2015-12-12, 15:17
Medlem
anteri17s avatar
När jag var yngre var invandrarspelarnas återkommande fråga vilket lag man går i. De flesta andra etniska svenskar pratade sitt modersmål korrekt och ställde istället frågan: Vilket lag spelar du i?

Nu på senare tid har jag hört medelklassbarn fråga likt enkom invandrarbarnen gjorde förr. Vad kommer det ifrån? Har ni andra samma förundran? Det är förvisso en petitess men det låter vedervärdigt.
Citera
2015-12-12, 15:43
Medlem
Gianellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
När jag var yngre var invandrarspelarnas återkommande fråga vilket lag man går i. De flesta andra etniska svenskar pratade sitt modersmål korrekt och ställde istället frågan: Vilket lag spelar du i?

Nu på senare tid har jag hört medelklassbarn fråga likt enkom invandrarbarnen gjorde förr. Vad kommer det ifrån? Har ni andra samma förundran? Det är förvisso en petitess men det låter vedervärdigt.

Det är numera relativt vanligt bland alla barn oavsett bakgrund.. en gissning är att det kommer från skolan då man där "går i" en klass. Om man ser sitt idrottslag som ett sammanhang som liknar en skolklass så är det kanske därför det känns naturligt att använda samma verb i båda fallen? Fult är det iallafall
Citera
2015-12-12, 15:54
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:

I norskan används det.
Citera
2015-12-12, 16:39
Medlem
Citat:

Jag har aldrig hört det och kan inte relatera till det. Men ännu mer korrekt hade väl varit att fråga vilken klubb man tränar med...
Citera
2015-12-12, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rutigtpapper
Jag har aldrig hört det och kan inte relatera till det. Men ännu mer korrekt hade väl varit att fråga vilken klubb man tränar med...

Precis. Det är ju inte alla som får spela, fastän de tränar. Att fråga vilket lag man går i blir då helt enkelt hänsynsfullt neutralt, det är inte bara som det var från början, invandrarsvenska.

Man att fråga vilket lag man tränar med, är också ungefär samma neutrala stuk.
Citera
2015-12-12, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AcS
Precis. Det är ju inte alla som får spela, fastän de tränar. Att fråga vilket lag man går i blir då helt enkelt hänsynsfullt neutralt, det är inte bara som det var från början, invandrarsvenska.

Man att fråga vilket lag man tränar med, är också ungefär samma neutrala stuk.
När Balrog hade sin storhetstid på 90-talet så hade de en spelare som bara spelade med dem, utan att träna med dem. Bara en lustig parantes sådär...
Citera
2015-12-12, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rutigtpapper
När Balrog hade sin storhetstid på 90-talet så hade de en spelare som bara spelade med dem, utan att träna med dem. Bara en lustig parantes sådär...

Javisst. Det omvända är också vanligt - denne spelare tränade ju sannolikt med ett annat lag.

Det är ganska vanligt att studenter tränar med ett lokalt lag, men spelar för sitt gamla lag, eller rent av för något halvproffslag. Mfl bivarianter.

Så, uttrycket vilket lag du går i, är kanske inte så dumt ändå.

Ytterligare en liten men dock, berikning.
Citera
2015-12-12, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AcS
Javisst. Det omvända är också vanligt - denne spelare tränade ju sannolikt med ett annat lag.

Det är ganska vanligt att studenter tränar med ett lokalt lag, men spelar för sitt gamla lag, eller rent av för något halvproffslag. Mfl bivarianter.

Så, uttrycket vilket lag du går i, är kanske inte så dumt ändå.

Ytterligare en liten men dock, berikning.
Förlåt för OT, men han tränade inte med något lag Det var det som var så kul, att han spelade i Sveriges bästa lag och bara löptränade (utöver matcherna) på grund av tidsbrist.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in