2015-12-23, 14:08
Medlem
När jag käkade lunch i veckan överhörde jag att en kvinna var bestört över SD:s fina siffror i den senaste svensk väljaropinion. Hon sa att nu är det till och med så att hon funderar på att engagera sig politiskt. Hon tyckte att nu har S provat att köra SD-politik och att det uppenbarligen inte fungerar, nu måste de göra något annat!

För vissa tycks politik alltjämt vara synonymt med att bekämpa SD. Jag kan bara hoppas att det är en krympande skara.
Citat:
Ursprungligen postat av Vaftrudner
Fick en aha-upplevelse igår.

Satt och pratade med en småföretagare/hantverkare från landsbygden igår. Har sett hans facebook att han är med i "SD i riksdagen - Nej tack" och vid tidigare samtal med honom har han sagt att han inte är så insatt i politik.

[...]

Och jag undrar. Hur stor är den här gruppen? Alltså en grupp svenskar som kännetecknas av:

1. De är åtminstone normalbegåvade.
2. De förstår att det går åt pipan med välfärdssystemet och de förstår att det är massinvandringen som är orsaken.
3. De fortsätter att rösta på 7K, trots detta.
4. De tycks inte förstå att det är de själva (genom sin rösträtt och svar i opinionsundersökningarna) som är orsaken till välfärdens undergång.
Hur vet du att han inte tänker rösta på Sverigedemokraterna? Att han gick med i en anti-SD Facebookgrupp när det var populärt att göra så, alltså 2010, betyder ju inte att han inte har ändrat uppfattning i dag. Talade han aktivt illa om SD?

Som företagare är det extra känsligt att vara öppen med sina sympatier för SD så jag kan gott förstå att många spelar med i PK-spelet i sitt vardagliga liv. Jag är själv inte öppen med mina partisympatier gentemot exempelvis kollegor och ytligare bekanta.
Citera
2015-12-23, 18:37
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Igår när vi pratade, sade jag något om 1000 år i framtiden.
-"Undrar hur vårt språk låter då?" undrade han
-"Som arabiska, kanske" svarade jag.
- "Varför då?"
- "Tja, det kommer ju 100 000-tals till Sverige som talar arabiska och de där från mellanöstern har ju betydligt högre födslotal än vi", tyckte jag.
- "Hmmm. Ja, kanske talar vi arabiska i Sverige om 100 år" konstaterade han helt lugnt.

Alltså. Det kom inga känsloyttringar. Han såg inga problem med det hela. ...

Och så förklarade jag att med den anstormning som vi haft med mellanöstern de senaste åren och i höst i synnerhet, så får vi räkna med att det gamla välfärds-Sverige kommer upplösas. Sämre ersättningar, färre lärare i skolan, större skolklasser och äldreboende, allt fler ser sig tvingade att skaffa privata sjukförsäkringar, köer till sjukhusakuten osv.

Egenföretagaren/hantverkaren köpte mitt resonemang. Och förstod att vi går åt det hållet. Inte upprörd. Inte arg. Ingenting. Bara ett lakoniskt konstaterande.

Det här är svårbedömt, då självbehärskning anbefalls i Sverige. Att vara behärskad och lugn värderas som en positiv egenskap; det är någon "man kan lita på när det blåser" (som det heter).
Citera
2015-12-23, 21:17
Medlem
Citat:
Och jag undrar. Hur stor är den här gruppen? Alltså en grupp svenskar som kännetecknas av:

2. De förstår att det går åt pipan med välfärdssystemet och de förstår att det är massinvandringen som är orsaken.
Inkluderar du de som vill bli av med det kommunistiska välfärdssystemet och istället vill ha ett privat finansierat?
Dom har så att säga inget emot att "det går åt pipan" med det kommunistiska arrangemanget.
T ex Schweiz har en mer privat lösning. Och Sydkorea (som nu har världens bäst utbildade befolkning) har ett med mycket lägre skattefinansiering.

Citat:
Vad ska man rösta på för parti, skulle du rekommendera, om man vill att Sverige ska röra sig mer mot Schweiz?

Citat:
4. De tycks inte förstå att det är de själva (genom sin rösträtt och svar i opinionsundersökningarna) som är orsaken till välfärdens undergång.
Det förstår jag inte riktigt. Vi ligger på ca 28-29% av BNP i Sverige. Jag ser inte att den nivån minskar. Jag ser inte att den kommunistiska lösningen är på väg bort.
Citera
2015-12-26, 00:44
Medlem
Vaftrudners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turistparadiset

Citat:
Fick en aha-upplevelse igår.

Satt och pratade med en småföretagare/hantverkare från landsbygden igår. Har sett hans facebook att han är med i "SD i riksdagen - Nej tack" och vid tidigare samtal med honom har han sagt att han inte är så insatt i politik.

[...]

