2015-12-30, 02:31
Medlem
Hej,

Jag har en renault clio b 2001, 1,2 motor tror jag med 58hk.

Bilen startar inte längre, låter som att det inte finns något batteri.
Den går att starta med hjälp av startkablar.

Min tanke var först att jag kanske bara behöver köpa ett nytt batteri, MEN själva kabeln till minuspoolen på batteriet sitter löst, och det går inte att skruva dit den hårdare(samt att det även är en spricka på foten av själva klämman som klämmer minuspoolen.)

Vad kan jag göra? för att komma undan så billigt som möjligt?

Vad kostar verkstadsservice så dom kollar och lagar mitt fel? bor i göteborgs, så tipsa gärna om något här i stan då jag inte har tillgång till bil som sagt. mekonomen?

Kan tilläggas om jag tex har kört igång bilen med hjälp av en trevlig medmänniska så rullar bilen utan problem, förutom att cd-spelaren inte fungerar, allt annat elektroniskt som vindrutetorkare, blinkers etc funkar.

Får jag däremot motorstopp så dör bilen och jag behöver hjälp med startkablar igen.

Snälla hjälp mig och tipsa om vad jag behöver göra, kan inget om bilar bör även tilläggas

tack så hemskt mkt!
Citera
2015-12-30, 04:30
Medlem
Delicates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaegarn1337
Hej,

Jag har en renault clio b 2001, 1,2 motor tror jag med 58hk.

Bilen startar inte längre, låter som att det inte finns något batteri.
Den går att starta med hjälp av startkablar.

Min tanke var först att jag kanske bara behöver köpa ett nytt batteri, MEN själva kabeln till minuspoolen på batteriet sitter löst, och det går inte att skruva dit den hårdare(samt att det även är en spricka på foten av själva klämman som klämmer minuspoolen.)

Vad kan jag göra? för att komma undan så billigt som möjligt?

Vad kostar verkstadsservice så dom kollar och lagar mitt fel? bor i göteborgs, så tipsa gärna om något här i stan då jag inte har tillgång till bil som sagt. mekonomen?

Kan tilläggas om jag tex har kört igång bilen med hjälp av en trevlig medmänniska så rullar bilen utan problem, förutom att cd-spelaren inte fungerar, allt annat elektroniskt som vindrutetorkare, blinkers etc funkar.

Får jag däremot motorstopp så dör bilen och jag behöver hjälp med startkablar igen.

Snälla hjälp mig och tipsa om vad jag behöver göra, kan inget om bilar bör även tilläggas

tack så hemskt mkt!

Tja. Hade EXAKT samma problem med min clio ifrån -00. Jag bytte batteri sedan har den funkat felfritt. Det där med radion är samma för mig, funkar inte sedan jag bytte batteri, måste skriva in en kod som jag antar den första ägaren har gjort och den personen lär jag nog inte hitta, tror att det är en säkerhetsåtgärd om någon nu skulle sno stereon... Så jag sjunger istället, typ...
Citera
2015-12-30, 04:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Delicate
Tja. Hade EXAKT samma problem med min clio ifrån -00. Jag bytte batteri sedan har den funkat felfritt. Det där med radion är samma för mig, funkar inte sedan jag bytte batteri, måste skriva in en kod som jag antar den första ägaren har gjort och den personen lär jag nog inte hitta, tror att det är en säkerhetsåtgärd om någon nu skulle sno stereon... Så jag sjunger istället, typ...
Var din ena kabel även lite lös? låter underbart om det bara är batteriet, har förstått att det är relativt lätt att byta själv? var ska jag köpa det, mekonomen eller biltema?
Citera
2015-12-30, 05:24
Medlem
morbrostewarts avatar
kabel på biltema och prova ladda batteriet, det kan ha blivit urladdat pga att kontakten på kabeln glappar så pass mycket att laddningen från generatorn failat.
Men om inte pengar är ett bekymmer så köper du bara ett nytt batteri också.
Har du ytterligare utrymme i ekonomin så köper du en annan bil (som inte är fransk).

Kolla även att den lilla laddningslampan tänds när du slår på tändningen, det är nämligen den lampan som kickar igång laddningen.
Citera
2015-12-30, 05:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morbrostewart
kabel på biltema och prova ladda batteriet, det kan ha blivit urladdat pga att kontakten på kabeln glappar så pass mycket att laddningen från generatorn failat.
Men om inte pengar är ett bekymmer så köper du bara ett nytt batteri också.
Har du ytterligare utrymme i ekonomin så köper du en annan bil (som inte är fransk).

Kolla även att den lilla laddningslampan tänds när du slår på tändningen, det är nämligen den lampan som kickar igång laddningen.
hur vet jag vilka kabel jag behöver, frågar dom helt enkelt i butiken? Dum fråga kanske, men hur laddar jag batteriet om det är urladdat?

jag ska sälja bilen om 1-2månad och nästa gång köper jag något bättre(detta var min första bil). Pengar finns för ett batteri men köper gärna inte de i onödan om det bara är kabel jag behöver, men hur kan jag veta de?

