2015-12-11, 14:11
Medlem
Burkbubbas avatar
Vi har haft mycket att göra på jobbet dom senaste månaderna, och kommer att ha fullt upp kommande fyra åren då vi har roffat åt oss storjobb. I takt med att detta drog igång så har vi letat efter en extra kille att anställa. Vi hittade en kille, som jobbade en vecka och sen försvann. Efter det anställde vi en ny som slutade efter någon månad för att han hade fått en annan tjänst.

I veckan tröttnade vi på bli bombade med mejl och samtal som våra annonser har genererat så efter en diskussion med alla på företaget så bestämde vi oss för att dra vårt strå till stacken genom att anställa en hemlös.

I morse åkte jag och andra ägaren till ett halvvägshus i stan, för att hitta rätt person. Vi pratade runt lite med någon ansvarig som var där, som kunde peka ut ett fåtal människor som var lugna och trevliga, och som inte använde droger. (vad dom visste)

Efter mycket snack så visade det sig att en herre i 50 års åldern hade giltigt körkort och hade för länge sedan varit aktiv inom byggbranschen. Några detaljer om varför han var hemlös behöver vi inte gå in på, men han hade inte haft en egen bostad på närmare 10år. Vi gick igenom allting, och han var lite osäker men tackade för erbjudandet och skulle komma på måndag kl 07.00.

När det kommer till bostad så ska vi erbjuda en hyfsad lösning då vi har ett stort lager med ett "uthus" där leverantörer kan lämna material om ingen finns på firman vid leveranstillfället. Rummet är på ca 25kvm, värme, lampor, eluttag finns. Ytterdörr med lås finns också, därifrån kan man ta sig in till resten av företaget via en annan dörr, men den låser man med nyckel och vanligtvis står den alltid låst så ingen leverantör eller tjuv kan ta sig in. Har en tjock uppblåsbar madrass och lite sängkläder som jag tänkte slänga dit. Räknar med att ställa in en mickro eller någon liten spisplatta och minikyl för lättare matlagning. Detta har vi inte pratat med honom om än, så det återstår och se om han vill husera där. Om han vill så löser vi det på bästa sätt. Toalett och dusch blir lite svårt, då vi tänker låsa dörren in till övriga lokalen. Men mellan 07.00-16.30 kan han duscha och gå på toa hur mycket han vill, när någon annan befinner sig där.

Mat har vi fixat hos lunchrestaurangen som ligger i samma hus som våra lokaler, berättade om vårat projekt och dom kommer att bjuda på en lättare frukost, en lunch och lite frukt en gång om dagen.

Vi har inte gått in på några detaljer gällande hans ekonomi, men jag misstänker att han har några ärenden hos Kronofogden. Så då får vi lösa det på bästa lämpliga sätt, att dom drar pengar från hans löner när dom kommer.

Har vi missat någonting? Har ni några synpunkter? Jag tänkte uppdatera tråden på måndag och några gånger i veckan framöver utifall någon är intresserad av hur det går för våran hemlösa herre.

Trevlig helg på er!
Citera
2015-12-11, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burkbubba
Vi har haft mycket att göra på jobbet dom senaste månaderna, och kommer att ha fullt upp kommande fyra åren då vi har roffat åt oss storjobb. I takt med att detta drog igång så har vi letat efter en extra kille att anställa. Vi hittade en kille, som jobbade en vecka och sen försvann. Efter det anställde vi en ny som slutade efter någon månad för att han hade fått en annan tjänst.

I veckan tröttnade vi på bli bombade med mejl och samtal som våra annonser har genererat så efter en diskussion med alla på företaget så bestämde vi oss för att dra vårt strå till stacken genom att anställa en hemlös.

I morse åkte jag och andra ägaren till ett halvvägshus i stan, för att hitta rätt person. Vi pratade runt lite med någon ansvarig som var där, som kunde peka ut ett fåtal människor som var lugna och trevliga, och som inte använde droger. (vad dom visste)

Efter mycket snack så visade det sig att en herre i 50 års åldern hade giltigt körkort och hade för länge sedan varit aktiv inom byggbranschen. Några detaljer om varför han var hemlös behöver vi inte gå in på, men han hade inte haft en egen bostad på närmare 10år. Vi gick igenom allting, och han var lite osäker men tackade för erbjudandet och skulle komma på måndag kl 07.00.

