Citat:
Ursprungligen postat av
flingonfrost
Finns det siffror på hur många mord som utförts i Sverige av invandrare och deras barn genom tiderna?
Antar att det inte är PK men jag vill bara ha fakta.
Beror på vad du menar med siffror. I alla uppklarade mord finns självklart Gm dokumenterad men om du med siffror menar en sammanställning så nej det har jag aldrig hört talas om.
Däremot borde det gå att göra en bedömning med hyffsad tillförlitlighet baserad på överrepresentation och andel.
Den statistisk som finns säger att överrepresentationen för misstanke(inte faktiskt utförda mord) för invandrare när det gäller dödligt våld är ca 3,5ggr. Andelen invandrare är nu på ca 16%.
16*3,5= 56%.
Så med likvärdig överrepresentation som tillgänglig statistik visar(ganska gammal statistik, den är från 1997-2001) så bör invandrare stå för ca 56% av alla mord 2014. vilket skulle vara 49st.
Andelen invandrare har ökat ganska kraftigt så tidigare var andelen lägre än nu men säg 50% i snitt för de senaste 15åren är nog en realistisk siffra.
med ca 90mord/år i snitt de senaste 15åren skulle det ge ca 675mord sedan år 2000.
Det här är så klart enbart gissningar baserat på gammal statistik om överrepresentation för misstanke. När det gäller misstanke så finns en överrisk för invandrare att bli misstänkta i förhållande till faktiskt utförda brott så andelen borde logiskt sett vara något lägre än siffrorna baserade på misstanke.
Vill man ha de faktiska siffrorna får man begära ut samtliga domar för dödligt våld för de år man är intresserad av och sedan ta reda på ursprung och sedan sammanställa siffrorna. Inte något jag är villig att lägga tid och pengar på.