2015-12-16, 21:27
Medlem
Som rubrik säger. Måste jag göra om allt?

Jag gjorde en gurksill och en senapssill. Lade inte sillen i någon ättikalag innan, utan lade direkt ner i smaksättningsrörna.

Är det kört? Måste jag börja om?
Citera
2015-12-16, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Toekn

Jag gjorde en gurksill och en senapssill. Lade inte sillen i någon ättikalag innan, utan lade direkt ner i smaksättningsrörna.

Senapsillen fungerar nog men låt den ligga till sig ett par dygn. Gurksillen vet jag inte vad du har haft i mer än gurka... Är det bara gurka och typ gräddfil eller créme fraiche blir det nog inte mycket smak på sillen. Du kan ju alltid skölja av sillen och göra en ättikslag ... Vanlig inläggningssill bör ju ändå sköljas för att inte bli för salt. Lycka till!
Citera
2015-12-16, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MmeDupin
Senapsillen fungerar nog men låt den ligga till sig ett par dygn. Gurksillen vet jag inte vad du har haft i mer än gurka... Är det bara gurka och typ gräddfil eller créme fraiche blir det nog inte mycket smak på sillen. Du kan ju alltid skölja av sillen och göra en ättikslag ... Vanlig inläggningssill bör ju ändå sköljas för att inte bli för salt. Lycka till!

Attans! Ja, creme fraice, dill, naturell yogurth och rödlök, och riven gurka.

Kan jag kanske byta ut den sillen mot en 5-minuters imorgon? Ska ändå äta allt på lördag så borde gå bra?
Citera
2015-12-17, 00:03
Medlem
Citat:
Attans! Ja, creme fraice, dill, naturell yogurth och rödlök, och riven gurka.

Kan jag kanske byta ut den sillen mot en 5-minuters imorgon? Ska ändå äta allt på lördag så borde gå bra?

Ja det borde funka. Fiska upp bitarna och byt ut mot femminuters eller matjessill (såg att ica hade gurksillsrecept med dina ingredienser fast då med matjessill). Blir perfekt till på lördag.
Citera
2015-12-17, 02:33
Medlem
christerys avatar
Nån sill (kommer inte ihåg vilken) måste blötläggas innan - den är salt som fasiken annars. Kolla på förpackningen för din inläggningssill så det inte var den varianten för då lär det gå åt extra öl på lördag om du serverar den.
Citera
2015-12-17, 04:55
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:

Ja.
Du behöver köra (senaps)sillen i ättikslag om du skall få en god smak på det hela.

Sedan gör du inte gurksillen på matjessill???
Vad har du för recept på den?
(Nyfiken)

Edit:
Ahh hittade ditt recept i tråden.
Senast redigerad av MeanME 2015-12-17 kl. 05:00.
Citera
2015-12-17, 07:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Ja.
Du behöver köra (senaps)sillen i ättikslag om du skall få en god smak på det hela.

Sedan gör du inte gurksillen på matjessill???
Vad har du för recept på den?
(Nyfiken)

Edit:
Ahh hittade ditt recept i tråden.

Första gången jag gör egen sill, så allt är okänd mark, med dessa lag, 5-minuters sill, 1-2-3-metoden och lika sillar.

Tack för alla råd, FB!
Citera
2015-12-17, 23:17
Medlem
4-1-Ks avatar
Citat:
Första gången jag gör egen sill, så allt är okänd mark, med dessa lag, 5-minuters sill, 1-2-3-metoden och lika sillar.

Tack för alla råd, FB!
En 1-2-3-lag är mycket enkel att göra!
Koka bara upp 1 del ättika (12%), 2 delar socker och 3 delar vatten! kyl ner. Klart!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in