Citat:
Ursprungligen postat av
MrSkargard
Jag anser att upphovsmännen försökt göra en så bra Star Wars-film som möjligt.
Vilket politiker-svar.
Nåja, jag får återkomma med min egna synpunkt på detta någon gång nästa år.
När det gäller ANH och ESB råder det iallafall igen tvekan. Ambitionen var att skapa mästerverk - och man lyckades!
Det är just därför jag inte finner någon iver att gå och se något som uppenbarligen är en blek kopia av dessa. Någonstans är det ju så att Ep 1-3 trasat sönder det hela. För om det varit denna film som kommit 1999 och med den här typen av recensioner, så hade jag sprungit till biografen direkt (Episod 1 såg jag t.o.m. några månader innan den kom till Sverige). Men nu är det uppenbart att det inte finns någon plan bakom allt det här utan att man bara vevar om samma gamla grejer utan egentlig kreativitet. Ungefär som många TV-serier har varit lysande första säsongen, men sen inte förnyar sig utan står och stampar på samma fläck, eftersom man egentligen inte har någon bättre plan än att leva på gamla framgångar. Jämför det med Sagan om Ringen eller Harry Potter - det krävs uppenbarligen ordentliga litterära källor för att bombastiska epos i flera delar ska hålla! Inte ens Wanger får ju ihop Nibelungringen eftersom han gör två operor med utfyllnadshandling i mitten (musiken är såklart ändå i toppklass

).