När det kommer till bostad så ska vi erbjuda en hyfsad lösning då vi har ett stort lager med ett "uthus" där leverantörer kan lämna material om ingen finns på firman vid leveranstillfället. Rummet är på ca 25kvm, värme, lampor, eluttag finns. Ytterdörr med lås finns också, därifrån kan man ta sig in till resten av företaget via en annan dörr, men den låser man med nyckel och vanligtvis står den alltid låst så ingen leverantör eller tjuv kan ta sig in. Har en tjock uppblåsbar madrass och lite sängkläder som jag tänkte slänga dit. Räknar med att ställa in en mickro eller någon liten spisplatta och minikyl för lättare matlagning. Detta har vi inte pratat med honom om än, så det återstår och se om han vill husera där. Om han vill så löser vi det på bästa sätt. Toalett och dusch blir lite svårt, då vi tänker låsa dörren in till övriga lokalen. Men mellan 07.00-16.30 kan han duscha och gå på toa hur mycket han vill, när någon annan befinner sig där.

Mat har vi fixat hos lunchrestaurangen som ligger i samma hus som våra lokaler, berättade om vårat projekt och dom kommer att bjuda på en lättare frukost, en lunch och lite frukt en gång om dagen.

Vi har inte gått in på några detaljer gällande hans ekonomi, men jag misstänker att han har några ärenden hos Kronofogden. Så då får vi lösa det på bästa lämpliga sätt, att dom drar pengar från hans löner när dom kommer.

Har vi missat någonting? Har ni några synpunkter? Jag tänkte uppdatera tråden på måndag och några gånger i veckan framöver utifall någon är intresserad av hur det går för våran hemlösa herre.

Trevlig helg på er!

Tycker inte att det okej att ni inte fixar möjlighet till toalett även mellan 16.30 och 07:00.

Dessutom finns det antagligen regler kring boende, tror inte det är okej att husera folk i en mindre lagerlokal, oavsett om man fixar liggunderlag och micro...
Citera
2015-12-11, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chig
Tycker inte att det okej att ni inte fixar möjlighet till toalett även mellan 16.30 och 07:00.

Dessutom finns det antagligen regler kring boende, tror inte det är okej att husera folk i en mindre lagerlokal, oavsett om man fixar liggunderlag och micro...
Är du dum på riktigt eller? Ett företag har alltså erbjudit en hemlös en tillsvidare tjänst, fixat gratis bostad med lämplig sovplats, mickro och kylskåp, fixat gratis mat och du klagar på att det är dålig möjlighet för dusch och toalett?!

Mannen har levt på gatan i 10 år som jag förstått det. Hur många gånger i veckan tror du han har duschat tidigare? Vem fan bryr sig om regler kring boendet, dom gör en underbar sak och du kommer och klagar på så fjantiga grejer.

Du är en jubelidiot av rang. Dra åt helvete.
Citera
2015-12-11, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sursexa
Är du dum på riktigt eller? Ett företag har alltså erbjudit en hemlös en tillsvidare tjänst, fixat gratis bostad med lämplig sovplats, mickro och kylskåp, fixat gratis mat och du klagar på att det är dålig möjlighet för dusch och toalett?!

Mannen har levt på gatan i 10 år som jag förstått det. Hur många gånger i veckan tror du han har duschat tidigare? Vem fan bryr sig om regler kring boendet, dom gör en underbar sak och du kommer och klagar på så fjantiga grejer.

Det handlar väl om vilka regler och lagar som finns att förhålla sig till för bostäder.

Och att du är hemlös betyder inte att du levt på gatan nödvändigtvis, det betyder att du saknat ett hem.
Citera
2015-12-11, 14:26
Medlem
Citat:
Vem fan bryr sig om regler kring boendet, dom gör en underbar sak och du kommer och klagar på så fjantiga grejer.
Det kan bli väldiga tråkigheter om det exempelvis börjar brinna, mannen skadas eller omkommer och det visar sig att lokalen var hans bostad och att den inte är godkänt för sådant ändamål.
Citera
2015-12-11, 15:01
Medlem
herrcarlssons avatar
Är ganska säker på att han inte får husera på er firma under dessa omständigheter, men det kanske skitsamma. Ni kan väl försöka få det till tjänstebostad om det uppfyller alla normer om ett boende, men det är skattepliktigt osv. I övrigt så tycker jag det verkar som en riktigt chansning att anställa en lodis.
Citera
2015-12-11, 16:06
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkbubba

Trevlig helg på er!
DU min herre är en hjälte.

Om det skulle skita sig - bli inte helt avskräckt, utan försök att minnas de två tidigare som det gåck åt skogen med.

Tro inte hller att detta är en person som ni behöver "ta hand om". Han har levt som hemlös och klarat det, vilket betyder att han säkerligen är en självständig individ. Försök inte vara nån sorts socialtjänst åt honom, utan respektera honom som individ.

