2015-12-25, 17:21
Medlem
Jag väger och räknar allt vad jag äter så att jag vet hur mycket protein kolhydrater och fett jag får i mig. Jag har då ett papper med näringsvärden för de livsmedel som min kost till störst del består utav exempelvis: Banan, havregryn, ris, köttfärs, pasta, kyckling och så vidare. Det händer dock ofta att jag äter ute eller är på midag hos andra och då skulle jag vilja kunna uppskatta ungefär vad jag får i mig utan att behöva fråga om en förpackning eller liknande. Jag har som sagt ett papper med innehåll för pasta ris m.m men kött har ett lite mer varierande näringsinnehåll.

Min fråga är alltså vad som är ett rimligt näringsvärde att räkna med som kan tillämpas alla typer av kött från ko och gris och kanske även vilt. Det skiljer sig förstås en hel del mellan både vilka delar av djuret men också hur man tillagar det men om man ska uppskatta med inte allt för stora felmätningar vad ska man räkna med då? Jag tänker mig kanske 10 fett och 20 protein och noll kolhydrater men jag kanske är helt fel ute?

EDIT: Frågan gäller näringsvärde per hundra gram.
Citera
2015-12-25, 17:26
Medlem
IGotAGoldenTickets avatar
Har du provat att googla? Hade gått 100 ggr snabbare än att skriva allt det där.
Citera
2015-12-25, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IGotAGoldenTicket
Har du provat att googla? Hade gått 100 ggr snabbare än att skriva allt det där.

Hänvisa gärna till en sökning som ger ett svar på min fråga.
Citera
2015-12-25, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stampevargen
Hänvisa gärna till en sökning som ger ett svar på min fråga.

"Nötfärs näringsvärde", "fläskfilé näringsvärde" osv.

Är du född på 30-talet eller?
Citera
2015-12-25, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IGotAGoldenTicket
"Nötfärs näringsvärde", "fläskfilé näringsvärde" osv.

Är du född på 30-talet eller?

Så du tror att det endast serveras köttfärs på middagar? Oftast serveras ju då även köttfärssås(iblandad tomat ). Sen varierar även fettprocenten i köttfärs så du kan inte heller få fram ett näringsvärde för köttfärs i allmänhet om du söker på "nötfärs näringsvärde".

Jag efterfrågar ett lämpligt värde att räkna med som kan tillämpas på alla sorters köttbitar så att man inte behöver fråga den som bjuder om fettprocent, vilket djur, vilken del av djuret, hur det tillagats osv.

Och nej jag är född på 80 talet jag gissar att du föddes 2000.
Citera
2015-12-25, 18:29
Medlem
innovatives avatar
http://www7.slv.se/SokNaringsinnehall
Citera
2015-12-25, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av innovative
http://www7.slv.se/SokNaringsinnehall

Undrade dock över ett lämpligt näringsvärde att räkna med om man inte vet exakt vad det är för kött.
Citera
2015-12-25, 18:41
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Undrade dock över ett lämpligt näringsvärde att räkna med om man inte vet exakt vad det är för kött.

Ja, det beror väl på vad du äter oftast. Bacon, kyckling, fläsk, nöt, köttbullar, korv?
Hur ska någon kunna veta?

Följ länkarna och fyll på ditt lilla papper.
Citera
2015-12-25, 18:43
Medlem
innovatives avatar
Vet inte om det finns något medelvärde för kött, det är ju rätt så stora skillnader.

Blir lite som att fråga efter näringsvärde på grönsaker.

Menar inte att svara på något drygt sätt...
Citera
2015-12-25, 19:11
Medlem
Citat:
Så du tror att det endast serveras köttfärs på middagar? Oftast serveras ju då även köttfärssås(iblandad tomat ). Sen varierar även fettprocenten i köttfärs så du kan inte heller få fram ett näringsvärde för köttfärs i allmänhet om du söker på "nötfärs näringsvärde".

Jag efterfrågar ett lämpligt värde att räkna med som kan tillämpas på alla sorters köttbitar så att man inte behöver fråga den som bjuder om fettprocent, vilket djur, vilken del av djuret, hur det tillagats osv.

Och nej jag är född på 80 talet jag gissar att du föddes 2000.

Tror du verkligen du kan få ett snittvärde på en köttfärssås? Ena personen använder blandfärs och får där en stor fettkälla från grisen, en annan använder nötfärs men har tre msk olivolja, en tredje har nötfärs, olivolja och grädde.

Du får vackert räkna ut som alla andra och när man blir bjuden på mat får man räkna allt i överkant.

Nej... jag är också från 80-talet men föddes att tänka själv.
Senast redigerad av IGotAGoldenTicket 2015-12-25 kl. 19:28.
Citera
2015-12-25, 23:23
Medlem
Citat:
Jag väger och räknar allt vad jag äter så att jag vet hur mycket protein kolhydrater och fett jag får i mig. Jag har då ett papper med näringsvärden för de livsmedel som min kost till störst del består utav exempelvis: Banan, havregryn, ris, köttfärs, pasta, kyckling och så vidare. Det händer dock ofta att jag äter ute eller är på midag hos andra och då skulle jag vilja kunna uppskatta ungefär vad jag får i mig utan att behöva fråga om en förpackning eller liknande. Jag har som sagt ett papper med innehåll för pasta ris m.m men kött har ett lite mer varierande näringsinnehåll.

Min fråga är alltså vad som är ett rimligt näringsvärde att räkna med som kan tillämpas alla typer av kött från ko och gris och kanske även vilt. Det skiljer sig förstås en hel del mellan både vilka delar av djuret men också hur man tillagar det men om man ska uppskatta med inte allt för stora felmätningar vad ska man räkna med då? Jag tänker mig kanske 10 fett och 20 protein och noll kolhydrater men jag kanske är helt fel ute?

EDIT: Frågan gäller näringsvärde per hundra gram.

Snitt är väl typ 100kcal/hg för kött med rätt lite fett, och närmare 200 för lax och sånt. Läs på paketet.
Citera
2015-12-30, 11:26
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:

Beror mycket på fetthalten. Räkna med 4kcal/g för protein och 9kcal/g för fett.

Till exempel:
Nötfärs: ~20% protein och 10% fett = 170 kcal/100g.
Fläskfärs: ~20% protein och 20% fett = 260 kcal/100g.
Blandfärs är typ samma som fläskfärs. Fågel är magert. Sedan får man väl uppskatta lite.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in