2015-12-28, 01:06
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Kvinnan (som just hoppat ur snut-volvon) på bilden är uppenbarligen väldigt kort. Vad var det för takhöjd på en volvo 240?
Jag skulle gissa på att hon inte är mer än ca 155-160. Max 160.
Kappan stämmer inte med LPs, vad jag har förstått, men somliga påstår ju att den bytts ut. Frisyren stämmer inte heller med LPs, utan signalerar en yngre person.

Var det inte någon kvinlig civilpolis som åkte in till sabb? Det står i "inuti Labyrinten" vilka som var på plats, men jag orkar inte kolla det nu.
Intrycket jag får av bilden är att damen slängt sig ur bilen och är på väg mot sjukhusbyggnaden i stor brådska. Jag får intrycket av att hon kan vägen och har varit där förut. Så jag tror att det är en civil polistjänsteman som vi har att göra med. Säkert helt ofarlig.

De poliser som kom till Sabb från krimjourens var Agneta Lund och Sture Lingsberg. Så visst kan Lund vara ett alternativ. SL var vid MOP 42år så han förefaller äldre än grabben som syns med kvinnan.
Citera
2015-12-28, 01:31
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
SKL / NFC ansåg att det var sannolikt mordvapnet som GWs kulor var skjutna med.

Bedömningen på kulorna från Sucksdorffvapnet var att det inte gick att utesluta att de kom från mordvapnet.

Det är i sammanhanget en ganska stor skillnad. Visst kan det vara Sucksdorffvapnet, men än så länge finns det inget som egentligen tyder på det mer än att båda vapnen befunnit sig i västra delarna av landet.

Återstår att se om det går att skruva upp sannolikheten efter nya provskjutningen med GWs revolver eller om vapnet kan avfärdas.

Självfallet har du rätt i att man skall vara försiktig med spekulationer. Kunde inte låta bli när jag läste artikeln och kan inte sluta tänka på vår och Tommy Lindströms vän Milan Heidenreich när det står "tavelskojare" i artikeln om "Sucksdorffrevolvern". Hittade förövrigt en bild på en Milan Heidenreich född 1938 där det står "svedsko". Betyder väl svensk på tjeckiska? Det borde vara han.

https://www.google.se/search?q=milan+heidenreich&biw=1138&bih=536&source =lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjYnufFpf3JAhWGFiwKH U86D-cQ_AUIBigB#imgrc=sWkTby5snFwRNM%3A
Citera
2015-12-28, 02:54
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Självfallet har du rätt i att man skall vara försiktig med spekulationer. Kunde inte låta bli när jag läste artikeln och kan inte sluta tänka på vår och Tommy Lindströms vän Milan Heidenreich när det står "tavelskojare" i artikeln om "Sucksdorffrevolvern". Hittade förövrigt en bild på en Milan Heidenreich född 1938 där det står "svedsko". Betyder väl svensk på tjeckiska? Det borde vara han.

https://www.google.se/search?q=milan+heidenreich&biw=1138&bih=536&source =lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjYnufFpf3JAhWGFiwKH U86D-cQ_AUIBigB#imgrc=sWkTby5snFwRNM%3A

Enligt GK är det en annan tavelskojare än Milan Heidenreich som menas.Så här skriver dom om sucksdorff-vapne.

Sucksdorff-vapnet

"S-vapnet är ett av de 13 vapen av ”rätt” typ som var anmälda som
stulna eller förkomna vid tiden för mordet på Olof Palme.
I ett ej daterat spaningsuppslag finns uppgifter om att en revolver
Smith & Wesson stulits vid ett inbrott 1977. Av en anteckning på uppslaget
framgår att detta fogats till utredningen i april 1986. I uppslaget
finns också en kopia av brottsanmälan intagen. Av denna framgår att
inbrottet ägde rum i Jens S:s lägenhet i Stockholm den 17 december
1977. Vid inbrottet tillgreps bl.a. en revolver Smith & Wesson .357
Magnum och femton ”skott”.

