Citat:
Ursprungligen postat av
Flaskbacck
Jag kan verkligen inte titulera mig ett Star Wars-fan. Har sett alla filmerna flera gånger och lekte Jedi med mina polare när vi var små, men i jämförelse med andra så har jag ingen rätt att utnämna mig själv till något alls egentligen.
Det tycker jag visst du har rätt att göra, utnämn dig till vad du vill. Det finns inget tråkigare, segare och mer innehållslöst än de där superfansen som överanalyserar en serie underhållningsfilmer. De brukar oftast ha minst antal rätt i sin analys. Det är ju fan ingen Won Kar-Wai, Tornatore eller Kurosawa vi snackar om. Det är matinéfilmer. 2000-talets Errol Flynn rullar. Det satt inga töntar på 30- till 50-talet och tjafsade om hur Flynns senaste piratfilm 1945 inte gick att jämföra med hans Kapten Blood från 5 år tidigare, eller satt och gnällde om vad regissören borde ha gjort eller inte gjort istället. Och visserligen lekte säkert ungar med träsvärd i trädgården inspirerade av Flynn, men kan lova inga vuxna tog sig till premiärer i gröna trikåbyxor och trekantig hatt för att hylla hans Robin Hood.
Det satte sig en kille bredvid mig. Två meter lång kom han in i en Darth Vader hjälm med en sjuliters Cola i näven. När han tog av sig töntplasten hade jag lust att hälla alla mina popcorn i eBay köpet för sjutusen spänn.
Misstaget jag tro många gör är att ständigt jämför med första från 1977. Den var så mycket mer än en film om man tänker efter (för de som är min generation). Det var en upplevelse, kanske det första stora biominnet för många. Aldrig tidigare hade man skådat den typen av effekter. Som någon sa tidigare, man hade sett Månbas Alpha på TV att jämföra med. Därför sitter första filmen i hjärtat inte bara som en ren berättelse och visuell upplevelse, den sitter som en djupt rotad känsla, ett minne av helt annat slag. Ingen Star Wars kommer kunna leva upp till det för allt som kan överraska nu är storyn. Inga effekter kommer kunna överraska. Det är helt bortkastad tid att sitta ner och bygga upp förväntningar att den senaste kommer kunna mäta sig med första. Även om det är helt givet att effekterna är ungefär ett ljusår bättre än i första. Det är inte bara en film mot en annan film det handlar om nämligen.
Man kan jämföra med Indiana Jones. Det var ett så speciellt, nytt äventyr den första att om de så hade gjorts 10 med Ford hade ingen kunnat överträffa första, även om man hade haft 20 av Hollywoods bästa skådespelare i rollistan i någon efterföljare.
Filmer skall man inte tjata sönder. Man skall se dem. Givetvis menar jag inte att man inte får tycka något om dem, tvärtom, men älta sönder kan man göra med Melodifestivalen eller liknande.