 2-3 kostymer, ett par skjortor och byxor. Skor,bälten,slipsar,klockor etc har jag lite av men kommer att köpa mer utav senare under året. Ålder 21.
Söker mest efter casual wear då jag ej bär kostym på jobbet och redan har en svart för bröllop/begravningar. Kanske en 3 dels i mörkblått, någon mörkgrå och någon vinröd. Viktigt också att man kan göra så många outfits som möjligt utav det.
Bör jag satsa på "made to measure" som är betydligt billigare än skräddarsytt? Oliver Wicks har ju made to measure kostymer i 500-1000 usd klassen och ska ju hålla väldigt hög kvalité men frågan är hur passformen är. Eller bör jag söka mig utomlands och sy upp ett par kostymer och var bör jag isåfall åka? Känns som man inte kommer undan billigare än 20k för en hyffsad skräddarsydd här i Sverige och det har jag verkligen inte råd med.
Gå in på någon bra butik där de kan hjälpa dig på plats istället för att fråga här.