2015-12-21, 15:51
Medlem
Tlagnojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Intressanta ommöbleringar i tvillingklubbarna.

Att Aik tappar både Bangura och Goitom till nästa år kan sätta dem i ett prekärt läge. Pengar har dom ju att värva för men det är bara halvvägs. Dom måste värva några som lyckas ersätta de två nämnda också, och det är långt ifrån klart.

Dif tappar greppet om Mushekwi. Någon ersättare blir svår att hitta mest med tanke på att Dif, till skillnad från Aik, inte alls har samma medel att värva för.

Ska bli intressant att se vad som händer framöver och hur klubbarna väljer att kompensera för dessa spelare. Vad händer med värdet på Mrabti om Dif börjar sladda i tabellen? Bosse kan få äta upp det när han skrattade bort 10 miljoner eller vad det var...

Goitom är ju redan ersatt i Eero, får väl kalla de samma typ av spelare även fast de inte är det.

När det kommer till att ersätta Bangura hoppas jag ett antal saker:
*En renodlad anfallare, ingen som man kan sätta in som halvbra ytter, vi har massa yttrar.
*Etablerad i svensk fotboll
*Inte halvskadad

Får man som det står 10 MSEK (vilket jag tvivlar på) så bör det finnas utrymme. Bangura kom skadad och antagligen använde man det som argument för att förhandla ner både sign on och lön, även om han bör sitta på en relativt hög lön i truppen.

Atashkadeh från Öis? Var en stor talang som led av skador och har kunnat starta om i lägre divisioner när han inte motsvarade förväntningarna, fortfarande ung, kan vara en sån som blommar lite senare, öis har knackig ekonomi. Kanske har för stort göteborgshjärta, vad vet jag.

Engblom, har sprutat in mål i den makabert namngivna klubben Sandnäs Ulf. Förra gången efter turen i Gif Sundsvall hade han trots bra insats där inte mognat tillräckligt. Vill han komma tillbaka måntro?
2015-12-21, 15:54
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tlagnoj
Goitom är ju redan ersatt i Eero, får väl kalla de samma typ av spelare även fast de inte är det.

När det kommer till att ersätta Bangura hoppas jag ett antal saker:
*En renodlad anfallare, ingen som man kan sätta in som halvbra ytter, vi har massa yttrar.
*Etablerad i svensk fotboll
*Inte halvskadad

Får man som det står 10 MSEK (vilket jag tvivlar på) så bör det finnas utrymme. Bangura kom skadad och antagligen använde man det som argument för att förhandla ner både sign on och lön, även om han bör sitta på en relativt hög lön i truppen.

Atashkadeh från Öis? Var en stor talang som led av skador och har kunnat starta om i lägre divisioner när han inte motsvarade förväntningarna, fortfarande ung, kan vara en sån som blommar lite senare, öis har knackig ekonomi. Kanske har för stort göteborgshjärta, vad vet jag.

Engblom, har sprutat in mål i den makabert namngivna klubben Sandnäs Ulf. Förra gången efter turen i Gif Sundsvall hade han trots bra insats där inte mognat tillräckligt. Vill han komma tillbaka måntro?
Eero är inte Goitoms ersättare. Varför i hela fridens namn skulle vi vilja ha Engblom? Han spelar i norska andraligan och gör det bra där, kul för honom men han lär knappast ha nåt å komma med kontra Goitom/Bangura.

Skulle vi köra på dina förslag är det otroliga nedköp.

Bangura har jag även för mig satt på en relativt låg lön. Pavey däremot kan ha varit den mest överbetalda spelaren i hela allsvenskan.
2015-12-21, 15:56
Medlem
Tlagnojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
Bekräftat: http://www.aikfotboll.se/Article.aspx?contentID=9796

Bara en tidsfråga innan vi presenterar nåt nytt. Bara å vänta och se vem/vilka det blir.

Intressant ordval.

"Mohamed är på många sätt en historisk spelare i AIK. Han har bidragit stort både på planen, men också med effekten av de inkomstbringande försäljningar som AIK Fotboll har gjort."

Högsta totala övergångssumman? Wilton gick väl för 30 MSEK. Bangura för 22MSEK. Runt 10 MSEK bör således inte vara helt fel gissat.
2015-12-21, 16:01
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Intressant ordval.

"Mohamed är på många sätt en historisk spelare i AIK. Han har bidragit stort både på planen, men också med effekten av de inkomstbringande försäljningar som AIK Fotboll har gjort."

Högsta totala övergångssumman? Wilton gick väl för 30 MSEK. Bangura för 22MSEK. Runt 10 MSEK bör således inte vara helt fel gissat.
Nej återigen. Det var Teteh Bangura till Bursaspor som var den enskilt dyraste affären AIK gjort. Wilton gick från Malmö till Al-Rayyan för 30 MSEK.
2015-12-21, 16:02
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Nej återigen. Det var Teteh Bangura till Bursaspor som var den enskilt dyraste affären AIK gjort. Wilton gick från Malmö till Al-Rayyan för 30 MSEK.

Nä... Det var ni som sålde Wilton, vi köpte tillbaka honom.
2015-12-21, 16:03
Medlem
ZlatanManias avatar
http://sillyseason.se/fotboll/allsvenskans-dyraste-overgangar-72687/
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Nä... Det var ni som sålde Wilton, vi köpte tillbaka honom.
Utgick från denna länk.

