2015-12-20, 13:52
Medlem
Provocative2.0s avatar
Har nu hamnat i ett jobbigt läge på det personliga planet.
Har en exsvåger som maniskt tjatat om noskvalster på hund o även tvingat oss att spruta våra hundar med stark medicin mot detta. Nu var inte tvånget värre än att han betalade två ggr/år.
Efter skilsmässan från honom har jag bara blivit lidande då mina hundar besökt min dotters då han gått i taket över smittorisken.
Senaste fighten jag hade med dottern var för en vecka sedan där jag återigen avfärdade henne o hennes maniska morbror.
Det är här det nu börjar bli jobbigt för mig.
Min ena hund har de senaste dagarna börjat uppvisa tecken på just noskvalster o räkna med att jag kommer få äta upp detta

Nu över till lite topic då.
Just denna hund har fått två skumma svullnader i ansiktet jag inte jan hitta en förklaring på. Så det första jag gör i morgon är att kontakta veterinär oavsett noskvalster eller inte.
Inget moraltjafs om att ringa akut. Hunden i fråga mår hur bra som hellst o lär antagligen åka på en penicillinkur. Hon har inte ont för fem öre o skiter fullständigt i att jag rör svullnaderna.
Så det finns ingen anledning att åka in akut just nu. Tar mest kontakt för att få en koll på henne för att slippa akut på julafton.
Nog om svullnaden o tillbaka till behandlingen av noskvalster.
I dag slipper man Ivomec som inte bara dödade noskvalster utan även i vissa fall hela hunden.
Men jag är ändå skeptisk till de behandlingar som finns i dag då även dessa är ett gift. Självklart kör jag på det om inga andra medel finns o först här kommer frågeställningen.

Mina hundar har under året gått på Bravecto mot fästingar o enda biverkningen var lös avföring på den ena under en dag.
Enl en "hundexpert" ska Bravecto även ta noskvalster.
Vid en Googling så hittar jag bara fästingar o löss. Men kvalster är inte helt olikt lössen.
Så min undran är om någon här har erfarenhet av Bravecto mot noskvalster?
Dumt att börja tjafsa med en veterinär om det visar sig att experten inte var expert.
Citera
2015-12-20, 14:32
Medlem
Fästingar och noskvalster är mer lika än löss och kvalster.
Kvalster och fästingar är spindeldjur.
Noskvalster verkar oerhört korkat att behandla förebyggande - smittan kan ju komma från vilda rävar, okända hundar som vandrat förbi där man går med sin hund.
Hade själv ALDRIG utsatt mina djur för sådana gifter i förebyggande syfte .

Fullkomligt idiotiskt beteende om du frågar mig -säg åt idioten att skärpa till sig.

Stronghold har bevisad effekt mot noskvalster men bravector vet jag inget om http://www.agria.se/hund/artiklar/sjukdomar-och-skador/noskvalster-pneumonyssoides-caninum-hos-hund/

Stronghold är åtminstonde snällare än ivermectin -hade satsat på det istället om idioten fortsätter vara hysterisk.
Citera
2015-12-20, 15:12
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pudelo
Fästingar och noskvalster är mer lika än löss och kvalster.
Kvalster och fästingar är spindeldjur.
Noskvalster verkar oerhört korkat att behandla förebyggande - smittan kan ju komma från vilda rävar, okända hundar som vandrat förbi där man går med sin hund.
Hade själv ALDRIG utsatt mina djur för sådana gifter i förebyggande syfte .

Fullkomligt idiotiskt beteende om du frågar mig -säg åt idioten att skärpa till sig.

Stronghold har bevisad effekt mot noskvalster men bravector vet jag inget om http://www.agria.se/hund/artiklar/sjukdomar-och-skador/noskvalster-pneumonyssoides-caninum-hos-hund/

Stronghold är åtminstonde snällare än ivermectin -hade satsat på det istället om idioten fortsätter vara hysterisk.
Den hysteriska idioten finns inte längre i mitt liv. Den bara påverkar mitt umgänge med dottern ibland.
Själv behandlar jag inte utan inrådan av vet längre. Förr blev jag överkörd av idiotens syster.
Att jag själv reagerar nu beror på att det går ett rykte om noskvalster i en stor grupp av hundar jag brukar umgås med. Annars hade jag inte reagerat ännu på de små symptom jag ser.
Citera
2015-12-20, 15:24
Medlem
Myrtens avatar
Skumma svullnader på nosen???? är tänderna ok? Rotspetsabscess?

Har också hört att bravecto ska funka, men finns inga studier på det, vad jag vet. Finns pågående studier om att använda bravecto mot demodikos, dock. Som visar bra resultat... så det borde nog gå att använda bravecto mot noskvalster.

Värt att notera är att Milbemax innehåller samma verksamma substans som interceptor (som är godkänt för behandling av noskvalster).
Finns off-labelrekommendationer att använda Milbemax mot noskvalster....
http://vetzoo.se/radgivning/kollamasken-smadjur/milbemax-dosering-mot-noskvalster-och-mask
Citera
2015-12-20, 16:11
Medlem
aislings avatar
Vid misstanke om noskvalster kan du köpa Millbemax receptfritt på Apoteket och behandla i gång i veckan i tre veckor. Hjälper inte det så bör du kolla med veterinären. Då slipper du de lite starkare preparaten som du får på recept. Nej Bravecto tar inte noskvaslster.

Noskvalster är en parasit, fästingar är en typ av spindeldjur.
Citera
2015-12-20, 19:49
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aisling
Vid misstanke om noskvalster kan du köpa Millbemax receptfritt på Apoteket och behandla i gång i veckan i tre veckor. Hjälper inte det så bör du kolla med veterinären. Då slipper du de lite starkare preparaten som du får på recept. Nej Bravecto tar inte noskvaslster.

Blir ingen behandling utan att en vet har konstaterat noskvalster. Tänker inte ge mitt djur någon medicin som innebär att man dödar en annan organism, bara för att testa mig fram.

Nu ska jag ändå dit pga av knölarna.
För att komentera inlägget lite ovan. Har själv en misstanke om tänderna. Men hon har iaf inte ont eller så skiter hon i det med tanke på vad hon använt tänderna till i dag
Citera
2015-12-20, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aisling

Tips :Räkna benen på en fästing och ett noskvalster sedan kan du räkna benen på en lus .

Parasiter är alla djur (och människor) som lever på andra...
Citera
2015-12-21, 10:22
Medlem
Provocative2.0s avatar
Ok. Har nu ringt veterinär o lärt mig lite mer som jag nu tänker skriva ut även om det är självklart för vissa. Men när jag sökte innan jag skapade tråden så fanns inte mkt om ämnet, sparat.

Jag skrev att jag vägrar ge medicin för att se en förbättring.
För att konstatera noskvalster krävs sövning o sedan spola ur nosen. Så man brukar behandla på symptom o symptom är något båda mina visar rejält nu.
Det intressanta är hur fort det gått.
I fredags var det små fnys från den ena o just nu flåsar de som en kåt Alfahane i baren på En nattklubb.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in