2015-12-25, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
http://www.expressen.se/nyheter/de-haller-tyst-om-mystiska-vapenfyndet/

En kanske naiv fråga till vapentekniskt kunniga: Går det att se om pipan på en revolver är utbytt? Eller kan man utan risk för upptäckt byta pipor på revolvrar?
Citera
2015-12-26, 01:05
Bannlyst
Vad får folk att tro att man kan hitta GM bara för att man hittar mordvapnet? Hur är det möjligt? Jag är helt okunnig inom kriminologi och vill gärna ha svar.
Citera
2015-12-26, 10:46
Medlem
Neonights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulsterboy.
Vad får folk att tro att man kan hitta GM bara för att man hittar mordvapnet? Hur är det möjligt? Jag är helt okunnig inom kriminologi och vill gärna ha svar.

Jag är också okunnig men varje vapen har ju en historia. Har man serienummer eller liknande så kan man ju se om den varit med förut. Utifrån det kanske det går att knyta till en person som vet något som vet om någon blablabla. Men jag är också intresserad av frågan du stället.
Citera
2015-12-26, 15:29
Medlem
mvagrippas avatar
Bild från Olof Palmes sista resa till Jämtland 24-26 februari 1986. På bilden är den förste fr vänster okänd för mig. Sedan följer OP, Landshövding Sven Heurgren och livvakten John-Erik Hahne.

http://images.mmcloud.se/api/v1/images/c7f72eb1-0656-473a-a689-7315a7198077/980.jpg?a15c8935cc791318aa82b8922e17d56e

Det har talats en hel del om att Arla Gryning skulle omringat palme i Jämtland. Men trots ett ganska fylligt bild och filmmaterial har aldrig någon kunna identifierats. Bilder i aftonbladet har nämnts , är det någon som har dessa får denne gärna lägga ut dom i tråden.
Citera
2015-12-26, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ulsterboy.

Det kan säkert ge en hel del info. Om någon lämnar in vapnet sitter han ju på en historia om hur han fått tag på det eller kanske vem som har haft det innan honom. Förhoppningen kanske ligger i att binda vapnet till någon som redan finns i utredningen.

Alternativt går det att spåra var det en gång sålts eller stulits från. Om det t ex skulle vara sålt eller stulet i Sydafrika blir kanske det spåret intressant på nytt.

Det vapen som GW nu jagar verkar ju dessutom vara använt vid andra tillfällen är vid mordet. Det är en kula från en annan batch än den Palme mördades som han fått skickad till sig om jag fattat rätt. Det kanske underlättar spårningen.
Citera
2015-12-26, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Ann-Marie Åsheden berättar i sitt första alster från 1987 om hur Hans Holmer en dag i början av mars släpper lös gode vännen Sverker Åström bland SÄPOs hemliga handlingar ang terrorism. Man kan tänka sig hur nära blodstörtning PG Näss och Christer Ekberg var när den misstänkte KGB-getingen huserade bland SÄPOs hemliga handlingar med regeringens hjälpande hand.

Hemma i Sverige kunde Ebbe Carlssons gode vän SÅ ha det lite lurigt att lämna vidare uppgifter till hussarna i Kreml, men resan till Damaskus erbjöd ett alldeles lysande tillfälle. Syrien var vid tiden för MOP kremls trognaste allierade i mellanöstern och var ett perfekt rendevouz för KGB-agenter.

Tja du borde ju veta MVAGRIPPA, du känner ju själv Christer Ekberg (Polisöverintendent Rikspolisstyrelsen, Byråchef Säpo, Bitr Chef Rikskriminalen mm, mm). Håller du inte med? Tror dock inte att en sån som Ekberg skulle avslöja något om någon frågade honom (tex om smugglingen av buggningsutrutningen) Skrivet av mig i all välmening 👮
Citera
2015-12-27, 00:34
Medlem
riskybizzys avatar
Den norska nazisten Erik Blucher som nämndes i ett inlägg för inte så länge sedan ses här heilande i goda vänners lag - Ulf Hamacher, Åke Lindsten m. fl. Posituren känns igen från Östlings och Grundborgs illustra semesterbilder

https://annalenalod.files.wordpress.com/2011/05/ordfront-0011.jpg
Citera
2015-12-27, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Insideman
Tja du borde ju veta MVAGRIPPA, du känner ju själv Christer Ekberg (Polisöverintendent Rikspolisstyrelsen, Byråchef Säpo, Bitr Chef Rikskriminalen mm, mm). Håller du inte med? Tror dock inte att en sån som Ekberg skulle avslöja något om någon frågade honom (tex om smugglingen av buggningsutrutningen) Skrivet av mig i all välmening 👮

