2015-12-27, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Vittnet kan mycket väl vara en av de vassaste knivarna i lådan på DNA-området. Hon är ändå licentiat vilket innebär att hon har forskat, men hon fortsatte inte inom akademien utan gjorde karriär istället. Först med ledande befattning inom NFC och nu som Entreprenör inom DNA-branschen, i ett företag som ligger i framkant och där det gäller att hänga med i frontlinjen av DNA-frågor.

Källa på det. Jag har fått det till att hon var ledare för ett begränsat projekt, vilket jag tror skulle utmynna i det obligatoriska uppsatarbetet som krävs för licentiatexamen. Men jag kan självklart fattat allt helt fel.
2015-12-27, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Dom ställdes emot frågor, inget annat. Hoppas du har tålamod nog att gå igenom nedanstående:

Aivaras-förhör

13/6 - sid.1051

Ertappad med en lögn efter två dagar:

15/6 - Sid.1086

Irina-förhör

13/6 - sid.1252

Sedan "justerar" hon sig nästa dag:

14/6 - sid.1261

Nu börjar det glida iväg ordentligt:

20/6 - sid.1294

Här är hon officiellt röjd med lögn:

20/6 - sid.1298

Att Nerijus bestämmer sig för att gå fram till MPS-patrullen och påtala (ljuga) att området är avsökt är en konfrontation, och inget annat.

Du klipper och klistrar. Men hur ser förhören ut? Hur är mönstret?
Vad betyder det att förhörsledarna tidigt drar in AB:s och IB:s barn? Varför hålls förhören så hårt att att de börjar gråta och bryter samman? Bara för att sedan utsättas för ledande frågor?
Expl på förhör med AB:

sid 1056
[I]Vi har frågad dig många gånger om vad du gjorde igår och du talar inte sanning
förrän vi berättar vad vi vet!

Jag försöker säga vad jag vet. Jag vill inte ljuga inte för någon
Du har lämnat mycket detaljer vad du har gjort utom det som är försvårande för dig
vad säger du om det?

Vad skall jag… verkligen ifrån hjärtat jag har sagt allt.
Du har fått så många chanser att berätta sanningen….
Jag döljer inget
Jag tycker att du har dolt något.
Jag svär
Varför blir du ledsen, varför gråter du?
Det är fruktansvärt. Jag har aldrig hamnat i en sådan situation i hela livet.

eller:
Vill du ändra något i de berättelser du tidigare uppgivit angående denna dag?
Nu har du chansen att ändra dig! Är det något du vill ändra så ändra dig nu!

Så håller det på - sida upp och sida ner.

Men till slut svarar AB:

Jag skall tänka igenom om jag har sagt något fel.
eller
Jag är tveksam, jag vet inte, jag är så rädd för att säga fel

Vad betyder detta? Att "säga fel"? Jo att förhören inte är förutsättningslösa utan att polisen har ett färdigt facit.

(AB:s advokat borde inte överhuvudtaget delta i denna rättsprocess. Han är vän med polisen och är inblandad i annat ( se tråd). Det är ytterligare en skandal. AB:s advokat står inte AB:s sida utan gör vad han förmodas göra - låter allt ske.
IB:s advokat slarvar - läser inte igenom förhören dvs han vet inte om det står rätt. Även IB:s advokat är vän med polisen.
Och jag kan säga att det är ingen slump att de utvalda advokaterna för de misstänkta som ska utsättas för hot och sätta dit NB, är män medans NB:s advokat är en kvinna. Ändå lyckades Skaraborgs TR (som samarbetar med polisen som alla vet) förordna en kvinna som var inblandad i MP. Hur korkade får de vara?
Men dom missade att IR skulle vakna till och börja förstå. De räknade de inte med.)

När AB säger "rätt" börjar FL smöra. Det blir så mycket att AB säger att de är trevliga.
Det är ett vidrigt sätt att utreda. Förhören är alltså att betrakta som ett prov där facit finns och när AB fyllt i rätt får han belöningar.