Kan tillägga att bilen dog på en bensinmack när jag skulle fylla på med förfriskningar, då gick den inte längre att starta på ett vanligt sett. hände även på detta vis dagen innan men då gick den igång efter 2 minuter ungefär frekvent testande. Vet ej om den infon hjälpte för att bedöma felet

tack för din hjälp!
Senast redigerad av Jaegarn1337 2015-12-30 kl. 05:42.
Citera
2015-12-30, 06:04
Medlem
morbrostewarts avatar
Citat:
hur vet jag vilka kabel jag behöver, frågar dom helt enkelt i butiken? Dum fråga kanske, men hur laddar jag batteriet om det är urladdat?

jag ska sälja bilen om 1-2månad och nästa gång köper jag något bättre(detta var min första bil). Pengar finns för ett batteri men köper gärna inte de i onödan om det bara är kabel jag behöver, men hur kan jag veta de?

Kan tillägga att bilen dog på en bensinmack när jag skulle fylla på med förfriskningar, då gick den inte längre att starta på ett vanligt sett. hände även på detta vis dagen innan men då gick den igång efter 2 minuter ungefär frekvent testande. Vet ej om den infon hjälpte för att bedöma felet

tack för din hjälp!

vilken kabel du behöver kan du fråga personalen!
om du laddar ditt batteri med en batteriladdare så märker du ganska fort om det fungerar eler om du behöver ett nytt. ska du strax sälja bilen så kanske du kan köpa ett begagnat på en bilskrot eller på blocket, för batterier är ganska dyra i normala fall.
Citera
2015-12-30, 13:08
Medlem
Delicates avatar
Citat:
Var din ena kabel även lite lös? låter underbart om det bara är batteriet, har förstått att det är relativt lätt att byta själv? var ska jag köpa det, mekonomen eller biltema?

Nja det vet vet i fan om den var lös faktiskt.. Jag köpte på biltema, 650kr tror jag.
Citera
2015-12-30, 14:25
Medlem
ska gå till en mack och ta med mig batteriet så dom kan test ladda det för att se om felet ligger i batteriet eller sladdarna.

vad ska jag köpa för grej för att få loss denna skruven?
http://www.ladda-upp.se/bilder/cnyjhaivpzhy/

Gärna inte en stor skruvlåda utan bara kanske 50kr?

tack för hjälpen
Citera
2015-12-30, 15:06
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
ska gå till en mack och ta med mig batteriet så dom kan test ladda det för att se om felet ligger i batteriet eller sladdarna.

vad ska jag köpa för grej för att få loss denna skruven?
http://www.ladda-upp.se/bilder/cnyjhaivpzhy/

Gärna inte en stor skruvlåda utan bara kanske 50kr?

tack för hjälpen

Det var en märklig kabelsko. Fransmännen ska visst alltid vara lite annorlunda.

Köp en sån här och sätt dit istället:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteriverktyg-och-tillbehor/Batterikabelskosats-2000016610/

Den kan du klämma åt ordentligt på batteripolen. Mät diametern på din batteripol och köp rätt storlek bara.

Köp även en:
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Hyls--och-Dragverktyg/Skiftnyckel/Skiftnyckel-2000018206/

Så kan du skruva bort den gamla och skruva dit den nya.

Det kan mycket väl vara så att glappet i kabelskon gör att den inte får tillräcklig kontakt med batteripolen för att kunna driva startmotorn. Startmotorn kräver en mycket hög ström och därmed mycket god kontakt med batteripolen. Andra elektriska saker kan fungera ändå eftersom de kräver en mycket liten ström.

Vore jag dig skulle jag testa detta först. Just som du verkar tänka göra.
Citera
2015-12-30, 15:40
Medlem
tigerrakets avatar
CD spelaren kan du få igång genom att gå in till närmaste mekonomen eller renault-verkstad och be om koden.
Citera
2015-12-30, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Det var en märklig kabelsko. Fransmännen ska visst alltid vara lite annorlunda.

Köp en sån här och sätt dit istället:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteriverktyg-och-tillbehor/Batterikabelskosats-2000016610/

Den kan du klämma åt ordentligt på batteripolen. Mät diametern på din batteripol och köp rätt storlek bara.

Köp även en:
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Hyls--och-Dragverktyg/Skiftnyckel/Skiftnyckel-2000018206/

Så kan du skruva bort den gamla och skruva dit den nya.

Det kan mycket väl vara så att glappet i kabelskon gör att den inte får tillräcklig kontakt med batteripolen för att kunna driva startmotorn. Startmotorn kräver en mycket hög ström och därmed mycket god kontakt med batteripolen. Andra elektriska saker kan fungera ändå eftersom de kräver en mycket liten ström.

Vore jag dig skulle jag testa detta först. Just som du verkar tänka göra.
Tack för hjälpen. jag köpte en hylsnyckel för att få loss skruven, gick bra. Tänkte ta med batteriet för att testa om det fungerar som det ska, men sen visar det sig att batteriet sitter fast med en stor jävla bult. Detta kan jag inte få loss utan måste gå till verkstaden.

Så jag ska testa det du skrev Hurt-Åke, är det svårt att byta kabelsko utifrån vad du ser på bilden jag bifogade? Den länken du skickade, måste jag både byta plus och negativa batterikabelskosatsen?
Citera
2015-12-30, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tigerraket
CD spelaren kan du få igång genom att gå in till närmaste mekonomen eller renault-verkstad och be om koden.
Tack, ska fixa detta så fort jag fått igång bilen!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in