2015-12-30, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flirk
De där 20-30% nivåerna det snackades om i höstas, de bekräftades aldrig?

Jag gissar att du menar SDs resultat i OU. Kolla Status.se för att se lite andra siffror. SKOP hör nog till de absolut sämsta på att mäta SD, delvis för att de frågar efter något helt annat än övriga institut. "vilket parti tycker du bäst om" istället för "om det var val idag..." som de övriga frågar efter. Sentio och Yougov är de som brukar ge högst till SD.
2015-12-30, 14:37
Medlem
Drinis avatar
Vad tycker ni om Marcus Oscarssons analys om regeringsalternativ 2018?
https://www.facebook.com/marcus.oscarsson.7/posts/781143355325642
(för er utan fb klistrar jag in inlägget i spoilern nedan)
2015-12-30, 14:39
Medlem
Menveds avatar
Klipper in undersökningen:

Moderaterna 23,8 procent: +/-0
Liberalerna 5,8 procent: -0,1
Centerpartiet 8,6 procent: +/-0
Kristdemokraterna 3,3 procent: -0,4
Socialdemokraterna 25,3 procent: -1,8
Vänsterpartiet 7,6 procent: +2,4
Miljöpartiet 6,7 procent: -1,1
Sverigedemokraterna: 16,3 procent: +0,6
Feministiskt initiativ 2,3 procent: +0,3
2015-12-30, 14:45
Medlem
Vet någon varför United minds slutat med OU? De var bra på att tippa inför valet...
2015-12-30, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vjvs
Vet någon varför United minds slutat med OU? De var bra på att tippa inför valet...

Aftonbladet sa upp avtalet efter valet har jag för mig. Lite konstigt då de var bland de bästa, men AB kanske inte var nöjd med resultatet.
2015-12-30, 17:16
Medlem
Svithjods avatar
Jag såg Godmorgon Sverige för några dagar sedan där KG Bergström och någon kvinna diskuterae opinionsläget. Båda var överens om att SD är de enda som vunnit mark sedan valet, dock så höll man sig till att SD låg på 19%? Nästan lite rörande se KG Bergström en äkta SVT politruk sitta och verkligen tro på de bluffsiffror som cirkulerar i media. SD har eg nära dubblat sitt stöd från valet och det på rekordtid.
Vilken chock det kommer att bli för nämnda Bergström och SVT när SD brakar förbi 30 % nivår i näsyta val och blir största parti.
2015-12-30, 17:25
Medlem
Skop kommer in med en fullständigt värdelös decembermätning för att se till att SD halkar ned ifrån positionen som näst största parti på status.st:s decembersammanställning.

SD fick 16.3 procent. (Vilket är rekord för Skop...)
2015-12-30, 17:36
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goticism
Skop kommer in med en fullständigt värdelös decembermätning för att se till att SD halkar ned ifrån positionen som näst största parti på status.st:s decembersammanställning.

SD fick 16.3 procent. (Vilket är rekord för Skop...)

Här är SKOPs fantasier...

http://www.skop.se/main/wp-content/uploads/2015/12/SKOPs-V%C3%A4ljarbarometer-30-december-2015.pdf

Inga förändringar är statistiskt säkerställda.
2015-12-30, 17:45
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Här är SKOPs fantasier...

http://www.skop.se/main/wp-content/uploads/2015/12/SKOPs-V%C3%A4ljarbarometer-30-december-2015.pdf

Inga förändringar är statistiskt säkerställda.
SKOP gick från 7,8 i juni 2014 till 11,9 i november 2014 trots ett riksdagsval på 12,9 i september, ett rent låtsasinstitut.
2015-12-30, 19:01
Medlem
persona.von.gratas avatar
http://www.skop.se/politik/2015/12/skops-valjarbarometer-30-december-2015/

SKOP ställde frågan, ”Vilket politiskt parti tycker du bäst om i rikspolitiken?”
Jag tror att som man frågar får man svar.
Jag tycker bäst om ett parti, men skulle idag rösta på ett annat.
Jag har även vid tidigare val (taktik)röstat på andra partier än den jag tycker bäst om.

Dvs. Viktigt att särskilja på "vilket parti jag tycker bäst om" och "vilket parti jag skulle rösta på om det vore val idag".
Brukar inte den normala frågeställningen vara mer av den senare varianten?
2015-12-30, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nin
Nja, det är ju inte helt sant. En vän röstade på SD främst för deras jämställdhetspolitik. Hon är starkt emot feminism och all kvotering, 50/50, etc. För henne så var SD det främst partiet emot det.
Ja, men många väljare är faktiskt positiva till en mer feministisk politik. Det innebär att SD måste flirta även med den väljargruppen - dock ej så mycket att man alltför grovt stöter sig med de väljare, som ogillar femninismen.
SD riskerar att råka ut för mången besvärlig balansgång i alla frågor utom invandringspolitiken. Kan bli besvärligt. Inte minst inom partiet. Partiledningen måste verkligen hålla tungan rätt i mun.
Senast redigerad av menelik 2015-12-30 kl. 19:16.
2015-12-30, 19:31
Medlem
Moderaterna vänder sin kappa (flyktingpolitik) så att partiet nu liknar SD i denna fråga. Kommer nu SD att förlora I OU på grund av detta?

Så här skriver KG Bergström:
"Hittills tycks alltså de gamla M-väljare som flytt till SD ha tyckt att originalet är bättre än kopian i flyktingpolitiken."
Så lägger han till en obligatorisk PK-fras; "Trots att SD borde kännas mindre rumsrent"

Nja.. Moderaterna är nog realister och siktar in sig på att ta röster av sossarna. Dels kan ju var och en koppla samman dagens elände med regeringen ( ja det ansvaret kan inte Löfvén springa ifrån) Dels regerar s ju ihop med mp och vad dessa tokar tycker känner nog de flesta människor till.

M:s strategi synes vara att låta (s) "regera ihjäl" sig: Finessen är att om regeringen spricker så lär det bli nyval och det vill Löfvén undvika in i det längsta. Så därför fortsätter hans parti att bara minska.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in