I mars 1989 kontaktade en man som ville vara anonym PU. Mannen
berättade att han ca tio år tidigare begått ett inbrott i en lägenhet på en
viss adress i Stockholm. På dörren hade namnet S varit angivet.
Mannen hade där tillgripit en revolver och ammunition till denna.
Revolvern med ammunition hade han därefter sålt till Håkan A som nu
var död.
Till PU hade så tidigt som den 4 mars 1986 kommit in ett annat tips
om Håkan A. Det var en pensionerad polis som berättat att han i en
utredning förhört Håkan A, även kallad ”tavelskojaren”. Denne skulle
enligt uppgift inneha en .357 Magnum-revolver och vara kompis med
knarkförsäljaren Gösta A. I anledning av detta tips hade PU i mitten av
mars 1986 inhämtat uppgifter om att såväl Håkan A som Gösta A varit
frihetsberövade vid tiden för mordet på Olof Palme

I mitten av oktober 1989 förhörde PU Björn S. Björn S berättade att
han 1983 eller 1984 köpt en Smith & Wesson .357 Magnum-revolver
av Håkan A. Denna händelse tidsbestämde han senare till 1978-79. I
samband med köpet hade Håkan A berättat att revolvern kom från USA
och inte var stulen vid något inbrott i Sverige. Björn S hade senare
införskaffat ammunition till vapnet men mindes inte av vilken typ
denna varit. Vapnet hade haft en sex tums-pipa, varit svartfärgat och
haft kolvplattor av mörkt material.

Vid ett tillfälle när en Lasse H, som
nu var avliden, varit närvarande hade Björn S suttit och lekt med
vapnet. Ett skott hade gått av, penetrerat Lasse H:s skoklack och
därefter träffat taket. Björn S trodde att kulan fortfarande satt kvar i
taket hemma hos honom. Efter en tid hade Björn S sålt tillbaka vapnet
till Håkan A.
Därefter började PU att närmare utreda stölden av S-vapnet.
I oktober 1989 besöktes Björn S:s bostad. Det konstaterades därvid
att det dels fanns ett märke i golvet, dels ett hål i taket där en kula
eventuellt kunde ha gått in. Någon kula anträffades dock inte vid detta"

Senast redigerad av mvagrippa 2015-12-28 kl. 02:59.
Citera
2015-12-28, 05:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ulsterboy.
Vad får folk att tro att man kan hitta GM bara för att man hittar mordvapnet? Hur är det möjligt? Jag är helt okunnig inom kriminologi och vill gärna ha svar.

Citat:
Ursprungligen postat av GeorgT
Av bilderna att döma är de i väldigt bra skick, förmodligen allt för bra....

När man provskjuter vapnet så kanman tex skjuta i en vattentunna eller emot en låda fylld av skumgummi eller annat elastiskt material och fånga upp kulan,

Provskjutning i sandgrop kan man också göra och de flesta kulor klarar det bra och utan alltför mycket deformation. Men skulle kulan träffa en hård sten så kan den bli deformerad.

Det är tidsödande att jämföra kulor i mikroskop, men det kan kankse bli mer och mer automatiserat med tex laser-mätning av kulan som kan sedan sparas digitalt. Iallafall så har sådana tankar funnits länge, jag vet ej om ngn implementerat en sådan maskin ännu.

Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
En kanske naiv fråga till vapentekniskt kunniga: Går det att se om pipan på en revolver är utbytt? Eller kan man utan risk för upptäckt byta pipor på revolvrar?

Nej det går inte att se att pipan är utbytt om det inte nyss satts in en pipa som aldrig har skjutits i, dvs det finns inte ens de mikroskopiska brännspår vid kammarläget som uppkommer vid skjutning.

Den vanligaste anledningen till att byta pipa för hederliga vapenägare är att pipan blivit utsliten - för ett jaktgevär modell studsare så byter man efter ett par tusen skott.

Om man laddar patronerna själv och dessutom laddar med mer krut eller med särskilt "hårdare krut" så är risken större för att pipan slits mera, - Dessutom har ju mantelns hårdhet viss betydelse också, en del sk Tombakk-sorter (Koppar + Nickel) lämnar kvar beläggningar i pipan som man måste viska bort med pipviskan.

För en revolver så är det inte så värst sannolikt att man någonsin kommer att slita ut pipan.
Man kan ju förstås byta ut pipan om vapnet använts i kriminella sammanhang, men de kriminella brukar inte vara så kunniga i vapensmide själva ellr har tillgång till vapentekniker o vapensmedja och nya pipor, så de slänger ju oftast hela vapnet istället, - det är bättre att låta hela vapnet försvinna tycker de, eventuellt plockar isär det och slänger delarna för sig.

