2015-12-19, 03:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MorkaKrafter
Vill bara veta. Ja eller Nej.

Svaret finns i spoilern.

Citera
2015-12-19, 03:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskbacck
Jag kan verkligen inte titulera mig ett Star Wars-fan. Har sett alla filmerna flera gånger och lekte Jedi med mina polare när vi var små, men i jämförelse med andra så har jag ingen rätt att utnämna mig själv till något alls egentligen.

Det tycker jag visst du har rätt att göra, utnämn dig till vad du vill. Det finns inget tråkigare, segare och mer innehållslöst än de där superfansen som överanalyserar en serie underhållningsfilmer. De brukar oftast ha minst antal rätt i sin analys. Det är ju fan ingen Won Kar-Wai, Tornatore eller Kurosawa vi snackar om. Det är matinéfilmer. 2000-talets Errol Flynn rullar. Det satt inga töntar på 30- till 50-talet och tjafsade om hur Flynns senaste piratfilm 1945 inte gick att jämföra med hans Kapten Blood från 5 år tidigare, eller satt och gnällde om vad regissören borde ha gjort eller inte gjort istället. Och visserligen lekte säkert ungar med träsvärd i trädgården inspirerade av Flynn, men kan lova inga vuxna tog sig till premiärer i gröna trikåbyxor och trekantig hatt för att hylla hans Robin Hood.

Det satte sig en kille bredvid mig. Två meter lång kom han in i en Darth Vader hjälm med en sjuliters Cola i näven. När han tog av sig töntplasten hade jag lust att hälla alla mina popcorn i eBay köpet för sjutusen spänn.

Misstaget jag tro många gör är att ständigt jämför med första från 1977. Den var så mycket mer än en film om man tänker efter (för de som är min generation). Det var en upplevelse, kanske det första stora biominnet för många. Aldrig tidigare hade man skådat den typen av effekter. Som någon sa tidigare, man hade sett Månbas Alpha på TV att jämföra med. Därför sitter första filmen i hjärtat inte bara som en ren berättelse och visuell upplevelse, den sitter som en djupt rotad känsla, ett minne av helt annat slag. Ingen Star Wars kommer kunna leva upp till det för allt som kan överraska nu är storyn. Inga effekter kommer kunna överraska. Det är helt bortkastad tid att sitta ner och bygga upp förväntningar att den senaste kommer kunna mäta sig med första. Även om det är helt givet att effekterna är ungefär ett ljusår bättre än i första. Det är inte bara en film mot en annan film det handlar om nämligen.

Man kan jämföra med Indiana Jones. Det var ett så speciellt, nytt äventyr den första att om de så hade gjorts 10 med Ford hade ingen kunnat överträffa första, även om man hade haft 20 av Hollywoods bästa skådespelare i rollistan i någon efterföljare.

Filmer skall man inte tjata sönder. Man skall se dem. Givetvis menar jag inte att man inte får tycka något om dem, tvärtom, men älta sönder kan man göra med Melodifestivalen eller liknande.
Citera
2015-12-19, 05:16
Medlem
AutumnInNewYorks avatar
Blev allt som allt lite besviken. Tyckte att den var bra, kanske nosar på en 8/10. DOck kändes det som att filmen kunde mått bra av lite mer dialoger och ett aningen långsammare tempo rent storymässigt istället för en massa action-scener staplade på varandra stup i kvarten.

Citera
2015-12-19, 05:54
Medlem
Har man inte lärt sig vid det här laget hur många luckor det finns i Star Wars kommer man aldrig göra det. I Empire strikes back när Luke hänger upp-och-ner, skär sig fri med sitt discosvärd sedan hugger armen av den homosexuella isbjörnen, varför rusar han ut i snöstormen och mot döden? Han har ett discosvärd, mot en enarmad halvt medvetslös, anemisk motståndare. Det är väl bara att rusa in, stycka färdigt och vänta av stormen i värmen?

Eller den här episka i Return of the Jedi och mot slutet.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/0/02/Yavin-4-2.jpg
Man flyger i ljusets hastighet, har hundratals olika rymdskepp, laservapen och hela dödsplaneter.
Då ställer man en gubbe ensam i en överdimensionerad nederbördsmätare med ett spjut för hinna med om det skulle komma ett anfall.

Om man verkligen vill hitta grejer menar jag.
Men vi skiter i det nu.
Hitta luckor i Star Wars är en helt annan tråd som kan bli 20 sidor lång.
Citera
2015-12-19, 09:50
Avslutad
Såg filmen på IMAX nattbio i veckan och blev då inte besviken. Är knappast ett hardcore Star Wars-fan, inget "fan" alls egentligen. Tycker att det är bra filmer men har aldrig känt den här kärleken till de gamla filmerna som så många gör. Kanske svär jag i kyrkan nu men jag tycker VII är bäst hittills.

Måste nog se den snart igen när jag varken är trött eller bäng men tillsvidare får den en stark 8:a av mig.

Senast redigerad av Sprutnik 2015-12-19 kl. 09:52.
Citera
2015-12-19, 10:31
Medlem
santacls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutumnInNewYork
Blev allt som allt lite besviken. Tyckte att den var bra, kanske nosar på en 8/10. DOck kändes det som att filmen kunde mått bra av lite mer dialoger och ett aningen långsammare tempo rent storymässigt istället för en massa action-scener staplade på varandra stup i kvarten.

