2015-12-10, 23:51
Medlem
Finsk-fyllas avatar
Ändå är jag inte SD, vad ska en människa göra?
Citera
2015-12-10, 23:54
Medlem
Stakeholders avatar
Dom borde börja med att stryka "nya" i partinamnet, ta tillbaka gamla loggan och offentligt ta avstånd från Reinfeldt.

Hela partiet har varit paralyserat av den skallige psykopaten och nu är det dags att erkänna detta. Inte bara för att bli trovärdiga utan också för att kunna gå vidare. Det måste ha varit en mardröm för moderaterna.
Citera
2015-12-10, 23:54
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Fast nu är faktiskt Moderaternas invandringspolitik inte intressant just här.

Det intressanta är att M:s partiledning för första gången någonsin verkar kunna öppna upp för ett eventuellt framtida samarbete med SD.

Alltså finns en chans att M ser till att släppa in SD i värmen på sikt.

Har du läst trådstarten?
Verkar inte så.
Citera
2015-12-11, 00:02
Medlem
Socialkonservativs avatar
Vad menar han egentligen med att det var ett misstag att isolera SD?

Öppnar han för konkret samarbete eller handlar det snarare om sättet man bedrev invandringspolitiken för att isolera SD?
Citera
2015-12-11, 00:20
Medlem
Minipaxs avatar
De har förbrukat sitt förtroendekapital för en lång tid framöver.
Jag vill se handling innan jag ens kan tänka mig att snegla åt Moderaternas håll.

Och det kommer att ta tid, lång tid, om ens någonsin.
Citera
2015-12-11, 00:22
Avslutad
Litar inte på M, de måste byta ledare igen, ha hårdare förslag mot invandringen, börja utvisa folk, strängare lagar. Bättre polis skola vård m.m. och så klart samarbete med SD
Citera
2015-12-11, 00:31
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Idag höll Moderaterna i en pressträff där man gick igenom val- och opinionsanalys om valförlusten 2014 och vad som hänt sedan dess.

Pressträffen leddes av Per Nilsson som varit ansvarig för valanalysen för M, och Tobias Tobé en av partiets absoluta toppar.

Tobé skrädde inte orden i sin sågning av Fredrik Reinfeldts hantering av migrationspolitiken, och säger att det blev ett "hinder" för partiet att utveckla en vettig politik i området. Något som Tobé menar skapade mycket missnöje inom Moderaternas gräsrötter.

Han anser även att det var ett stort misstag av Reinfeldt att helt isolera SD från all inflytande i politiken. Det är slutsatserna av Moderaternas valanalys och analys av M-väljarnas opinion kring migrationsfrågor, där hela 8 av 10 moderatväljare anser att man bör minska invandringen.

http://www.expressen.se/nyheter/politik/tobe-sagar-reinfeldt-misstag-isolera-sd/

Vad tycker ni om Tobias Tobés kritik av Fredrik Reinfeldts ledarskap? Har faktiskt aldrig sett en sittande moderat kritisera sin f d partiledare så hårt.

Hur tolkar ni Tobés utspel? Öppnar han för att avsluta isoleringen av SD?

Vilka fler konsekvenser/reaktioner förväntar ni er från Tobés utspel?

Jag blev faktiskt förvånad över att han uttryckte sig så brutalt. Tanken går till Reinfeldts sågning av Billström.

Det är också konstigt att partisekreteraren gör ett sådant utspel. Nu kommer alla att undra var AKB står tills dess hon uttalar sig. Det hade nog varit bättre för M att det kommit direkt från henne.

Det skulle inte förvåna mig om Reinfeldt är centerpartist ett år från nu.

P.S. Partisekreteraren heter Tomas Tobé.
Citera
2015-12-11, 00:37
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Det intressanta är att M:s partiledning för första gången någonsin verkar kunna öppna upp för ett eventuellt framtida samarbete med SD.
Moderaterna har ju ett gyllene läge nu att ordentligt överge det tidigare krypandet för MP i invandringsfrågan, utan att behöva riskera rasistanklagelser och på sikt också kunna skaka av sig anklagelser om att vilja samarbeta med SD, dvs. "fascister".

SVaMP-gänget har helt nyligen gått ut med att man måste överge "godheten" för verkliga omständigheter som tvingar dem till åtstramningar i migrantströmmen. Om några månader eller ett halvår kommer det att komma nya ännu mer drastiska åtgärder från regeringen, eftersom det liggande förslaget inte räcker och anhöriginvandringen kommer hota att knäcka systemet ännu värre än den pågående asylinvandringen.

Om bara M går ut nu med förslag på åtgärder man kan förutse måste genomföras inom ett år av SVaMP-gänget, så kan man när det händer vifta bort alla anklagelser som kommit under tiden och peka på verkligheten som bevekelsegrund, inte någon inbillad "rasism". Extremisterna – ideologerna och de troende – inom SVaMP kommer naturligtvis fortsatt att anklaga M för rasism om de närmar sig SD, men dessa är få och blir då snarare ett problem för S än för M.

Problemet är väl att AKB sitter som en stoppklots för förändring, då hon har lojaliteter mot den tidigare partitoppen, som hon inte bara kan bryta med, och hon är också fast i en naiv mångkulturideologi, bl a beroende på sin make och hans kolleger.