Varför hålls det sista förhöret med AB i Göteborg?
Varför skriver de att han mår bra vid förhöret i Litauen när det inte stämmer?

Niklas Lindström begår i det närmaste tjänstefel även under förhöret med AB. Han säger att han googlat AB:s namn och vad han hittat då. Det är ett förtäckt hot som inte hör hemma i svenskt rättsväsende.

Dessutom mitt i förhöret med AB som sker den 29.6 i Göteborg görs en paus. Vad som händer under den pausen kommer alltså inte med på band. Men efter pausen säger AB
sid 1186
Eh, och det till och med jag antecknat i mitt rum här nu, om det här

Har pausen skett för att AB ska instrueras vad han bör svara? Och han har t o m antecknat det?!

Det finns oerhört mycket i AB:s förhör som har skett fel. Kommer nog återkomma till det. IB:s förhör tar jag upp separat.
Senast redigerad av nopomil 2015-12-27 kl. 19:19.
2015-12-27, 19:02
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Du missar min poäng - om NB hävdar att medvetslöshet (eller död) inträffade omedelbart och vid mopeden skulle resonemang om lidande, skyddslös ställning, dödsångest och lidande falla.
Men det hela är ett rent hypotetiskt resonemang eftersom NB inte kommer att erkänna något liknande.
Nix, jag missade den inte. Jag skrev att hans trovärdighet i detaljer som mördare är lika med noll efter alla varv han gjort, jag skrev grunderna för en livstidsdom dvs försvårande och vad det innebär inom parentes. Vidare skrev att hela förloppet tas det hänsyn till oavsett om hon ströps och dog inom 20 sek (vilket kan ske med en tunn snara enligt Berkowicz) och därmed förkastade jag alla dina ord om strypning vid moped eftersom det kriminaltekniskt finns en brottsplats med hängning och är absolut inte trovärdigt att hon ströps redan vid mopeden. Detta inkluderar också sexualsadism och silvertejp och blottat kön och att iaktta offrets lidande vid en hängning.

Jag ansåg således ditt förslag lika trovärdigt som.. noll, noll, noll. oavsett om det kommer från NB eller som förslag från dig.
2015-12-27, 19:07
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sherlock1881
En återkommande diskussion vid bevisningen i ärendet är ett sk. Färsk blod. Det är mer korrekt att benämna det som blött eller torkat blod. Det ger en mer visning på att åldern på blodet är en annan sak.

Inte i det nu aktuella fallet. Blod kan överföras om det har återfuktats, men ger då en annan blodbild. Överföring av torkat blod torde vi kunna bortse från att det handlar om här.
Senast redigerad av LeeVan 2015-12-27 kl. 19:10.
2015-12-27, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Jag vet skillnaden mellan att spåra, söka och leta, har haft hundar i 20 år. Men hunden måste ju för fan ha något att spåra/söka/leta efter. Och att lukta på föremål ingår vid vissa sökmoment - se www.specialhunden.se/Kurser/Precisionssp-r-ID-soek/ - men den sidan håller väl "Lassiefilmsnivå" enligt dig... Förklara gärna själv hur en hund söker/spårar/letar på platser (t.ex. caféet och ladan) där massor av andra människor just trampat omkring, Mr. hundexpert?

