2015-12-10, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DRD4
Lägst ner i rang i byggvärlden men har blivit så sällsynta så dom fakturerar som om dom vore rockstjärnor.

Bajsteknikerna försöker att förtränga att det var dom som rensade gatorna i Gamla stan från människobajs från första början.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Mockning

Det bedrövliga, sett ur ditt perspektiv, är ju att människor betalar för sig...
Citera
2015-12-10, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Jag är själv företagare så jag förstår naturligtvis dilemmat att inte alltid kunna ha åtta timmars full debitering varje dag året runt. Det är få förunnat. För de flesta företagare är det naturligt att man faktiskt har tid som man inte kan debitera någon. Vill du ha en garanterad fast ersättning varje arbetstimme året runt så får du söka anställning på ett företag.

Ska kunden verkligen drabbas ekonomiskt för att ni inte lyckats lösa er logistik optimalt?

Ni är många som verkar ha som utgångspunkt att ni ska dra in tex hundratusen i månaden och sedan anpassar ni arbetstakten eller justerar era fakturor så det blir så. Som kund tycker man kanske att inte alltid att fakturan står i proportion till arbetets svårighet eller tidsåtgång.

Det räcker ju att bara titta i den här tråden så läser man om hantverkare som saftar på i sina fakturor. Kan de blåsa någon så gör de det och i annat fall så skiter de i kunden hans jävla problem. Fin servicekänsla?!

Och du påstår dig vara företagare... Du ser inte till att ta betalt för vad jobben kostar? Din servicekänsla tillåter dig och ditt påstådda företag gå minus år efter år för att du inte vågar ta betalt? Låter finfint... Dock inte trovärdigt...
Citera
2015-12-10, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndyMcCoy
Om jag fakturerar bara 100 loskor i månaden så får jag en månadslön om knappt 20 000:-
Mina materialrabatter på brädgårn snittar på ca 10% och då har jag ändå en skaplig deal om man jämför.

Skulle vara intressant att veta vilket område du är verksam inom samt vad du har för omkostnader.
Det låter inte som att du är hantverkare iaf.

Edit: 100 loskor i arbetskostnad alltså. Materialet har jag redan visat att jag inte blir rik på.

För alla anlitar ju dessutom talanglösa skuttar som inte klarar av att arbeta på ett företag....
Citera
2015-12-10, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zorze
Många hantverkare tror att det alltid handlar om att folk inte klarar av att göra jobbet själva.

Eller så inser vi att kunden inte vill göra jobbet själv och just därför anlitar oss... Typ så fungerar jag.... Jag kan tapetsera och snickra, dock hatar jag det. Självklart anlitar jag därför någon som kirrar arbetet åt mig mot betalning.

Många akademiker tror att de är lite bättre och fantiserar ihop förklaringar som i deras huvuden låter logiska utan att beakta verkligheten. Eller vad ville du ha sagt?
Citera
2015-12-10, 21:39
Medlem
Bästa nya tråden på länge. Jobbar som ekonomichef på ett serviceföretag som säljer timmar och en del mtrl.

Vi diskuterar nu livligt internt hur ett jobb ska genomföras, bl a när börjar jobbet och när slutar det.

T ex:

