2015-12-14, 03:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Var får du 80 från? Verkar redan ha passerat hundra för ett tag sen.

Ser att ingen nämnt att det tredje offret från dådet på skolan i Trollhättan avled den 3 december.

http://www.expressen.se/gt/tredje-of...-skolattacken/

Det var 81 eller 82 i listan när du postade. Några av dem är dessutom inte fastställda som dödligt våld än.
Citera
2015-12-14, 04:08
Medlem
fernebos avatar
111 tom november med två felaktiga borttagna. Sen ytterligare runt 5-6 nu i december.

Sista veckan i december brukar dessutom vara en av de våldsammaste på hela året.
Senast redigerad av fernebo 2015-12-14 kl. 04:13.
Citera
2015-12-14, 10:40
Medlem
När du postade var det 81-82 i listan. Den har blivit uppdaterad sedan dess och ligger som du säger nu på 111 tom nov(noterar dock att de 2 som påtalats av annan som felaktiga är kvar i listan).

Sen så är ju flertalet inte konstaterade fall av dödligt våld utan en del är misstänkta.Ca 30% av alla misstänkta(anmälda) fall visar sig inte vara dödligt våld. I den här listan är nog procenten mindre men jag skulle gissa på att säkert 20st visar sig inte vara dödligt våld.
Min gissning för 2015 är att det kommer landa på mellan 95 och 100.
Citera
2015-12-14, 22:42
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Han skriver bara massa skit. Siffrorna för dödligt våld är som följer:
2002: 98
2003: 81
2004: 102
2005: 83
2006: 91
2007: 111
2008: 82
2009: 93
2010: 91
2011: 81
2012: 68
2013: 87
2014: 87

Detta är alltså konstaterade fall av dödligt våld(fastställt av rättsläkare, inte BRÅ) som BRÅ sedan redovisat. Det är inte fråga om någon "linjär ökning".
Tack för siffrorna!

Gjorde en regressionsanalys på dem och lade till 2015.

Om det blir 106 mord eller fler under 2015 så är trenden stigande sedan 2002. Men det krävs rätt mycket mer än 106 mord för att det ska vara en ökning värd att notera.

Om det blir färre är trenden fallande. Men det krävs rätt mycket färre mord än 106 för att det ska vara en minskning värd att notera.

Allt pekar på att antalet mord år 2015 kommer att vara i ett sådant intervall att man inte kan tala om vare sig en ökande eller minskande trend.

"Trendmässigt finns det ingen märkbar ökning eller minskning av totala antalet mord sedan 2002" blir förmodligen en korrekt beskrivning.

Liksom "Trendmässigt sett finns det en svag minskning av antalet mord per capita sedan 2002".

(Med all reservation för att jag kan ha räknat fel. Jag använde Excel-funktionen "REGR". Någon annan får gärna dubbelkolla!)
Senast redigerad av TorkelSnorkel 2015-12-14 kl. 22:44.
Citera
2015-12-15, 10:23
Medlem
johanness avatar
jag vill uppdatera listan i inlägg #2 men tror att jag kommer att missa något. någon med överblick och tid får gärna skicka mig en aktualisering per PM.
Citera
2015-12-20, 12:37
Medlem
Finns det siffror på hur många mord som utförts i Sverige av invandrare och deras barn genom tiderna?

Antar att det inte är PK men jag vill bara ha fakta.
Citera
2015-12-20, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flingonfrost
Finns det siffror på hur många mord som utförts i Sverige av invandrare och deras barn genom tiderna?

Beror på vad du menar med siffror. I alla uppklarade mord finns självklart Gm dokumenterad men om du med siffror menar en sammanställning så nej det har jag aldrig hört talas om.
Däremot borde det gå att göra en bedömning med hyffsad tillförlitlighet baserad på överrepresentation och andel.

Den statistisk som finns säger att överrepresentationen för misstanke(inte faktiskt utförda mord) för invandrare när det gäller dödligt våld är ca 3,5ggr. Andelen invandrare är nu på ca 16%.
16*3,5= 56%.
Så med likvärdig överrepresentation som tillgänglig statistik visar(ganska gammal statistik, den är från 1997-2001) så bör invandrare stå för ca 56% av alla mord 2014. vilket skulle vara 49st.
Andelen invandrare har ökat ganska kraftigt så tidigare var andelen lägre än nu men säg 50% i snitt för de senaste 15åren är nog en realistisk siffra.
med ca 90mord/år i snitt de senaste 15åren skulle det ge ca 675mord sedan år 2000.

