2015-12-30, 16:12
Medlem
I teorin är det ju ganska enkelt, man ställer in när man ställer sig på parkeringen och får sedan stå så länge som reglerna för just den parkeringen tillåter. Tiden ska ställas in till närmast följande hel eller halvtimme, och här kommer min fråga.

Låt säga att det är en 15-minutersparkering (vi har rätt många sådana här i stan) och jag ankommer 10.40. Får jag stå max 15 minuter från det att jag ankommer, eller max 15 minuter efter den närmaste hela timmen som i det här fallet är 11? Dvs, måste jag åka 10.55 eller 11.15?
Citera
2015-12-30, 16:57
Medlem
Har aldrig någonsin sett kombinationen P-skiva och "P 15 min". Står det verkligen att du ska använda P skiva?
Citera
2015-12-30, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av s.brixton
Har aldrig någonsin sett kombinationen P-skiva och "P 15 min". Står det verkligen att du ska använda P skiva?

Där jag bor finns det faktiskt på några ställen, men för sakens skull kan vi ju säga att det är 30 minuter för det är rätt vanligt förekommande. Får jag i exemplet ovan stå 50 minuter till 11.30 eller bara 30 minuter till 11.10 på en 30-min parkering med skiva? Är skivan bara för att lätt kunna se om någon stått för länge, så det är lite "det som infaller först"?
Citera
2015-12-30, 18:19
Medlem
Lodbrokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AX3L
Där jag bor finns det faktiskt på några ställen, men för sakens skull kan vi ju säga att det är 30 minuter för det är rätt vanligt förekommande. Får jag i exemplet ovan stå 50 minuter till 11.30 eller bara 30 minuter till 11.10 på en 30-min parkering med skiva? Är skivan bara för att lätt kunna se om någon stått för länge, så det är lite "det som infaller först"?
Den tidsbegränsade parkeringstiden räknas alltid från ankomsttiden. Så på en sådan parkering kan du stå som minst 30 minuter och som mest 59 minuter, om du ställer in ankomsttiden korrekt.

Alltså är 44 minuters laglig parkering teoretiskt möjlig på en p-skivebaserad 15-minutersparkering. Om man parkerar t.ex. kl 12.01.

I Danmark t.ex. är det värre, där ska man ange närmaste kvart som ankomsttid.
Citera
2015-12-31, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lodbroker
Den tidsbegränsade parkeringstiden räknas alltid från ankomsttiden. Så på en sådan parkering kan du stå som minst 30 minuter och som mest 59 minuter, om du ställer in ankomsttiden korrekt.

Alltså är 44 minuters laglig parkering teoretiskt möjlig på en p-skivebaserad 15-minutersparkering. Om man parkerar t.ex. kl 12.01.

I Danmark t.ex. är det värre, där ska man ange närmaste kvart som ankomsttid.

Är du säker på det? Det låter ju rimligt om man nu har P-skiva, men lapplisor är som bekant rätt nitiska och kan de sätta dit dig kommer de med all säkerhet göra det.
Citera
2015-12-31, 12:53
Medlem
Phalanxs avatar
Är det verkligen P-skiva på denna parkering? Det är inte så att det är en tilläggstavla där det står 15 min. Då tror jag inte att det är p-skiva och de reglerna som gäller utan faktiskt endast 15 min.

Kan du inte fota p-skylten och posta i tråden.
Citera
2015-12-31, 14:36
Medlem
Lodbrokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AX3L
Är du säker på det?
Ja!
Citera
2015-12-31, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Phalanx
Är det verkligen P-skiva på denna parkering? Det är inte så att det är en tilläggstavla där det står 15 min. Då tror jag inte att det är p-skiva och de reglerna som gäller utan faktiskt endast 15 min.

Kan du inte fota p-skylten och posta i tråden.

Det kan jag försöka göra om jag kommer ihåg nästa gång jag åker förbi. Street-View var inte uppdaterad sedan P-Skivan började införas.

Men som sagt, det förändrar inget i sak om det är 30 minuter eller en timme och de finns det också gott om. Här är samma skylt men med 30 minuter: http://www.sydsvenskan.se/ScaledImages/644x429/Images2/2014/10/9/LBRparkering003.jpg?h=cc9611c91b9c9e2a95c55dc36721 9238&fill=False&cut=False&ql=Undefined
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in