Namnet Revolver kommer ifrån latinets Re-Volver, Volver står för rotera eller rulla (VOLVO betyder "den rullar" elr "jag rullar" på latin) , dvs Re-Volver är en åter-roterande rörelse, i och med att trumman, kammaren (engelska chamber) roterar i och med att hanen spänns så kommer en ny patron fram i avfyrningsläge. Revolver har alltså blivit ett substantiv av ett verb, alltså ett substansiverat verb.

En annan anledning att byta pipa är förstås att man vill ha en annan kaliber än den som gamla pipan har, här i Sverige är det säkert inte så vanligt att man vill byta kaliber bara för att det ska göras, kan bli licenskrångel. Det är heller ofta ingen större vits med att byta kaliber på en revolver, däremot görs det ju oftare på studsare där man vill använda annan ammunition med andra egenskaper.

Att byta pipa gör ju egentligen en sak bra för de kriminella och det blir ju därmed mycket svårare att knyta ett visst vapen med nya pipan till en funnen kula, det ballistiska spåren (räfflorna) i kulan blir ju av en något annorlunda form med den nya pipan.

Man kan ju också välja att förstöra pipans räfflingar invändigt, antingen med stark syra, filar, borr, eller brotschar, därmed försvårar man för kriminalteknikerna att kunna jämföra avskjutna kulor.

De flesta kriminella resonerar dock oftast inte så, de vill oftast bli av med vapnet på snabbaste och säkraste sätt, tex slänga det i Landsortsdjupet i Östersjön eller något. Vapen är ändå inte en så stor utgift för de flesta kriminella.

Enda anledningen till att en kriminell har vapnet kvar är väl att den blir efterhand mer och mer som en trofe' efterhand som den skadat fler och fler offer, som tex han Mangs i Malmö. Gangsterkriminella brukar dock inte vara så frälsta vid sina vapen att de ser dem som som trofe'er.
Senast redigerad av DrSvenne 2015-12-28 kl. 05:37.
Citera
2015-12-28, 09:32
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robert Prytz
Jo, men eftersom polisen själva provskjutit 500 vapen för att hitta det rätta kan man nog anta att de kan komma närmare mördaren om vapnet dyker upp.
Det spelar ju ingen som helst roll hur många vapen som undersöks så länge den som stulit mordkulan bestämmer vad som skall bevisas och redan med hjälp av författningsskyddet under Naess dessutom kunnat hemligstämpla varje avgörande vittnesmål om saken.
Citera
2015-12-28, 10:00
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karl.s82
Jag har luskat rätt mycket om honom och hans histora inom polisiära högerkretsar.....
Denna fixering vid "polisiära högerkretsar" har förblindat varje sorts utredning på högre nivå ända sedan 70-talet så som Falkenstam kunde avslöja. Inbördeskriget mellan polis militär och säpo avgjordes då istället av de hemligt nationsfientliga natoanhängarna har visat sig nu. Allt från bankväsende över Socialstyrelse till rättsväsende och författningsskyddet självt är därmed infiltrerat och kontrollerat av Nato.
Citera
2015-12-28, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
När man provskjuter vapnet så kanman tex skjuta i en vattentunna eller emot en låda fylld av skumgummi eller annat elastiskt material och fånga upp kulan,

Provskjutning i sandgrop kan man också göra och de flesta kulor klarar det bra och utan alltför mycket deformation. Men skulle kulan träffa en hård sten så kan den bli deformerad.

Det är tidsödande att jämföra kulor i mikroskop, men det kan kankse bli mer och mer automatiserat med tex laser-mätning av kulan som kan sedan sparas digitalt. Iallafall så har sådana tankar funnits länge, jag vet ej om ngn implementerat en sådan maskin ännu.

Nej det går inte att se att pipan är utbytt om det inte nyss satts in en pipa som aldrig har skjutits i, dvs det finns inte ens de mikroskopiska brännspår vid kammarläget som uppkommer vid skjutning.

Den vanligaste anledningen till att byta pipa för hederliga vapenägare är att pipan blivit utsliten - för ett jaktgevär modell studsare så byter man efter ett par tusen skott.

Om man laddar patronerna själv och dessutom laddar med mer krut eller med särskilt "hårdare krut" så är risken större för att pipan slits mera, - Dessutom har ju mantelns hårdhet viss betydelse också, en del sk Tombakk-sorter (Koppar + Nickel) lämnar kvar beläggningar i pipan som man måste viska bort med pipviskan.

