2009-03-10, 20:31
Medlem
Bil-d-rulles avatar
Många inlägg.
-Dock mest om fram- eller bak- -hjulsdrift.

BMW's bakhjulsdrift, väggrepp, vägegenskaper -om man jämför med andra bilar då?

ex. Volvo, Mercedes, och tiden när de var RWD - Opel, Ford, m.fl.

Och förresten ska man inte gasa utan lätta på gasen för att återfå väggreppet på en FWD och styra i sladdens riktning, för att sedan styra tillbaka på en RWD. -har jag fått lära mej aif, -kommentar någon?
Citera
2009-03-10, 20:43
Medlem
nipsons avatar
Den som sa att BMW gör dåliga vinterbilar håller jag inte med om.

Nu pratar vi inte om norrland men här i sthlm så funkar min gamla E30 från -89 perfekt nu när det är vinter. Bara man har bra däck så är det hur lugnt som helst att köra.
Citera
2009-03-10, 20:59
Medlem
fiask0s avatar
Nu när det har varit snöigt på vägarna så märker man att det släpper, visst det korrigeras snabbt med antispinn och så, men att ta en kurva vid vinterväglag i högre hastighet känns stabilare med framhjulsdrift, enligt mig, självklart. Så under vintern hade xdrive varit att föredra iaf på bilen jag kör i (320d). Sen kanske det bör tilläggas att jag inte har körkort eller mycket körvana eftersom att jag övningskör.

Sen att det är mycket roligare och så vid övrigt väglag är en annan sak.
Citera
2009-03-10, 21:03
Bannlyst
Kör en 520i, ja kombin.

Och den går skit fint på små osanade/oplogade grusvägar. En gång har jag fått ofrivillig "sladd" och då va det framhjulen som släppte, inte baken.

Visst, har det snöat på natten, och man drar full patte på 3an så är det klart det spinner, vilken bil gör inte det med 150 häst?

Ni som klagar att det är uselt väggrepp borde överväga att köpa nya sulor.
Citera
2010-06-17, 21:29
Medlem
VanPattens avatar
Du kan ju inte göra såhär med en bakhjulsdriven bil

http://www.youtube.com/watch?v=gPCGn...ext=1&index=64

shit necro
Citera
2010-06-17, 21:45
Medlem
Jag gillar helt klart Bmw´s bakhjulsdrift. Gillar förövrigt inte framhjulsdrift i något läge alls. Ni som menar att det är farligt och svårt med "Rwd" på vintern , Lär er köra bil förtusan!
Citera
2010-06-18, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VanPatten
Du kan ju inte göra såhär med en bakhjulsdriven bil

http://www.youtube.com/watch?v=gPCGn...ext=1&index=64

shit necro
Citera
2010-06-18, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av munktorparen
Jag gillar helt klart Bmw´s bakhjulsdrift. Gillar förövrigt inte framhjulsdrift i något läge alls. Ni som menar att det är farligt och svårt med "Rwd" på vintern , Lär er köra bil förtusan!

Oavsett om man kan köra bil eller inte, så är det ett faktum att framhjulsdrift generellt sett är överlägset bakhjulsdrift på vintern, när det kommer till kursstabilitet, känslighet för snösträngar vid gaspådrag, och lugnt uppförande som kräver mindre "passning" från föraren. Det bör alla som kan köra bil vara klara över. Framhjulsdrift går generellt sett alltid lugnare tryggare och säkrare i vinterföre än en bakhjulsdriven bil i de allra flesta situationer. Märk väl, att jag nu inte talar om vad som är skojigas och fränast, utan tryggast och säkrast och kräver minst av föraren.

Dr Tinnitus
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2010-06-18 kl. 08:52.
Citera
2016-01-01, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gemini_
Måste bara inflika att E90-93 har alla nära nog 50:50-viktfördelning. Således stämmer inte ditt påstående.

Vet du hur 520 E61 är?
Citera
2016-01-01, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av munktorparen

Så är det. Bakhjulsdrivet måste man lära sig att köra. Framhjulsdrivet kräver inga förkunskaper.
Citera
2016-01-01, 15:15
Medlem
Kapitalismmm...s avatar
Bakhjulsdrift är bättre än framhjulsdrift i alla lägen utom nör det är halt, men har man vinterdäck o kör normalt och har någorlunfa goda egenskaper om att köra bil på vintern så går det bra. Att BMW använder bakhjulsdrift är väll självklart då de riktar in sig på sportiga bilar med fina köregenskaper. BMW:s har alltid varit fantastiska att köra och vill de fortsätta så så är det bakhjulsdrift som gäller. Starka motorer med mycket vrid passar dåligt med FWD eftersom vridmoment gör bilen svår kontrollerad och understyrande dock har man kunnat lösa sådant med massa avancerade data system och annat skräp, men då är RWD ändå enklare och bättre i en sportbil... FWD går bra i de mindre och svagare bilarna som fortfarande kan vara roliga att köra trots FWD, men vill man gå all in på körglädje så är det RWD som är bättre. Men framhjulsdrift är bra på tex skåpbilar som är lätta i baken eller i personbilar som inte är sport inriktade och som sagt så är det säkrare på vintern. Min slutliga åsikt är att majoriteten av bilarna borde vara bakhjulsdrivna. Fyrhjulsdrift är ju körmässigt bäst men kräver massa underhåll och nöter däck mera än RWD och FWD.
Citera
2016-01-01, 15:31
Medlem
AlwaysAllIns avatar
Att köra BMW under vintern med bakhjulsdrift.
Ett stort djävla nöje!

Hon går som ett lok på vägen och du ser hur antisladdlampan blinkar när du forcerar henne men du märker knappt något i upplevelsen (inget obehagligt/ skrämmande).
För att få lite racing så får du lägga bilen i Sport eller Sport+läget och då tillåter hon lite ställ.
Vill du gå tokbrett så stänger du av antisladden helt.

Makalös djävla vinterbil och garvet blir bara större och större!

För att få vinterkul med X-driven så måste du gå in i Sport+läget annars så stryper hon dig helt och går som en stridsvagn igenom hindren exakt som du styr.
Makalös djävla manick!

BMW, fan vet om det kan bli mycket bättre!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in