Det är inget konstigt alls. Den spårar det som finns, söker det som finns och letar det som finns. Om du inte känner till hur tjänstehundar fungerar (vilket är en särskild träning - hundarna är mycket kapabla) blir det svårt att komma längre.
2015-12-27, 19:16
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Du klipper och klistrar. Men hur ser förhören ut? Hur är mönstret?
Vad betyder det att förhörsledarna tidigt drar in AB:s och IB:s barn? Varför hålls förhören så hårt att att de börjar gråta och bryta samman? Bara för att sedan ställa ledande frågor?
Varför används skrämelstaktik och uttryck som (understruket)
Jävlar vad du ljuger hela tiden. Frågorna om barnen är helt lugna för att ge en bild om hennes liv och sociala tillvaron. Vad det gäller bryter ihop och gråta så råkar hon riskera fängelse, hennes man tolkas vara mördaren via bevisningen - vem skulle inte klappa ihop? Du har så dåliga argument så det är rent patetiskt att läsa i din eviga klappjakt på "landsortspolisen" - undrar hur du mår egentligen som har en sån extrem bitterhet hela tiden?
Glöm inte mitt svar till dig:
(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad
Senast redigerad av develi 2015-12-27 kl. 19:19.
2015-12-27, 19:18
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Källa på det. Jag har fått det till att hon var ledare för ett begränsat projekt, vilket jag tror skulle utmynna i det obligatoriska uppsatarbetet som krävs för licentiatexamen. Men jag kan självklart fattat allt helt fel.

Hon ledde (enligt artikeln) arbetsgruppen som tog fram riktlinjer för ett svenskt DNA-register över brottslingar i början av nittiotalet. Det kan knappast ha varit ett examensarbete, men helt säker är jag inte på detta. Det låter som en hög nivå i så fall.
Senast redigerad av A1HORNYLAD 2015-12-27 kl. 19:24.
2015-12-27, 19:21
Medlem
valleros avatar
Citat:
Det är inget konstigt alls. Den spårar det som finns, söker det som finns och letar det som finns. Om du inte känner till hur tjänstehundar fungerar (vilket är en särskild träning - hundarna är mycket kapabla) blir det svårt att komma längre.
Men det gör jag. Och jag kan spåra skitsnack när jag läser det.
2015-12-27, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jävlar vad du ljuger hela tiden. Frågorna om barnen är helt lugna för att ge en bild om hennes liv och sociala tillvaron. Vad det gäller bryter ihop och gråta så råkar hon riskera fängelse, hennes man tolkas vara mördaren via bevisningen - vem skulle inte klappa ihop? Du har så dåliga argument så det är rent patetiskt att läsa i din eviga klappjakt på "landsortspolisen" - undrar hur du mår egentligen som har en sån extrem bitterhet hela tiden?
Glöm inte mitt svar till dig:
(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad

Barnen är inbyggda i hoten både mot AB och IB. Riktigt riktigt lågt.
Resten är mest personargument som vanligt.
2015-12-27, 19:24
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, det kan ändras i HovR.

Jag vet naturligtvis att dom kan ändras i hovrätt. Det var inte det jag syftade till!

Advokaten har påstått att flickan kan ha levt flera dagar. Om Nerijus erkänner gärningen och påstår att hon dog direkt ( för att få lägre straff). Är han då trovärdig?
2015-12-27, 19:26
Medlem
develis avatar
Citat:
Barnen är inbyggda i hoten både mot AB och IB. Riktigt riktigt lågt.
Resten är mest personargument som vanligt.
Sluta LJUG - det är ren bullshit det du skriver. Det är helt normala frågor, ingenting som IB reagerar på överhuvudtaget och berättar gladeligen detaljer ur sitt liv om sonen, vart han bor, varför han inte är i Sverige, när han var i Sverige under sommarlov etc. Det är grundläggande frågor om socialt liv.

Jag har sagt det tidigare och jag säger det igen: Ska du vinna mark med din eterdrypande propaganda så håll dig till sanningen - det ökar trovärdigheten markant.
2015-12-27, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Jag vet naturligtvis att dom kan ändras i hovrätt. Det var inte det jag syftade till!

Advokaten har påstått att flickan kan ha levt flera dagar. Om Nerijus erkänner gärningen och påstår att hon dog direkt ( för att få lägre straff). Är han då trovärdig?
Nä. Det finns teknisk bevisning som talar emot honom. Här åxå.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in