Citat:
Ursprungligen postat av
Magban
Nämen... Har hantverkare slutat ha yrkesstolthet? Har de insett att deras arbete har ett värde och att det finns de som betalar för deras tjänster? Har de sjunkit så lågt att de släppt allt vad stolthet heter och numera jobbar gratis? Tror du har ett feltänk ala grande...
Varför skulle någon vilja jobba gratis åt dig hur mycket yrkesheder människan än besitter?
Det roligaste är att du säkert inte ens kallar dig kommunist utan precis tvärtom anser att marknaden ska styra....
Helt rätt, jag kallar mig inte kommunist.
Jag tror faktiskt att flera hantverkare saknar yrkesstolthet. Snickare idag är ju mera montörer än riktiga snickare. En plåtslagare jag pratade med som var lite yngre sa att sådant (jag ville ha hjälp med) lär man inte ut längre på skolan. En gammal murare pratade länge om kunskapen som gamla stammens murare hade som dagens saknar.
Jag tror 60-80-tals sossesverige hade komplex. De såg spöken och kände sig underlägsna inför de med läshuvud. Därför ändrade man om skolsystemet med riktig student och riktiga hantverksutbildningar. Yrkesutbildningarna skulle helt plötsligt bli treåriga och man skulle läsa engelska och religionskunskap samt få högskolebehörighet etc samtidigt som kraven på de teoretiska linjerna sänktes. Kontentan är att hela samhället förlorade på det.
Varifrån fick du uppfattningen att jag vill att folk ska jobba gratis åt mig? Varför skulle jag inte vilja att företag går med vinst. Jag vänder mig emot att man blåser sina kunder. Att man inte klarar att få sitt företag att fungera ärligt så fuskar man med timmar eller med material. Du är ju helt vrickad om du försvarar sådant beteende.
Citat:
Ursprungligen postat av
Magban
Vad sött.... Du tror på allvar att debiterad summa enbart täcker den anställdes lön?
Är du dum på riktigt?!
Citat:
Ursprungligen postat av
Magban
Och du påstår dig vara företagare... Du ser inte till att ta betalt för vad jobben kostar? Din servicekänsla tillåter dig och ditt påstådda företag gå minus år efter år för att du inte vågar ta betalt? Låter finfint... Dock inte trovärdigt...
Jodå, visst är jag företagare. Jag ser dock till att ha goda relationer till mina kunder. Jag berättar vad saker och ting kostar, jag prackar inte på folk skit de inte behöver eller efterfrågat, jag blåser ingen. Visst har det hänt att jag lagt väldigt mycket tid för lite pengar, men samtidigt ser jag det som att jag vårdar relationer. Även om kunden inte i dag ville ha den varan eller tjänsts jag tillhandahåller/levererar så kanske denne vill det om 6 månader eller 6 år. Han kanske har en granne eller bekant som just söker det jag levererar och kommer till mig eftersom killen jag inte prackade på skit heller inte kände sig lurad och istället rekommenderar mig. Jag ser en långsiktighet som spänner över en livstid i mitt företagande. Jag undviker aldrig folk på stan och jag kan gå rakryggad där jag bor och arbetar.
Det är stor skillnad på att kanske gå minus i en affär någon gång och gå minus vid bokslutet.
Jag struntar i om du tycker jag är trovärdig. Er bransch är i många avseenden rutten och du och några till i tråden bara förstärker den bilden. Att till sista droppen försvara bedrägligt beteende och ohederligt företagande gör ju att ni bara framstår som pajasar.