2015-12-30, 21:53
Medlem
papercut-ninjas avatar
Professionella idrottskvinnor och idrottsmän får väl samma lön om de spelar i samma liga (och är likvärdiga som spelare)...

Manon Rhéaume fick till exempel lön på samma villkor som alla andra målvakter i IHL. Så om Emilia vill bli fotbollsproffs och blir signad av en klubb i Serie A så är jag säker på att hon får minst lika hög lön som de andra proffsen i Serie A.
Citera
2015-12-30, 22:05
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
Att gå in i detalj på vilka ekonomiska faktorer som är avgörande för en fotbollsspelares slutinkomst och vilka åtgärder som går att genomföra på statlig väg, samt vad konsekvenserna av detta skulle bli, kanske inte är idealiskt när man skriver till ett barn. Jag märker att du duckar för frågan.

Att helt enkelt konstatera "herrfotbollen drar in mer pengar" är ju ett väldigt tomt och meningslöst konstaterade, eftersom mängden pengar inte beror på spelarnas absoluta prestationer, utan handlar helt och hållet om vilket intresse som finns hos allmänheten.

Duckade inte frågan, förstår inte vad som ska vara så svårt att helt sonika förklara det på ett enkelt sätt tillgång och efterfråga är det som sätter lönerna.
Om du och jag säljer saft och du säljer för mer än mig skall jag ha samma lön som dig då?

Men du duckade däremot på frågan angående Ronda Rousey.

Jaså tomt och meningslöst? Det är ju exakt så det ligger till herrfotbollen har ett högre intresse ur allmänsynvinkel vilket resulterar i mer pengar vilket i sin tur resulterar i högre löner.

Sen kan man ju undra vem som proppat en 9årings huvud fullt med dessa idéer att tjejer tjänar mkt mindre än killar i fotboll, det är ju knappast något man som 9åring går runt och tänker på bara så där.

Citat:
Ursprungligen postat av papercut-ninja
Professionella idrottskvinnor och idrottsmän får väl samma lön om de spelar i samma liga (och är likvärdiga som spelare)...

Manon Rhéaume fick till exempel lön på samma villkor som alla andra målvakter i IHL. Så om Emilia vill bli fotbollsproffs och blir signad av en klubb i Serie A så är jag säker på att hon får minst lika hög lön som de andra proffsen i Serie A.

Jo exakt likadant i mma Ronda Rousey är väl en av de bättre betalda fighterna också just för att hon säljer så grymt bra.
Senast redigerad av nousernameneeded 2015-12-30 kl. 22:09.
Citera
2015-12-30, 22:11
Medlem
Trumpeters avatar
Intressant att Löfven vill radera ut den kvinnliga fotbollen.

Likalöneprincipen var en viktig del i LOs arbetsmarknadsmodell som i korthet gick ut på att oproduktiva företag/branscher genom att tvingas betala lika-lön-för-lika arbeta skulle fasas ut och ge plats för högförädlande verksamhet.

Enligt Löfven skulle kvinnliga damfotbollsföreningar tvingas att betala lika mycket i lön som för herrspelarna, vilket skulle slå ut damklubbarna. Genom en aktiv arbetsmarknadspolitik skulle kvinnorna omskolas till jobb som har framtiden för sig.

Undrar vad Emilia tycker om att Löfven inte vill att hon ska spela fotboll?
Citera
2015-12-30, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Duckade inte frågan, förstår inte vad som ska vara så svårt att helt sonika förklara det på ett enkelt sätt tillgång och efterfråga är det som sätter lönerna.
Om du och jag säljer saft och du säljer för mer än mig skall jag ha samma lön som dig då?
En kvinnohatare på Flashback förstår inte en sak, nej, nu har jag fan sett allt!

Som sagt, att helt enkelt säga "herrfotbollspelare tjänar mer pengar för att man tjänar mer pengar inom herrfotbollen" är uppenbarligen ett lika stort ickesvar som det Löfven gav.

Citat:
Sen kan man ju undra vem som proppat en 9årings huvud fullt med dessa idéer att tjejer tjänar mkt mindre än killar i fotboll, det är ju knappast något man som 9åring går runt och tänker på bara så där.
Jag tror att det är rätt många nioåringar som börjat drömma om hur de ska bli rika och berömda när de blir fotbollsproffs.
Citera
2015-12-30, 22:18
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
En kvinnohatare på Flashback förstår inte en sak, nej, nu har jag fan sett allt!

Som sagt, att helt enkelt säga "herrfotbollspelare tjänar mer pengar för att man tjänar mer pengar inom herrfotbollen" är uppenbarligen ett lika stort ickesvar som det Löfven gav.

Jag tror att det är rätt många nioåringar som börjat drömma om hur de ska bli rika och berömda när de blir fotbollsproffs.

Haha kommer från den simpla manshataren, som inte förstår något så enkelt.
Nu sitter du och ljuger här... jag sa att herrfotbollen tjänar mer pengar för att de drar in mer pengar.

Jag tror nog vilket barn som helst fattar att om h*n säljer mer saft än kompisen mitt emot så kommer h*n att tjäna mer pengar.

Japp eller så är drömmen om att få springa in på Old Traford eller Santiago Bernabéu-stadion troligare än att börja drömma om alla miljoner man skall tjäna.