Jag har själv träffat en hel del hemlösa genom arbete och de är i allmänhet som vanliga människor, som hamnat snett av miljoner olika skäl. Gemensamt för en hel del av dem har varit just självständigheten och avskyn mot att hamna i beroendeställning till någon.

Se också till att ta reda på varför han är hemlös - det kan vara svårt att ha en alkoholist anställd.

Bra jobbat! Lycka till!
Citera
2015-12-11, 20:36
Medlem
godboys avatar
Citat:

Är det någon som är idiot då är det du!!! Finns omfattande regelverk om hur boende skall vara utformat och företaget kan få problem om de inte följer gällande regelverk. Var ska han pissa o skita från fredag kl 16:30 till måndag? ???

Han skall väl knappast ha sämre standard än lyxmigranterna som väller in, eller????

Dra åt helvete kan du själv dumfan! !!
Citera
2015-12-11, 22:08
Medlem
Jag hoppas det du skriver är sant. Bra gjort i så fall! Idag finns det hemlösa som verkligen inte är missbrukare eller farliga på något sätt. Det är lätt att trilla ur systemet och att se äldre och unga tjejer på gatan är hemskt. De måste ha tillgång till mobil med pengar på för att ens ha en chans till härberge för natten. Platserna måste tydligen bokas och går åt i ett nafs, sedan är bara gatan kvar.
Citera
2015-12-11, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Är det någon som är idiot då är det du!!! Finns omfattande regelverk om hur boende skall vara utformat och företaget kan få problem om de inte följer gällande regelverk. Var ska han pissa o skita från fredag kl 16:30 till måndag? ???

Han skall väl knappast ha sämre standard än lyxmigranterna som väller in, eller????

Så du tror att lagerlokalen som dom kommer att erbjuda är sämre än vad den hemlöse har det nu? Som dom hittade på ett halvvägshus i december när det är minusgrader ute om nätterna? Han kan pissa och skita på samma ställe som han har gjort tidigare, utomhus, på en mack, på halvvägshuset eller vart fan han vill.

Omfattande regelverk, absolut. Men ni ser inte det goda i att någon hjälper en hem och arbetslös människa som har haft det svårt under en väldigt lång period. Han har haft det sämre än "lyxmigranterna", vart fanns hjälpen innan detta erbjudande?

Vem fan bryr sig om regelverket när det kommer till en såpass god sak. Den hemlösa har tagit hand om sig själv i 10 års tid, tror han kan ta hand om sig själv med kyl, säng och mickro i en lokal också.
Citera
2015-12-12, 03:25
Medlem
Burkbubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chig

Citat:
Ursprungligen postat av Prax^
Det handlar väl om vilka regler och lagar som finns att förhålla sig till för bostäder.

Och att du är hemlös betyder inte att du levt på gatan nödvändigtvis, det betyder att du saknat ett hem.

Citat:
Ursprungligen postat av herrcarlsson
Är ganska säker på att han inte får husera på er firma under dessa omständigheter, men det kanske skitsamma. Ni kan väl försöka få det till tjänstebostad om det uppfyller alla normer om ett boende, men det är skattepliktigt osv. I övrigt så tycker jag det verkar som en riktigt chansning att anställa en lodis.

Citat:
Ursprungligen postat av godboy

Vi har koll på reglerna, tillfällig övernattning är riskfritt ur skattesynpunkt. Gäller det permanent så blir det en annan historia. Nu är inte det här riktigt tillfällig, men vi kommer att hävda det ändå eftersom ingen kommer att se någonting av det förutom vi som jobbar här. Som jag skrev har vi inte ens pratat om detta med honom, utan det är något vi kommer att erbjuda på plats. Vill han fixa husrum själv så får han göra det, vi tvingar inte någon.

Ja, vart ska den hemlösa personen pissa och skita efter angivna tider? Ute i naturen, på närmsta mack, på en offentlig toalett, på halvvägshuset. Jag tror att det absolut minsta problemet för honom är vart han ska uträtta sina behov.

Jag har även goda kontakter inom fastighetbranschen och fixar en hyreslägenhet på några timmar förutsatt att det finns någon som står tom. Har redan en anställd med knepig ekonomi som jag fixade lägenhet åt, och där är det jag som betalar hyran från hans lön innan han får den. Det är också en möjlighet i denna situation, men då ska han ha jobbat ett bra tag innan.
Citera
2015-12-12, 03:46
Medlem
Bra initiativ. Hjälp den hemlöse stackarn.

Give him food and cash!!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in