För en revolver så är det inte så värst sannolikt att man någonsin kommer att slita ut pipan.
Man kan ju förstås byta ut pipan om vapnet använts i kriminella sammanhang, men de kriminella brukar inte vara så kunniga i vapensmide själva ellr har tillgång till vapentekniker o vapensmedja och nya pipor, så de slänger ju oftast hela vapnet istället, - det är bättre att låta hela vapnet försvinna tycker de, eventuellt plockar isär det och slänger delarna för sig.

Namnet Revolver kommer ifrån latinets Re-Volver, Volver står för rotera eller rulla (VOLVO betyder "den rullar" elr "jag rullar" på latin) , dvs Re-Volver är en åter-roterande rörelse, i och med att trumman, kammaren (engelska chamber) roterar i och med att hanen spänns så kommer en ny patron fram i avfyrningsläge. Revolver har alltså blivit ett substantiv av ett verb, alltså ett substansiverat verb.

En annan anledning att byta pipa är förstås att man vill ha en annan kaliber än den som gamla pipan har, här i Sverige är det säkert inte så vanligt att man vill byta kaliber bara för att det ska göras, kan bli licenskrångel. Det är heller ofta ingen större vits med att byta kaliber på en revolver, däremot görs det ju oftare på studsare där man vill använda annan ammunition med andra egenskaper.

Att byta pipa gör ju egentligen en sak bra för de kriminella och det blir ju därmed mycket svårare att knyta ett visst vapen med nya pipan till en funnen kula, det ballistiska spåren (räfflorna) i kulan blir ju av en något annorlunda form med den nya pipan.

Man kan ju också välja att förstöra pipans räfflingar invändigt, antingen med stark syra, filar, borr, eller brotschar, därmed försvårar man för kriminalteknikerna att kunna jämföra avskjutna kulor.

De flesta kriminella resonerar dock oftast inte så, de vill oftast bli av med vapnet på snabbaste och säkraste sätt, tex slänga det i Landsortsdjupet i Östersjön eller något. Vapen är ändå inte en så stor utgift för de flesta kriminella.

Enda anledningen till att en kriminell har vapnet kvar är väl att den blir efterhand mer och mer som en trofe' efterhand som den skadat fler och fler offer, som tex han Mangs i Malmö. Gangsterkriminella brukar dock inte vara så frälsta vid sina vapen att de ser dem som som trofe'er.

Stort tack för långt och utförligt svar!

Jag trodde nästan att pipan och den "övriga delen" av revolvern båda var försedda med serienummer, men så är alltså inte fallet?

I sådana fall kan man ju tänka sig diverse trista scenarion där man tar pipan från mordvapnet och t ex monterar det i en revolver med fel serienummer utan att det överhuvudtaget kan upptäckas i efterhand.
Citera
2015-12-28, 11:14
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Funderat lite över bilderna från Sabbatsberg mordnatten. Sven Aner anser att kvinnan som går ur bilen är Lisbeth Palme men med tanke på de vittnesmål som finns kan det inte stämma. Förutom vittnesmål från fem vittnen i ambulanspersonalen ser man att minst två polisbilar redan är parkerade vid SABB.

Först där är Åke Rimborn/Tomas Torstensson (5520) och den andra bör vara kommissariebilen med Lars Christiansson/Hans-Erik Rehnstam. Rimborn hör Gösta Söderström(2329-30) berätta att offret är Olof Palme när han i ledningscentralen och beger sig till sabb där han bör ha anlänt mellan 2335-2340,

LC syns på bild vid mordplatsen samtala med 3220s befälhavare Kjell Östling (Fotograf är Vojta Klecka-Inuti labyrinten) 2340 och bör därmed ankommit sabb 2345-50, kanske något senare. Detta styrks av att chauffören HER när han släppt av LC åker vidare till SBC för att få nya batterier till sin radio och bl a ser Anna Hage - Karin Johansson som väntar på att förhöras.

http://lennartremstam.blogspot.se/2012/12/ar-det-har-lisbeth-palme-svar-nej.html

Polisbilen på bilden anländer därmed tidigast 2350, troligtvis betydligt senare. De poliser som beordras till bevakning av har ännu inte anlänt. Genom den mycket goda bildkvalitén ser man att bilen innehåller fyra personer, Polischauffören, kvinnan som sprungit ur bilen, en man som är på väg ur höger baksäte och en person, med något som liknar en huva i framsätet som öppnat dörren på glänt och verkar byta några ord med chauffören.

