Citat:
Ursprungligen postat av
Vresrosen
Denna forskning om lustmördare är intressant. Man konstaterar fakta utan att det finns någon förklaring till varje brottslings olika motiv. Det är olika förklaringar som kan härledas till taskig bardom, men det förklarar inte varför just den taskiga barndomen ledde till att just den brottslingen blev en lustmördare. Det finns inga svar på varför andra människor med värre bardom inte blev kriminella. Det kan vara samma taskiga bardom som delas av syskon, men alla i Neros familj är inte kriminella eller ens elaka.
Den är otroligt intressant och föränderlig i sig. Om det så handlar om klassificeringssystem eller nya rön. Det är ett lika stort spektra som det finns SK skulle man nog kunna säga. Sexualsadister, seriemördare och psykopater - en är si, en annan är så och den tredje både ock.
Men samtidigt finns mycket forskning och mångårig sådan (speciellt USA) och de undersökningar där de själva fått berätta om sina galenskaper är mest intressant.
Citat:
Ursprungligen postat av
Vresrosen
Det som jag tycker är märkligt är alla förklaringar i tråden som syftar till att normalisera dessa avskyvärda egenskaper som återfinns i mördar-Neros mörka sinne. Det visar sig att det finns folk mitt i bland oss som skriver i tråden och påstår att Neros onanerande och nergrisning på arbetstid skulle vara normalt! Allt som rör Nero är läskigt. Hans fjäskande är skrämmande. Det visar hur lätt dessa rovdjur kan dupera sin omgivning och hur svårt det är att uppfatta signaler. I efterhand ser vi olika tecken på att Nero är en farlig person. Om jag tänker efter finns dessa vidriga egenskaper hos många andra män, men med skillnaden att de går inte över gränsen och mördar.
Håller med dig helt - men det är ett vanligt fenomen. Gällande fagra Bundy var det ramaskri i media och inte kunde flygkapten Williams som flugit själva drottningmodern vara seriemördare? Det är just detta som i sig är intressant med tanke på att det är en dubbelnatur, det är kanske en psykopat vars hela livsstil går ut på att bedra folk (Grattis! Du lyckades ännu en gång. Typ.

)
.. Förutom att det rent generellt är bortom allt sunt förnuft att anse att spermakladd på väggar är normalt som vissa påstår här. Vad har man för synsätt/referensramar och livsstil själv? Yak.
Citat:
Ursprungligen postat av
Vresrosen
Det får mig att fundera över vad som framstår som normalt, utan att vara det! Och varför det finns "goda medborgare" som har intresse av att få Nero att framstå som normal, när han är ett av jordklotets mest avskyvärda avskum.
Detta är nog den allra första och viktigaste frågan för att överhuvudtaget närma sig begreppet psykopat. Förstå helt vete tusan om det ens är greppbart..
Jag använder psykopat ihop med sexualsadism nu eftersom det nog är den farligaste formen av förövare. Sen finns ett stort spektra som sagt och därmed inte sagt att NB är det heller.
Angående dessa dubbelnaturer krävs ett tänkande bortom den ordinarie boxen, att inte se på personen och tolka via känslor som man normalt gör. Att nollställla sig som om man rent vetenskapligt ska granska en gråsten:
bortom allt normalt tänkande, medkännande och ställa sig helt neutral.
Intressant artikel:
Citat:
- Om psykopaten ändå dyker upp i terapirummet, måste terapeuten
hela tiden hålla i huvudet att han försöker manipulera henne eller honom genom diverse rafflande, men osanna, historier. Som behandlare är det väldigt tungt och svårt att arbeta om man hela tiden
måste utgå från att patienten ljuger, säger Görel Kristina Näslund.
http://www.svd.se/kanslokyla-ar-psykopatens-signum
Citat:
Ursprungligen postat av
Vresrosen
Det jag tycker är mest intressant är hur diskussionen om detta mord, beträffande rättssäkerhet kretsar kring gärningsmannen Nero, och inte kring brottsoffren som är dömda av Nero till evigt lidande med förstörda liv. Det pågår ett gränsöverskridande på många plan i denna sak, med förevändning om att Nero annars inte skulle åtnjuta en rättssäker process. Det är också läskigt!
.. Det är detta jag också lyfter fram emellanåt. Vart tar offret vägen i diskussionerna när det handlar om att ettrigt försvara en förövare? Offret finns där, mest plågat av alla men som bortblåst i allt försvarande? Som ett litet bihang. Extremt märkligt i mitt tycke.