2015-12-27, 01:07
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Att hans rangordning/fokus följer din beskrivning tvivlar jag inte alls på, men jag tvivlar över vilken allmännivå han ligger på.
Jag tvivlar helt på att han ens övervägt en "smartare" plats för gömmande av kroppen än den han förmådde komma på just då. Samt jag tror att han var nöjd med detta. Kände sig safe. Det gör honom allmänpuckad i min uppfattning.

Att han sedan ej väljer att lämna förklaringar mot anklagelser som riktas mot honom bevisar ännu mer vad jag påstår här. Att han saknar framåt-tänk i större meningen än snittet.
Han har uppenbarligen självbevarelsedrift, men han saknar förmågan att skydda sig själv på ett övertygande vis.

Rätta mig gärna nu, men intelligens i avseendet som rör detta har väl inte så mycket med studier och inlärning att göra?
Jag känner nämligen många puckon med studieskulder
Jag menar mer att jag inte anser honom vara riktigt så swift som andra i tråden gör.

Jag tror att han anser skydda sig på bästa sätt är att totalneka till all inblandning i fallet. På alla nivåer.

Men för oss är det uppenbart galet. Men logiskt för honom.
2015-12-27, 01:08
Medlem
develis avatar
Citat:
Rätta mig gärna nu, men intelligens i avseendet som rör detta har väl inte så mycket med studier och inlärning att göra?
Jag känner nämligen många puckon med studieskulder
Jag menar mer att jag inte anser honom vara riktigt så swift som andra i tråden gör.
Jag tror knappast lågintelligent och högskolenivå rimmar som ordval. Att de sen brister praktiskt och är teoretiker är en annan sak, alternativt inte besitter social kompetens eller EQ - vilket kan vara vad du anser är puckon (?).

Jag tror dock inte att NB är lågintelligent (<100) med tanke på hur han beskrivs av folk generellt samt som arbetare. Att vara slug och beräknande innebär likaväl en viss intelligensnivå..
Senast redigerad av develi 2015-12-27 kl. 01:10.
2015-12-27, 01:10
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallbrandt
Vi försöker igen.
Så hur har detta gått till då?
Vad talar emot åklagarens story?
(...)
Och hur kommer det sig att hans advokat inte hittar flaska som talar emot åklagarens uppgifter?
Är du helt säker på att IR inte har hittat nåt sånt?
Tänk om vändningen i målet kommer när hennes undersökningar visar, att helt andra personer kan ligga bakom mordet. Och det behöver då inte nödvändigtvis handla om sexuella motiv...
Ja ja.
2015-12-27, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi

Mycket bra beskrivet. La spoiler då det blev så långt och jag vill betona ett visst parti.
Det är är ett passande namn som används både i lag och forskning:
Sexually violent predator..

Såg nyss siffror från en stor studie (2527 fall) från Radford University om SK dvs de som ofta ägnar sig åt sexualsadism att motivet i 48% var för nöjet (lust, spänning och makt).

Denna forskning om lustmördare är intressant. Man konstaterar fakta utan att det finns någon förklaring till varje brottslings olika motiv. Det är olika förklaringar som kan härledas till taskig bardom, men det förklarar inte varför just den taskiga barndomen ledde till att just den brottslingen blev en lustmördare. Det finns inga svar på varför andra människor med värre bardom inte blev kriminella. Det kan vara samma taskiga bardom som delas av syskon, men alla i Neros familj är inte kriminella eller ens elaka.

Det som jag tycker är märkligt är alla förklaringar i tråden som syftar till att normalisera dessa avskyvärda egenskaper som återfinns i mördar-Neros mörka sinne. Det visar sig att det finns folk mitt i bland oss som skriver i tråden och påstår att Neros onanerande och nergrisning på arbetstid skulle vara normalt!

Allt som rör Nero är läskigt. Hans fjäskande är skrämmande. Det visar hur lätt dessa rovdjur kan dupera sin omgivning och hur svårt det är att uppfatta signaler. I efterhand ser vi olika tecken på att Nero är en farlig person. Om jag tänker efter finns dessa vidriga egenskaper hos många andra män, men med skillnaden att de går inte över gränsen och mördar.

