2015-12-16, 13:07
Medlem
Nice !! Den här utvecklingen Ryssland önskat en längre tid. Nu får Ryssland i princip fria händer i Syrien och dessutom så blir Turkiet isolerad då alla allierade distanserar sig från Erdogan ...
Citera
2015-12-16, 13:35
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dodri
Vad vill du ha sagt med dina inlägg? Alla sidor i denna konflikt har dödat civila. Rebellerna har bombat städer, SAA har bombat städer, YPG är anklagade för etniskt rensning och IS behöver man ens inte nämna. Som jag skrev tidigare, rebellerna bombar också regeringskontrollerade städer - utan att träffa militära mål. Bara för några dagar sedan dog över 40 civila i västra Aleppo, då rebellerna sköt massor av raketer som hämnd för den offensiv SAA utför i södra Aleppo. Så artilleri mot civila mål är rebellerna mästare på att använda.

Rebellerna har även utfört massavrättningar. Inte bara mot SAA soldater, då dom till exempel tog över Abu al-Duhur Airbase i Idlib - men även mot civila. Såsom Adra massakern utanför Damaskus.
https://en.wikipedia.org/wiki/Adra_massacre

Klorgas i barrel bombs? Skulle varit kul om du hittar extremt vattentäta bevis på att det verkligen har hänt. SCUD-missiler mot civila områden? När då? Snackar du om SCUD-missilen som avfyrades mot Tabqa Airbase när IS höll på att storma den? Eller SCUD-missilerna som avfyrades mot Idlib då rebellerna höll på att storma staden?

Jag har inte sett några rapporter om barrel bombs efter att Ryssland blandade sig in i denna konflikt. Så SyAAF har med stor sannolikhet redan slutat att använda dessa bomber. Varför? Jo, antagligen har RuAF bidragit med nya missiler till deras flygplan.
Om du vill förstå det jag vill få sagt bör du läsa vilken diskussion jag har med den jag skriver inläggen till. Personen i fråga ställde en folkrättslig fråga, vilket jag valde att besvara.

Jag har inte förnekat att rebeller har begått brott. Att IS har begått brott är en självklarhet. Anklagelsen mot kurdernas etniska rensning är bara en anklagelse som behöver mer bevis. Båda parter har begått brott, men det rättfärdigar inte regimens krigsmetoder. Det rättfärdigar inte deras beteenden före och under kriget. Moralisk fördärv är en av många saker som karaktäriserar regimen och därför är krigsbrotten en konsekvens av rebellernas krigsbrott, utan snarare en reflektion av regimens bristande moral i krig. Innan ens rebellerna fanns sköt regimen med skarpa skott mot demonstranter.

Det är högst relevant att diskutera regimens metoder och val av vapen under kriget då detta har hjälpt olika extrema rebellgrupper att växa. Det bästa vore att åtala Assad och hans anhang, likväl rebellerna.

Kloringasattackerna finns dokumenterade av HRW:

https://www.hrw.org/news/2015/04/13/syria-chemicals-used-idlib-attacks
Citera
2015-12-16, 14:18
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Human Rights Watch - Syria: Stories Behind Photos of Killed Detainees
Citat:
The 86-page report, “If the Dead Could Speak: Mass Deaths and Torture in Syria’s Detention Facilities,” lays out new evidence regarding the authenticity of what are known as the Caesar photographs, identifies a number of the victims, and highlights some of the key causes of death. Human Rights Watch located and interviewed 33 relatives and friends of 27 victims whose cases researchers verified; 37 former detainees who saw people die in detention; and four defectors who worked in Syrian government detention centers or the military hospitals where most of the photographs were taken. Using satellite imagery and geolocation techniques, Human Rights Watch confirmed that some of the photographs of the dead were taken in the courtyard of the 601 Military Hospital in Mezze.
https://www.hrw.org/news/2015/12/16/syria-stories-behind-photos-killed-detainees - detta är artikeln om rapporten.

https://www.youtube.com/watch?v=eQni3qn6GIU - Videoklipp av rapporten

https://www.hrw.org/report/2015/12/16/if-dead-could-speak/mass-deaths-and-torture-syrias-detention-facilities - Länken till själva rapporten

Autenticiteten av bilderna av Ceasar är nu bekräftade även av Human Rights Watch.
Citera
2015-12-16, 14:22
Medlem
Situation in #Latakia countryside || #SAA seizes Jabal Nuba via .@miladvisor & .@A7_Mirza pic.twitter.com/m9HmLSwj3o

https://mobile.twitter.com/sayed_ridha/status/677086728058855424

Har dem nästan Salma omringat, ett ställe rebellerna hållt väldigt länge
Citera
2015-12-16, 14:24
Medlem
longbow4ys avatar
Jag är mest förvånad över att Ryssarna inte tar i mer än vad de gör.

