2015-12-28, 01:10
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jag hann svara innan det raderades. Det är inte teknisk bevisning som avgör brottsplatsen, det är den som hängde upp Lisa som avgör det. Jag tvivlar på att det var NB, det finns inget som bevisar att han ens var i närheten av Lisa innan hon hängde.
VAD har det att göra med om Lisa når plaströret men inte stålröret? Sjung ur skägget, det är svårt att resonera kring dina påståenden annars.

Det är teknisk bevisning som avgör och därifrån utgår domen.
2015-12-28, 01:14
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
VAD har det att göra med om Lisa når plaströret men inte stålröret? Sjung ur skägget, det är svårt att resonera kring dina påståenden annars.

Det är teknisk bevisning som avgör och därifrån utgår domen.
Nej, det finns i huvudsak tre bevisgrupper, teknisk bevisning, vittnesmål och misstänkts egen förklaring. Jag väntar på det sistnämnda.
2015-12-28, 01:18
Medlem
develis avatar
Citat:
Nej, det finns i huvudsak tre bevisgrupper, teknisk bevisning, vittnesmål och misstänkts egen förklaring. Jag väntar på det sistnämnda.
Brottsplatsen är framtagen via teknisk bevisning: skav på rör, Lisas hårstrå, NBs blod på rör, snörbitar samt hennes örhänge.
Rättsläkare har bedömt snarans konstitution som hängning och möjligen strypning.
NBs DNA finns på snören samt hennes kläder.
Bortom ladan och mjölkrummet finns vittnen, brist på alibi och frånvaro av förklaringar.
Utifrån detta har domen fallit - mord och livstid.

Du glömde förklara ditt påstående:
Citat:
2015-12-28, 01:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av klurigkluring
Att kritisera delar av en enskild brottsutredning ska inte jämställas med att kritisera rättsystemet som oftast fungera bra, även i detta fall. NB får sin andra chans precis som det ska vara.

Jag som inte har någon kristallkula säger varken bu eller bä om hur det kommer att gå men jag tycker att advokaten har lyckats beröra dom rätta punkterna som kanske kan ändra utgången i HR.

Det finns inget i advokatens beröringspunkter som kommer att kunna ändra på något alls.
DNA-bevisningen är solid, vittnesuppgifter bekräftar händelseförloppet, NB saknar alibi.
Sen spelar det ingen roll om man "tycker" att NB borde vara oskyldig.

HR kommer bara att fastställa TR:s dom och det för att NB inte är en "oskyldig, normalrunkande och trevlig grabb" och han är SKYLDIG till mordet på LH.
Senast redigerad av blackmolly123 2015-12-28 kl. 01:25.
2015-12-28, 01:27
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Brottsplatsen är framtagen via teknisk bevisning: skav på rör, Lisas hårstrå, NBs blod på rör, snörbitar samt hennes örhänge.
Rättsläkare har bedömt snarans konstitution som hängning och möjligen strypning.
NBs DNA finns på snören samt hennes kläder.
Bortom ladan och mjölkrummet finns vittnen, brist på alibi och frånvaro av förklaringar.
Utifrån detta har domen fallit - mord och livstid.
Som sagt, platsen som Lisa hängde från är vald av den som hängde Lisa. Jag ifrågasätter inte den tekniska utredningen som säger att hon hängde i mjölkrummet, och inte heller rättsläkarna som säger att hon dog av hängning eller strypning. Jag håller också med dig om att NB saknar alibi och har inte förklarat sig. Vad tjafsar du om?
2015-12-28, 01:31
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klurigkluring
Jag som inte har någon kristallkula säger varken bu eller bä om hur det kommer att gå men jag tycker att advokaten har lyckats beröra dom rätta punkterna som kanske kan ändra utgången i HR.
Lyckats beröra dom rätta punkterna? Vad har advokaten berört som skulle slå igenom i HovR?
Det ska inte bara "beröras" det ska bekräftas eller så så mycket tvivel att det sker ett annat domslut. Det ska peka på en annan gärningsman via nåt konkret versus alla DNA bevis från NB. Icke att förglömma.

