2015-12-12, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thenewlife
Inte alls svårt. De som svarar bäst på KBT är faktiskt de med OCD då exponering är den mest effektiva metod mot tvång där de flesta antingen botas eller kan leva med sina tankar via den metoden.

Finns även studier som visar att att intag av höga doser Inositol är effektiv behandling av OCD och i många länder behandlas OCD med inositol. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8780431

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11281989

Mycket forskning pågor också om glutamat reglering som behandling mot OCD http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26301176

Finns även imunologisk behandlig då många anses ha OCD pga streptokocker infektion när de var små som skapat kronisk inflammation i en del av hjärnan (sk PANDAS hypotes).

KBT är kvacksalveri. Har pratat med läkare som håller med om det, och endast tror på mediciner.
Jag gick i KBT i 2 år, gjorde inte ett skit för mig. Psykologen undrade vad jag tänkte på just innan jag fick den där svåra ångesten eller panikattacken på ICA. Hmm, jo jag tänkte på om jag skulle köpa en eller två liter mjölk. Jag vet inte vad jag tänker på, jag får bara ångesten. Hokus pokus är det.
Citera
2015-12-12, 22:28
Medlem
thenewlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Busig1985
KBT är kvacksalveri. Har pratat med läkare som håller med om det, och endast tror på mediciner.
Jag gick i KBT i 2 år, gjorde inte ett skit för mig. Psykologen undrade vad jag tänkte på just innan jag fick den där svåra ångesten eller panikattacken på ICA. Hmm, jo jag tänkte på om jag skulle köpa en eller två liter mjölk. Jag vet inte vad jag tänker på, jag får bara ångesten. Hokus pokus är det.

KBT är visst effektiv. Kanske hade du otur att ha en dålig terapeut. Klart att många psykiatriker tror bara på mediciner, det är det de är utbildade för och om, att ge mediciner och människan SKA ha mediciner när denne mår onormalt.
Citera
2015-12-12, 23:34
Bannlyst
Citat:
KBT är visst effektiv. Kanske hade du otur att ha en dålig terapeut. Klart att många psykiatriker tror bara på mediciner, det är det de är utbildade för och om, att ge mediciner och människan SKA ha mediciner när denne mår onormalt.

Du generaliserar mycket. Finns psykiatriker som är restriktiva med psykofarmaka också som ser det som ett möjligt alternativ ihop med annan rehabilitering på icke medicinsk väg. Har själv mött flertalet sådana i mina dagar.

Men visst råder det en hel del inkompetens och lathet i psykiatrin, det håller jag med om. Hört många skrämmande exempel på olika farmakologiska behandlingar folk blir stående på år ut och år in utan uppföljning.
Senast redigerad av SilencedBanana 2015-12-12 kl. 23:39.
Citera
2015-12-12, 23:37
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Busig1985

Nja; i ärlighetens namn så vet man inte:

"Given the status of CBT as the gold-standard psychosocial intervention for treating anxiety disorders, it is very surprising and concerning that after more than 20 years of CBT treatment research, we were only able to identify 6 high-quality randomized placebo controlled CBT trials that provided ITT analyses for continuous measures and only 8 trials for ITT response rate analyses. In our opinion, this is an unacceptable situation that will have to change for psychosocial intervention to become a viable alternative to pharmacotherapy in the medical community."

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3263389/
Citera
2015-12-13, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrainDisorder

(Och för att ge något vettigt till tråden, jag har ätit Sertralin mot depression. Jag tyckte den fungerade bra när den väl började verka. Dock efter att jag hade ätit den i ett antal månader så började jag glömma ta doser hit och dit, och tyckte inte mig märka särskilt mycket till en början. Jag kanske var utan i tre dagar och sedan tog en och så fortsatte det. Eftersom jag inte märkte så mycket när jag var utan medicinen ett par dagar så bestämde jag mig för en vacker dag att sluta helt. Detta slutade med att jag bröt ihop fullständigt, så nära på gränsen till självmord jag någonsin varit och jag satt hemma hos mina föräldrar och grät och grät vid deras köksbord. Jag var knäckt, en fullständigt trasig människa. Så gör inte detta. Trappa ned, prata med läkaren, gör vad fan som helst utom att bara sluta. )
Tur den inte är beroendeframkallande.
Citera
2015-12-13, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sweeper80
Alla får biverkningar. Alla mediciner har alltid biverkningar, det ligger i sakens natur. Även kosttillskott, som t ex magnesium, har biverkning(ar). Det man alltid får göra är att väga nyttan mot de biverkningar man upplever och lägga av om man anser att biverkningar blir för stora/svåra i förhållande till nyttan som medicinen gör. Svårare än så är det egentligen inte.
Biverkningarna kan vara positiva också.
Citera
2015-12-13, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bjorneman
Har du läst biverkningsprofilen för Alvedon?

Med andra ord, alla mediciner har biverkningar. Vissa mindre och andra mer.
Alvedon är en väldigt farlig medicin.
Citera
2015-12-13, 14:24
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D Roger.
Biverkningarna kan vara positiva också.

Det är sant.. Har man problem med för tidig utlösning, äter SSRI och klarar lika länge som en "normal" man, t ex... Det har du fan rätt i!
Citera
2015-12-13, 17:42
Medlem
thenewlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sweeper80
Det är sant.. Har man problem med för tidig utlösning, äter SSRI och klarar lika länge som en "normal" man, t ex... Det har du fan rätt i!

.....Tack vare att den minskar testosteronnivåer och förhöjer prolaktinnivåer. Mycket manligt!

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24642156
Citera
2015-12-13, 17:54
Medlem
thenewlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilencedBanana
Du generaliserar mycket. Finns psykiatriker som är restriktiva med psykofarmaka också som ser det som ett möjligt alternativ ihop med annan rehabilitering på icke medicinsk väg. Har själv mött flertalet sådana i mina dagar.

Men visst råder det en hel del inkompetens och lathet i psykiatrin, det håller jag med om. Hört många skrämmande exempel på olika farmakologiska behandlingar folk blir stående på år ut och år in utan uppföljning.

Visst finns det psykiatriker som är restriktiva med psykofarmaka, men de är tyvärr få då få är det som vågar vara det.
Citera
2015-12-13, 19:42
Bannlyst
Citat:
.....Tack vare att den minskar testosteronnivåer och förhöjer prolaktinnivåer. Mycket manligt!

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24642156

Du snackar mycket skit. Sexuell dysfunktion och svårighet till orgasm pga SSRI beror troligtvis på ökad serotoninsignalering samt hämning av kväveoxid som spelar stor roll i orgasm.
Paroxetin är värst på detta och tydlig sämst inverkan på det sexuella av alla SSRI.

Lägre testosteron och sänkt dopamin kan inverka något på den sexuella lusten.
Citera
2015-12-13, 20:11
Medlem
thenewlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilencedBanana
Du snackar mycket skit. Sexuell dysfunktion och svårighet till orgasm pga SSRI beror troligtvis på ökad serotoninsignalering samt hämning av kväveoxid som spelar stor roll i orgasm.
Paroxetin är värst på detta och tydlig sämst inverkan på det sexuella av alla SSRI.

Lägre testosteron och sänkt dopamin kan inverka något på den sexuella lusten.

Då borde väl de deprimerade ha riktigt bra sexlust då psykiatrin hävdar att dessa alltid har för lite serotonin?
Din mening får mig att uppfatta att SSRI ger onormalt höga serotoninnivåer, då borde du hålla med mig att SSRI skapar kemisk obalans och inte återställa balansen, eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in