1. Jag tar emot ett jobb och skriver en arbetsorder. Har jobbet börjat?

2. Jobbet överlämnas till servicepersonen. Har jobbet börjat?

3. Servicepersonen planerar, plockar ihop saker och kanske måste köpa ngt. Har jobbet börjat?

4. Servicepersonen kör ut till kund. Har jobbet börjat?

5. Servicepersonen utför jobbet. Här verkar alla överens om att jobbet har börjat och kanske t o m avslutas.

6. Servicepersonen kör tillbaka eller till nästa jobb. Har jobbet avslutats?

7. Servicepersonen tippar skräp. Har jobbet avslutats?

8. Servicepersonen plockar ur bilen och avrapporterar för fakturering. Har jobbet avslutats?

9. Jag fakturerar. Åtminstone här är jobbet avslutat.

Jag anser att åtminstone punkt 2-7 och möjligen 8 är debiterbar tid. Har det varit väldigt mycket telefonerande/mailande i punkt 1 lägger jag till en stund där också.
Citera
2015-12-10, 22:03
Medlem
zorzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Eller så inser vi att kunden inte vill göra jobbet själv och just därför anlitar oss... Typ så fungerar jag.... Jag kan tapetsera och snickra, dock hatar jag det. Självklart anlitar jag därför någon som kirrar arbetet åt mig mot betalning.

Många akademiker tror att de är lite bättre och fantiserar ihop förklaringar som i deras huvuden låter logiska utan att beakta verkligheten. Eller vad ville du ha sagt?
Precis det som du så fint citerade.

Man vill inte ta sig tid att måla eller skruva vvs .

Vad många akademiker anser vet jag dessvärre inte.

Finns säkert folk i alla möjliga yrken som inte vill " hantverka" trots att de kan.

Det jag skrev tidigare var att hantverkare ,vvsare speciellt,skulle ta olika timdeb. Beroende på jobbets art.

Tydligt att det finns mycket skit i branschen som borde ses över.

Till er hantverkare som inte vill jobba åt privatpersoner och beskyller alla polacker för slarvjobb borde tänka om.

Har själv just nu en vitryss hemma som bygger om hela köket.
Citera
2015-12-10, 22:14
Medlem
zorzes avatar
Citat:
För att vi anser att man ska ta betalt för vad jobbet kostar att utföra, till skillnad från er andra som bara tycker vi ska ta betalt för tiden vi är synliga för kunden? Hur sjutton tänkte du nu?
Precis,ni ska bara ta betalt för den tid kunden kan kontrollera.

Kunden ska på förhand veta vilka kostnadsposter som tas ut typ.framkörningsavgift,milersättning etc.

Timdeb. ska givetvis sedan täcka osynlig tid och övrig overheadkostnad ,om du jobbar 8t/dag och utgår från en rimlig lön typ25000kr/mån eller 30 000kr/mån.

Om du inte får ihop 8t/ dag så får du gå ned i lön ,minska på overheadkostnaderna ,byta bil eller höja timpris .

Om det är överetablering så blir det givetvis en strid mellan hantverkarna ,ingen kommer upp i 8t/dag som därmed leder till ovan beskriven effekt.

Det som många gör idag är att höja timdeb vilket för med sig ifrågasättande och irriterade kunder.

Blir extra tufft nu eftersom alla Syrier givetvis är hantverkare.....
Senast redigerad av zorze 2015-12-10 kl. 22:43.
Citera
2015-12-10, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Varför ska kunden få betala mer för att de räknat fel?

Skulle kunden fått betala för 3 timmar även om jobbet hade tagit 4?

NEJ! Det hade man minsann inte fått göra.

Det kan ju också vara åt andra hållet, att man får ett prisförslag som egentligen tar längre tid, då vill man ju inte betala mer än vad man blivit lovad.
Citera
2015-12-11, 00:32
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Nämen... Har hantverkare slutat ha yrkesstolthet? Har de insett att deras arbete har ett värde och att det finns de som betalar för deras tjänster? Har de sjunkit så lågt att de släppt allt vad stolthet heter och numera jobbar gratis? Tror du har ett feltänk ala grande...

Varför skulle någon vilja jobba gratis åt dig hur mycket yrkesheder människan än besitter?

Det roligaste är att du säkert inte ens kallar dig kommunist utan precis tvärtom anser att marknaden ska styra....

Helt rätt, jag kallar mig inte kommunist.

