Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-01-15, 16:26
  #205
Medlem
Centipedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zog Rules
Det är för väl att det baseras på en novell men det hjälper inte tittaren som inte har läst den. Den kändes helt irrelevant för serien.
Det som utspelar sig i novellen får inte sin upplösning förrän i bok åtta och nio.
Show runnern och författarna har väl lagt in det för att de vill att serien skall få en fortsättning någonstans.
Annars hade det ju inte varit någon cliffhanger alls i slutet.
Citera
2022-01-16, 01:23
  #206
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Finalen blev väl någorlunda, men inte kändes den som ett värdigt avslut på en serie som bitvis höll så hög klass att den kan räknas som det bästa som nånsin gjorts i genren.

När det nu bara blev 6 avsnitt var hundhistorien helt onödig att ha med. Vill de fortsätta räcker det med att kungöra det är en spinoff till The Expanse, så kommer alla hitta dit ändå. Behövs ingen cliffhanger. En liten fick vi ändå i och med Filip.

Varför det blev så forcerat tror jag har två orsaker, förutom budget. Dels att de plockade bort Alex, det blev ett stort tomrum som inte Clarissa var i närheten av att fylla. Dels att Steven Strait som spelade Holden absolut inte ser frisk ut. Det har gått rykten om hans hälsa länge, som har slätats över. Att han är mager och blek för han vistats mycket i rymden, skulle ju gälla alla de andra också, så jag tror inte riktigt på den förklaringen. Om det hysch-hyschas skulle man ju kunna tänka sig det HIV han har eller droger.

Nu är det 14 dagar kvar till S2 av Raised by wolves. Hoppas hoppas att de fått till den, förutsättningarna finns för att den ska kunna bli enormt bra. Inget pangpang och rymdkrigande i den, men inte mig emot. Visst uppskattade jag det i The Expanse men det var mysteriet och de urgamla civilisationerna som intresserade mig mest och det får vi mer av i RBW.
Citera
2022-01-16, 01:27
  #207
Medlem
EnlitenUgglas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Finalen blev väl någorlunda, men inte kändes den som ett värdigt avslut på en serie som bitvis höll så hög klass att den kan räknas som det bästa som nånsin gjorts i genren.

När det nu bara blev 6 avsnitt var hundhistorien helt onödig att ha med. Vill de fortsätta räcker det med att kungöra det är en spinoff till The Expanse, så kommer alla hitta dit ändå. Behövs ingen cliffhanger. En liten fick vi ändå i och med Filip.

Varför det blev så forcerat tror jag har två orsaker, förutom budget. Dels att de plockade bort Alex, det blev ett stort tomrum som inte Clarissa var i närheten av att fylla. Dels att Steven Strait som spelade Holden absolut inte ser frisk ut. Det har gått rykten om hans hälsa länge, som har slätats över. Att han är mager och blek för han vistats mycket i rymden, skulle ju gälla alla de andra också, så jag tror inte riktigt på den förklaringen. Om det hysch-hyschas skulle man ju kunna tänka sig det HIV han har eller droger.

Nu är det 14 dagar kvar till S2 av Raised by wolves. Hoppas hoppas att de fått till den, förutsättningarna finns för att den ska kunna bli enormt bra. Inget pangpang och rymdkrigande i den, men inte mig emot. Visst uppskattade jag det i The Expanse men det var mysteriet och de urgamla civilisationerna som intresserade mig mest och det får vi mer av i RBW.

Rbw är nog det sämsta jag sett.
Känns som att dom har en man med en gopro. Och så har dom hyrt någit område i ryssland som dom kan spela in på
Citera
2022-11-17, 09:18
  #208
Medlem
Var det bara jag som kopplade ihop skurken Marco med Modern Talking?
http://www.bilddump.se/bilder/202211...235.27.119.png
Citera
2024-01-07, 18:47
  #209
Medlem
sebastian_s avatar
Hur kan den här serien ha 8,5 på Imdb? Verkar ju riktigt medelmåttig.
Citera
2024-01-08, 11:22
  #210
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Hur kan den här serien ha 8,5 på Imdb? Verkar ju riktigt medelmåttig.
Serien är helt fantastiskt de första säsongerna, dock så de senare säsongerna är inte lika bra som de första två tre och när jag gissar att de röstade om serien och sen inte ändrat sitt betyg.


