2015-12-28, 15:10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Brottsplatsen är framtagen via teknisk bevisning: skav på rör, Lisas hårstrå, NBs blod på rör, snörbitar samt hennes örhänge.
Rättsläkare har bedömt snarans konstitution som hängning och möjligen strypning.
NBs DNA finns på snören samt hennes kläder.
Bortom ladan och mjölkrummet finns vittnen, brist på alibi och frånvaro av förklaringar.
Utifrån detta har domen fallit - mord och livstid.

Du glömde förklara ditt påstående:
Ja, så enkelt blir det om man har att göra med glesbygdspolisen som blir sparkad i baken av självaste LGWP (som senare hyllar dom).

Någon som vet om poliskommissarie Lars Johansson hittat några fler brott begott av NB i Europa? Han skulle ju ta tag i det där. Ingen som bryr sig därute eller har han tröttnat (det innebär en hel del eget arbete)?

Han kanske har kommit på att han inte kommer att hitta mer på NB än trafikbrott.
2015-12-28, 15:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pelle9876
En mördare ska bli dömd till livstid.
Om det är utom all tvivel.

Varför svarar du två gånger på samma inlägg? Svara på det här istället, det senaste jag skrev.

Har du ändrat dig nu? Eller tror du att jag talar om mördare generellt? Jag menar mannen som har dödat och skändat flickan i det här fallet, den vidriga typen som redan dömts i tingsrätten. Om han inte förtjänar livstidsstraff i hovrätten, vilket straff ska han annars ha och varför? Har du kanske andra så kallade hypoteser om hur allt har gått till eller du kanske tror att han till och med är oskyldig? I så fall är jag verkligen nyfiken på hur du anser att det har gått till och hur du motiverar att din version är mer trovärdig än åklagarens som du ju tydligen inte tycker håller. Kom med en trolig analys nu så vi vet hur ditt scenario ser ut.
2015-12-28, 15:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Det finns inga pålitliga vittnesutsagor. Det finns inget DNA på Lisas kropp. Föremål är inte undersökta och tillhörigheter är inte redovisade. Det sänker de sk DNA-spåren.

Jag tror inte att det är någon i tråden som bryr sig om dina fantasier längre överhuvudtaget. Alla dina inlägg är uppbyggda på hat mot polisen och rättssystemet och har ingenting med det här fallet att göra egentligen. Du vill bara spy galla på rättssystemet eftersom du tycks ha en skruvad uppfattning om att allt som har med polisutredningar , hur domstolen dömer och hur polisförhör går till. Du svarar också på inlägg som inte är ställda till dig. Någon särskild anledning till detta tro? Förklara nu en gång för alla vad det är för föremål som du anser skulle undersökas? På vilket sätt är vittnesutsagorna inte pålitliga? Och vilka tillhörigheter är inte redovisade? Och på vilket sätt alla dina fantasier skulle påverka utgången i hovrätten? Var också vänlig att redovisa vilka erfarenheter du har av hur utredningsarbete inom polisen bedrivs och hur polisförhör går till? Har du varit med vid vittneskonfrontationer själv? Du måste ju helt enkelt ha en gedigen erfarenhet av allt detta eftersom du med säkerhet kan sitta och kritisera allting. Jag väntar på svar.
2015-12-28, 16:59
Medlem
LeeVans avatar
[quote=PlanBoksBok|55836832]
Citat:

Man ska vara medveten om att NBs blodfläck på röret, är taget från ett våtutrymme. Har för mig att jaktledaren var där med slangen och gjorde rent någon gång i februari. Inte omöjligt att han kanske sprutade på väggar och på röret.

DNA-analys av blod är tydligen inte helt okomplicerat och kan ge rätt egendomliga resultat.

Att IR inkallat oberoende expert ser jag som värdefullt främst utifrån att rätt frågor kommer att ställas - och alltså inte utifrån ett ifrågasättande av NFC,s kompetens.

http://www.dagensjuridik.se/2015/02/djurblod-fran-mordplats-var-manniskoblod-aklagare-starkt-kritisk-mot-skl
2015-12-28, 17:08
Medlem
LeeVans avatar
[quote=LeeVan|55838138]
Citat:
Ursprungligen postat av PlanBoksBok

DNA-analys av blod är tydligen inte helt okomplicerat och kan ge rätt egendomliga resultat.

Att IR inkallat oberoende expert ser jag som värdefullt främst utifrån att rätt frågor kommer att ställas - och alltså inte utifrån ett ifrågasättande av NFC,s kompetens.

http://www.dagensjuridik.se/2015/02/djurblod-fran-mordplats-var-manniskoblod-aklagare-starkt-kritisk-mot-skl

Kompletterar med en kommentar till artikeln.

Citat:
Ake Dit tors, 2015-02-12 16:12
”Kommer väl ihåg från ett annat uppmärksammat ärende att SKL:s analyser inte höll måttet (då de saknade certifiering för att kunna göra de aktuella analyserna). Den gången var det dock en kompakt tystnad ifrån åklagarhåll ang. SKL.”

Kan det vara möjligt?
2015-12-28, 17:43
Medlem
hasselmuzs avatar
[U]Helena från NFC:[/u]

Torrt blod kan överföra vissa kluster men ger inga blodlika besudlingar. Gammalt blod kan dock lösas upp och överföras.

