Citat:
Ursprungligen postat av
rosebud
Evolution är slumpvisa mutationer plus någon form av selektion, upprepat över ett stort antal generationer. Men det kände du nog redan till. Du förstår säkert också att det är omöjligt att fullständigt redogöra för en komplett kronologi över varenda mutation som skiljer brunbjörnar från isbjörnar. Men i grova drag så finns det ju ett antal vägar som depigmentering kan inträffa - samtliga handlar dock i slutändan om att stänga av produktionen av melanin i hårsäckarna. Det handlar alltså på genetisk nivå om att demontera en funktion snarare än om att bilda en ny. Exakt hur det skett med isbjörnar vet jag inte, det är inte ens säkert att det är känt. Kanske var det en gradvis förändring, kanske hände det i ett slag. I vilket fall så fick dessa ljuspälsade individer sannolikt överlevnadsfördelar som gjorde att mutationerna fixerades. Med tanke på det stora antal djurarter som lever i samma miljö och som har genomgått samma anpassning tycks den vita fenotypen som sagt ha varit mycket framgångsrik bland både rovdjur och bytesdjur.
En sak som inte togs upp är hur björnens utveckling mot isbjörn har påverkat dess ekosystem under björnens utveckling. Påverkan på ett ekosystem som antas adaptera borde ju betyda att ett nytt selektivt tryck mot björnen ges vid varje selektivt fördelaktig mutation i björnen.
I så fall räcker det inte att redogöra för mutationer i björnen, man borde också redogöra för mutationer i ekosystemet i helhet, i samband, för att kunna bedöma om björnens utveckling är rimlig med tanke på ett förändrat selektionstryck i ett förändrat ekosystemet.
Där finns en komplexitet som måste förstås.
Citat:
Ursprungligen postat av
rosebud
Du har fortfarande inte presenterat din alternativa hypotes, om du nu har en? Vetenskapliga teorier kan som bekant inte bevisas utan enbart motbevisas. Jag förstår att det är mycket begärt att du ska lägga fram en förklaringsmodell i paritet med evolutionsteorin men du kanske kan ge en fingervisning av vad den består i? Det känns som att diskussionen skulle må bra av att du utvecklade din egen position lite, gärna med lite praktiska exempel.
En lärare presenterar inte lösningar på svar vid rättning av ett prov, varför skulle någon annan behöva göra det?
Det är upp till dig att visa på att teorin stämmer, det är vad tråden handlar om.
Citat:
Ursprungligen postat av
rosebud
Dina resonemang är rätt svåra att följa och då jag ändå är relativt van att läsa facklitteratur på området så tror jag inte att jag ensamt kan ta på mig hela ansvaret för kommunikationssvårigheterna. Det tekniska fixar jag, där behöver du inte hålla igen, men fördjupa som sagt gärna själva resonemanget.
Förlåt för det, jag tror det finns åtminstone en avhandling som stödjer min punkt, kan faktiskt inte hitta den eller komma ihåg vad den hette så...