Citat:
Ursprungligen postat av
nopomil
Ingen ljög om alibi. Däremot utsattes både AB och IB för inbyggda hot och syftet var att bryta ner dem och vända dem mot NB. Ändå lyckades de inte.
Det var ingen konfrontation.
Dom ställdes emot frågor, inget annat. Hoppas du har tålamod nog att gå igenom nedanstående:
Aivaras-förhör
13/6 - sid.1051
Citat:
-Du uppgav att du var hemma hela dagen söndagen den 7:e juni. Jag vill att du tänker efter ordentligt mellan vilka tider Nerijus och Irina inte befann sig i huset. Börja med Nerijus.
-Som jag minns så var Nerijus inte där efter fyra och han kom tillbaka runt sextiden men jag minns inte exakt på sekunden.
Ertappad med en lögn efter två dagar:
15/6 - Sid.1086
Citat:
- Vi vågar påstå genom andra uppgifter i utredningen att din bror lämnar er bostad runt 18/ strax efter 18 för att återvända till er bostad strax innan 20. Förstår du?
- Ja herregud
- Berätta nu hur det var!
- Jag verkligen vet inte. Han försökte påverka mig att säg kl. 18 och det är det som har fastnat.
Irina-förhör
13/6 - sid.1252
Citat:
- Efter vad jag förstår på dig så har Nerijus varit hemma hela tiden mellan 17.20—30 och fram till dess att ni åker till affären.
- Ja
Sedan "justerar" hon sig nästa dag:
14/6 - sid.1261
Citat:
- Vi går tillbaka till lappen med tiderna 16-17.30, han åker iväg, kommer tillbaka och åker igen.
- Ja det stämmer
Nu börjar det glida iväg ordentligt:
20/6 - sid.1294
Citat:
- Och det vet inte du när det var, eller vart det var, och sen åker han iväg, och eventuellt runt nitton tiden kommer han hem, för du har ju eventuellt hört honom då?
- Mhm
Här är hon officiellt röjd med lögn:
20/6 - sid.1298
Citat:
- Eh, har Nerijus sagt till er att ni skulle tala om någon speciell tid som han var hemma, efter att polisen har varit där?
- Mmm, det var på måndagen när han sa, men det var inte, det var ingen order, det var bara så, sa han, tänk inte berätta att tvättade kläder annars kan dom tänka att det är ja som är inblandad
Att Nerijus bestämmer sig för att gå fram till MPS-patrullen och påtala (ljuga) att området är avsökt är en konfrontation, och inget annat.