Citat:
Ursprungligen postat av
Ondahamstern
Trots det så vill Trump sänka minimilönen i USA vilket definitivt är något de stora företagen vill då det leder till att de kan sänka lönerna samt anställa fler.
Detta kommer i sin tur att leda till en ännu svagare handel då konsumenterna inte har råd att köpa något utanför mat och hyra, det finns redan de som innehåller flera jobb för att kunna betala hyra och mat idag, hur tror du det blir om man sänker deras löner samt sätter upp en beskattning för importerade varor?
T ex Singapore har inga minimilöner. Eller den är 0 om du så vill.
Men om jag flyttade det skulle jag få lönehöjning och höjd levnadsstandard. Det stämmer inte så bra med det du skriver om lönesänkning. Här kan jag peka på konkret fall där arbetsgivaren åker på att betala mer.
Däremot är jag väl inte så övertygad om att alla för lönehöjning. Det är nog mer lönespridning. Och man får lön efter vad kunderna/köparen är beredd att betala.
Nu har man extremt mycket arbetskraftsinvandring i Singapore. Ca 47% av befolkningen är utlandsfödd. Men trots denna starka påfyllning av arbetskraft så lyckas inte det sänka lönenivåerna direkt. Och arbetslösheten är låg.
Och tillväxt i BNP/Capita är mycket kraftig. Under 2000-talet är den +60% för Singapore. +14 för USA. Tom Sverige (+19%) har gått bättre än USA.
Inga minimilöner och minimal offentlig välfärd är det som ger tillväxt. Mätdata är väldigt tydlig här.
Trump är nog medveten om detta. Men sedan finns det en politisk utmaning i att ta USA åt det hållet. Därför får han vara noggrann med att välja sina ord. Han kommer inte att lyckas om han skrämmer väljare.