2015-12-23, 17:32
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Troligtvis har NB använt sig av samma taktik som dagen innan med A. LH upptäcker dock inte faran i tid. LH går frivilligt fram till ladan och när NB är säker på att ingen ser fullföljer han sin plan och tvingar in LH i ladan.
Mycket troligt och mer beslutsam än nånsin pga föregående dag..
2015-12-23, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Varför är det märkligt? Detta är väl bara bra att genomlysa dessa förhör. Om de är manipulativa och fulla av hot (och med tortyrinslag) måste det upp till allmänhetens kännedom.
Jo men inte ens advokaten har uppgivit vilka felaktiga vittnesmål detta skulle ha lett till och ingen advokat försökte avstyra det medan det pågick (Rönnbäck verkar ju trivas i Niklas Lindströms sällskap), så det är mera ett JO-ärende.
2015-12-23, 18:02
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det funkar uppenbart (dömd i TR).
Han uppger i förhör att han har koll på stängningstider vid café - likaväl som andra kan han se hur de plockar undan, tar ner flaggor (stängningsrutiner) och att det då är en viss tid efter stängning.
Hon har inte dröjt mer än normalt med andra ord.

Du vet inte ett skit om Lisa var blyg i ett läge där nån ber om hjälp, vädjar till hennes empati även om hon var blyg i normala, ordinära möten med nya människor.
Du jämför äpplen med päron.

Den korkade meningen du återger låter inte ett dugg trovärdig så har du det scenariet i huvudet förstår jag att du har besvär med förloppet...
Men du är ju ute efter att hon gick dit frivilligt, tog av hjälmen själv och hängde sig , så det är väl främst där de långsökta motargumenten kommer från.

Där kan vi snacka om ett osannolikt scenario. Lika dumt som att Lisa skulle tappat örhängen av en slump när hon tog av sig mopedhjälmen. Snacka om många slumpar för att få ihop det scenariot

Nog hade Nerijus bra koll på Caféet alltid. Samtidigt som han kikade på Lisa och andra snygga tjejer, och lämnade efter sig besudlingar. Eftersom Lisa oftast blivit hämtat och lämnad med bil, så tror jag att han kan ha sett att Lisa denna morgon komma åkandes med mopeden. Kan vara då han bestämde sig för att slå till, möjligheterna hade tidigare i viss mån varit begränsade. Så det var nog ingen slump att det skedde just den dagen när hon åkte moped. Det betyder i sin tur att det var planerat.
Senast redigerad av henkess 2015-12-23 kl. 18:05.
2015-12-23, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Niklas Lindström bör utredas för tjänstefel.

En polis får inte föregå prövning i domstol.
Följande har han uttalat i förhör (enligt uppgifter i fupen) till NB.

sid 1584
även om du inte säger någonting
och du är tyst hela tiden så kommer den bevisningen och ihop med det övriga vi har
utan tvekan räcka för en fällande dom gällande mord, det är min fulla övertygelse
,

sid 1585
Det är precis den typen av frågor som är dom enda vi inte
kommer kunna få svar på, däremot och binda dig till det här mordet, får dig dömt för
ett my, till ett mycket långt fängelsestraff, det kommer inte bli några problem

sid 1586
För du behöver inte säga någonting mer för att man ska åtala dig, det är jag
helt övertygande om att man kommer att göra på den här bevisningen och jag är helt
övertygad om att du kommer att bli fälld och det är även om du inte ger nån berättelse
överhuvudtaget mer än att du var hemma klockan 18

sid 1588
För med en tyst berättelse så riskerar du utan tvekan ett livstids fängelsestraff…

sid 1601 (efter att IR ifrågasatt att NL tagit ställning så gör han det en gång till...)
hur det kan ha skett på det sättet så är det min övertygelse om att det
kommer bli en fällande dom.

Dessutom bör lämpligheten i det här uttrycket vederfaras

sid 1591
Det vore väl i så fall troligare att jag hittar på det gentemot nån som jag vill illa

Sist men inte minst måste bakgrunden till det som som Niklas Lindström säger här om IB granskas. Erkänner polisen att förhören med IB är felaktigt utförda?

sid 1597
Hon, hon, hon är ju, på gränsen till helt knäckt

Jag utgår polisen själva kommer att anmäla och utreda ett eventuellt tjänstefel som Niklas Lindström, gjort sig skyldig till. Det vore tex tacknämligt om Lars Johansson själv gör det så att han visar öppet att han är objektiv.
Första arbetsdagen efter julen dvs måndagen den 28 bör en polisanmälan göras.
Lämpligheten i Lindströms uppträdane är jag inte kompetent att bedöma, men advokatens agerande är värt att belysa.

