2015-12-22, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Ja gränsen är ju hårfin och hon balanserar på den där. Hon lägger fram det som en vag hypotes men kan så klart inte påstå att det faktiskt är så mot sin klients nekande.

Personligen kan jag tycka att hon redan gått för långt men iom att hon lägger fram det som en hypotes och inte påstår att det gått till så så håller hon ryggen fri.
Advokaten fick väl en åthutning av åklagaren, vill jag minnas. Nu har vi ju kört denna arma människa genom papperstuggen dussintals gånger, så kritiken går nog inte att uttrycka på något nytt sätt. Försök: hon uppträder som i något halvdant debattprogram, och åtskilliga i den här tråden skulle kunna göra det lika bra och några sannolikt betydligt bättre, utan erfarenhet av yrket. Hon målar ju upp NB, och faktiskt sig själv, som offer för en ond värld, bara offret självt undantaget. Hur kan någon enda tro att detta skulle vinna tilltro ? Jag tycker det mest professionella vore att hoppa av uppdraget om inte klienten medverkar till ett möjligt case.
2015-12-22, 18:00
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pelle9876
Fortfarande är mycket ogjort o oklar i fallet LH.
Bara att en del inte inser det.

Tror på en del överraskningar när Rättegången startar i januari.

En sak är säker att på detta forum så löser Vi inte gåtan som nu så många tror.
Tror aldrig tidigare jag varit i kontakt med så många experter.
Så jag känner mig hedrad att delta här.

Fast "gåtan" är ju redan löst, det är sällan man ser ett så solklart fall. TR kom fram till att det är ställt utom rimligt tvivel att NB är skyldig och om någon månad kommer HR skriva samma sak i deras dom.

Problemet är bara att du inte inser det.

Men visst - och för diskussionens skull: Vad tror du på för överraskningar?
2015-12-22, 18:10
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Advokaten fick väl en åthutning av åklagaren, vill jag minnas. Nu har vi ju kört denna arma människa genom papperstuggen dussintals gånger, så kritiken går nog inte att uttrycka på något nytt sätt.
Exakt och vad han också indirekt påminner IR om, förutom att han ser det som förtal, är följande:
Citat:
– Förundersökningen läggs ned och då ska han behandlas som oskyldig efter det. Precis som den som frikänns i en domstol, säger Wennerholm.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6271041
Citat:
hon uppträder som i något halvdant debattprogram, och åtskilliga i den här tråden skulle kunna göra det lika bra och några sannolikt betydligt bättre, utan erfarenhet av yrket. Hon målar ju upp NB, och faktiskt sig själv, som offer för en ond värld, bara offret självt undantaget. Hur kan någon enda tro att detta skulle vinna tilltro ? Jag tycker det mest professionella vore att hoppa av uppdraget om inte klienten medverkar till ett möjligt case.
Angående det fetade är jag förvånad över hur hon försöker tuta i HovR i överklagan hur en bevisbörda ser ut?
Citat:
Det räcker inte med enbart DNA-bevisning för en fällande dom. DNA kan inte jämföras med fingeravtryck.
..Det räcker till och med utan DNA och fingeravtryck i TR och HovR eftersom det är fri bevisföring och det finns fall där övrig bevisning ihop med avsaknad alibi och otillräckliga förklaringar dömt gärningsman till fängelse (indiciemål)
Senast redigerad av develi 2015-12-22 kl. 18:44.
2015-12-22, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PlanBoksBok
Till develi

Småler lite för mig själv när jag ser att du inte orkar svara på mitt inlägg om att Adriana faktiskt ändrade sig från FRITIDSKLÄDER till ARBETSKLÄDER på 4 dagar. Möjligtvis tycker du att även det är bullshit. Va vet jag.

Angående Wennerholms skrivelse till HR. Wennerholm inser han nog att han inte har råd att torska allt för många länkar i sin indiciekedja. Helt förståeligt. Vi kan titta på dom vittnen som ska ha passerat cafét 18.46. Det är GJ som i sitt första förhör säger sig ha sett moped och en pick-up grå. Han tror att kan vara arrendatorns. I sitt andra förhör är det en större skåpbil eller pick-up och inget belägg för att det skulle vara arrendatorns. I det tredje förhöret angående bil vid ladan säger han grå bil. När förhörsledaren frågar om det skulle kunna va litauernas bil svarar han att det skulle kunna vara det, men att han inte skulle reagerat på det. Man ska då veta att han vet hur litauernas bil ser ut.

Vad det gäller det andra vittnet är det GJs dotter Veronica som i de första förhören säger inte ha sett någonting alls. Först i det tredje förhöret säger hon att hon minns att GJ sagt något om en moped. Hon har själv inte sett någon moped.
Men hon har då 1 månad efteråt noterat att det stod en bil vid ladan. Hon säger även att hon har svårt att skilja på om det var den 6/6 eller den 7/6.