Du har dock ännu inte svarat på frågan om Ronda Rousey ännu.
Senast redigerad av nousernameneeded 2015-12-30 kl. 22:20.
Citera
2015-12-30, 22:21
Medlem
Zverkers avatar
Eftersom han i brevet framhåller att vi har en feministisk regering måste han också ge ett svar som överensstämmer med den nämnda ideologin. Hans svar är alltså inte baserat på någon eftertanke alls utan följer bara det som ideologin stipulerar. Ett fullständigt intetsägande svar med andra ord.
Citera
2015-12-30, 22:25
Medlem
Lolitasyndromes avatar
Citat:
Att gå in i detalj på vilka ekonomiska faktorer som är avgörande för en fotbollsspelares slutinkomst och vilka åtgärder som går att genomföra på statlig väg, samt vad konsekvenserna av detta skulle bli, kanske inte är idealiskt när man skriver till ett barn. Jag märker att du duckar för frågan.

Att helt enkelt konstatera "herrfotbollen drar in mer pengar" är ju ett väldigt tomt och meningslöst konstaterade, eftersom mängden pengar inte beror på spelarnas absoluta prestationer, utan handlar helt och hållet om vilket intresse som finns hos allmänheten.
Du tror inte att allmänheten är mer intresserad av att se kvalitativ fotboll? Mäns fotboll håller högre standard än kvinnors; se när Svenska damlandslaget förlorade mot ett pojklag.

Det handlar om marknaden, vad har konsumenten för efterfrågan? Jo, en fotbollsmatch med riktigt bra spelare som håller hög klass. Män är bättre på fotboll än kvinnor och då drar de in mer pengar och uppmärksamhet. Detta ger en högre lön.

Produkten är inte att de spelar fotboll, då skulle varenda fotbollsspelare i hela Sverige oavsett division eller kapacitet få lika lön, produkten är hur spelet ser ut i sig.

Herrfotbollsspelare tjänar mer pengar för att de erbjuder en bättre mer attraktiv produkt.

//Lolitasyndrome
Senast redigerad av Lolitasyndrome 2015-12-30 kl. 22:32.
Citera
2015-12-30, 22:26
Medlem
oldtimedrunks avatar
Vilka jävla sopor det är som sitter på de ledande positionerna i vårat samhälle. Hoppas man en dag får nöjet att jaga ut dessa avskum på gatorna.
Citera
2015-12-30, 22:27
Medlem
Ganska intressant fråga, som vi vet är feminister otroligt fixerade vid lönefrågan, och de räknar gärna lön RAKT AV, dvs alla män tjänar x och alla kvinnor tjänar 0,79x eller nåt. Lika lön för lika arbete-principen är inte så viktig för feminister utan de vill ha lika lön för olika arbete. Och tills de uppnår det lurar de gärna i folket att man i Sverige får olika lön för lika arbete.

Men vad gäller idrott är det ju män som drar in stålarna för de är starkast, snabbast, och mest intressanta att titta på.
(även om jag personligen tycker att kvinnoidrott är trevlig titta på, kan nämnas. Både fotboll, tennis, handboll, beach volleyboll, etc)

Så här har vi ett oöverkomligt problem för 0,79x räknarna.... Det var en intressant fråga, jag ska ha den i åtanke nästa gång jag diskuterar med en feminist.

Kanske tjejerna skulle ha på sig tajtare kläder för att attrahera mer publik? Finns kanske nån möjlighet där.
Citera
2015-12-30, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Haha kommer från den simpla manshataren, som inte förstår något så enkelt.
Nu sitter du och ljuger här... jag sa att herrfotbollen tjänar mer pengar för att de drar in mer pengar.
Som sagt, "killar tjänar mer för de får mer betalt", en truism från en efterbliven kvinnohatare som inte klarar av att tänka längre än i ett led. Finns inte mycket mer att diskutera här inte.
Citera
2015-12-30, 22:31
Medlem
Citat:

tjejer tjänar mycket mer i porrfilmer än men
Citera
2015-12-30, 22:32
Medlem
franges avatar
Så, hur tänker sig feministerna att detta skall lösas på bästa sätt? Antar att tanken är att exempelvis Lotta Schelin kan jämföras med Zlatan, i feministernas huvud. Och - det hemska är ju som bekant att Zlatan får så mycket mer betalt än Schelin. Och, det blir ju som bekant inte helt jämställt (i feministernas värld) förrän Lotta Schelin får betalt exakt lika mycket som Zlatan.

Men - hur skall detta då lösas?

Skall Zlatan tvingas (i jämställdhetens namn) gå ner i lön till den nivå Schelin betalas? Är det realistiskt? Är det något Zlatan går med på, måntro?

Eller - ska Schelins lön höjas till exakt samma nivå som Zlatans lön? Och, vem skall betala hennes lön på Zlatan-nivå? Staten? Vår feministiska regering? Eller hennes klubb? Hur många damklubbar kommer vilja (eller ens kunna) anställa Lotta Schelin till samma lön som Zlatan idag får? Hur många damfotbollsklubbar kommer ens överleva att ge någon en tiondel (eller femtiondel) av vad Paris Saint-Germain betalar för Zlatan?

Kan någon feminist förklara det för mig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in