Det här är så klart enbart gissningar baserat på gammal statistik om överrepresentation för misstanke. När det gäller misstanke så finns en överrisk för invandrare att bli misstänkta i förhållande till faktiskt utförda brott så andelen borde logiskt sett vara något lägre än siffrorna baserade på misstanke.

Vill man ha de faktiska siffrorna får man begära ut samtliga domar för dödligt våld för de år man är intresserad av och sedan ta reda på ursprung och sedan sammanställa siffrorna. Inte något jag är villig att lägga tid och pengar på.
Citera
2015-12-20, 16:14
Medlem
johanness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flingonfrost

Citat:
Beror på vad du menar med siffror. I alla uppklarade mord finns självklart Gm dokumenterad men om du med siffror menar en sammanställning så nej det har jag aldrig hört talas om.
Däremot borde det gå att göra en bedömning med hyffsad tillförlitlighet baserad på överrepresentation och andel.

Den statistisk som finns säger att överrepresentationen för misstanke(inte faktiskt utförda mord) för invandrare när det gäller dödligt våld är ca 3,5ggr. Andelen invandrare är nu på ca 16%.
16*3,5= 56%.
Så med likvärdig överrepresentation som tillgänglig statistik visar(ganska gammal statistik, den är från 1997-2001) så bör invandrare stå för ca 56% av alla mord 2014. vilket skulle vara 49st.
Andelen invandrare har ökat ganska kraftigt så tidigare var andelen lägre än nu men säg 50% i snitt för de senaste 15åren är nog en realistisk siffra.
med ca 90mord/år i snitt de senaste 15åren skulle det ge ca 675mord sedan år 2000.

Det här är så klart enbart gissningar baserat på gammal statistik om överrepresentation för misstanke. När det gäller misstanke så finns en överrisk för invandrare att bli misstänkta i förhållande till faktiskt utförda brott så andelen borde logiskt sett vara något lägre än siffrorna baserade på misstanke.

Vill man ha de faktiska siffrorna får man begära ut samtliga domar för dödligt våld för de år man är intresserad av och sedan ta reda på ursprung och sedan sammanställa siffrorna. Inte något jag är villig att lägga tid och pengar på.
fortsätt gärna här:
(FB) Tråden om invandrares överrepresentation bland brottslingar (sammanfogad)
/mod
Citera
2015-12-23, 21:16
Medlem
Räknas mördaren Anton Lundin Pettersson in i statistiken tro, han dog ju också av dödligt våld?!
Citera
2015-12-23, 21:25
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xyzlll
Räknas mördaren Anton Lundin Pettersson in i statistiken tro, han dog ju också av dödligt våld?!

Nej - den dåren är inte en del av denna statistiken. Han blev ihjälskjuten när han höll på med sin skol-terrorism, och då var det försvarligt att skjuta ihjäl honom (= alltså inget brott).
Citera
2015-12-24, 00:55
Medlem
Citat:

16*3,5= 56%.

Stort tack för detta.

Borde väl finnas nån hetsrasist som lagt ner tid och pengar på att sammanställa detta eller?
Citera
2015-12-24, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Tack för siffrorna!

Gjorde en regressionsanalys på dem och lade till 2015.

Om det blir 106 mord eller fler under 2015 så är trenden stigande sedan 2002. Men det krävs rätt mycket mer än 106 mord för att det ska vara en ökning värd att notera.

Om det blir färre är trenden fallande. Men det krävs rätt mycket färre mord än 106 för att det ska vara en minskning värd att notera.

Allt pekar på att antalet mord år 2015 kommer att vara i ett sådant intervall att man inte kan tala om vare sig en ökande eller minskande trend.

"Trendmässigt finns det ingen märkbar ökning eller minskning av totala antalet mord sedan 2002" blir förmodligen en korrekt beskrivning.

Liksom "Trendmässigt sett finns det en svag minskning av antalet mord per capita sedan 2002".

(Med all reservation för att jag kan ha räknat fel. Jag använde Excel-funktionen "REGR". Någon annan får gärna dubbelkolla!)

Om antalet mord per år är konstant och antalet etniska svenskar i landet sjunker och antalet invandrare ökar skulle detta tyda på att mord utfört av etniska svenskar sjunker och att mord utfört av invandrare ökar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in