Hur vet du att han inte tänker rösta på Sverigedemokraterna?

Har jag slått min fru? Det går ju inte att svara på den frågan. Men jag har känt honom i 10 år. Och det är en naiv kille som lägger alla energi på sin lilla värld.

Att han gick med i en anti-SD Facebookgrupp när det var populärt att göra så, alltså 2010, betyder ju inte att han inte har ändrat uppfattning i dag.

Han har tagit bort vilka grupper han är med i.

Talade han aktivt illa om SD?

Ja. Vid samtalet nämnde jag något positivt om invandrare. Han såg uppenbart förvånad ut och sa: "Så du är inte en sådan där vålds-SD:are?"

Jag har uppenbarligen tidigare nämnt att jag röstar SD, men han har satt likhetstecken mellan SD och våld och att hata invandrare. Han fick inte ihop det att någon kunde rösta på SD och samtidigt tala väl om invandrare. Han har uppenbarligen köpt järnrörsmyten.

Som företagare är det extra känsligt att vara öppen med sina sympatier för SD så jag kan gott förstå att många spelar med i PK-spelet i sitt vardagliga liv. Jag är själv inte öppen med mina partisympatier gentemot exempelvis kollegor och ytligare bekanta.

Det var ju inte så mycket SD vi talade. Egentligen ingenting alls. Det var om hur Sverige kommer att se ut inom de närmaste åren. Han köpte det apokalyptiska scenario jag målade upp och visade ingen upprördhet. Det var som om det var något som hände på film och något som varken han eller någon annan kunde påverka. Min fundering är alltså om detta kanske är ett utbrett förhållningssätt och är förklaringen till varför SD ändå inte har mer än 25%. Man BORDE visa någon form av känsla när man åtminstone ytligt inser att Sverige kommer att rusa utför de kommande åren. Jag minns t.ex. att jag målade upp ett liknande scenario för en PK-hipster för drygt 2 år sedan. Hans reaktion var att långsamt skaka på huvudet, ha en märklig halvleende uppsyn (utan glädje) som sade ungefär: "Så är det inte. Och även om det skulle vara så, så skulle jag aldrig acceptera den bilden, så sluta upp med den här diskussionen för annars går jag härifrån."
Citera
2015-12-26, 00:51
Medlem
Vaftrudners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Inkluderar du de som vill bli av med det kommunistiska välfärdssystemet och istället vill ha ett privat finansierat?
Dom har så att säga inget emot att "det går åt pipan" med det kommunistiska arrangemanget.
T ex Schweiz har en mer privat lösning. Och Sydkorea (som nu har världens bäst utbildade befolkning) har ett med mycket lägre skattefinansiering.
Vad ska man rösta på för parti, skulle du rekommendera, om man vill att Sverige ska röra sig mer mot Schweiz?

Schweiz? Jag är övertygad om att 99,9% av svenskarna inte har en aning om Schweiz privata lösningar. Och att en absout majoritet (med dundrande majoritet) svenskar anser att i Sverige skall vården vara gemensamt finansierad (därmed inte sagt att jag delar den åsikten). Inte minst om man skall betala världens högsta skatter. Men detta är en diskussion som inte har det minsta att göra med mitt möte med opinionen.

Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Det förstår jag inte riktigt. Vi ligger på ca 28-29% av BNP i Sverige. Jag ser inte att den nivån minskar. Jag ser inte att den kommunistiska lösningen är på väg bort.

Så du tror att folk är nöjda med att se sjukvården störta i service på bekostnad av invandringens kostnader eftersom skattebetalarna är nöjda så länge "välfärden" utgör 28-29% av BNP.
Citera
2015-12-26, 01:04
Medlem
Vaftrudners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji

Citat:
Igår när vi pratade, sade jag något om 1000 år i framtiden.
-"Undrar hur vårt språk låter då?" undrade han
-"Som arabiska, kanske" svarade jag.
- "Varför då?"
- "Tja, det kommer ju 100 000-tals till Sverige som talar arabiska och de där från mellanöstern har ju betydligt högre födslotal än vi", tyckte jag.
- "Hmmm. Ja, kanske talar vi arabiska i Sverige om 100 år" konstaterade han helt lugnt.

Alltså. Det kom inga känsloyttringar. Han såg inga problem med det hela. ...

Och så förklarade jag att med den anstormning som vi haft med mellanöstern de senaste åren och i höst i synnerhet, så får vi räkna med att det gamla välfärds-Sverige kommer upplösas. Sämre ersättningar, färre lärare i skolan, större skolklasser och äldreboende, allt fler ser sig tvingade att skaffa privata sjukförsäkringar, köer till sjukhusakuten osv.

Egenföretagaren/hantverkaren köpte mitt resonemang. Och förstod att vi går åt det hållet. Inte upprörd. Inte arg. Ingenting. Bara ett lakoniskt konstaterande.

