2016-01-02, 17:12
Medlem
Baalzamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnTigris
Är man nervöst lagd av sig så kanske man skall försöka hitta en bil med stötstänger i stället. Exempelvis Fords Kent-motor eller kanske något med en Perkins dieselfyra eller sexa?
Eller någon motor med bara två ventiler per cylinder, de brukar oftast tåla att remmen går av. Men nu görs det väl knappt någon motor med mindre än fyra ventiler per cylinder längre?
Citera
2016-01-02, 17:19
Medlem
hippilis avatar
Vad jag vet var rekord kapitän och admiral först med kedja år 1966 och sist var rekord år 1986 alla andra senare hade rem men det ska jag kolla upp
Citera
2016-01-02, 18:14
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Vad jag vet var rekord kapitän och admiral först med kedja år 1966 och sist var rekord år 1986 alla andra senare hade rem men det ska jag kolla upp
Ja, kolla upp det, så lär du dig nåt nytt.
Citera
2016-01-02, 18:38
Medlem
My name is Earls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Vad menar du man hade innan kedjan kom 1966?
Citera
2016-01-02, 18:40
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av My name is Earl
Vad menar du man hade innan kedjan kom 1966?

Kamdrev
Citera
2016-01-02, 18:42
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Ja, kolla upp det, så lär du dig nåt nytt.

Skumt, jag hittar inte någon info. Man kan inte lära gamla hunnar sitta vetu fniss
Citera
2016-01-02, 20:50
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
Eller någon motor med bara två ventiler per cylinder, de brukar oftast tåla att remmen går av. Men nu görs det väl knappt någon motor med mindre än fyra ventiler per cylinder längre?

Många Toyota motorer klarar att kamremmern går av.
Citera
2016-01-02, 22:11
Medlem
Baalzamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Många Toyota motorer klarar att kamremmern går av.
Än idag?
Citera
2016-01-03, 20:52
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Än idag?

Tror inte det har så stor betydelse då de väl har kamkedja numera, och till skillnad från tex Audi så håller Toyotas kamkedjor betydligt längre än kamremmar, Audi har ju klokt nog gått tillbaka till kamrem, då de inte klarar av att konstruera bilmotorer som är pålitliga och hållbara med låga servicekostnader.
Citera
2016-01-03, 20:59
Medlem
Baalzamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Tror inte det har så stor betydelse då de väl har kamkedja numera, och till skillnad från tex Audi så håller Toyotas kamkedjor betydligt längre än kamremmar, Audi har ju klokt nog gått tillbaka till kamrem, då de inte klarar av att konstruera bilmotorer som är pålitliga och hållbara med låga servicekostnader.
Handlar det inte i det fallet även om att remmen ger mindre friktion och att motorn därmed snurrar lättare och drar mindre bränsle?
Citera
2016-01-03, 21:43
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Handlar det inte i det fallet även om att remmen ger mindre friktion och att motorn därmed snurrar lättare och drar mindre bränsle?

Jag vet inte, audi har ju gått från kamrem till kamkedja till kamrem... men det sista bytet vet vi ju varför.

bmw vet jag folk som kamkedjan pajat för, men mercedes har väl en bättre kamkedja, saab har ju bilar som kamkedjan pajat för, volvo har väl en bättre kamkedja om de har kamkedja...
Citera
2016-01-03, 21:48
Medlem
Baalzamons avatar
Vissa bilar har ju dubbla kamkedjor som går parallellt, det gör också en viss skillnad. Sedan var säkert kedjorna grövre och spännarna bättre förr, när man tillät det att gå lite trögare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in