Hennes vågskål ska med andra ord väga tyngre.
2015-12-28, 01:32
Bannlyst
Citat:
Som sagt, platsen som Lisa hängde från är vald av den som hängde Lisa. Jag ifrågasätter inte den tekniska utredningen som säger att hon hängde i mjölkrummet, och inte heller rättsläkarna som säger att hon dog av hängning eller strypning. Jag håller också med dig om att NB saknar alibi och har inte förklarat sig. Vad tjafsar du om?

Du försvann ju sist när du skulle svara på vad du menade med att Rönnbäck borde ifrågasätta rättsläkarens utlåtande att döden förorsakats av annan person.
Varför ska advokaten ifrågasätta det?

Om LH:s död inte förorsakats av annan person, hur har hon då dött menar du?
Senast redigerad av blackmolly123 2015-12-28 kl. 02:06.
2015-12-28, 01:34
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag pratar sen start med en konkret och tydlig fråga utifrån ditt påstående - däremot inte ett ord om allt annat du drar upp:
Vad spelar det för roll om Lisa nådde plaströret men inte stålröret?

Förtydligande om det jag inte begriper vad det har med saken att göra:
Citat:
Det är konstigt att hon hängde just där, i ett plaströr, när det fanns stålrör i slaktrummet bredvid, avsedda att hänga upp djurkroppar.
Citat:
Det kan ha med höjden att göra, förstås. Lisa nådde plaströret, men inte stålröret.
Senast redigerad av develi 2015-12-28 kl. 01:41.
2015-12-28, 07:02
Medlem
katws avatar
http://www.expressen.se/gt/krama-era-barn-ofta-och-mycket-man-vet-aldrig-nar-det-ar-for-sent/
2015-12-28, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Så du dömer ut kompetensen hos domaren i TR - det må du göra utifrån din erfarenhet. Med min livslånga erfarenhet av kvalificerat utredande (på andra områden) blev jag tvärtom imponerad av hur systematiskt logiskt domen var uppbyggd. Jag tror inte att nämndemännen skrivit detta, det är ett verk av ett proffs. Nämndemännen har förstås deltagit i processen och utövat sitt tilldelade lekmannainflytande, men slutresultatet håller hög fackmannastandard.

Jag dömer inte ut Kompetens.
Jag menar som det står.
Helt annan kaliber.
2015-12-28, 11:54
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pelle9876
Det där vittnet till ex. som påstår sig ha sett Litauens bil och hejat på honom kan Ni bara glömma.
En Mördare tar inte en enslig väg delvis över mark för att forsla bort ett lik, sedan en mer trafikerad väg hem.
Hoppas ni förstår hur dum den här sagan är från början till slut.

Det är möjligt att du kan glömma de tre olika vittnena som pekar ut NB.

Men det kommer HR inte att göra, de kommer att komma fram till samma bedömning som TR. Citat ur domen:
Citat:
Graverande för Nerijus Bilevicius är att bilen som vittnena iakttagit kl 19.00-19.10 var
utlandsregistrerad och kom från en liten grusväg som inte torde trafikeras av
särskilt många icke boende i området samt den omständigheten att Anni** Hedva**
med bestämdhet uppgett att den bil som kom från Martorpshållet i hög fart var de
litauiska brödernas bil samt att det med största sannolikhet var den äldre brodern
som körde. Samtliga omständigheter tyder således på att Nerijus Belivicius inte
varit hemma i sin bostad hela tiden mellan kl 18.00 och kl 20.00 utan tvärtom att det
varit han som kört sin bil fram och tillbaka till Martorp runt 19.00 till 19.30 -tiden
.
Senast redigerad av madtop 2015-12-28 kl. 11:56.
2015-12-28, 12:03
Medlem
KeithRichardss avatar
Citat:
Det är konstigt att hon hängde just där, i ett plaströr, när det fanns stålrör i slaktrummet bredvid
Nerijus kanske var ute efter gungningseffekten, för att göra processen mer utdragen och spektakulär.
Risken finns.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in