2015-12-15, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Tycker nedanstående är skandal. På vilket sätt har NB och hans anhöriga behandlats annorlunda av svensk polis? Eller rättare sagt, OM de har behandlats illa så är väl det ett EGET case och har
ingenting med mordet på Lisa att göra.

Det är ju inte så att det har framtvingats ett falskt erkännande direkt.

"Vittnet är en före detta kriminalkommissarie som ska höras angående hur Nerijus Bilevicius och hans hustru behandlats i polisförhör under utredningens gång. Enligt Inger Rönnbäcks överklagan har de båda "utsatts för en påtaglig psykisk påverkan av ej lämplig art"

http://www.gp.se/nyheter/vastsverige/1.2928716-nerijus-bilevicius-kraver-nytt-vittne

Det är inte ens att "greppa efter ett halmstrå" från advokaten utan rent jävla trams.
Hon har ju själv suttit med i förhören av sin klient och dessutom har klienten nekat till "alla" anklagelser utan ge en millimeter förklaring till att man har så väldigt stark bevisning mot honom.

Den tekniska bevisningen är så jäkla tung att hon gett upp den tanken att försöka attackera den för det är fullständigt lönlöst.

Vad är nu denna "psykiska påverkan av ej lämplig art", har han fått pisk i förhören..
2015-12-15, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klurigkluring
Ok, jag har tagit bort texten som kan hänföras till rena spekulationer. Röd text som jag har lämnat kvar anser jag är fakta, d v s omständigheter som kan gynna försvaret men inte har beaktats i FUP.

Slaktrummet är en trovärdiga mordplats än förrummet om man bortser från åklagarens hypotes (som inte är fakta). En knäskada på Lisa och smutsen på byxorna är också fakta. Att man har bortsett från detta helt i utredningen är också fakta.

För övrigt tycker jag att sammanfattningen om platsen är tydlig och bra som underlättar förståelsen för läsarna som varken har tid eller ork att lusläsa FUP.

Jag är inte så insatt.
Vad hade LH för knäskada?
2015-12-15, 15:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Du verkar ha missat detaljen att HR kommer att tillbringa 6-7 timmar per dag i 5-6 dagar med vittnesmål och framställningar från de båda sidorna. Där kommer bilder, kartor och andra uppgifter att visas. Det innebär en 30-40 timmar i ämnet medan du avstår från all den information som faktiskt finns att tillgå i fallet. Frågan är väl om du någonsin ägnat 30-40 timmar åt att studera någonting öht, din egen navel undantagen.

Men jag tävlar väl inte med hovrätten det kan väl inte vara så svårt att förstå.

Det spelar ju inte någon roll för någon vad jag tycker. Jag kan inte påverka ett skit.

Dom kommer . Vi lär alla få leva med det beslut som ligger till grund för den. Oavsett om det friar eller fäller.

Att jag inte läser FUP beror främst på att jag inte orkar sätta mig in i samtliga detaljer men ändå stå helt utan vissa aspekter som ja, just syn obduktionsprotokoll etc.

Har jag inte helheten kan jag lika gärna spekulera och ifrågasätta med samma fakta som andra här utan FUP.

Juridik är intressant men det handlar ju inte enbart om juridik här.Lika mycket om inte mer om ekonomi och rättsprocess.
Jag kan inte påverka det heller.

Många här är duktiga på att hämta fakta från FUP och verkar ha lagt ner åtskilliga timmar på att sätta sig in i fallet. Det är lovvärt. Jag är inte en av dom. Kan inte jobba så.

Vi behöver inte alla vara likadana.

Jag ser inte fallet så som merparten ser det. Jag försöker ibland förstå varför ni drar de slutsatser ni drar av den fakta ni har. Andra saker står inte i FUP.

Jag är väl bara mera intresserad av det som inte står i FUP. Inte vittnesutsgor och rördimensioner. Helheten i stora drag utan detaljer. Andra är duktiga på detaljer. Låt dom vara det.