Man kan konstatera att vittnesmålen 18.46 är ytterst svaga om man vill hävda att det är NBs bil som står vid ladan.

Men du som absolut inte är enögd på något vis, kan kanske berätta om hur starkt dessa vittnesmål är.
Är förhörsledaren dotter till Gustav ?? Men hon heter ju Jonsson, inte Jönsson.
2015-12-22, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Och vilken förhörsledare kan det bli månntro?
Niklas Lindström, som han skriver i sin svarsskrivelse.
2015-12-22, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Tveksam dock till när det går över gränsen - för i denna frågar målsägarbiträdet om han städat efter honom i samband om han tror brodern är skyldig.
Jag hittar tyvärr inte den live som är ordagrant återgivet nu:
Den andra teorin är att din bror skulle gjort detta?
"Jag vet inte. Jag vill inte tro det".

..för där kommer följdfrågor med tydlig dementi från NB (finns ej med i denna live). Reporten reflekterar dock kring det jag menar och skrivit om tidigare:

Alltså: NB säger att han inte städat efter brodern. IR påstår eller insinuerar att det kan nog ha hänt?
Vart går gränsen med på hur klientens åsikt får köras över är min etiska fundering.
IRs slutplädering:

Gränsen går nog vid att påstå att det är så det gått till. Att lägga fram det som en hypotes, att det skulle kunna gått till så men att NB inte vill säga det är så långt hon kan gå.
Alltså, som en hypotes kommer hon undan med det även om jag tycker det är jävligt lågt.
Att påstå att det är så det gått till mot sin klients nekande, då lär det bli sanktioner från advokatsamfundet.
2015-12-22, 18:39
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Hur många hål hade Lisa i öronen? Tre hål? Det finns inget i rättsprotokollet om att öronen är blodiga.
Blodiga öron? Inbillar du dig att öronen blöder när örhängen ramlar ur eller vad?
2015-12-22, 18:42
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Gränsen går nog vid att påstå att det är så det gått till. Att lägga fram det som en hypotes, att det skulle kunna gått till så men att NB inte vill säga det är så långt hon kan gå.
Alltså, som en hypotes kommer hon undan med det även om jag tycker det är jävligt lågt.
Att påstå att det är så det gått till mot sin klients nekande, då lär det bli sanktioner från advokatsamfundet.

.. Så det lär handla om att vakta sin tunga i rätten funderar jag kring. Ska läsa hela överklagan bättre för via att jag enbart skummat är det väldigt mycket konstigheter i denna må jag säga.
2015-12-22, 18:42
Medlem
Citat:
Advokaten fick väl en åthutning av åklagaren, vill jag minnas. Nu har vi ju kört denna arma människa genom papperstuggen dussintals gånger, så kritiken går nog inte att uttrycka på något nytt sätt. Försök: hon uppträder som i något halvdant debattprogram, och åtskilliga i den här tråden skulle kunna göra det lika bra och några sannolikt betydligt bättre, utan erfarenhet av yrket. Hon målar ju upp NB, och faktiskt sig själv, som offer för en ond värld, bara offret självt undantaget. Hur kan någon enda tro att detta skulle vinna tilltro ? Jag tycker det mest professionella vore att hoppa av uppdraget om inte klienten medverkar till ett möjligt case.

Jag tror inte hon får hoppa av av den orsaken. Det är bara undantagsvis som domstolen tillåter en advokat att överge sin klient.
Hon skulle ha tackat nej från början men då visste hon så klart inte hur illa det skulle bli. Sedan när rättegången väl drar igång så är det för sent att hoppa av utan synnerliga skäl eftersom detta skulle kunna drabba den åtalade negativt samt att det krävs tid för en ny advokat att sätta sig in i målet.
2015-12-22, 19:11
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Utmärkt val. Han är en av få i landet som vet hur en sexualsadistisk hjärna fungerar.

Har han det som hobby eller? Det finns ju andra kända poliser med sådana böjelser
Menar du att det skulle påverka förhören med misstänkta och att han ska redogöra för detta i rätten?
2015-12-22, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Har han det som hobby eller? Det finns ju andra kända poliser med sådana böjelser
Menar du att det skulle påverka förhören med misstänkta och att han ska redogöra för detta i rätten?

My bad.

Han skall självklart redogöra för de förhör med NB som förevarits.
2015-12-22, 19:47
Medlem
Citat:
Niklas Lindström, som han skriver i sin svarsskrivelse.

Just. Men är det lämpligt?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in