Filmens enda nackdel enligt mig, just filmens pacing.

Dom nästan måste dra ner på tempot och få in mer dialoger annars kommer del 8 balla ur.

Ok nu har vi fått en kort inblick i allas liv och betat av flera saker för att att dra igång trilogin.

För mig får filmen enbart handla om dialoger och upplärningen av Rey / Kylo. Vill inte se något spektakel till fight, det kan dom spara till sista 30 minuterna i del 9.

Nu får dom se till att bygga karaktärerna annars blir det inget nytt mästerverk.
Citera
2015-12-19, 10:47
Medlem
st3fan91s avatar
Ni som växt upp med originaltrilogin förskönar den väldigt mycket av nostalgiska skäl tror jag. Vsst är de bra, särskilt femman är en skön film. Men att hylla denna serie till skyarna som ett mästerverk blir bara överdrivet i min mening. Ta scenen mellan Obi Wan och Darth Vader i fyran. Visst är det coolt att de möts men att kolla på när de slåss idag är bara bedrövligt. Och ja det kunde bli lite överdivet i de nyare filmerna även om scenerna med Darth Maul var coola.

Nya filmen är riktigt bra och gör en spänd på nästa film.
Citera
2015-12-19, 11:00
Moderator
zanteras avatar
Visst är det så. Skulle placera original-trilogin bland mina absoluta favoritfilmer, men jag skulle ljuga om jag sa att de var perfekta och saknade problem. Jag tror problemet för många är att Star Wars har blivit mer än bara filmer. Man kanske växte upp med filmerna, när man var mindre, man har kanske fina nostalgiminnen till den tiden och hur mycket det betydde att se Star Wars, och för många så var det Star Wars som verkligen öppnade upp en dörr till fantasin och filmer i allmänhet. När det blir mer än bara en film så slutar folk också att se det som bara en film, och problem överskuggas av alla fina minnen. Detta gäller ju såklart inte bara Star Wars. Jag är övertygad om att hade The Force Awakens varit filmen som släpptes '77 istället för A New Hope (bara i teorin) så hade den nog uppskattats minst lika mycket, men då vi haft nästan 40 år av Star Wars så finns det många som inte kommer bli nöjda oavsett hur bra en ny film är, och det är okej.

Samtidigt är nostalgi-glasögon knappast en unik grej, och jag skulle även säga att många visar någon slags motsats med "nytt är bättre", för det som är nyare är färskare och överskuggar sånt som är äldre. Märker ofta det i nyare film-serier att många brukar säga "Jag gillade denna mer än förra" när en uppföljare kommer, men ibland går det några månader och så har den åsikten ändrats.
Citera
2015-12-19, 11:16
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Verkar bekräftat nu att en viss Daniel Craig har en liten roll (med dialog) i filmen.
Citera
2015-12-19, 11:28
Medlem
Moffegrevs avatar
Totalt missnöjd med filmen. Hade förväntat mig mycket mer. Som det var nu körde de i princip samma story som den allra första filmen, fast med betydligt sämre fantasi och spänning, och till råga på allt återanvända skådespelare från orginalfilmerna. Urk! Framgångsrika regissörer som skapar storverk är folk som vågar ta chanser, ger nya skådespelare chanser och upptäcker talanger. I den här filmen kändes i princip varenda skådespelare malplacerad.

Han som spelade "svarta masken" var nog fan den sämsta jävla karaktären jag sett i hela mitt liv. Hade han behållit masken på filmen igenom hade jag inte brytt mig, men nu när han tog av sig den och såg ut som en karaktär från Harry Potter kändes det mest pinsamt.

Och vad är grejen med att negern seriöst kan ha en light sabre fight mot ngn som är jedi/sith/har kraften? Och hologramjätten som talade med svarta masken och gingerkaptenen...

Helt seriöst, vi har blivit mjölkade av Disney. Det här var inte ens star wars för mig. All magin från de gamla filmerna var som bortblåst.
Citera
2015-12-19, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fezk
Såg filmen på premiären och blev inte besviken. Det finns vissa saker som kunde förbättrats/finslipats, men överlag är jag väldigt nöjd.

Ett tips är att kolla upp The Force Awakens novelization(bok/ljud), jag tar lite av det jag sett från Reddit som tydligen tas bort konstant nu. Av det jag läst/hört så är det en hel som har skippats i filmen, en hel del viktiga saker dessutom. En del kanske kommer som extramaterial? Om det överhuvudtaget är canon, vilket jag antar det är.

Bara att rätta mig om något inte stämmer alls då jag inte själv har hunnit läsa/lyssnat på boken.

Hittade mer här - https://www.reddit.com/r/starwarsspeculation/comments/3xenjg/novelisation_spoilers/
Mm, den verkar vara canon vilket är lite märkligt då inga andra novelizations (finns det något bra svenskt ord för det?) av filmerna har varit canon.

Här är en lista på alla kanoniska Star Wars-böcker: http://starwars.wikia.com/wiki/Timeline_of_canon_books
Citera
2015-12-19, 11:43
Medlem
En grej jag inte fattar är...

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här