Intressant är ju också att försöka förstå vad som exempelvis driver er.
2015-12-15, 15:21
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Tycker nedanstående är skandal. På vilket sätt har NB och hans anhöriga behandlats annorlunda av svensk polis? Eller rättare sagt, OM de har behandlats illa så är väl det ett EGET case och har
ingenting med mordet på Lisa att göra.

Det är ju inte så att det har framtvingats ett falskt erkännande direkt.

"Vittnet är en före detta kriminalkommissarie som ska höras angående hur Nerijus Bilevicius och hans hustru behandlats i polisförhör under utredningens gång. Enligt Inger Rönnbäcks överklagan har de båda "utsatts för en påtaglig psykisk påverkan av ej lämplig art"

http://www.gp.se/nyheter/vastsverige/1.2928716-nerijus-bilevicius-kraver-nytt-vittne

Väldigt irriterande uttal av henne där, och det är uteslutande uppkryddat/utan relevans, eftersom hon inte förmår peka på något konkret.
"Att Nerijus Bilevicius ska ha behandlats illa av polisen var något som Inger Rönnbäck för första gången påpekade under rättegången i Skaraborgs tingsrätt."
Med en klient som genomgått 14 förhör på den perioden, varav ett/flera ska ha varit av ej lämplig art - ja, då ska hon tagit tag i "problemet" långt tidigare.

Men man får ha klart för sig att det är NB genomgående som dikterar villkoren för hennes försvarsarbete
2015-12-15, 15:27
Medlem
klurigklurings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Låt säga att åklagaren skulle gått på din linje och lanserat slaktrummet som mordplats. Hur tycker du då att han skulle skulle bemöta försvarets givna invändning att mordet skedde i för-rummet eftersom LHs hårstrå hittades högt på väggen där?
Lisas hårstrå fans även på snöret S008 jämte andra hårstrån som sannolikt kunde komma från Lisa DNA förutan. Lite avskavd damm är ett svagt bevis för att det har hängt en person där. Försvaret hade nog inte framhållit den trånga hörnan som mordplats om åklagaren inte hade påstått det, därmed skulle det inte behöva bemötas.
2015-12-15, 15:36
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klurigkluring
Lisas hårstrå fans även på snöret S008 jämte andra hårstrån som sannolikt kunde komma från Lisa DNA förutan. Lite avskavd damm är ett svagt bevis för att det har hängt en person där. Försvaret hade nog inte framhållit den trånga hörnan som mordplats om åklagaren inte hade påstått det, därmed skulle det inte behöva bemötas.
Men du kan väl hålla med om att LHs hårstrå bredvid röret, NBs blod ovanpå och spår av snöre i smutsen på röret är svårt att förena med din hypotes om att hon hängts någon annanstans (eller inte alls)?

Snöre S208 med de 5 hårstråna är en bit snöre som med största sannolikhet skurits från snaran. Det snöret kan alltså mycket väl hamnat i ett annat rum om NB t.ex. gick dit i annat ärende.
2015-12-15, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av depla
Men jag tävlar väl inte med hovrätten det kan väl inte vara så svårt att förstå.

Det spelar ju inte någon roll för någon vad jag tycker. Jag kan inte påverka ett skit.

Dom kommer . Vi lär alla få leva med det beslut som ligger till grund för den. Oavsett om det friar eller fäller.

Att jag inte läser FUP beror främst på att jag inte orkar sätta mig in i samtliga detaljer men ändå stå helt utan vissa aspekter som ja, just syn obduktionsprotokoll etc.

Har jag inte helheten kan jag lika gärna spekulera och ifrågasätta med samma fakta som andra här utan FUP.

Juridik är intressant men det handlar ju inte enbart om juridik här.Lika mycket om inte mer om ekonomi och rättsprocess.

Många här är duktiga på att hämta fakta från FUP och verkar ha lagt ner åtskilliga timmar på att sätta sig in i fallet. Det är lovvärt. Jag är inte en av dom. Kan inte jobba så.

