Citat:
Ursprungligen postat av
Sceptique
Måste bara fråga: Har du ett stort intresse för "pilleri" och att allmänt mecka med saker eller är det här bara dumsnålhet?
Skåpet är snart 28 år gammalt och du köper delar för flera hundra kronor och lägger ner en massa tid när du kan få ett nytt skåp för under 3000kr. Som dessutom är både energisnålare och bättre än klenoden.

Flera orsaker.
1. Det torde ha framgått att jag har ett stort intresse för pilleri och allmänt mekande.
2. Jag kan lägga över 100 000 på en extra bil fast jag redan har ett par andra för jag tycker den är snygg men jag slänger inte bort pengar helt i onödan. Jag anser inte att det är dumsnålt att spara över 3000 kr och samtidigt
spara arbete då det gick
snabbare och med mindre ryggkrökande att byta termostaten än att skaffa ett nytt kylskåp. Dumsnålhet är när man snålar på något som bara gör det dyrare i längden. Jag har alltså inte lagt ner en massa tid utan tvärt om sparat tid och som jag ser det inte orsakat så stor extra driftkostnad att det väger över. Visst, kompressorn kan ge upp imorgon men den kan även gå flera år till.
4. Jag är inte homosexuell frisör och därför anlitar jag inte någon för att köra hem och bära in ett djävla kylskåp, det är ju helt efterblivet när jag kan göra det själv.
5. Ett fullstort kylskåp kostar inte 3000 kr, inte här i stan i alla fall. Det billigaste jag hittade var på Elgiganten för 4000 kr, tillfälligt nedsatt från c:a 5000.
6. Det var morsans och inte mitt kylsåp, alltså sparade jag inte pengar åt mig själv utan tvärt om bjöd jag på termostaten.
7. Du tror att man gör nämnvärd energibesparing med ett nytt kylskåp. Jag vet att det tar många år att tjäna igen inköpet av ett nytt kylskåp. Det gamla skåpet drar inte mer än c:a 150 kWh/år (mätt med effektivvärdesmätande energimätare). Även om ett nytt skåp inte skulle dra någon ström alls så skulle det ta minst 20 år att tjäna in investeringen genom minskad elanvändning och då har kanske kylskåpet redan gått sönder. Gamla kylskåp drar inte så mycket mer el att det lönar sig att byta ut dem.
8. Jag anser att det är slöseri med naturresurser att byta ut ett kylskåp som kan lagas så enkelt. Nu blev det en termostat på c:a 1 hg istället för ett helt skåp på över 50 kg. Förtida utbyte kan vara miljömässigt bra om energibesparingen är större men så stor är inte förbättringen mellan gamla och nya kylskåp.
Vad är bättre med ett nytt kylskåp förutom den lilla besparingen i elförbrukning?