Jag tror faktiskt att flera hantverkare saknar yrkesstolthet. Snickare idag är ju mera montörer än riktiga snickare. En plåtslagare jag pratade med som var lite yngre sa att sådant (jag ville ha hjälp med) lär man inte ut längre på skolan. En gammal murare pratade länge om kunskapen som gamla stammens murare hade som dagens saknar.

Jag tror 60-80-tals sossesverige hade komplex. De såg spöken och kände sig underlägsna inför de med läshuvud. Därför ändrade man om skolsystemet med riktig student och riktiga hantverksutbildningar. Yrkesutbildningarna skulle helt plötsligt bli treåriga och man skulle läsa engelska och religionskunskap samt få högskolebehörighet etc samtidigt som kraven på de teoretiska linjerna sänktes. Kontentan är att hela samhället förlorade på det.

Varifrån fick du uppfattningen att jag vill att folk ska jobba gratis åt mig? Varför skulle jag inte vilja att företag går med vinst. Jag vänder mig emot att man blåser sina kunder. Att man inte klarar att få sitt företag att fungera ärligt så fuskar man med timmar eller med material. Du är ju helt vrickad om du försvarar sådant beteende.

Citat:
Vad sött.... Du tror på allvar att debiterad summa enbart täcker den anställdes lön?

Är du dum på riktigt?!

Citat:
Och du påstår dig vara företagare... Du ser inte till att ta betalt för vad jobben kostar? Din servicekänsla tillåter dig och ditt påstådda företag gå minus år efter år för att du inte vågar ta betalt? Låter finfint... Dock inte trovärdigt...

Jodå, visst är jag företagare. Jag ser dock till att ha goda relationer till mina kunder. Jag berättar vad saker och ting kostar, jag prackar inte på folk skit de inte behöver eller efterfrågat, jag blåser ingen. Visst har det hänt att jag lagt väldigt mycket tid för lite pengar, men samtidigt ser jag det som att jag vårdar relationer. Även om kunden inte i dag ville ha den varan eller tjänsts jag tillhandahåller/levererar så kanske denne vill det om 6 månader eller 6 år. Han kanske har en granne eller bekant som just söker det jag levererar och kommer till mig eftersom killen jag inte prackade på skit heller inte kände sig lurad och istället rekommenderar mig. Jag ser en långsiktighet som spänner över en livstid i mitt företagande. Jag undviker aldrig folk på stan och jag kan gå rakryggad där jag bor och arbetar.

Det är stor skillnad på att kanske gå minus i en affär någon gång och gå minus vid bokslutet.

Jag struntar i om du tycker jag är trovärdig. Er bransch är i många avseenden rutten och du och några till i tråden bara förstärker den bilden. Att till sista droppen försvara bedrägligt beteende och ohederligt företagande gör ju att ni bara framstår som pajasar.
Citera
2015-12-11, 00:37
Medlem
RickardXXIIIs avatar
Har väl antagligen med ROT-avdraget att göra. Det har medfört att många hantverkare fakturerar dubbelt så många timmar bara för att staten står för halva. Då blir det lika dyrt som innan ROT fanns. Snart är sötebrödsdagarna över. Ska bli intressant och se hur prisbilden förändrar sig efter årsskiftet då ROT sänks.
Citera
2015-12-11, 07:08
Medlem
Det är ju intressant att just hantverkare verkar vara den enda gruppen som arbetar på timme och tar betalt för sådant kunden inte kan kontrollera. Vanliga konsulter tar ju inte betalt för att transportera sig till arbetsplatsen och dylikt. Vore rätt skoj om alla började ta betalt för sådan tid när hantverkarföretag köper in tjänster, typ redovisning, revision med mera. Då kan de gott få betala 1500 kr/timmen för att någon sitter i en bilkö för att åka och köpa block. Gissningsvis lär de skrika och tycka det är helt oacceptabelt då.
Citera
2015-12-11, 07:09
Avslutad
Det är vanlig hantverkarpraxis. Bara att rätta in sig i ledet och betala.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in