Det får mig att fundera över vad som framstår som normalt, utan att vara det! Och varför det finns "goda medborgare" som har intresse av att få Nero att framstå som normal, när han är ett av jordklotets mest avskyvärda avskum.

Det jag tycker är mest intressant är hur diskussionen om detta mord, beträffande rättssäkerhet kretsar kring gärningsmannen Nero, och inte kring brottsoffren som är dömda av Nero till evigt lidande med förstörda liv. Det pågår ett gränsöverskridande på många plan i denna sak, med förevändning om att Nero annars inte skulle åtnjuta en rättssäker process. Det är också läskigt!
2015-12-27, 01:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pelle9876
Inga vittnen är säkra på tider eller vad de sett. Mopeden stod framför dörr på gavel enligt G J. Där var den inte parkerad från början. Således bör den vara flyttad, annars hade den varit omöjlig att se från väg. Den slutsattsen har inte utredning kommit fram till. Detta är inget Proffsverk från utredarna som många tror. Hund markerar inget nämvärt i ladan aktuell kväll. Däremot uppför sig hund lite mer märkligt utanför i område nära cafeet. Nej det här kommer inte att hålla för lagens strängaste straff.

Men det där påverkar ju inte de bevis som finns alls. Alla DNA-spår, vittnesutsagor och brist på alibi äts inte upp av några av de omständigheter du skriver om. På vilket sätt förändrar det helhetssynen att hunden inte markerar nämnvärt i ladan eller var mopeden har stått parkerad? Vilket straff skulle du förorda att mördaren blir dömd till? Och motivera i så fall också varför du tycker så.
2015-12-27, 01:24
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Jag tror att han anser skydda sig på bästa sätt är att totalneka till all inblandning i fallet. På alla nivåer.

Men för oss är det uppenbart galet. Men logiskt för honom.

Precis, därför jag pekar på hans intelligens i den mening. Eller snarare brist på den.
Brottets art visar på en böjelse han har, och inte på hans allmäntillstånd där allt innefattas, då i synnerhet förmågan att mentalt kunna förutse, beräkna och avgöra.

Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag tror knappast lågintelligent och högskolenivå rimmar som ordval. Att de sen brister praktiskt och är teoretiker är en annan sak, alternativt inte besitter social kompetens eller EQ - vilket kan vara vad du anser är puckon (?).

Jag tror dock inte att NB är lågintelligent (<100) med tanke på hur han beskrivs av folk generellt samt som arbetare. Att vara slug och beräknande innebär likaväl en viss intelligensnivå..

I betydelsen av IQ innefattas mig veterligen förmågan att kunna planera, problemlösa och resonera.
Tänk nu... MPS-konfrontationen..
Jag kan inte någonstans se att han gjort något som är att likna vid ett smart drag än idag, även om jag håller med om att han är slug och beräknande i viss mån, men han är likväl lättgenomskådlig vid syning.
Att däremot fixa inlärning/studier galant behöver inte betyda detsamma som att ha förmågan att vara intelligent utan böcker, penna och papper.
Men, men.. Frågan spårar ur mot ot.

Jag är bara inte lika pigg på att se honom som en planerande person, utan jag tror han är otroligt impulsstyrd.
Senast redigerad av rotesau 2015-12-27 kl. 01:33.
2015-12-27, 01:29
Medlem
hasselmuzs avatar
Jag tror att advokaten har mottagit diverse epistlar från alternativa i tråden, dessa tas upp huller om buller som hugskott i pläderingen för att så tvivel.

Kaka söker maka, vare sig klient eller advokat ter sig som glimrande intelligenta.

Det enda som, enligt min åsikt, kan väcka rimligt tvivel är dels mjölkningapparaturen som togs bort i februari. Rören från den löper parallellt och ovanför det rör där NB lämnat blodfläck, inte uppepå utan på sidan. Kan blodfläcken härstamma därifrån? Är det 100% säkert att det kan avgöras att den är färsk?

