Citat:
Ursprungligen postat av
Disciplina
Att gå in i detalj på vilka ekonomiska faktorer som är avgörande för en fotbollsspelares slutinkomst och vilka åtgärder som går att genomföra på statlig väg, samt vad konsekvenserna av detta skulle bli, kanske inte är idealiskt när man skriver till ett barn. Jag märker att du duckar för frågan.
Att helt enkelt konstatera "herrfotbollen drar in mer pengar" är ju ett väldigt tomt och meningslöst konstaterade, eftersom mängden pengar inte beror på spelarnas absoluta prestationer, utan handlar helt och hållet om vilket intresse som finns hos allmänheten.
Duckade inte frågan, förstår inte vad som ska vara så svårt att helt sonika förklara det på ett enkelt sätt
tillgång och efterfråga är det som sätter lönerna.
Om du och jag säljer saft och du säljer för mer än mig skall jag ha samma lön som dig då?
Men du duckade däremot på frågan angående Ronda Rousey.
Jaså tomt och meningslöst? Det är ju exakt så det ligger till herrfotbollen har ett högre intresse ur allmänsynvinkel vilket resulterar i mer pengar vilket i sin tur resulterar i högre löner.
Sen kan man ju undra vem som proppat en 9årings huvud fullt med dessa idéer att tjejer tjänar mkt mindre än killar i fotboll, det är ju knappast något man som 9åring går runt och tänker på bara så där.
Citat:
Ursprungligen postat av
papercut-ninja
Professionella idrottskvinnor och idrottsmän får väl samma lön om de spelar i samma liga (och är likvärdiga som spelare)...
Manon Rhéaume fick till exempel lön på samma villkor som alla andra målvakter i IHL. Så om Emilia vill bli fotbollsproffs och blir signad av en klubb i Serie A så är jag säker på att hon får minst lika hög lön som de andra proffsen i Serie A.
Jo exakt likadant i mma Ronda Rousey är väl en av de bättre betalda fighterna också just för att hon säljer så grymt bra.