Har sökt men inte funnit, därför skapade jag denna tråd.
Man har barn och får ibland de skummaste frågorna som är omöjliga att besvara. Min fråga vidare till er är om någon vet VARFÖR utecklingsstörda individer som har Down Syndrom är så "lika" till utseendet. En medicin länk skriver följande:
Personer med Downs syndrom har ofta ett speciellt utseende med ett platt mellanansikte vilket ger liten näsa, snedställda ögonspringor med mongolveck, små lågt sittande öron och fyrfingerfåra tvärs över handflatan.
Men vad BEROR detta på? Hade den första personen med Downs detta utseende och detta ärvs ner någonstans i våra gener? Lite fult kan man ju faktiskt jämföra utseendet på en person med Downs och en person ifrån mongoliet, detta är min gissning till att man faktiskt kallar personer med Down just Mongolid. (Man kallar su även de snedställda ögonspringerna mongolveck och inte "kinesögon") Är det så att "sjukdomen" härstammar ifrån Asien?
Denna fråga är seriöst ställd, så finns det någon som har ett vettigt och "rätt" svar? Lustigheter över personer med Downs betackar jag mig ifrån i denna tråd.