Dels tidslinjen som kanske kan delas upp i olika manövrar som tagit si och så lång tid, och på så sätt så tvivel om att allt hunnits med.

Allt annat måste lämnas därhän, finns ingen godtagbar förklaring till DNA på kläderna mm. Bättre att hålla sig till det som går att möjligen tvivla på och inte göra sig löjlig över planteringar och diverse andra påhitt.
2015-12-27, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av citrusdoft
Men det där påverkar ju inte de bevis som finns alls. Alla DNA-spår, vittnesutsagor och brist på alibi äts inte upp av några av de omständigheter du skriver om. På vilket sätt förändrar det helhetssynen att hunden inte markerar nämnvärt i ladan eller var mopeden har stått parkerad? Vilket straff skulle du förorda att mördaren blir dömd till? Och motivera i så fall också varför du tycker så.

En mördare ska bli dömd till livstid.
Om det är utom all tvivel.
2015-12-27, 01:40
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pelle9876
En mördare ska bli dömd till livstid.
Om det är utom all tvivel.

Utom rimligt tvivel.
2015-12-27, 01:42
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Denna forskning om lustmördare är intressant. Man konstaterar fakta utan att det finns någon förklaring till varje brottslings olika motiv. Det är olika förklaringar som kan härledas till taskig bardom, men det förklarar inte varför just den taskiga barndomen ledde till att just den brottslingen blev en lustmördare. Det finns inga svar på varför andra människor med värre bardom inte blev kriminella. Det kan vara samma taskiga bardom som delas av syskon, men alla i Neros familj är inte kriminella eller ens elaka.
Den är otroligt intressant och föränderlig i sig. Om det så handlar om klassificeringssystem eller nya rön. Det är ett lika stort spektra som det finns SK skulle man nog kunna säga. Sexualsadister, seriemördare och psykopater - en är si, en annan är så och den tredje både ock.
Men samtidigt finns mycket forskning och mångårig sådan (speciellt USA) och de undersökningar där de själva fått berätta om sina galenskaper är mest intressant.

Citat:
Det som jag tycker är märkligt är alla förklaringar i tråden som syftar till att normalisera dessa avskyvärda egenskaper som återfinns i mördar-Neros mörka sinne. Det visar sig att det finns folk mitt i bland oss som skriver i tråden och påstår att Neros onanerande och nergrisning på arbetstid skulle vara normalt! Allt som rör Nero är läskigt. Hans fjäskande är skrämmande. Det visar hur lätt dessa rovdjur kan dupera sin omgivning och hur svårt det är att uppfatta signaler. I efterhand ser vi olika tecken på att Nero är en farlig person. Om jag tänker efter finns dessa vidriga egenskaper hos många andra män, men med skillnaden att de går inte över gränsen och mördar.
Håller med dig helt - men det är ett vanligt fenomen. Gällande fagra Bundy var det ramaskri i media och inte kunde flygkapten Williams som flugit själva drottningmodern vara seriemördare? Det är just detta som i sig är intressant med tanke på att det är en dubbelnatur, det är kanske en psykopat vars hela livsstil går ut på att bedra folk (Grattis! Du lyckades ännu en gång. Typ. )
.. Förutom att det rent generellt är bortom allt sunt förnuft att anse att spermakladd på väggar är normalt som vissa påstår här. Vad har man för synsätt/referensramar och livsstil själv? Yak.
Citat:
Det får mig att fundera över vad som framstår som normalt, utan att vara det! Och varför det finns "goda medborgare" som har intresse av att få Nero att framstå som normal, när han är ett av jordklotets mest avskyvärda avskum.
Detta är nog den allra första och viktigaste frågan för att överhuvudtaget närma sig begreppet psykopat. Förstå helt vete tusan om det ens är greppbart..
Jag använder psykopat ihop med sexualsadism nu eftersom det nog är den farligaste formen av förövare. Sen finns ett stort spektra som sagt och därmed inte sagt att NB är det heller.
Angående dessa dubbelnaturer krävs ett tänkande bortom den ordinarie boxen, att inte se på personen och tolka via känslor som man normalt gör. Att nollställla sig som om man rent vetenskapligt ska granska en gråsten:
bortom allt normalt tänkande, medkännande och ställa sig helt neutral.
Intressant artikel:
Citat:
- Om psykopaten ändå dyker upp i terapirummet, måste terapeuten hela tiden hålla i huvudet att han försöker manipulera henne eller honom genom diverse rafflande, men osanna, historier. Som behandlare är det väldigt tungt och svårt att arbeta om man hela tiden måste utgå från att patienten ljuger, säger Görel Kristina Näslund.
http://www.svd.se/kanslokyla-ar-psykopatens-signum
Citat:
Det jag tycker är mest intressant är hur diskussionen om detta mord, beträffande rättssäkerhet kretsar kring gärningsmannen Nero, och inte kring brottsoffren som är dömda av Nero till evigt lidande med förstörda liv. Det pågår ett gränsöverskridande på många plan i denna sak, med förevändning om att Nero annars inte skulle åtnjuta en rättssäker process. Det är också läskigt!