Citatet sid 1584: Rönnbäcks reaktion: tystnad

Citatet sid 1585: Rönnbäcks reaktion: tystnad

Citatet sid 1586: Rönnbäcks reaktion: tystnad [det var totalt tyst i rummet under en minut]

Citatet sid 1588: Rönnbäcks reaktion: tystnad [det var totalt tyst i rummet under en minut]

Citatet sid 1591: Rönnbäcks reaktion: tystnad

Citatet sid 1597: Rönnbäcks reaktion: tystnad

Citatet sid 1601:
NL: Jag har precis haft ett samtal med Inger och jag har förstått efter det samtalet att eh, du hade synpunkter på att jag hade sagt att du kommer bli dömd för detta i ett tidigare förhör, och det vill jag förtydliga mot dig att det är inte jag som dömer. Det är jätteviktigt att du får en objektiv prövning på om du är skyldig eller inte. Och det är mitt jobb också och försöka vara objektiv. Det jag menade,…..

Rönnbäck hade inte ifrågasatt något, hon hade vidarebefordrat klientens reaktion. Hon förblir tyst efter NL:s nya ansats.

Hur ska hon kunna driva den här linjen mot den (av mig redovisade) bakgrunden ? Skulle hon lyckas, så dras hon själv med i fallet.
2015-12-23, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Du förutsätter att mordet är planerat. Troligare är att han såg att hon blev ensam kvar och tog chansen.
Crime of opportunity helt enkelt.

Varför anser du det så himla osannolikt att hon skulle kunnat blivit lurad in till ladan. Det är inte alls ovanligt att folk blir lurade så.
Att pappan säger att hon aldrig skulle gå med om det inte var någon i nöd är ju bara den typiska naiviteten hos föräldrar.
Så där säger varenda förälder. Näää min son/dotter skulle aldrig gå med en främling....och ändå är det ett tämligt vanligt förfarande vid bortrövande, det är vanligare än bortförande med hot/våld från start.
Jag tror att dådet var förberett på samma sätt som fångandet av fisk kan vara förberett med sättandet av nät. Eller som en spindels jaktmetoder. Adriana gick inte i nätet, Lisa gjorde det. Anser jag.
2015-12-23, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Mycket troligt och mer beslutsam än nånsin pga föregående dag..

Att acceptera att misslyckas tillhör med all sannolikhet inte NBs starkaste gren. Förutom nederlaget mot Adriana dagen innan, hade han denna dag inte lyckats särskilt väl med fönsterblecket. Gissar han var frustrerad.
2015-12-23, 18:38
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Där kan vi snacka om ett osannolikt scenario. Lika dumt som att Lisa skulle tappat örhängen av en slump när hon tog av sig mopedhjälmen. Snacka om många slumpar för att få ihop det scenariot
Nog hade Nerijus bra koll på Caféet alltid. Samtidigt som han kikade på Lisa och andra snygga tjejer, och lämnade efter sig besudlingar. Eftersom Lisa oftast blivit hämtat och lämnad med bil, så tror jag att han kan ha sett att Lisa denna morgon komma åkandes med mopeden. Kan vara då han bestämde sig för att slå till, möjligheterna hade tidigare i viss mån varit begränsade. Så det var nog ingen slump att det skedde just den dagen när hon åkte moped. Det betyder i sin tur att det var planerat.
Ja, och så gnäller de på ÅK gärningsbeskrivning som är förankrad i teknisk bevisning och vittnen, hahaha.
Angående fetat: Hon passerade hans hus på väg till jobbet, grannen iakttog en tjej på moped i rosa jacka. Satt kedjerökaren på trappan kan han mycket väl ha sett henne. Det tar mindre än en minut att åka ut till cafét och sen är det enkelt att känna igen mopeden. Att han sov till kl 14 stämmer inte då två vittnen sett hans bil ute på söndag fm. (Gums gård samt åkande fr Martorphållet)