Undrar vad som menas här? Vad är det för skillnad på torrt blod och gammalt blod?
2015-12-28, 17:44
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pelle9876
Det går inte att styrka motsatsen.
DNA och blod kan mycket väl vara planterad av annan person.

Och då är det inte utom all rimlig tvivel.
Utom all rimlig tvivel är om någon sett någon utfört.

I detta fallet bygger delar av dom på Indicier.
Och då skal dom bli mildare eller friande.
Då skulle man i varenda mordfall där det inte finns vittnen eller ett tillförlitligt erkännande
kunna hävda precis samma sak: All DNA är planterad. Någon annan är skyldig.
En slug planteringsmördare har varit i farten varenda gång.
Ingen kommer att kunna bli dömd.

Men det är väl så vissa vill ha det kanske; att gärningsmännen ska få gå fria.
Det är ju ett jävla ömmande för mördarna för övrigt. Offren kommer i bakgrunden
mest hela tiden.

När det nu gäller Lisas överbevisade mördare Nerijus Bilevisious (osäker på efternamnets
exakta stavning) så har han i den här tråden haft så många försvarare genom resans gång
att man riktigt äcklas av det.
Det här är ett av de mest bestialiska jävla illdåd som hänt i landet på mången år
utfört av person som inte förtjänar annat än den största avsky.

Avsky och hat. Inget annat. Och skyldig som synden kan du lita på att det hjärtlösa
monstret är.
Senast redigerad av Grandioso 2015-12-28 kl. 17:54.
2015-12-28, 17:57
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
[U]Helena från NFC:[/u]

Torrt blod kan överföra vissa kluster men ger inga blodlika besudlingar. Gammalt blod kan dock lösas upp och överföras.

Undrar vad som menas här? Vad är det för skillnad på torrt blod och gammalt blod?

Sett till vad Helena här avser i sitt uttalande så är nog likhetstecken att sättas mellan torrt blod och gammalt blod.
2015-12-28, 18:05
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Sett till vad Helena här avser i sitt uttalande så är nog likhetstecken att sättas mellan torrt blod och gammalt blod.

Ja förmodligen. Ingendera kan överföras och se ut som DNA från färskt blod.
2015-12-28, 18:05
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Tack! Det var ju spot on vad jag efterlyste! Bra grävjobb.

Edit: Det krävs ju kunskap för att avfärda "svammel" och då kom osökt följdtanken kring Hovrättens sammansättning på olika områden - erfarenhet, sakfaktaområden, utbildningen och vad som ingår.
Det är ju enormt många olika inriktningar i rättsfall - tänker osökt på bitcoin i trippelmordet (parallelldomen) vars resonemang i TR störde mig enormt, men tack HovR sen

Ungefär som att bli serverad en mugg god glögg

Jag vet att det på lekmannanivå direkt reagerades över exemplet du nämner. Materialet fanns där, i form av utredningsmaterial. Slutsatserna var ej speciellt svåra att dra efter studier baserat på åklagarens beskrivning och lite eget tanke-växlande, samt det ledde in på juridiskt hållbara gärningsfaktum.
Men TR förmådde ej ens göra en korrekt studie av det, vilket på ett irriterande vis framgick av domen. Göta HR gjorde dock studien med rätt kunskapsbas och kom fram till samma (korrekta) svar som polisen gjort från start.
Ett praktexempel på när en åberopad sakkunnig "rättar" rättsprocessen, på köpet lite nybruten mark för något som verkade ganska obekant sedan tidigare.

Det är RB kap.40 ihop med FUP som bör ligga till grund vid korrekt egengranskning av en sakkunnig i rättegång.
Som du säger, fler helt olika slags ämnen som ska avhandlas så att rätten ska komma fram till den rätta slutsatsen. Många av ämnena trampar dessutom i varandra av naturliga skäl.
Det är av vikt att en expertis inte bara är generellt kunnig/korrekt, utan även för fallet detaljerat påläst för att kunna lämna ett fullgott sakkunnig-utlåtande.
2015-12-28, 18:15
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Ja förmodligen. Ingendera kan överföras och se ut som DNA från färskt blod.

Det skall gå att särskilja. Men vi vet ju inte vilka analysmetoder som använts. Här ser jag IR,s inkallande av oberoende expert som värdefull eftersom hon kommer att ställa dom rätta frågorna.
2015-12-28, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnero52
Pappan förklarar inte i förhöret varför han flyttade mopeden, mitt antagande är att den inte skulle synas från vägen så att ingen skulle sno den, det var ju snart natten och han insåg väll att han inte kunde ta hem den. Mitt antagande.

Moppen påstås ha flyttats 2040. Inte natt. Med tanke på läget är det knappast det som först dyker upp - att moppen kan bli stulen - så varför den flyttas är outgrundligt och outrett. Det vimlade snart av människor: militärkompisar, annat folk, poliser + en militärhelikopter. Det fanns ingen anledning att flytta moppen för att det blir "natt".

Det indikeras att mobilen flyttades 1826 och ytterligare en förflyttning 1839. Det kan tyda på att även Lisa förflyttade sig. Moppen blev inte undersökt förrän efter sex veckor och den är inte beslagtagen - det nämns inte ens i fupen när den lämnades ut. Slarv eller vad?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in