Jag ser inte fallet så som merparten ser det. Jag försöker ibland förstå varför ni drar de slutsatser ni drar av den fakta ni har. Andra saker står inte i FUP.

Jag är väl bara mera intresserad av det som inte står i FUP. Inte vittnesutsgor och rördimensioner. Helheten i stora drag utan detaljer. Andra är duktiga på detaljer. Låt dom vara det.

Ja, här ligger problemet. Helheten är sammansatt av detaljer. Utan detaljer = Ingen helhet. Meningslösa spekulationer är allt du åstadkommer.
2015-12-15, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beerzuul
Även Hovrättsförhandlingarna hålls i Skövde, istället för Jönköping.
http://www.skovdenyheter.se/article/mordrattegangen-kan-tas-om-i-skovde/

Till depla:

För att förekomma ev protester om ytterligare ett fall av rättsröta. Det faktum att rättegången kommer att äga rum i Tingsrättens lokaler betyder alltså inte att Nerijus förvägras överprövning i högre instans. Lokalen kommer att vara bemannad med tre juristdomare och två nämdemän från Göta Hovrätt. Det hela är bara en rent praktisk lösning av lokalproblemet.
2015-12-15, 16:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av depla

Ja jädrar i min gamla låda. Där fick vi en utläggning som heter duga.
Men om du varken kan påverka eller orkar sätta dig in i vad som står i FUP varför då
skriva inlägg på inlägg som bara innehåller massa nonsens utan någon som helst mening.
Du kan väl inte spekulera om och ifrågasätta utredningen om du inte vet vad som står i den?
För att kunna ifrågasätta måste man ju veta detta eller hur? Vad som driver oss?
Ja, det som driver de flesta i tråden är väl att få veta vad som hänt och hur allt har gått till.
Plus att vi alla är intresserade av att rättvisa skipas och att personer som begår såna här
avskyvärda brott blir inlåsta så att fler slipper drabbas av deras sjuka böjelser. Vad du drivs av
är väl desto svårare att förstå. Möjligen att vara som en räddande ängel åt mördarlitauern och
försöka få honom att framstå i bättre dager genom att ifrågasätta allt och få det hela till att
han har blivit dömd för brottet beror på rasism eller för att han är fattig och hantverkare.
Något som i sammanhanget helt saknar betydelse. Han är dömd för att han är skyldig till
att ha dödat och skändat en ung kvinna på ett avskyvärt sätt vilket bevisats genom den
utredning du ifrågasätter utan att veta vad som står i den. Låter det logiskt tycker du??
2015-12-15, 16:45
Medlem
25Decembers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
Till depla:

För att förekomma ev protester om ytterligare ett fall av rättsröta. Det faktum att rättegången kommer att äga rum i Tingsrättens lokaler betyder alltså inte att Nerijus förvägras överprövning i högre instans. Lokalen kommer att vara bemannad med tre juristdomare och två nämdemän från Göta Hovrätt. Det hela är bara en rent praktisk lösning av lokalproblemet.
Precis. Göta hovrätt saknar säkerhetslokaler och de som finns i Jönköpings tingsrätt var upptagna just då.
2015-12-15, 17:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lallaren00
Förlåt men är det någon som kan vara schyst och länka fup =)

(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad
2015-12-15, 17:52
Medlem
Grandiosos avatar
Nya vittnet tillåts i Lisa Holm-fallet

Citat:
Hovrätten har nu beslutat att tillåta de nya vittnesförhören samt förordnat att syn ska hållas”‚ skriver hovrätten på sin hemsida.

Åklagare Lars-Göran Wennerholm hade i sitt yttrande begärt att få kalla en av förhörsledarna om försvarssidans önskemål gick igenom, vilket innebär att en av de aktuella poliserna också kommer att få ge sin syn på hur förhören gått till.

Rättegången i Göta hovrätt inleds 11 januari och kommer att forsätta även 12, 21 och 22 januari. Förhandlingarna kommer att äga rum i Skaraborgs tingsrätts säkerhetssal då Göta hovrätt i Jönköping inte har möjlighet.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21945052.ab

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in