Då kan det inte vara fråga om Ingrid Klering-Mårten Palme som bevisligen körs i polisbil till sabb av Lars Berndtsson från gamla stan 0018 och bör vara vid Sabb runt 0030. Ingen annan person åkt med dom har nämnts och LBs kollega Stig Rysén stannade kvar och bevakade bostaden på Västerlånggatan.Inte heller Joakim Palme och hans flickvän verkar komma ifråga då ingen ska ha åkt med dessa förutom deras halvårsgamla bebis.

Återstår frågan om vem det kan vara. Anita Gradin är ett alternativ som nämnts, även Birgitta von Otter var på Sabb men har för mig hon var längre och slankare. Vad som går fram genom dom båda bilderna är kvinnans oro då hon springer in på Sabb. På den andra bilden ser man de två yngre män som syns bakom kvinnan. Den ene har en ljus pälskrage av en annan sort än den korta skinnjacka som MP bar. Får mig att undra om de två är Gradins livvakter. Hon är det enda statsråd, förutom OP, som hade livvakter MOP-dagen.

http://2.bp.blogspot.com/-oSoXdgRSBAg/UcRTGgFKdCI/AAAAAAAAAKo/XbhdqbeFoNo/s1600/lisbet_och_Marten.jpg

När LP åker hem vid tretiden så är det MP som sitter med henne i baksätet. Han verkar ha en kortare mörk jacka och definitivt ingen ljus pälskrage på denna. Är det Kjell Lindström som sitter på passagerarplatsen i framsätet eller är det livvakten Göran Sund? Tycker föraren borde gå och identifiera med tanke på bildens goda kvalitet.

http://sv.tinypic.com/view.php?pic=2mmd1n5&s=8#.VoBjarbhDIW
På originalbilden borde man ju kunna se registreringsnumret på den aktuella polisbilen. Och poliserna som framförde fordonet borde ju känna igen situationen. Det är därmed helt obegripligt att det inte gått att få klarhet i det här för länge sedan. OM jag skall spekulera så KAN man ju anta att det är någon de transporterat som de inte får prata om. Gradin har varit på tapeten men det är det knappast (hon har väl förnekat det också har jag för mig?). Inte LP och inte Ingrid Klering. Tänker vi helt fel, begränsar vi oss? Är det någon av OP´s flickvänner som fått beskedet eller är det rent av den illustra "Barbro" som har lett en operation som gått åt helvete?
Citera
2015-12-28, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
På originalbilden borde man ju kunna se registreringsnumret på den aktuella polisbilen. Och poliserna som framförde fordonet borde ju känna igen situationen. Det är därmed helt obegripligt att det inte gått att få klarhet i det här för länge sedan. OM jag skall spekulera så KAN man ju anta att det är någon de transporterat som de inte får prata om. Gradin har varit på tapeten men det är det knappast (hon har väl förnekat det också har jag för mig?). Inte LP och inte Ingrid Klering. Tänker vi helt fel, begränsar vi oss? Är det någon av OP´s flickvänner som fått beskedet eller är det rent av den illustra "Barbro" som har lett en operation som gått åt helvete?

Pillade lite med bilden i min iPhone. Siffrorna i regnr är nog 872. De tre bokstäverna kan vara LZG, men lite mer osäker på dem.
Citera
2015-12-28, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ---xOOx---
Pillade lite med bilden i min iPhone. Siffrorna i regnr är nog 872. De tre bokstäverna kan vara LZG, men lite mer osäker på dem.
LZO872 om SA har rätt.

http://svenanerpalmemordet.blogspot.se/2013/08/allt-strul-kring-ulf-karlssons-lisbeth.html#.VoEgkXYvdD8
Senast redigerad av sulfint 2015-12-28 kl. 12:48.
Citera
2015-12-28, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
LZO872 om SA har rätt.

http://svenanerpalmemordet.blogspot.se/2013/08/allt-strul-kring-ulf-karlssons-lisbeth.html#.VoEgkXYvdD8

Tack
Citera
2015-12-28, 13:19
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
LZO872 om SA har rätt.

Då är ju frågan om Anér konstaterat att det ÄR det fordonet eller om han utgått från det eftersom han vet vilken bil Christiansson och Renstam kör. Ingen av herrarna har uppgett att de kört LP till Sabb. Som Agrippa påpekat så finns andra polisbilar där och det är väl knappast troligt att LP kommer dit sist av alla. Om detta varit en trivial ickefråga så borde det gått att reda ut för länge sedan. Om man från början tyckt att det var en trivial ickefråga så borde ju tiden ha visat hur fel det isf var. Otroligt att detta inte går att räta ut!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in