Det här är svårbedömt, då självbehärskning anbefalls i Sverige. Att vara behärskad och lugn värderas som en positiv egenskap; det är någon "man kan lita på när det blåser" (som det heter).

I mitt fall kändes det inte särskilt svårbedömt. Jag var där. Och jag har känt killen i 10 år. Men det finns naturligtvis en sanning i att svenskar ofta behärskar sig i samtalet. Och det må ju vara hänt. Men om bristen på visad upprördhet endast är ett tecken på självbehärskning, så är det ju märkligt att inte upprördheten visas i val av politiskt parti.
Citera
2015-12-26, 01:44
Moderator
Meijis avatar
Citat:
I mitt fall kändes det inte särskilt svårbedömt. Jag var där. Och jag har känt killen i 10 år. Men det finns naturligtvis en sanning i att svenskar ofta behärskar sig i samtalet. Och det må ju vara hänt. Men om bristen på visad upprördhet endast är ett tecken på självbehärskning, så är det ju märkligt att inte upprördheten visas i val av politiskt parti.

Tror många inte är medvetna om, hur illa det är. Svenska s.k. journalister ger ju järnet för att dölja så mycket som möjligt.
Citera
2015-12-26, 14:30
Medlem
Citat:
Schweiz? Jag är övertygad om att 99,9% av svenskarna inte har en aning om Schweiz privata lösningar. Och att en absout majoritet (med dundrande majoritet) svenskar anser att i Sverige skall vården vara gemensamt finansierad (därmed inte sagt att jag delar den åsikten). Inte minst om man skall betala världens högsta skatter. Men detta är en diskussion som inte har det minsta att göra med mitt möte med opinionen.
Du talade om en grupp väljare.
Och jag frågade hur du avgränsade den. Mer specifikt ifall du inkluderade en viss grupp eller inte.

Det kan vara så att en hel del inte vet så mycket om Schweiz lösning. Däremot lär de flesta känna till konceptet med privata försäkringar kontra skattefinansierade. Om det lär vara ganska många som vid det här laget har insett att DDR-lösningar inte är så effektiva.
Vill man bort från de ineffektiva offentliga så är inte skattehöjarpartiet SD man röstar på.
Vad jag pekar på är att du behöver nyansera din frågeställning.

Citat:
Så du tror att folk är nöjda med att se sjukvården störta i service på bekostnad av invandringens kostnader eftersom skattebetalarna är nöjda så länge "välfärden" utgör 28-29% av BNP.
Om finansieringen är konstant är det lite svårt att se att den störtar.
Citera
2015-12-27, 02:06
Medlem
Gullegubbens avatar
Utlandssvenska tanter i mitt fb-flöde berättar att de bojkottar Aftonbladet, rasar över Anders Lindberg och länkar till Ledarsidorna. Undervegetationen har slutligen blivit öppen mainstream.
Citera
2015-12-28, 16:57
Medlem
von.Durchfalls avatar
Vid fikabordet på jobbet talades det politik. En kollega, högavlönad blåmoderat uti fingerspetsarna, sa att med tanke på hur fruktansvärt dålig regeringen är och med tanke på alla aviserade skattehöjningar så vore det bästa om Alliansen kunde ta makten med stöd av SD.

Detta sagt av någon som tidigare sagt att SD är mer eller mindre nazister och ett parti som bara inavlade bönder röstar på. Han medger nu att han sätter sitt hopp till dem. Och han fick inga mothugg heller.
Citera
2016-01-02, 18:05
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Det jag tycker mig ha märkt den senaste tiden är att många, som tidigare ständigt tjatade om "rasism" & postade länkar till diverse propagandautspel i DN, nu verkar ha tappat sugen. Flera stycken verkar istället ha helt skiftat fokus & har nu gått över till att tjata om vegankost & prata om hur vidrigt det är att äta kött.

Man har helt enkelt hittat en ny arena där man kan vara "god" & moraliskt överlägsen, nu när inte "rasism" & flyktingsnyft verkar vara helt okomplicerat längre.
Citera
2016-01-02, 18:08
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Det jag tycker mig ha märkt den senaste tiden är att många, som tidigare ständigt tjatade om "rasism" & postade länkar till diverse propagandautspel i DN, nu verkar ha tappat sugen. Flera stycken verkar istället ha helt skiftat fokus & har nu gått över till att tjata om vegankost & prata om hur vidrigt det är att äta kött.

Man har helt enkelt hittat en ny arena där man kan vara "god" & moraliskt överlägsen, nu när inte "rasism" & flyktingsnyft verkar vara helt okomplicerat längre.

Är väl ganska symptomatiskt för urbana latte-postmodernister. Det handlar om poserande snarare än ideologisk övertygelse. När verkligheten kommer ikapp är det helt plötsligt svårt att posera, och då får man välja nästa ämne att posera inom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in