Edit: Jag ser dådet planerat således via hans sexuella fantasier, han pejlade redan och han skulle bara hitta ett lämpligt offer (sårbar tjej som inte kan försvara sig). Sen slår han till direkt.
Senast redigerad av develi 2015-12-23 kl. 18:46.
2015-12-23, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Att acceptera att misslyckas tillhör med all sannolikhet inte NBs starkaste gren. Förutom nederlaget mot Adriana dagen innan, hade han denna dag inte lyckats särskilt väl med fönsterblecket. Gissar han var frustrerad.
Jag tror inte att han var frustrerad över blecket. Så där jobbade han helt enkelt. Resultatet var inte en följd av ett misslyckande - själva ansatsen är fel och icke yrkeskompetent. OT förstås, men jag kan inte dölja min häpnad över detta fönsterbleck mot bakgrund av allt beröm han fått. Arbetsgivaren hade noll koll på denne man.
2015-12-23, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Jag tror inte att han var frustrerad över blecket. Så där jobbade han helt enkelt. Resultatet var inte en följd av ett misslyckande - själva ansatsen är fel och icke yrkeskompetent. OT förstås, men jag kan inte dölja min häpnad över detta fönsterbleck mot bakgrund av allt beröm han fått. Arbetsgivaren hade noll koll på denne man.

Så här uttrycker sig AB

" Sade han att han träffat någon? Nej han sade inte att han träffat någon [I]men han sade att han var missnöjd med arbetet. Han var irriterad eller missnöjd.[/i]
Vad var han missnöjd med? Jag vet inte men arbetet gick inte så smidigt. Det gick inte som han ville.
"

Men NB kan lika gärna varit spänd inför vad som komma skulle. Tror han vid tillfället tog kökskniven.
2015-12-23, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Så här uttrycker sig AB

" Sade han att han träffat någon? Nej han sade inte att han träffat någon [I]men han sade att han var missnöjd med arbetet. Han var irriterad eller missnöjd.[/i]
Vad var han missnöjd med? Jag vet inte men arbetet gick inte så smidigt. Det gick inte som han ville.
"

Men NB kan lika gärna varit spänd inför vad som komma skulle. Tror han vid tillfället tog kökskniven.

Vidare ur FUP enligt FUP (AB)

"Är din bror impulsiv? Ja. Om någonting inte funkar han kan riva sönder sig själv.
Vad menar du riva sönder sig själv? Om vi gör något som inte går som det skall så blir han väldigt irriterad. Jag säger åt honom att ta det sakta och försiktigt så fixar vi det . Är din bror våldsam när det inte går om han vill? Ja, men jag har aldrig sett honom slå hustrun. När han är full så letar han efter anledningar att börja använda fula ord."
2015-12-23, 20:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Nej, det fungerar inte. NB kunde inte veta att Lisa skulle dröja, så han måste ha träffat henne vid kaféet. Annars hade han stått där med lång näsa om Lisa hade stuckit direkt och swischat iväg på moppen. Lisa var alldeles för blyg för att följa med NB över vägen, det kunde ta pappan en halvtimme att förmå henne att ringa någon av hans arbetskompisar. Att NB skulle låtsas vara i nöd och på så sätt förmå henne att komma över vägen och in i ladan hade inte fungerat. "Jag är sjuk och måste få hjälp med att komma in i ladan". Jo pytt.

Pinsam du är när du förvanskar förhören med pappan och försöker få Lisa att framstå som om hon var socialt handikappad och inte vågade prata med folk. Hon var social, trevlig, hjälpsam samt fokuserad och driven är kommentarer om henne. Försiktig och med ganska stor personlig integritet. Avslappnad med folk först efter att hon lärt känna dem. Låter som en normal beskrivning av en skötsam och snäll tonårstjej.
Är ett känt faktum att förövare låtsas vara i nöd för att lura till sig ett nytt offer. Lisa var snäll och hjälpsam och tyckte inte att hon borde ana oråd när det var hantverkaren som bad om hjälp. Honom hade hon sett så många gånger förr så hon gjorde missbedömningen att det inte var någon fara.
2015-12-23, 20:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Men, snälla, vi diskuterade ju hur NB förmådde Lisa att komma in i ladan.

Jag vidhåller att Lisa gick självmant.

Jaha, och det var väl det jag skrev om också eller hur läser du egentligen?
Har du något svar på detta själv? Hur har han lurat dit flickan? Vem har du tänkt ska kunna svara på detta förutom han själv som har utfört dådet? Om du vidhåller att offret gick dit självmant så måste du väl också kunna redogöra för hur du tänker? Konstigt sätt att diskutera du har, du tror en sak men kan inte redogöra för hur du tänker. Är det detta som kallas att ha en hypotes och på det sättet slippa stå för det man påstår? Vad är det som motsäger att han tagit henne redan vid mopeden och tvingat över henne över vägen och in i ladan på det viset? Det scenariot är väl lika troligt med tanke på att flickan beskrivits som blyg av pappan. Varför skulle hon lita på en skitgris som litauern och självmant gå till ladan?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in