Det vore en enkel sak militärt att på dessa stora slätter där byarna ligger inom synhåll skicka ut flygblad till dessa byar om att om 3 dagar kommer by A att intagas eller förstöras kl 8, by B kl 9 osv. En by i timmen för byar inom synhåll för varandra.
Sedan när de åker mot by A på angiven tid och blir beskjutna gäller det att ha ett bombplan i beredskap med en termobarisk bomb som släpps i exakt tid. De i de andra byarna som ser den första byn förgasas i enlighet med det flygblad man har kommer garanterat att ge sig därifrån omedelbums.
Ex denna bomb:https://en.wikipedia.org/wiki/Father_of_All_Bombs
Troligtvis det snabbaste sättet att få slut på striderna.

"Shock and Awe " a la russki.

https://en.wikipedia.org/wiki/Shock_and_awe
Senast redigerad av longbow4y 2015-12-16 kl. 14:28.
Citera
2015-12-16, 14:32
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Human Rights Watch - Syria: Stories Behind Photos of Killed Detainees

https://www.hrw.org/news/2015/12/16/syria-stories-behind-photos-killed-detainees - detta är artikeln om rapporten.

https://www.youtube.com/watch?v=eQni3qn6GIU - Videoklipp av rapporten

https://www.hrw.org/report/2015/12/16/if-dead-could-speak/mass-deaths-and-torture-syrias-detention-facilities - Länken till själva rapporten

Autenticiteten av bilderna av Ceasar är nu bekräftade även av Human Rights Watch.
Jag vet inte varför du tar upp detta nu, vad är ditt syfte? Försöker du framställa al-Assad som ondare än andra ledare? Skall vi jämföra honom med USA och Israel t ex? Nej, det tror jag inte att du vill, vi behöver ju bara nämna USAs ständiga krig i MÖ och Israels folkmord på palestinier, för att Assad skall framstå som bättre.

Syrien har fått kämpa mot en utländsk invasion av terrorister, som sponsras av Nato, Saudi och Qatar m fl. Det är presidentens skyldighet att försvara sitt land och sitt folk. Det är angriparna som är skyldiga.

Läget i Syrien är att terroristerna tappar mark och man förbereder förhandlingar mellan den patriotiska oppositionen, som nu kämpar mot terroristerna, en del tillsammans med SAA.
Så vinnarna i Syrien verkar bli både Assad och oppositionen och förlorarna är terroristerna. Då borde ju alla vara nöjda. Eller hur?
Senast redigerad av humanlife 2015-12-16 kl. 14:38.
Citera
2015-12-16, 14:48
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Jag vet inte varför du tar upp detta nu, vad är ditt syfte? Försöker du framställa al-Assad som ondare än andra ledare? Skall vi jämföra honom med USA och Israel t ex? Nej, det tror jag inte att du vill, vi behöver ju bara nämna USAs ständiga krig i MÖ och Israels folkmord på palestinier, för att Assad skall framstå som bättre.

Läget i Syrien är att terroristerna tappar mark och man förbereder förhandlingar mellan den patriotiska oppositionen, som nu kämpar mot terroristerna, en del tillsammans med SAA.
Så vinnarna i Syrien verkar bli både Assad och oppositionen och förlorarna är terroristerna. Då borde ju alla vara nöjda. Eller hur?
Jag tar upp detta eftersom rapporten är ny och den bekräftar något som tidigare f.d chefsåklagare i internationella brottsdomstolen i Haag också har bekräftat. Detta är viktigt för ett eventuellt åtal mot Assad. Assad förnekade att dessa uppgifter stämde och menade på att det är "propaganda", trots att oberoende experter har bekräftat det. Det belyser hans lögnaktiga tendens.

Varför är det inte upprörande för dig att se sådant? Varför bortförklarar du och försvarar det? Det är ganska ironiskt med tanke på hur ofta du använt termen "terrorist".

Att jämföra Israel och USA med Syrien är som att jämföra Sverige med IS. Det går helt enkelt inte.
Citera
2015-12-16, 15:03
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Jag tar upp detta eftersom rapporten är ny och den bekräftar något som tidigare f.d chefsåklagare i internationella brottsdomstolen i Haag också har bekräftat. Detta är viktigt för ett eventuellt åtal mot Assad. Assad förnekade att dessa uppgifter stämde och menade på att det är "propaganda", trots att oberoende experter har bekräftat det. Det belyser hans lögnaktiga tendens.

