2015-12-30, 12:17
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ejdar
.........
Förövrigt går det ju jävligt bra för GW nu, en dokumentär i flera delar på SVT om hans liv, kanske någon som bestämt att han skall få lösa Palmemordet också lagom till 30 årsdagen.

Ja det går misstänkt bra och ganska typiskt för hur möjliga men ännu omedvetna vittnen uppvaktas och sedan upphaussas i media. När mediastyre och hemligmakt inte lyckas få tyst på funderingarna hos somliga med särskild verbal förmåga kring vad som kan ha hänt kastar man till dem något bete såsom exv. vapnen i GW:s och Utredarens typiska fall.
Med konkreta objekt eller starka stalkerupplevelser lär vem som helst energiskt kunna avfärda alla för detta ovidkommande teorier och istället spinna vidare så som mörkertjänsten vill och slutgiltigt kan hantera.
Utredaren var helt klart något väsentligt inom officerskåren på spåret i stil med Bergling men gick inte gärna att lura på samma sätt. GW lär istället kunna avslöja kompisen Guillous roll i PG Naess regi då skottet föll......
Citera
2015-12-30, 12:56
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid
Skottet mot Lisbeth kan ha varit väldigt halvhjärtat.......

Det jag menar är att han kan ha vana men för den skull kan han ha vissa spärrar. Han kanske ser sig som en person med heder och moral, som anser att Palme är såpass skadlig att det är moraliskt rätt att undanröja honom. Men att döda Lisbeth, där gick kanske en gräns?
........
Kort: Jag är inte säker på att Lisbethmissen utesluter en som har vana av att döda och kan skjuta. Frågan är vad man lägger i ordet "professionell mördare". Och där finns väl några steg på skalan till helt känslokall mördarrobot.

Denna kloka reflektion är viktig att komma ihåg och som jag ser kan gälla både Baresic och hans markör på gatan även om båda mycket väl kan ha blivit lurade till "övningen" av PG Näss.
Citera
2015-12-30, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
Enligt "Utredaren" så heter skytten Kenneth. Om jag minns rätt så ska han ha koppling till Säpo och livvakter. Och "Utredaren" hade hållit i vapnet vid ett tillfälle , hade ej det själv om jag förstod saken rätt.
Kenneth Wikström, lik Svarten, kompis med H.H., livvakt, fanns på Sabb mordnatten, bor utanför Gb.
Citera
2015-12-30, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stelf
Kerstin Skarp ger mig väldigt dåliga vibbar. Hon har suttit på stolen alldeles för länge och var ju faktiskt med och begärde resning mot CP -97. Har länge haft intrycket av att hon "vaktar" utredningen i ett syfte. Men, men man vet ju aldrig....det som indikerar att något spännande skulle kunna vara på gång är den hårda munkavlen som samtliga utredare belagts med plötsligt.

Ska bli intressant att höra mer om GW's revolver.
Kerstin Skarp är underordnad regeringen.
Citera
2015-12-30, 15:35
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skarpsint
.......Det där får du gärna utveckla.

Citat:
Ursprungligen postat av Ove Mollvik
GRU lär ha en kärna av vitgardister som hållit låg politisk profil och knappast heller bryr sig om vilken sorts regim som har makten bara den fungerar. Om inte antikommunistiska så är de åtminstone antidemokratiska på samma sätt som brödraskapen i väst. På så vis kan man ha djupaste samförstånd med lika opolitiska men i grunden socialfascistiska eliter i väst såsom Nato och dess likasinnade anhang. Palme insåg tydligen att GRU kunde göra utlandsaffärer över huvudet på både KGB och offentliga regimen.

Citat:
Ursprungligen postat av skarpsint
Det här skitsnacket om GRU börjar faktiskt bli lite tröttsamt. Det är ju något du så uppenbart försöker plantera som helt saknar bäring....
Det där får du gärna utveckla!
Citera
2015-12-30, 17:28
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sovvandring
Kenneth Wikström, lik Svarten, kompis med H.H., livvakt, fanns på Sabb mordnatten, bor utanför Gb.

Varifrån har du uppgiften att Kenneth Wikström skulle varit synlig på Sabb? Han utpekas i MattiII-brevet som sittande i en bil på Tegnergatan/Drottninggatan. Men KW på Sabb har jag aldrig sett någon uppgift på!
Citera
2015-12-30, 20:19
Medlem
ejdars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Varifrån har du uppgiften att Kenneth Wikström skulle varit synlig på Sabb? Han utpekas i MattiII-brevet som sittande i en bil på Tegnergatan/Drottninggatan. Men KW på Sabb har jag aldrig sett någon uppgift på!
Har inte GW nämt lite i förbifarten att han misstänker att mördaren ingick eller hade nära kontakt med livaktstyrkan och att denne person också dök upp lite omotiverat runt mordplatsen strax efter mordet.
Citera
2015-12-30, 21:42
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa

Är bara spekulationer. Se denna tråd

(FB) Kvalificerade förslag på vem som är skytten, maskade namn
Citera
2015-12-30, 21:56
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ejdar
Fast det kunde de ju inte veta när de fick infon av ambulansen. Så det mest troliga är nog att det är en person i sjukhuspersonalen som kallats in.

