2015-12-12, 22:33
Medlem
Scratchbites avatar
Som rubriken lyder... jag behöver lite fingervisningar i hur man vildsvinssäkrar en trädgård.

De kommersiella stängslen jag hittar är för det mesta vanliga viltstängsel med metalltråd, eller elstängsel. Säkert effektivt, men vackert är det inte och jag vill inte gärna ha det i min trädgård. Jag har funderat på att sätta upp nåt med gärdesgård-stuk eller ett vanligt trä-staket av plankor och sedan gräva ner nät i jorden under det, men jag är osäker på om det räcker. En 300-kilos galt som tar sats ett par gånger är ju en mindre naturkraft...

Tips/råd?
Citera
2015-12-12, 22:40
Medlem
Scratchbites avatar
Kan även tillägga att vi har små barn som leker här, så elstängsel med dom där 10,000 volten som tydligen ska behövas för gris, är ju kanske ingen vidare bra idé.
Citera
2015-12-12, 22:55
Medlem
torrenttobbes avatar
Min erfarenhet är att det räcker med ett par radioapparater som står på dygnet runt i utkanterna av trädgården.
Citera
2015-12-12, 23:06
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scratchbite
Kan även tillägga att vi har små barn som leker här, så elstängsel med dom där 10,000 volten som tydligen ska behövas för gris, är ju kanske ingen vidare bra idé.

Du skulle ju kunna ha dubbla stängsel, alltså ett inre en bit innanför elstängslet som hindrar barnen från att nå det. Visserligen inte snyggt, men...
Citera
2015-12-12, 23:44
Medlem
Jag röstar för gärdsgård. Det är jädrigt snyggt!
Citera
2015-12-12, 23:44
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guldricka
Kleta på tjära runt trädstammarna i trädgårn! Det avskyr dom!!

Jo, verkligen. Det är därför man brukar tjära trädstammar vid åtelplatser - för att vildsvin inte alls gillar att stryka sig i tjäran det minsta.
Citera
2015-12-12, 23:49
Medlem
Scratchbites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Du skulle ju kunna ha dubbla stängsel, alltså ett inre en bit innanför elstängslet som hindrar barnen från att nå det. Visserligen inte snyggt, men...
Kanske, men det skulle gå åt en hel del utrymme från min trädgård då jag lär behöva ha en del utrymme mellan de olika staketen så att barnen inte når. Finns barn både inne i trädgården och i närområdet så det skulle i så fall behöva säkras från båda hållen och det kommer ta en del plats som redan är upptagen av växtlighet.

Citat:
Ursprungligen postat av torrenttobbe
Min erfarenhet är att det räcker med ett par radioapparater som står på dygnet runt i utkanterna av trädgården.
Vet inte om det skulle funka här, jag planerar att odla grönsaker nästa vår så det blir mycket potentiell grismat...
Citera
2015-12-14, 08:10
Medlem
torrenttobbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scratchbite
Kanske, men det skulle gå åt en hel del utrymme från min trädgård då jag lär behöva ha en del utrymme mellan de olika staketen så att barnen inte når. Finns barn både inne i trädgården och i närområdet så det skulle i så fall behöva säkras från båda hållen och det kommer ta en del plats som redan är upptagen av växtlighet.

Vet inte om det skulle funka här, jag planerar att odla grönsaker nästa vår så det blir mycket potentiell grismat...

Morsan har stor trädgård, morötter, palsternacka, lök osv osv, dom kommer inte i närheten med en radio på. stängde av den av misstag en natt, hela gräsmattan uppriven.
Men det kanske är snällare grisar i Östergötland än andra delar av landet
Citera
2015-12-14, 11:37
Medlem
Perpetovs avatar
Radiotipset är ju genialt. Annars är det lite som med tjuvar, gör det jobbigare att böka hos dig än på andra platser i närheten. Jag har mer problem med sork och har löst det genom att gräva ner galvnät (putsnät) 50 cm i marken, gör du det och sätter upp ett staket lär de inte komma in. Jag tycker staket med armeringsmatta som nät är snyggt, men annars tror jag trä funkar bra.
Citera
2015-12-26, 23:01
Medlem
El är det säkraste, grisar har en enorm styrka i sina trynen och lyfter lätt upp staket om dom så vill.
Pissa revir runt tomten , häng ut använda kläder och en radio, det finns även rörelsedetektorer med ljud tror jag.

Bra om man varierar kläder, fyller på pink med jämna mellanrum då dom lär sig otroligt fort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in