Varför är det inte upprörande för dig att se sådant? Varför bortförklarar du och försvarar det? Det är ganska ironiskt med tanke på hur ofta du använt termen "terrorist".

Att jämföra Israel och USA med Syrien är som att jämföra Sverige med IS. Det går helt enkelt inte.
Syrien försvarar sig som sagt mot en utländsk angripare, detta har de all rätt i världen att göra.
Folket i Syrien står bakom sin president, det skulle de inte göra om han gjort sig skyldig till grova brott mot dem. Folket i Syrien skall bestämma hur länge Assad skall sitta kvar, ingen annan har med den saken att göra.

Det finns många som kan ställas inför rätta på grund av kriget i Syrien, t ex Erdogan, Obama, Netaneau m fl som backat upp terroristerna. Varför nämner du inte dem?
Det är ju de som skickat in terroristerna i Syrien, om de inte hade gjort det, hade det inte blivit något krig.
Senast redigerad av humanlife 2015-12-16 kl. 15:06.
Citera
2015-12-16, 15:18
Medlem
Citat:
Om du vill förstå det jag vill få sagt bör du läsa vilken diskussion jag har med den jag skriver inläggen till. Personen i fråga ställde en folkrättslig fråga, vilket jag valde att besvara.

Jag har inte förnekat att rebeller har begått brott. Att IS har begått brott är en självklarhet. Anklagelsen mot kurdernas etniska rensning är bara en anklagelse som behöver mer bevis. Båda parter har begått brott, men det rättfärdigar inte regimens krigsmetoder. Det rättfärdigar inte deras beteenden före och under kriget. Moralisk fördärv är en av många saker som karaktäriserar regimen och därför är krigsbrotten en konsekvens av rebellernas krigsbrott, utan snarare en reflektion av regimens bristande moral i krig. Innan ens rebellerna fanns sköt regimen med skarpa skott mot demonstranter.

Det är högst relevant att diskutera regimens metoder och val av vapen under kriget då detta har hjälpt olika extrema rebellgrupper att växa. Det bästa vore att åtala Assad och hans anhang, likväl rebellerna.

Kloringasattackerna finns dokumenterade av HRW:

https://www.hrw.org/news/2015/04/13/syria-chemicals-used-idlib-attacks

Jag skriver till dig eftersom en del av det du säger är rena felaktigheter. Till exempel det där om att SAA har använt SCUD-missiler mot civila, det har aldrig hänt.

Nu nämner du att SAA började att skjuta ner demonstranter - helt oprovocerat. Det finns flera rapporter som tyder på att det var demonstranterna som sköt skarpt först. Det sägs att 2 poliser blev ihjälskjutna i Daara innan någon demonstrant hade dött. Dock så svarade SAA med att skjuta med skarp ammunition dagen efter.

Men eftersom ingen av oss var där kommer vi aldrig få reda på sanningen, men på grund av att det är så oklart kan man inte säga vad som är sant och inte - i just denna fråga.
Citera
2015-12-16, 15:29
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Syrien försvarar sig som sagt mot en utländsk angripare, detta har de all rätt i världen att göra.
Folket i Syrien står bakom sin president, det skulle de inte göra om han gjort sig skyldig till grova brott mot dem. Folket i Syrien skall bestämma hur länge Assad skall sitta kvar, ingen annan har med den saken att göra.

Det finns många som kan ställas inför rätta på grund av kriget i Syrien, t ex Erdogan, Obama, Netaneau m fl som backat upp terroristerna. Varför nämner du inte dem?
Det är ju de som skickat in terroristerna i Syrien, om de inte hade gjort det, hade det inte blivit något krig.
Återigen, du försvarar alltså brotten som Assadregimen har begått, och ändå har du mage att kalla andra för terrorister och åberopa folkrätten? Det är oerhört smaklöst .

Det är inte ovanligt att "folket i Syrien står bakom sin president", annars är ödet densamma som dem i fånglägren. Det finns inget, absolut inget, vare sig moraliskt eller juridiskt, som rättfärdigar tortyr på det sättet som Syrien har hållit på med. Att du ens försöker argumentera avslöjar terrorismen i dig.

Det finns inte konkreta bevis på att man medvetet valt att förse terrorklassade grupper med vapen (förutom Turkiet möjligtvis, men även där är det osäkert). Turkiet har förmodligen, och det finns starka misstankar om det har förhållit så, försett extrema salafistjihadister med vapen, men i sådana fall finns det inte starka och konkreta bevis på det, och därför skulle det vara mycket svårt att få dem dömda.

Israel har inte försett någon part med vapen, och om det nu förhåller sig på det viset, nämligen att de försett terrorklassade grupper med vapen, vill jag ha källor (opartiska källor) som visar på det.