Varför många gillar, det har jag efter uppfattningen folk gillade den hade flera storys som pågick samtidigt och sen som syddes ihop, och spännande sådana.
För såna som mig som gillar scifi, så är jag givetvis mer benägen ge bra betyg.
Men hört rätt många som inte är deras genre och ändå höjd serien högt.

Men ska man se på slutet och bedöma serien i sin helhet, så är den inte värd det betyget.
För de sista säsongerna tappade dom multipla storys och det djup man hade genom de tidigare säsongerna.

Själv tittar jag om serien vart annat år ungefär, så det är dax snart igen och njuter svårt av de första säsongerna.
Citera
2024-01-10, 19:06
  #211
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Serien är helt fantastiskt de första säsongerna, dock så de senare säsongerna är inte lika bra som de första två tre och när jag gissar att de röstade om serien och sen inte ändrat sitt betyg.


Varför många gillar, det har jag efter uppfattningen folk gillade den hade flera storys som pågick samtidigt och sen som syddes ihop, och spännande sådana.
För såna som mig som gillar scifi, så är jag givetvis mer benägen ge bra betyg.
Men hört rätt många som inte är deras genre och ändå höjd serien högt.

Men ska man se på slutet och bedöma serien i sin helhet, så är den inte värd det betyget.
För de sista säsongerna tappade dom multipla storys och det djup man hade genom de tidigare säsongerna.

Själv tittar jag om serien vart annat år ungefär, så det är dax snart igen och njuter svårt av de första säsongerna.
Det låter rimligt. De första säsongerna(säsongen) verkar nästan helt bestämma betyget på Imdb för flera serier.
Citera
2024-01-10, 19:18
  #212
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Det låter rimligt. De första säsongerna(säsongen) verkar nästan helt bestämma betyget på Imdb för flera serier.
Så är det ofta.
Men i mitt tycke är de två första säsongerna briljanta, sen faller det eftersom även om det är en del bra avsnitt senare.

I mitt tycke är denna en av de bästa realistiska scifi-serien jag sett.
Sen sure, det finns element som är bortom vår realism.
Dock anser jag de lagt mer kraft på realism.
Citera
2024-03-06, 08:50
  #213
Medlem
GlennGBGs avatar
Fy FAN vilken bra serie! 10/10 av mig, helt klart!
Jag har sett hela serien tre gånger, läst alla böckerna, lyssnat på ljudböckerna flera ggr om. Helt jäkla underbar!

Böckerna är så mycket bättre än serien givetvis, på tv tappar man mycket av detaljerna och djupet och går för snabbt fram ibland, för långsamt annars. Men den är ändå bra. Synd bara den slutade för tidigt. Jag hade älskat att få följa med ända till slutet, även om det hade stört mig lite att


Den bockade av alla mina önskemål om underhållning; karaktärer man blir fäst vid, bra kemi mellan karaktärerna, en kärleksrelation mellan huvudkaraktärerna (mindre viktigt imo men tillför ändå lite), en maffig intrig där allt ställs på sin spets, många mindre intriger som också tillför en hel del, tillräckligt intressant tekniskt och vetenskapligt för att det skall bli underhållande, aliens, rymskepp, lasrar och railguns, massor av rymdstrider osv osv osv. För mycket för att lista!

Jag har inte sett någon annan serie som varit så här bra överhuvudtaget. Bok/tv-serien öppnade på allvar mitt sinne för genren "space opera" som The Expanse klassas som; jag läser nu 1-2 böcker i veckan i genren. Inget som kommer nära Expanse, men jag försöker i alla fall hitta något i stil med den.

Bokmässigt så har den enda serie böcker som varit i klass med dessa varit "the demon accords" av John Conroe. Blandat sci-fi med lite fantasy - också riktigt bra.

Jag säger bara w o w och önskar att det kommer något mer i den här stilen framöver.
__________________
Senast redigerad av GlennGBG 2024-03-06 kl. 08:57.
Citera
2024-03-06, 18:01
  #214
Moderator
Arne.Ankas avatar
snälla säg att de kommer en spinoff med amos burton?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback