Citat:
Ursprungligen postat av
Svenne-i-Banan
Alternativet ser vi i tråden. Att bo dyrt i HR och vara väldigt frustrerad över att priserna stiger trots att man är övertygad om att det ska falla.
och vad tror du den frustrationen handlar om? Du ska få ett par svarsalternativ och det vore trevligt om du för en gångs skull kunde svara både ärligt och korrekt.
1. Att den handlar om avundsjuka?
2. Att den handlar om att man ser att ju längre detta får fortgå desto större kommer de negativa konsekvenserna bli för ALLA på sikt?
3. Irritation över att samhället belönar idioti snarare än sparsamhet och försiktighet.
För egen del, kan jag helt ärligt säga att det handlar om en kombination av alla tre. Dock är det inte så enkelt, avundsjukan över att en del fått pengar framtrollade av staten finns där, när det gäller dom som varit inne länge och faktiskt är rätt säkra i en del av sin "vinst" detta rör sig lite in i svarsalternativ 3 också eftersom känslan av att man belönat idioti är där.
När det gäller dom som kommit in på senare år handlar det inte om avundsjuka, där är det en genuin oro över hur det kan komma att påverka dom när/om spelreglerna förändras.
Det större perspektivet är att jag kommer få vara med att betala baksmällan av kalaset utan att fått ta del av fördelarna, dels för att jag varit försiktig, och dels för att olika parametrar i livet styrt saker åt annat håll vid givna tidpunkter.
Personligen är jag nöjd över mina val, jag känner inte att avundsjukan påverkar mig nämnvärt i min vardag, jag är helt skuldfri och har alla möjligheter att göra precis som jag vill.
Bostaden jag bor i nu är under utredning för eventuell ombildning, självklart är det något jag följer noga och med intresse, mest för att jag håller med om att kostnaden att äga över tid är lägre än att hyra, dock förutsatt att man inte åker på en smäll när man säljer, då kan det rentav varit dyrare ( 90-talet någon? ).