EDIT: Ja klart som fan att det var vi som sålde Wilton, tankevurpa av mig.
Senast redigerad av ZlatanMania 2015-12-21 kl. 16:13.
2015-12-21, 16:04
Medlem
Tlagnojs avatar
Citat:
Eero är inte Goitoms ersättare. Varför i hela fridens namn skulle vi vilja ha Engblom? Han spelar i norska andraligan och gör det bra där, kul för honom men han lär knappast ha nåt å komma med kontra Goitom/Bangura.

Skulle vi köra på dina förslag är det otroliga nedköp.

Bangura har jag även för mig satt på en relativt låg lön. Pavey däremot kan ha varit den mest överbetalda spelaren i hela allsvenskan.

Är han någons ersättare så är det snarare Goitom än Bangura och det gjordes klart med Eero i ungefär samma vända som Goitom inte ville förlänga.

Det blir nerköp ja, men i mina ögon med en potentiell uppsida. Trots det, har vi ekonomin att kasta pengar till höger och vänster? Ekonomin går fortfarande kräftgång. Hellre en mellansäsong än det ekonomiska helvetet vi redan gått igenom två gånger sedan millennieskiftet.
2015-12-21, 16:04
Avslutad
Citat:
Tror du på att Markanen når upp i Goitoms nivå? Annars pratar vi om olika saker när vi pratar om "ersätta".

Citat:

Får man som det står 10 MSEK (vilket jag tvivlar på) så bör det finnas utrymme.

Ni om några har väl lärt er att det nettot till klubben är närmare hälften av vad som anges i media. Ska vi gissa på 6 miljoner?
2015-12-21, 16:11
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Är han någons ersättare så är det snarare Goitom än Bangura och det gjordes klart med Eero i ungefär samma vända som Goitom inte ville förlänga.

Det blir nerköp ja, men i mina ögon med en potentiell uppsida. Trots det, har vi ekonomin att kasta pengar till höger och vänster? Ekonomin går fortfarande kräftgång. Hellre en mellansäsong än det ekonomiska helvetet vi redan gått igenom två gånger sedan millennieskiftet.
Vi ville ha honom i samma veva som Real Madrid bröt kontraktet. Är alla köp nån form av ersättning?

Där och då lät det mer som att få in en annan dimension i anfallet då vi inte har någon på närmre två meter och är fysisk.

Jag tror verkligen det finns utrymme i truppen nu när löneposter ala Goitom, Pavey, Bangura, Pereira, Ferreyra försvunnit (2 sistnämnda satt knappast på några högre löner men ändå) plus att vi har pengar att värva för, varför skulle vi genomlida ett ekonomiskt stålbad i onödan?
2015-12-21, 16:11
Medlem
Tlagnojs avatar
Citat:
Tror du på att Markanen når upp i Goitoms nivå? Annars pratar vi om olika saker när vi pratar om "ersätta".

Nej inte på långa vägar. Mina förhoppningar på Eero är att han håller en allsvensk nivå över medel och då känner jag mig entusiastisk. Det är självklart inte en ersättare rakt av (på allsvensk nivå ser du väl nästan aldrig dessa typer av ersättare utan det är något som hör till toppklubbar i Europa).

Citat:
Ni om några har väl lärt er att det nettot till klubben är närmare hälften av vad som anges i media. Ska vi gissa på 6 miljoner?

Om ens det, han kan sitta på egna andelar av sig själv, men vi slipper iaf externa finansiärer som äger stora delar av spelaren.

Inom svensk fotboll brukar några miljoner kunna köpa en hyfsat bra och etablerad spelare så länge som det inte är från en toppkonkurrent.
2015-12-21, 16:20
Medlem
Tlagnojs avatar
Citat:
Vi ville ha honom i samma veva som Real Madrid bröt kontraktet. Är alla köp nån form av ersättning?

Ja, en in en ut. Men jag förstår vad du menar.

Citat:
Där och då lät det mer som att få in en annan dimension i anfallet då vi inte har någon på närmre två meter och är fysisk.

Jag tror INTE vi kommer få in två anfallare av kvaliteten som Goitom och Bangura har. Får vi INTE det så är ju Eero ersättare till någon av spelarna och inte ett komplement som man vill få oss att tro.

Citat:
Jag tror verkligen det finns utrymme i truppen nu när löneposter ala Goitom, Pavey, Bangura, Pereira, Ferreyra försvunnit (2 sistnämnda satt knappast på några högre löner men ändå) plus att vi har pengar att värva för, varför skulle vi genomlida ett ekonomiskt stålbad i onödan?

Tror vi snarare hade på oss en något för stor kostym förra säsongen. En gedigen spelare, en budget är nog vad vi har råd med. Gissar jag rätt så har Ofori en oroväckande låg lön och det kommer behöva lämnas utrymme för att ersätta honom i lönebudgeten. För till syvende och sist måste de årliga stora hålen i driften täckas med extraordinära spelarförsäljningar.
2015-12-21, 16:26
Avslutad
Citat:

Samtidigt vet vi att Aik backar ordentligt i driften och är beroende av spelarförsäljningar för att få det att gå ihop. Det funkar riktigt bra så länge spelare säljs för rätt summor, men pendeln kan slå tillbaka ordentligt de år man inte får samma sportsliga utdelning.

Med detta sagt, vad tror du om att Aik eventuellt resonerar så att man nu rensat ut kostnader och vill undvika en baksmälla och därför är lite mer försiktig att dra på sig likadana kostnader? Eller kommer Aik köra på?

Aik har väl sålt spelare för runt 20 miljoner om året de senaste åren. Hur mycket förväntas man dra in i spelarförsäljningar 2015?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in