2015-12-12, 10:14
Medlem
Bröt av nyckeln i låset och kontaktade HSB servicecenter som skickade en låssmed. Efter att låset bytts har jag nu fått en faktura på 7000kr!

Är inte det här överpris? Det är inte ens en säkerhetsdörr utan en helt vanlig gammal ytterdörr med dubbla lås där endast det översta byttes.

Vad ska jag göra?
Senast redigerad av great-ape 2015-12-12 kl. 11:00.
Citera
2015-12-12, 10:21
Medlem
BeatConducters avatar
Du får väl ringa företaget och fråga vad det är som kostar
Citera
2015-12-12, 10:23
Medlem
Ta kontakt med företaget och be om en specificering av kostnaderna. Du kan också ta upp det med bostadsrättsföringens styrelse att du tycker att det är ocker.
Men avvakta till dess du får specificeringen, du bör ha ett antal dagar på dig innan den ska vara betald.

Lite OT när det gäller fakturor från hantverkare:
Ny lampa - 10 kr
Åkt ut för att byta lampa - 100 kr
Veta vilken lampa som skulle bytas - 5000 kr

Ja, lite så tycker jag ibland att det är.
Citera
2015-12-12, 10:26
Medlem
Låter riktigt dyrt. Låshuset ligger på knappt 1500:- Var det på helgen, jour?
Citera
2015-12-12, 10:26
Medlem
Vilken tid på dygnet var det?
Var det utanför kontorstid tillkommer en del extra ju

Men som någon sa, kontakta dom för en spec
Citera
2015-12-12, 10:36
Medlem
Arkiaters avatar
Ångrar att jag inte satsat på en karriär som låssmed.
Citera
2015-12-12, 11:03
Medlem
Byte av låskolv kostar cirka 1500. Montörkostnad max 1000:-. Om det däremot var en säkerhetsklassad nyckel - som även går till andra delar av fastigheten - så åker kostnaden upp rejält.
Citera
2015-12-12, 11:34
Medlem
Har du testat kolla med dit försäkringsbolag om dom står för kostnaden? Mitt gjorde det självrisken var 1500 i alla fall.
Citera
2015-12-12, 11:54
Medlem
Burkbubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Byte av låskolv kostar cirka 1500. Montörkostnad max 1000:-. Om det däremot var en säkerhetsklassad nyckel - som även går till andra delar av fastigheten - så åker kostnaden upp rejält.
Varför skulle kostnaden stiga rejält för att nyckeln går till andra delar av fastigheten? Vet inte om det kostar extra om det är en "säkerhetsklassad" nyckel, men vi leker med tanken att det kostar några slantar extra. Men det gäller inga tusenlappar. Så från 2.500kr till 7.000kr är det ett stort glapp.

Hade trådskaparen tappat bort en "säkerhetsklassad" nyckel eller någon form av huvudnyckel som leder till andra delar så hade det blivit betydligt mycket dyrare eftersom alla lås där den nyckeln passat skulle behövas byta ut. (Om man ska vara riktigt petig)

Enligt HSB i Malmö så kostar en ny "husmorsnyckel" 500kr, en nyckel som leder till tvättstuga och lite sånt.
Senast redigerad av Burkbubba 2015-12-12 kl. 11:56.
Citera
2015-12-12, 12:16
Medlem
Sedan kan man ju också fråga sig om det ens är ditt ansvar att nyckeln gick av. Kan det möjligen vara så att HSB ej på ett rutinartat sett till att låset fungerat korrekt och inte kärvat/krävt kraft som kan leda till att nyckeln går av, då är det sannolikt inte ditt ansvar om du måste använda nyckeln för att få tillgång till din lägenhet.
Citera
2015-12-12, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av great-ape
Bröt av nyckeln i låset och kontaktade HSB servicecenter som skickade en låssmed. Efter att låset bytts har jag nu fått en faktura på 7000kr!

Är inte det här överpris? Det är inte ens en säkerhetsdörr utan en helt vanlig gammal ytterdörr med dubbla lås där endast det översta byttes.

Vad ska jag göra?

2.500. kr. verkar rimligare. Du borde ha frågat runt lite bland andra låssmeder vad dom skulle ha tagit betalt.
Läget för dig som det ser ut är bara att betala nu när du har fått fakturan. Du har ingen chans att få rätt i domstol.
Citera
2015-12-12, 12:58
Medlem
Arbetar i en helt annan bransch, men där är iaf prisbilden

Servicebil 1200:- /h
Jourtjänst 1250:- /h

+ jobb

Starttid är från samtalet inkommer, tills montören är hemma.

Minimidebiteringen är 2H.

Springer lätt iväg, även om det är ett litet jobb.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in