De läkare som var med när Olof Palme kom in till Sabbatsberg var Claes Wallin, Olof Wallenberg och Holger Sköldefors. Den sistnämnde kastade sig i bilen och körde från bostaden på Lidingö in till Sabb 2340, kollegan CW dödförklarade OP 00.06.

Med tanke på att det redan står två polisbilar parkerade när kvinnan anländer är det med en sannolikhet gränsande till visshet som gör att man kan anta att hon anländer efter midnatt.
Citera
2015-12-31, 00:31
Medlem
Från en annan tråd:
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Jag skulle vilja veta vem som anställde IG och CGÖ på det skyddklassade jobbet på televerket radio vid tiden kring mordet. Vem godkände? På vems uppdrag?
Lös det, och Palmemordet är som i en liten ask.

Kan någon berätta mer om Televerket Radio och vad kopplingen till MOP skulle vara?
Senast redigerad av skarpsint 2015-12-31 kl. 00:46.
Citera
2015-12-31, 01:13
Medlem
p.norths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ctru
Televerket radio hade sitt huvudkontor på Sjöviksbacken i Årsta. Vi servade allt som hade med radio att göra, som mobiltelefoni, fartygsradio,polisradio,sosab,kustradio,mm. Sthlm radio satt högst upp i fastigheten.
Jag minns att det pratades om att dom här säkerhetscheferna uppträde, agerade lite märkligt, var lite "stöddiga". Det var långt senare som vi fick reda på att dom var aktuella i samband med mordet, så jag minns inte så mycket mer.Jag hade en känsla av att chefen innan Grundborg bara blev utbytt utan att han sagt upp sig.
Vem anställde IG och CGÖ?
Citera
2015-12-31, 07:51
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Under året har det ju spekulerats i att någon sorts "slutlig" förklaringsmodell av hur mordet gick till förberetts. Bl a har ju Boboslacke varit inne på detta tema. En förklaring till mordet som kan accepteras av flertalet men som fortfarande döljer en kärna som anses skyddsvärd. En sådan förklaring skulle kräva ett antal bondeoffer och en trovärdig presentatör. Det räcker inte med att PU eller åklagare Skarp uttalar sig. Det skulle sålunda vara en grannlaga uppgift att sy ihop en så sann story som möjligt utan att det skiter sig. Personer som med fog kan anta att just de kommer vara bondeoffren frestas ju att förekomma hellre än förekommas.

Är det något sådant som håller på att ske nu? GW torde ju vara en svårslagen överlämnare av fakta med den status och pondus han har i publika sammanhang. Problemet för manusskrivarna kan väl vara att karl´n brukar ge själva faderulingen i att följa sådant. Kanske någon av "bönderna" som inte ville offras som kontaktat honom? Hur som helst skall det bli synnerligen intressant att följa utvecklingen av denna vapenaffär.

Har själv väntat på att boboslackes profetior skulle infrias.

Det slående är väl att vapnet i så fall skulle kunna vara det enda handfasta verktyget i en sådan operation. För vad finns det annars för uppbackning av ett påstående om en lösning. Gamla hemligstämplade dokument eller vittnesmål från avlidna personer.

Var ska man inte överlämna ett mordvapen om inte hos GW. En variant av hans egen Lejonens kula.
Där det just var en kula som först sändes till honom för några år sedan.

Mannen som skänker tillförlitlighet till lösningen med sin blotta närvaro. Eller mannen som är villig att betala för det. Både monetärt och intellektuellt. Som skänker överlämnandet en aura av trovärdighet som ingen annan. Samtidigt som han och alla andra insatta får yppandeförbud. Och de som inte lyder får en Skarp tillsägelse av hon som är förundersökningsledare.

Tanken är kittlande, men jag personligen tror inte att det kommer att leda någonstans. Om uppgifterna stämmer om att det fanns ett antal poliser på plats vid överlämnandet antyder väl att överlämnaren inte är okänd eller vill vara det. Trots att samme GW vid många tillfällen garanterat alla uppgiftslämnare anonymitet. Samtidigt som han kontaktade polisen i just detta fallet.

Skulle inte en slutlig lösning kunna orkesteras bättre än så här. Där det redan idag finns frågetecken.
Senast redigerad av andersaanderssona 2015-12-31 kl. 08:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in