2015-12-24, 00:46
Medlem
Lisas pappa säger ju att hon aldrig glömmer nycklarna i tändningslåset på mopeden,men i detta fall så gjorde hon det och för mej står det klart att antingen så tvingas hon följa med till ladan under knivhot,eller så luras hon att hjälpa NB med nåt som går fort och att hon därför lämnade nyckeln kvar,med tron om att hjälpa det skulle gå snabbt och att hon sen kunde åka hem..
2015-12-24, 00:50
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Tingsrättsdomar blir ofta fel, det tror jag vi alla kan vara överens om. Det är vanligt ju folk som sitter och dömer där. Ofta, i bästa fall, rättas felen till i hovrätten. Det kan gälla bevisvärdering och/eller påföljd, mer sällsynt kanske avseende skuldfrågan. Jag vet inte.

Men jag skulle vilja fråga lagvrängarna som håller till i tråden, hur det ser ut nu i den fortsatta processen. Kan parterna inkomma med olika bevis/vittnen etc. efter hand nu? Kan försvaret (eller åk.) låta göra nya undersökningar som tas med i förhandlingen?
Jag tänker att det skulle kräva nån slags prövning först, men t.ex. i överklagan nämnde IR att 2-3 nya vittnen kanske skulle begäras. Kan de begära annat också? I mina ögon vore det rimligt. Rätten bör väl inte vara så byråkratiskt låst vid detaljer.
Typexemplet är ju om någon plötsligt tittar fram och erkänner mordet, samt även kan stödja erkännandet. Då skulle väl inte målet mot NB kunna föras? Nå, jag undrar bara vad som gäller nu.

Enligt en undersökning jag länkat flera gånger och inte orkar länka igen är det ungefär 20% av de överklagade domarna som leder till en ändring i själva skuldfrågan. Av dessa 20 fördelar det sig i princip jämnt mellan från fällande till friande och från friande till fällande. Sen är det ungefär lika många som får påföljdsändringar och liknande.

Innebär det att tingsrätten gjorde "fel"? Gjorde hovrätten "fel" i de få fall där HD tar upp målet och ändrar utlslaget? I någon mening är svaret JA, men man bör minnas ett berömt uttalande av en domare i USA:s Högsta domstol: "Vi är inte sista instans för att vi är ofelbara. Vi är ofelbara därför att vi är sista instans".

Ja - ny bevisning kan åberopas i hovrätten. Det är upp till rätten att avgöra om den bedömer att det är relevant för målet att tillåta den. Det kan bli nya förhör som en följd av det, men det normala är att man spelar upp förhören från tingsrätten och att hovrätten utgår från dem.

En domstol kan ta hänsyn till allt som kommer fram under förhandlingarna - vi har i stort sett inga procedurregler som hindrar åberopande av vissa bevis som USA. Ett hypotetiskt fall som det du beskriver skulle väl gissningsvis leda till att åtalet ogillades, samtidigt som den nye GM lär bli häktad.

Men det är ju just ett hypotetiskt fall. Jag vet inte om det någonsin inträffat vid ett grövre brott.
2015-12-24, 00:50
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Mjaa .. Adriana såg när den röktes och av vem. Det va skälet till att fimpen hämtades upp. Så kanske inte helt utan bevisvärde.
Kan ju vara att det inte var samma märke som NB använde och därför ointressant att kolla närmare.
2015-12-24, 01:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Mjaa .. Adriana såg när den röktes och av vem. Det va skälet till att fimpen hämtades upp. Så kanske inte helt utan bevisvärde.

Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Kan ju vara att det inte var samma märke som NB använde och därför ointressant att kolla närmare.

"Adriana såg när den röktes och av vem?".

Hon sprang ju därifrån! Menar du att hon sprang och hämtade fimpen och gav den till polisen sen?

Det här är ju hur dumt som helst att diskutera. Ligger fimpar av kedjerökande NB överallt och även andras fimpar. Hur skulle någon veta att just den fimpen de hittat var den rätta? Han kunde ju ha kastat fimpen/fimparna var som helst?! Är liksom ett helt ologiskt och oväsentligt resonemang.
2015-12-24, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Enligt en undersökning jag länkat flera gånger och inte orkar länka igen är det ungefär 20% av de överklagade domarna som leder till en ändring i själva skuldfrågan. Av dessa 20 fördelar det sig i princip jämnt mellan från fällande till friande och från friande till fällande. Sen är det ungefär lika många som får påföljdsändringar och liknande.

Innebär det att tingsrätten gjorde "fel"? Gjorde hovrätten "fel" i de få fall där HD tar upp målet och ändrar utlslaget? I någon mening är svaret JA, men man bör minnas ett berömt uttalande av en domare i USA:s Högsta domstol: "Vi är inte sista instans för att vi är ofelbara. Vi är ofelbara därför att vi är sista instans".

