2015-12-16, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av depla
Med all respekt för alla studier ni uppvisar så ska jag lyfta upp ett problem med de slutsatser som dras utifrån dem.

Ni refererar till fall ni inte granskat själva. Frågan är om någon enda granskat dem.

Fallen kan vara färgade av såväl rasistiska som andra motiv. Inte minst om de hat sitt ursprung från USA.

Man tar ogranskad fakta och sen drar man slutsatser av det.
Hittar samband och lämnar förklaringar.

Men om fel slutsats dras därför att felet ligger i något av fallen kommer det aldrig att uppdagas varför studien får det resultat man ville uppnå med den på fel fakta.

Och nej man ska såklart inte utgå från att allt källmaterial innehåller stora brister men man ska nog inte heller ta allt för sanning heller.

Du kanske skall avhålla dig från att kasta sten sittandes i ett glashus där du vägrar att ens läsa det omfattande fakta/källmaterial som finns i just detta fall. Kort. 2000 s FUP + 3000 s SLASK.
2015-12-16, 19:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Du kanske skall avhålla dig från att kasta sten sittandes i ett glashus där du vägrar att ens läsa det omfattande fakta/källmaterial som finns i just detta fall. Kort. 2000 s FUP + 3000 s SLASK.

Tja nu är det ju så att du som läst FUP drar inte de slutsatser jag drar som inte läst FUP. Du får fråga dig själv varför du ständigt återkopplar till FUP även om det som diskuteras inte berör FUP i något avseende.

Det jag diskuterar fattas nästan alltid i FUP. Det ligger utanför FUP.
2015-12-16, 19:40
Medlem
develis avatar
Citat:
Det är nog så - inte värt att lägga krut på med tanke på ointresse att söka källfakta ens ur FUP (vilket hela brottsfallet baseras på givetvis) - och sen förutfattade meningar om rasism i vartenda inlägg. Värdelöst.
2015-12-16, 19:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det är nog så - inte värt att lägga krut på med tanke på ointresse att söka källfakta ens ur FUP (vilket hela brottsfallet baseras på givetvis) - och sen förutfattade meningar om rasism i vartenda inlägg. Värdelöst.

Japp så talar en sann åklagarvän.

Inte direkt någon mening i att diskutera mig eller mitt agerande i Lisa Holmsfallet.

Rasism kan ha sin del i detta fall men mest därför att media verkar bli så ointresserad om den åtalade inte heter Svensson.

Därmed ställs inte samma krav på bevakning som om godägaren suttit åtalad.

Och om nu yppandeförbudet har till uppgift att påverka vittnen innan de lämnar vittnesutsagor och ge dessa en ensidig bild i media då blir det ju inte bättre för att media känner mindre med en gästarbetare själva.
2015-12-16, 20:08
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klurigkluring
Om hon däremot lyckas brvisa att mordet har skett på martorp faller en del vittnesmål bort beträffande hypotesen om flytten av kroppen. Jag tänker här på smutsen på byxorna. Det är varken särskilt svårt eller kostsamt att analysera jordprover.

Citat:
Ursprungligen postat av develi
Förutom att Lisa letade snören till midsommarkransar i ladan enligt dig, så kan du även sluta tänka på jordprover från Martorp - för det är vitt damm enligt IB. Vilket stämmer väldigt bra på ett dammigt mjölkrum snarare..

Nä du develi, nu är det nog dags för en kopp kaffe
klurigkluring talar om smutsen på Lisas byxor.
2015-12-16, 20:36
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
.. och det är lika korkat skulle jag tro för det ser nämligen ut som nåt annat om man har sett det förut..snarare än jord.
2015-12-16, 20:48
Medlem
valleros avatar
Citat:
Vilken betydelse har smutsen på Lisas byxor för försvaret? Om smutsen (som naturligtvis aldrig kommer analyseras för att det helt saknar betydelse och är betydligt mer komplicerat än vad du tycks tro) skulle rent hypotetiskt visa sig komma från just Martorp, vad skulle det ha för bäring på fallet enligt dig? Att kroppen i något skede möjligen släpats på Martorp försvagar ju inte åtalet.
Ed: Skulle svarat klurigkluring snarare än dig.
Senast redigerad av vallero 2015-12-16 kl. 21:01.
2015-12-16, 21:02
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Var finns slasken? I och med att jag inte uppdaterad mig sen domen, annat än överklagandet till HR...finns det något av intresse i den?
2015-12-16, 21:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Titiana
Var finns slasken? I och med att jag inte uppdaterad mig sen domen, annat än överklagandet till HR...finns det något av intresse i den?

(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad
Där har du det mesta att ladda ner.
2015-12-16, 21:28
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Vilken betydelse har smutsen på Lisas byxor för försvaret? Om smutsen (som naturligtvis aldrig kommer analyseras för att det helt saknar betydelse och är betydligt mer komplicerat än vad du tycks tro) skulle rent hypotetiskt visa sig komma från just Martorp, vad skulle det ha för bäring på fallet enligt dig? Att kroppen i något skede möjligen släpats på Martorp försvagar ju inte åtalet.
Det du skriver är helt sant, och kan anföras mot många av de återkommande kraven på nya prover, fler prover, andra prover. Skribenterna bakom har missat den vetenskapliga vinkeln att man aldrig utför ett experiment som inte kan ge ny kunskap. Typexemplet här är kravet på prover på alla möjliga föremål i byssjan. Problemet är där att frånvaro av spår från NB säger inget (han kan ha haft handskar m.m.) och spår från NB säger ännu mindre eftersom han arbetat där. Hittar man spår från annan känd eller okänd person binder det inte denne till brottet (spår på LH är en helt annan sak, men där finns bara spår från NB och IB).

I fallet jordprover så är det som du säger en komplicerad sak. För det första så har vi ingen anledning att tro att jordmånen (d.v.s. mineralförekomst, isotoper, mikrobiologi) skiljer sig mellan Martorp och marken runt Blomberg i allmänhet. Och även om den gjorde det så skulle det inte säga mer än att LH befunnit sig på marken på en annan plats på godset. Däremot skulle ett matchande jordprov från LH och GM från en speciell plats med ovanlig jordmån vara väldigt graverande, men NB har tvättat sina kläder och några andra föremål att matcha finns inte.
Senast redigerad av farbror_barbro 2015-12-16 kl. 21:32.
2015-12-16, 21:39
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Vilken betydelse har smutsen på Lisas byxor för försvaret? Om smutsen (...) visa sig komma från just Martorp, vad skulle det ha för bäring på fallet enligt dig? Att kroppen i något skede möjligen släpats på Martorp försvagar ju inte åtalet.

Ok. Men hennes idé är intressant. Det skulle kunna betyda att både mordplats och tillvägagångssätt vore annorlunda, om smutsfläckarna på byxorna, höger framknä samt baktill mitt på linningen (korsryggen), är jord från Martorp.
2015-12-16, 21:45
Bannlyst
Citat:
Ok. Men hennes idé är intressant. Det skulle kunna betyda att både mordplats och tillvägagångssätt vore annorlunda, om smutsfläckarna på byxorna, höger framknä samt baktill mitt på linningen (korsryggen), är jord från Martorp.

Liksom om moped skulle ha det, exempelvis på styre.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in