Sluta undvik mina frågor och besvara dem istället. Hur kommer det sig att ledare och anhängare ur assyriska demokratiska partier i Syrien blir arresterade, utan rättegång eller information till deras anhöriga? Har de också begått "grova brott"? Har du hört om assyriska partier som tagit till vapen mot regimen under konflikten?

https://en.wikipedia.org/wiki/Gabriel_Moushe_Gawrieh

Citat:
During the initial phase of the Syrian Civil War Gawrieh called for a peaceful democratic transition of power voicing support for non-violent demonstrations.[2] He was one of the leading secular figures of the Damascus Declaration, he however refused to join the leftist National Coordination Committee for Democratic Change.[3]

Gawrieh was arrested by Syrian authorities in Qamishli in 19 December 2013. His arrest was condemned by Assyrian organizations, human rights organizations, as well as other countries such as the United States.
Varför ska någon ens förlita sig på denna regim om sådana personer blir arresterade utan rätt till rättegång? Vad är det "uppenbara" brottet?
Citera
2015-12-16, 15:53
Medlem
Citat:
Återigen, du försvarar alltså brotten som Assadregimen har begått, och ändå har du mage att kalla andra för terrorister och åberopa folkrätten? Det är oerhört smaklöst .

Det är inte ovanligt att "folket i Syrien står bakom sin president", annars är ödet densamma som dem i fånglägren. Det finns inget, absolut inget, vare sig moraliskt eller juridiskt, som rättfärdigar tortyr på det sättet som Syrien har hållit på med. Att du ens försöker argumentera avslöjar terrorismen i dig.

Det finns inte konkreta bevis på att man medvetet valt att förse terrorklassade grupper med vapen (förutom Turkiet möjligtvis, men även där är det osäkert). Turkiet har förmodligen, och det finns starka misstankar om det har förhållit så, försett extrema salafistjihadister med vapen, men i sådana fall finns det inte starka och konkreta bevis på det, och därför skulle det vara mycket svårt att få dem dömda.

Israel har inte försett någon part med vapen, och om det nu förhåller sig på det viset, nämligen att de försett terrorklassade grupper med vapen, vill jag ha källor (opartiska källor) som visar på det.

Sluta undvik mina frågor och besvara dem istället. Hur kommer det sig att ledare och anhängare ur assyriska demokratiska partier i Syrien blir arresterade, utan rättegång eller information till deras anhöriga? Har de också begått "grova brott"? Har du hört om assyriska partier som tagit till vapen mot regimen under konflikten?

https://en.wikipedia.org/wiki/Gabriel_Moushe_Gawrieh

Varför ska någon ens förlita sig på denna regim om sådana personer blir arresterade utan rätt till rättegång? Vad är det "uppenbara" brottet?
Vi såg hur mycket bomber det föll över syrien innan 2011 eller hur? och mycket terrorister det fanns också?
Citera
2015-12-16, 15:59
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Det enkla svaret är att det finns flera som är värre!

Du verkar ha något personligt emot Assad. Uppenbarligen har du stort intresse av att framställa honom som värre än alla andra makthavare och det är han ju inte. Har du glömt USAs tortyr i Irak och Guantanamo? Har du glömt att USA använde fosfor i Irak? Det finns väldigt många exempel i modern tid på krigsbrott, där förövarna sluppit undan och jag skulle vara väldigt glad om straffen hade utmätts enligt gällande lagstiftning.

Assad har som jag skrev försvarat sitt land, det har man rätt till och i första hand är det det syriska folket som skall döma sin president. Det kallas demokrati, som bekant. Om han gjort sig skyldig till krigsbrott, så skall han dömas för det. Men då skall också de andra skyldiga ställas inför rätta.

Obama för att ha bombat i Syrien utan Assads tillstånd och för att ha gett massor av vapen till vem som helst i Syrien i flera års tid, trots att de vet att en stor del av vapnen hamnar hos terrorstämplade grupper som al-Nusra och IS. Obama har också underlåtit att rapportera IS' oljesmuggling till Turkiet. För att bara nämna några exempel.
Israel har vårdat terrorister, som de rentav hämtat från Syrien, de har lagt många miljoner på detta och nota bene, de har inte tagit med sig några andra krigande, bara från terroristsidan. Det är nog brott mot terrorlagstiftningen, skulle jag tro.

Om nu folket i Syrien, inklusive oppositionen, är nöjda med de lösningar som verkar vara på gång, så finns det ju ingen anledning för oss här i norr att klaga, eller hur. Såvida man inte stödjer terroristerna förstås, för de blir nog förlorarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in