Det är andra gången som du skriver exakt samma sak. Har det någon speciell betydelse så säg vad det är istället för att skriva kryptiska inlägg. Skrivet i all välmening
Citera
2015-12-27, 07:39
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
.......
Holmer hade inga problem med att kopplas samman med poliser som enligt SÄPO var högerextrema element. Samtidigt som sossarna gynnade Holmer, krossade man senare SÄPO. Men aldrig de högerextrema poliserna. Man fortsatte att stödja dem i Ebbes affär.

Slutsatsen är uppenbar. Östlund och hans trupper var allierade med Holmer på en nivå som vida översteg polisorganisationen.
Holmers beteende blir fullt logiskt om man betänker att CG Östling & Co mycket väl kan ha varit polisens egna infiltratörer i högerextrema kretsar. Polisen fick på detta vis förhandstips om mordplanerna från såväl officerskår, SB-rörelse, Säpo, SPF och t o m GRU kan tänkas som alla hade det gemensamt att vara anhängare av NATO utan att för den skull vara särskilt högerextrema. Alla utnyttjar de extremister av olika slag för att hålla koll på varandra. Hur USA med CIA kunde vara inblandat mot sin vilja blev då för både Palme och Holmer den stora fråga de skulle offra sina liv för men ännu ingen vågat förklara.
Citera
2015-12-27, 08:00
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robert Prytz
Det kan säkert ge en hel del info. Om någon lämnar in vapnet sitter han ju på en historia om hur han fått tag på det eller kanske vem som har haft det innan honom. Förhoppningen kanske ligger i att binda vapnet till någon som redan finns i utredningen.......
Men detta förutsätter att mordkulan som Berliz hittade ännu finns att få tag på. Redan i början av denna tråd kunde vi misstänka att denna "starkt deformerade"kula blivit utbytt mot en annan bättre utplacerad kula som likt alla de andra kringströdda måste ha skjutits genom en så kort pipa att spårningen kunnat bli helt godtycklig.
Citera
2015-12-27, 09:36
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ove Mollvik
Holmers beteende blir fullt logiskt om man betänker att CG Östling & Co mycket väl kan ha varit polisens egna infiltratörer i högerextrema kretsar. Polisen fick på detta vis förhandstips om mordplanerna från såväl officerskår, SB-rörelse, Säpo, SPF och t o m GRU kan tänkas som alla hade det gemensamt att vara anhängare av NATO utan att för den skull vara särskilt högerextrema. Alla utnyttjar de extremister av olika slag för att hålla koll på varandra. Hur USA med CIA kunde vara inblandat mot sin vilja blev då för både Palme och Holmer den stora fråga de skulle offra sina liv för men ännu ingen vågat förklara.

Du är fantastisk!

Som kan sammanfatta hela mordgåtan med ett fåtal meningar vilket jag eller ingen annan klarar.

Men samtidigt.

Kopplingen mellan Östling och Holmer ar solklar. Liksom mellan dessa individer och EC, och därmed med IC och hans förtrogne och den förlängda armen Lidbom.

Där IC ett år efter mordet åkte till USA tillsammans med Ferm, Björn Borg och Skarke för att träffa presidenten. Där alla enligt Skarkes bok var på ett förträffligt humör.

Där inte ens partiordföranden Ingvar verkade sörja sin forne ledare, mentor och vän.

Samtidigt som hans senare memoarer sammanfattade mordet med en bisats.
Senast redigerad av andersaanderssona 2015-12-27 kl. 10:17.
Citera
2015-12-27, 11:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Karl.s82
Och han är en figur som jag är övertygad om att vi får anledning att återkomma till..

Vad grundar du detta antagande på?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in