.. Det är detta jag också lyfter fram emellanåt. Vart tar offret vägen i diskussionerna när det handlar om att ettrigt försvara en förövare? Offret finns där, mest plågat av alla men som bortblåst i allt försvarande? Som ett litet bihang. Extremt märkligt i mitt tycke.
Senast redigerad av develi 2015-12-27 kl. 01:50.
2015-12-27, 01:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hurvardetnu
Ja du har rätt att de är avförda i denna brottsutredning, men min mening och tyckande så borde GM fru och broder blivit dömda till minst skyddande av brottsling.

Det är synd eller rättare sagt, en dålig utredning från åklagare att inte kunna fälla dessa individer för denna del av detta fasansfulla brott mot Lisa och hennes efterlevande.

För att få dem möjligen fällda för "skyddande av brottsling" så måste de ha handfasta bevis och det finns inte vad man kan läsa ut av förhör.

Hon kan knappast fällas för att hon tyckte kläderna var dammiga och tvättade dem. Däremot kan jag tänka mig att de anade att mr NB hade haft fingrarna i syltburken.

Att hon krackelerar när hon får se slutprodukten som hennes man gjort är inte ett dugg förvånade, att hon dessutom ändrar sin story är ej heller förvånande för det kan nog ha sin bakgrund i den sociala situation hon befinner sig. Kanske inte är så bekvämt att "goola" på sin make.
2015-12-27, 02:07
Medlem
develis avatar
Citat:
I betydelsen av IQ innefattas mig veterligen förmågan att kunna planera, problemlösa och resonera.
Tänk nu... MPS-konfrontationen..
Jag kan inte någonstans se att han gjort något som är att likna vid ett smart drag än idag, även om jag håller med om att han är slug och beräknande i viss mån, men han är likväl lättgenomskådlig vid syning.
Att däremot fixa inlärning/studier galant behöver inte betyda detsamma som att ha förmågan att vara intelligent utan böcker, penna och papper.
Men, men.. Frågan spårar ur mot ot.
Jag är bara inte lika pigg på att se honom som en planerande person, utan jag tror han är otroligt impulsstyrd.
Jag anser som sagt inte att NB är en ny Ted Bundy med en Ph.D. men jag anser inte att lågintelligent stämmer på honom. Däremot medel.
Jag ser en slughet och det är den jag utgår från: manipulativ och slickar svensken i röven som brorsan uttryckte sig. Jag ser en utstuderad person som försökte få Adriana till bilen via en viss plan. Jag ser en cirkulerande person som rör sig i området och letar offer snarare än en impulsiv oorganiserad förövare. Fortsättningsvis en person som levt och troligen lyckats väldigt bra att dominera och dupera folk utåt sett. Han är ju så trevlig, han gör inte fluga förnär, han arbetar hårt - i förhören framkommer en helt annan bild. De som finns i hans innersta krets utövar han mer dominans och makt för att behålla kontrollen över och troligen med handen som både slår och smeker.

För att hålla detta sken uppe, för att kunna vara manipulativ så krävs en viss intelligensnivå och den är då inte låg i mitt tycke.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in