Citat:
Ursprungligen postat av
develi
Tack! Det var ju spot on vad jag efterlyste! Bra grävjobb.
Edit: Det krävs ju kunskap för att avfärda "svammel" och då kom osökt följdtanken kring Hovrättens sammansättning på olika områden - erfarenhet, sakfaktaområden, utbildningen och vad som ingår.
Det är ju enormt många olika inriktningar i rättsfall - tänker osökt på bitcoin i trippelmordet (parallelldomen) vars resonemang i TR störde mig enormt, men tack HovR sen

Ungefär som att bli serverad en mugg god glögg
Jag vet att det på lekmannanivå direkt reagerades över exemplet du nämner. Materialet fanns där, i form av utredningsmaterial. Slutsatserna var ej speciellt svåra att dra efter studier baserat på åklagarens beskrivning och lite eget tanke-växlande, samt det ledde in på juridiskt hållbara gärningsfaktum.
Men TR förmådde ej ens göra en korrekt studie av det, vilket på ett irriterande vis framgick av domen. Göta HR gjorde dock studien med rätt kunskapsbas och kom fram till samma (korrekta) svar som polisen gjort från start.
Ett praktexempel på när en åberopad sakkunnig "rättar" rättsprocessen, på köpet lite nybruten mark för något som verkade ganska obekant sedan tidigare.
Det är RB kap.40 ihop med FUP som
bör ligga till grund vid korrekt egengranskning av en sakkunnig i rättegång.
Som du säger, fler helt olika slags ämnen som ska avhandlas så att rätten ska komma fram till den rätta slutsatsen. Många av ämnena trampar dessutom i varandra av naturliga skäl.
Det är av vikt att en expertis inte bara är generellt kunnig/korrekt, utan även för fallet detaljerat påläst för att kunna lämna ett fullgott sakkunnig-utlåtande.