Ja - ny bevisning kan åberopas i hovrätten. Det är upp till rätten att avgöra om den bedömer att det är relevant för målet att tillåta den. Det kan bli nya förhör som en följd av det, men det normala är att man spelar upp förhören från tingsrätten och att hovrätten utgår från dem.

En domstol kan ta hänsyn till allt som kommer fram under förhandlingarna - vi har i stort sett inga procedurregler som hindrar åberopande av vissa bevis som USA. Ett hypotetiskt fall som det du beskriver skulle väl gissningsvis leda till att åtalet ogillades, samtidigt som den nye GM lär bli häktad.

Men det är ju just ett hypotetiskt fall. Jag vet inte om det någonsin inträffat vid ett grövre brott.
LGWP utvecklade detta med överklagande i anslutning till ett aktuellt fall, i senaste Veckans brott. Ca 7-16 minuter av:

http://www.svtplay.se/video/5531110/veckans-brott/veckans-brott-sasong-11-avsnitt-10
2015-12-24, 01:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FelipeVilla
Lisas pappa säger ju att hon aldrig glömmer nycklarna i tändningslåset på mopeden,men i detta fall så gjorde hon det och för mej står det klart att antingen så tvingas hon följa med till ladan under knivhot,eller så luras hon att hjälpa NB med nåt som går fort och att hon därför lämnade nyckeln kvar,med tron om att hjälpa det skulle gå snabbt och att hon sen kunde åka hem..

Absolut. Hon blev avbruten av NB efter att hon satt nycklarna i tändningslåset. Endera lockade han henne till ladan med att låtsas att han var i nöd på något vis, att han behövde hjälp - eller så tvingade han henne dit under knivhot.
2015-12-24, 01:22
Medlem
Men lite märkligt är det ju med tjejer och dessa hörlurar och måste lyssna på musik hela tiden..I både lisa holm fallet och Ida Johansson fallet det så kallade joggingmordet så hade båda tjejerna musik i öronen och på så vis inte hörde när mördarna attackerade..

Jag skulle aldrig jogga med musik på och om jag körde moped så skulle jag inte ha musik alls..

Små tillfälligheter som hade kunnat gjort att morden undvikits.Idag måste man vara på sin vakt hela tiden ..
Senast redigerad av FelipeVilla 2015-12-24 kl. 01:27.
2015-12-24, 01:26
Bannlyst
Citat:
Men lite märkligt är det ju med tjejer och dessa hörlurar och måste lyssna på musik hela tiden..I både lisa holm fallet och Ida Johansson fallet det så kallade joggingmordet så hade båda tjejerna musik i öronen och på så vis inte hörde när mördarna attackerade..

Jag skulle aldrig jogga med musik på och om jag körde moped så skulle jag inte ha musik alls..

Håller med! Man blir ju som helt avskärmad från ljud och vad som händer runtikring.
2015-12-24, 01:31
Medlem
Och lisas pappa som var så rädd och mån om sin dotter att hon inte fick ha Facebook men köra moped och lyssna på musik samtidigt gick bra..lägger absolut ingen skuld på någon angående detta,men kriminella har ökat och man måste verkligen tänka på alla små saker för att undvika hamna i händerna på mördare...
2015-12-24, 01:32
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Inte alls. Finns hur många exempel som helst på mördare som lurat med sig kvinnor, de har agerat som att de är i nöd eller behöver hjälp med något. NB kändes ju "trygg" i sammanhanget, han arbetade ju där, det hjälpte till att få LH att inte ana oråd.

Ja han har invaggat offret i falsk säkerhet så långt det går. Sen när han har fått offret till den punkt där hon inte har chans att fly, först då, bestämmer sig NB att löpa linan ut.
Senast redigerad av PeoFallmo 2015-12-24 kl. 01:46.
2015-12-24, 01:34
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Och lisas pappa som var så rädd och mån om sin dotter att hon inte fick ha Facebook men köra moped och lyssna på musik samtidigt gick bra..lägger absolut ingen skuld på någon angående detta,men kriminella har ökat och man måste verkligen tänka på alla små saker för att undvika hamna i händerna på mördare...

Det är nog så att hon eller ingen över huvud taget i sin vildaste fantasi kunde tro att detta skulle hända. Inte på den platsen.
2015-12-24, 01:35
Medlem
Har för mej att elin krantz oxå lyssnade på musik när hon blev attacerad och våldtagen och mördad.Finns ju verkligen ett mönster med just mord på unga tjejer och att dom har lyssnat på musik och inte hört mördarna komma...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in