Citat:
Ursprungligen postat av
demotrams
HAHAH, ni förstår verkligen inte vad bevis är för nåt, trots att ni ihärdigt söker på nätet och wwikipedia. Jag ska förklara för er tids nog men ska se hur mycket ni förstår av det jag skriver först.
Jo, alla förstår vad ett bevis är. Alla utom du, som presenterar logiska felslut som bevis.
Det vi istället bör prata om är
belägg, eftersom att du uppenbarligen inte klarar av att skilja på absoluta bevis och bevis för existens, dvs "belägg" om man ska vara onödigt strikt.
Citat:
Jag har upprepat min fråga eftersom jag inte har fått svar på frågan. Så kan du bevisa för mig din egen ålder?
Och du har fått svar på frågan av ett tiotal personer, trots att frågan är fullständigt irrelevant, vilket du ironiskt nog själv verkar ha förstått eftersom du erkänt att det inte är en giltig analogi. Därför är det väldigt märkligt att du fortsätter ställa frågan.
Vill du diskutera släktforskning/genetik eller liknande, så finns det en forumsektion för det. I den här tråden är det bevis för Gudars existens som diskuteras.
Citat:
Existerar det absoluta bevis och icke-absoluta bevis?
Ja.
Citat:
Kan man ha absolut sanning och icke-absolut sanning?
Ja.
Citat:
Vad är skillnaden?
Något absolut kan aldrig förändras.
Citat:
HAHA du använder och omdefinierar begrepp som du saknar förståelse för.
Nej, det är vad du gör.
Citat:
Vilka ord? Ditt svenska språk är verkligen under all kritik men det beror nog inte helt och hållet på språket utan det beror på brist i ditt logiska tänkande.
Ironi, som sagt. Är det någon här som inte besitter ens ett grundläggande logiskt tänkande, så är det du. Du tror ju fortfarande att argument from ignorans är ett bevis för Gud.
Citat:
Alla vet inte vad bevis är. Ni är ett gott exempel på det!
Jo. Det är bara slå upp ordet i en ordbok. Ett bevis är en slutsats dragen från ett antal premisser. För att beviset ska vara giltigt måste premisserna vara sanna samt ha en koppling till slutsatsen.
Det är en kort och enkel förklaring på vad ett bevis/belägg är.
Citat:
Matematik är en av metoderna som man kan bevisa nåt med men det finns andra metoder
Jag talade inte matematik som metod, utan om
matematiska bevis. Vi använder ordet belägg istället för bevis, så vi slipper din förvirring.
Citat:
För din kännedom så existerar det inget som heter absolut bevis och icke-absolut bevis.
Det som menas med "icke absoluta bevis" är egentligen
belägg. Men i vardagligt språk använder man ordet "bevis" för båda dessa, eftersom alla ändå förstår vad som menas.
Ett matematiskt bevis kan aldrig någonsin vara falskt (om vi antar att uträkningen är korrekt såklart).
Ett bevis/belägg för en existensfråga, kan man dock tänka sig vara falskt (såvida inte existensen är en logisk nödvändighet).
Citat:
Bevis är bevis. Belägg och bevis inte synonymer och inte samma ord. jag ser att du verkligen försöker att förstå genom att söka på mer info om vad bevis är men du skrapar bara på ytan. Återigen, belägg och bevis är inte samma sak.
Det är ingen som på allvar missförstår vad som menas med "bevis" när det kommer till existensfrågor. Men som sagt, vi talar om belägg i fortsättningen. Belägg har du inte lyckats presentera. Och nej, universums existens är inte ett belägg för Gud. Universums existens är ett belägg för universums existens, tills dess att du kan påvisa en koppling mellan "Gud" och universum.
Citat:
Ni frågar efter bevis för Guds allsmäktighet och jag har gett er och är beredd att ge er ännu mer bevis bara när ni har gett mig bevis på att er respektive mammor är era biologiska vet jag också hur mycket ni förstår er på vad bevis är.
Nej, du har inte gett några bevis. Allt du presenterat är arguments from ignorans, falska dikotomier, falska analogier, irrelevant predikan (dvs cirkelargumentation och hörsägen), definitionsförvirring och rena lögner.
Ta till dig Bogomil's uppmaning, dvs
LÄR DIG ELEMENTÄR AKADEMISK LOGIK. Då kanske vi skulle slippa dina anti-logiska påståenden som presenteras som bevis.
Citat:
Det är helt avgörande för diskussionen att ni förstår vad ordet bevis betyder för att föra diskussionen vidare.
Det är helt avgörande för diskussionen att du inser att alla redan vet vad ett bevis är, samt vad skillnaden är mellan matematiska/logiska bevis och bevis/belägg för existensfrågor.
Det är bara du som har hittat på att ingen förstår orden, för att kunna föra in diskussionen på ett irrelevant sidospår så du slipper hålla dig till ämnet.