2016-01-02, 00:50
Medlem
truthisforalls avatar
Hej!

Jag har sökt som en blådåre på nätet efter denna bil, om huruvida den har Kamrem eller kamkedja, någon som har haft denna bil och har svaret på min fråga? några andra kända fel eller brister?
Citera
2016-01-02, 01:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av truthisforall
Hej!

Jag har sökt som en blådåre på nätet efter denna bil, om huruvida den har Kamrem eller kamkedja, någon som har haft denna bil och har svaret på min fråga? några andra kända fel eller brister?

Den har kamrem som ska bytas vid 6000mil.
Citera
2016-01-02, 03:14
Medlem
truthisforalls avatar
Tack som Fan!

Då skiter jag i den.
Citera
2016-01-02, 09:19
Medlem
Sakta i backarna nu era valnötter. 2.2 finns i både kamkedja och kamremmsutförande. Sådeså, sexorna endast kamrem
Citera
2016-01-02, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NeZZeR
Sakta i backarna nu era valnötter. 2.2 finns i både kamkedja och kamremmsutförande. Sådeså, sexorna endast kamrem

Nej det gör det inte. Z22SE som har kamkedja har aldrig funnits i Omega.
Citera
2016-01-02, 09:42
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NeZZeR

Sakta ned själv din hasselnöt. Opel omega 2,2 hade aldrig kamkedja, däremot fanns det 2,2 liters motor i Opel Astra G och Opel Vectra C samt Opel Signum som hade kamkedja...Sådeså.
Citera
2016-01-02, 09:53
Medlem
My name is Earls avatar
Ja, den har kamrem; men jag tycker inte man ska låta bli att köpa för av just den anledningen, remmen är ju skitenkel att byta då motorn är längsmonterad, och där finns gott om plats.
Citera
2016-01-02, 10:50
Medlem
Provocative2.0s avatar
Innan du dissar en bil du vill ha så kan du alltid kolla vad ett kamremsbyte kostar.
Får jag gissa så är själva bilen så pass billig att du kan skita i att byta o köra till det rasar.
Citera
2016-01-02, 11:23
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Innan du dissar en bil du vill ha så kan du alltid kolla vad ett kamremsbyte kostar.

Ja det är billigt att byta på dom där bilarna, 836 kr står det i arbetskostnad i min prislista. Plus materialet.
Citera
2016-01-02, 12:40
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Ja det är billigt att byta på dom där bilarna, 836 kr står det i arbetskostnad i min prislista. Plus materialet.
För mig föll faktiskt argumentet kamrem bort där
Citera
2016-01-02, 13:19
Medlem
Dr.Jan.Itors avatar
Det är lustigt hur långsamt marknaden svänger, sista 10-15 åren har det varit betydligt mer och kostsammare bwkymmer med kamkedjor hos i princip alla tillverkare och det har inte direkt varit tyst om det i media, ändå ser folk kamrem som en nackdel. Idag är ju kamremsintervallet nästan uppe på liknande bytesfrekvens som en kopplingslamell
Citera
2016-01-02, 16:19
Medlem
Visst brukar kamkedja hålla längre än kamrem men kedjespännarna har flera märken haft stora problem med. Första dåliga spännarna, fritt ur mitt minne var väl Jaguars V8 från ca -96 där de övre spannarna i plast fick sprikcor efter en tid och tappade trycket. När kedjan sen kuggade över var det totalras och annan motor som var ett måste. Blev väl ordning på saken 2001 om jag minns rätt. VAG hade en flera olika serier av motorer med liknande problem som i mina ögon toppades med att man satte kedjan bakåt på motorn mot växellådan på V10 de satte i sin Phaeton. Inte roligt att ta ur motorn för att göra jobbet. BMW kallar väl fortfarande tillbaka bilar med 1.8motor och åtgärdar på garantin.
Jag säger tilll mina barn att aldrig göra om andras misstag men i bilvärlden verkar det vara helt OK.
kamrem eller kedja är väl lika illa. Det är väl bara att byta och köra om man inte vet när det är gjort sist.
Är man nervöst lagd av sig så kanske man skall försöka hitta en bil med stötstänger i stället. Exempelvis Fords Kent-motor eller kanske något med en Perkins dieselfyra eller sexa?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in