2015-12-10, 20:51
Medlem
Jogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lukasbf1
Något jag alltid har undrat, vad är det som är gemensamt mellan dessa religioner egentligen?

Skulle blivit glad om jag fick svar på det.

En förlegad världsbild.
Citera
2015-12-10, 22:28
Medlem
cacas avatar
Citat:
Något jag alltid har undrat, vad är det som är gemensamt mellan dessa religioner egentligen?

Att en massa idioter tror på dem utan att det finns några empiriska bevis för att det är sant!
Citera
2015-12-10, 22:47
Medlem
Det alla världsreligioner har gemensamt är väl att dom är sann, allihop?? Eller....?
Citera
2015-12-10, 22:53
Medlem
terrieterries avatar
Citat:

Jag skulle säga att det som förenar dem är tron på existensen av en andlig dimension. De monoteistiska religionerna tror ju alla på en allsmäktig Gud och det tycker jag att man kan säga att Hinduismen gör också, även om den har flera gudar (alternativt aspekter av Gud) i sin tro. I Buddhismen finns egentligen ingen gudstro (vilket inte hindrar buddhister från att dyrka och tillbe diverse personligheter/ gudar) men där finns ändå en tro på något andligt som styr universums (och den fysiska tillvarons) existens. Överhuvud taget så skulle jag nog säga att tron på en andlig dimension förenar alla religioner. En livshållning utan religiösa/ andliga dimensioner skulle jag kalla en livsåskådning.

Mvh
tt
Citera
2015-12-10, 22:54
Medlem
BaronVonHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xer0
Att dom är påhittade?
Buddhismen är en icke påhittad världsreligion.
Citera
2015-12-11, 07:34
Medlem
Citat:

Alla utgår från att människan på ett eller annat sätt står "fel" med Gud och pga. det försöker man på olika sätt rättfärdiga sig själv inför Gud.

Dock kan man dela in alla religioner i världen, som jag känner till, i två kategorier. Ena där man når frälsning genom gärningar (islam, judendom, buddhism, hinduism m.m.) och den andra frälsning genom tro i nåden(kristendomen) dvs. att någon annan redan har exekverat den rättfärdighet som krävs inför Gud(Jesus när han dog på korset).

Just detta särdrag som gör kristendomen intressant.
Citera
2015-12-11, 12:16
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av terrieterrie
Överhuvud taget så skulle jag nog säga att tron på en andlig dimension förenar alla religioner.

Ja, men det är en VÄLDIG grov kategorisering. Tittat vi närmare på specifikationerna i alla dessa olika
(filosofi-)"idealistiska" metafysiska system så är dom inte alls lika.
Citera
2015-12-11, 14:27
Medlem
Myeins avatar
Citat:

Vi kan börja med att konstatera att religioner först och främst har något gemensamt eftersom vi placerar de olika religionerna i samma kategori (religion). Samtidigt skiljer de sig eftersom vi kallar de för olika religioner. De har alltså både något gemensamt och något som skiljer dem åt.

Det som de har gemensamt är den inre (esoteriska) andliga dimensionen som har det Absoluta som utgångspunkt medan de skiljer sig åt i den yttre (exoteriska) dimensionen genom riter, dogmer, påbud etc. Den inre dimensionen utgår ifrån det gränslöst obeskrivliga men i och med att detta formaliseras i den yttre dimensionen så blir religionerna unika i sina uttryckssätt. Om det obeskrivliga kan visualiseras som ett färglöst ljus så kan olika religioner ses som formaliseringar av ljuset i form av olika färger. Den ena färgen utesluter den andra i sin unikhet, men båda fångar samma ljus.
Senast redigerad av Myein 2015-12-11 kl. 14:32.
Citera
2015-12-11, 14:30
Medlem
Myeins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Ja, men det är en VÄLDIG grov kategorisering. Tittat vi närmare på specifikationerna i alla dessa olika
(filosofi-)"idealistiska" metafysiska system så är dom inte alls lika.
Poängen var väl inte att de var helt lika som du tycks mena utan att de har något gemensamt.
Citera
2015-12-11, 14:43
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myein
Det som de har gemensamt är den inre (esoteriska) andliga dimensionen som har det Absoluta som utgångspunkt medan de skiljer sig åt i den yttre (exoteriska) dimensionen genom riter, dogmer, påbud etc.

Inte ens det. Inte alla religioner byggar på "absoluthet".

Nu hittar-du-på igen.
Citera
2015-12-11, 14:44
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myein
Poängen var väl inte att de var helt lika som du tycks mena utan att de har något gemensamt.

Men inte det samma "gemensama" generellt.
Citera
2015-12-11, 14:46
Medlem
Vad är egentligen gemensamt för alla världsreligioner ?

TRO
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in