Nej, hur gärna jag än skulle vilja se ett ansvarstagande M att rösta på, så kommer det att ta många år innan partiet blir trovärdigt igen i migrationsfrågan. Tidigaste efter 2018 och en regeringsbildning där man stöder sig på SD – aktivt eller passivt – kan de räkna med min röst igen. Men troligen dröjer det till 2022.
Citera
2015-12-11, 00:41
Avstängd
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Jag blev faktiskt förvånad över att han uttryckte sig så brutalt. Tanken går till Reinfeldts sågning av Billström.

Det är också konstigt att partisekreteraren gör ett sådant utspel. Nu kommer alla att undra var AKB står tills dess hon uttalar sig. Det hade nog varit bättre för M att det kommit direkt från henne.

Det skulle inte förvåna mig om Reinfeldt är centerpartist ett år från nu.

P.S. Partisekreteraren heter Tomas Tobé.

Ah! Sorry! Antar att jag tänkte "Tobbe" i och med att han heter Tobé. Naturligtvis heter han Tomas Tobé och inget annat.

Har alltid haft viss respekt för honom då han alltid kunnat hålla sig väldigt pragmatisk. Fast på ett bra sätt.

Att han gick ut så starkt mot Reinfeldt förvånade mig också. Men än så länge verkar det vara knäpptyst från AKB. Hon är nog inte redo för detta. Men kanske 2016 kommer det ett uttalande?
Citera
2015-12-11, 00:44
Medlem
Dags för lite historierevision, det gäller att positionera sig i det politiska landskapet postflyktingofil. Och då går man tillbaka till sina nyliberala rötter. Har dock insett att det inte duger att gapa om allas lika värde och öppna gränser.

Citat:
Alliansen förlorade valet 2014 efter en andra mandatperiod som var tom på betydande reformer. Samtidigt visar dagens verklighet att det var just större och mer vågade reformer som hade behövts för att Sverige skulle vara redo att hantera såväl hög arbetslöshet, bostadsbrist och flyktingsituationen. I stället tvingas Sverige till drastiska tillfälliga åtgärder för att kortsiktigt hantera läget. Alliansen stod emot rödgröna skattehöjningar och deras bristande verklighetsförankring, men förmådde inte själva att presentera egna nya idéer och lösningar

Världens mest korkade ungdomsförbund försöker se framåt, och bakåt. Måste de ljuga? Varför säger de inte som det var; att alliansen inte hade egen majoritet och att alliansen försatte chansen att få något gjort genom att förneka SD, samarbeta med MP och istället framhärdade en huvudlös invandringspolitik. Sjukdomsinsikten bland ungdomsförbunden verkar vara skral, till skillnad mot åtminstone ett moderparti. Kan man få begära en sanningskommission?
Citera
2015-12-11, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
Moderaterna har ju ett gyllene läge nu att ordentligt överge det tidigare krypandet för MP i invandringsfrågan, utan att behöva riskera rasistanklagelser och på sikt också kunna skaka av sig anklagelser om att vilja samarbeta med SD, dvs. "fascister".

SVaMP-gänget har helt nyligen gått ut med att man måste överge "godheten" för verkliga omständigheter som tvingar dem till åtstramningar i migrantströmmen. Om några månader eller ett halvår kommer det att komma nya ännu mer drastiska åtgärder från regeringen, eftersom det liggande förslaget inte räcker och anhöriginvandringen kommer hota att knäcka systemet ännu värre än den pågående asylinvandringen.

Om bara M går ut nu med förslag på åtgärder man kan förutse måste genomföras inom ett år av SVaMP-gänget, så kan man när det händer vifta bort alla anklagelser som kommit under tiden och peka på verkligheten som bevekelsegrund, inte någon inbillad "rasism". Extremisterna – ideologerna och de troende – inom SVaMP kommer naturligtvis fortsatt att anklaga M för rasism om de närmar sig SD, men dessa är få och blir då snarare ett problem för S än för M.

Problemet är väl att AKB sitter som en stoppklots för förändring, då hon har lojaliteter mot den tidigare partitoppen, som hon inte bara kan bryta med, och hon är också fast i en naiv mångkulturideologi, bl a beroende på sin make och hans kolleger.

Nej, hur gärna jag än skulle vilja se ett ansvarstagande M att rösta på, så kommer det att ta många år innan partiet blir trovärdigt igen i migrationsfrågan. Tidigaste efter 2018 och en regeringsbildning där man stöder sig på SD – aktivt eller passivt – kan de räkna med min röst igen. Men troligen dröjer det till 2022.
Varför ska man rösta på M om man en gång övergett dem? Låt dem dock försöka hålla kvar kvarvarande väljare, fair enough.
Citera
2015-12-11, 00:48
Medlem
Citat:
Att han gick ut så starkt mot Reinfeldt förvånade mig också. Men än så länge verkar det vara knäpptyst från AKB. Hon är nog inte redo för detta. Men kanske 2016 kommer det ett uttalande?
Det måste ha varit clearat uppifrån. Möjligen ett testskott för att se reaktionen. Men nu finns det nog ingen väg tillbaka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in