2015-12-10, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P.G
Precis som hejaklacken på Placeras forum så agerar ju Carnegie såklart i vinstintresse.
Som svenska regeringen, eller hur?

Vi har raketforskare och ingenjörer bland flyktingar från Syrien i stora massor.. Vinst. Veckor efter gör man allt för stänga gränser

Det fina är Afghaner utgör det stora massan av ekonomiska migranter.

Poäng?

Både Carnegie och svenska regeringen har en sak gemensamt. Man ska tänka igenom saker och hur små parametrar kan påverka varandra. Har man ett jobb ska visar man högt proffesionalism.

Sen kan du själv avläsa mellan raderna det jag vill ställa fram med analogin...

Vad gäller FPC;

Citat:
Fingerprint: Privata Affärer spår kursrekord för aktien

(SIX) Trots nedgången efter Fingerprint Cards information under
gårdagen är Fingerprint i dag en aktie där osäkerheten har minskat och
kurssättningen är mer underbyggd.

"Och ledningens ljusa utsikter för tillväxt och vinst gör att vi
mycket väl kan få se nya kursrekord i en snar framtid", skriver
Privata Affärers Magnus Alfredsson på torsdagen.

"Med intäktsprognosen på 6,5-8,5 miljarder för 2016 och dessutom
bolagets uppfattning att marginalen under nästa år kommer vara högre
än under andra halvåret 2015 gör att det nu går att räkna fundamentalt
på vinst per aktie.

Samtidigt innebär spannet på två miljarder för
intäkterna naturligtvis att prognosen blir osäker i sig, men jämfört
med tidigare har nu analytiker betydligt mer att gå på", resonerar
tidningen.

Källa:http://www.aktiespararna.se/analysguiden/Hitta-Bolag/IT/Fingerprint-Cards/Nyheter/2015/Fingerprint-Privata-Affarer-spar-kursrekord-for-aktien/
2015-12-10, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maconero
Som svenska regeringen, eller hur?

Vi har raketforskare och ingenjörer bland flyktingar från Syrien i stora massor.. Vinst. Veckor efter gör man allt för stänga gränser

Det fina är Afghaner utgör det stora massan av ekonomiska migranter.

Poäng?

Både Carnegie och svenska regeringen har en sak gemensamt. Man ska tänka igenom saker och hur små parametrar kan påverka varandra. Har man ett jobb ska visar man högt proffesionalism.

Sen kan du själv avläsa mellan raderna det jag vill ställa fram med analogin...

Vad gäller FPC;

Källa:http://www.aktiespararna.se/analysguiden/Hitta-Bolag/IT/Fingerprint-Cards/Nyheter/2015/Fingerprint-Privata-Affarer-spar-kursrekord-for-aktien/
Själv gjorde du en analys för några dar sedan att bolaget skulle ha en uppskattad omsättning på 10 miljarder, hur mycket blev det?
Nu ett par dagar efter så är du plötsligt smartare analytiker än Carniges samlade analytikerkår
2015-12-10, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Själv gjorde du en analys för några dar sedan att bolaget skulle ha en uppskattad omsättning på 10 miljarder, hur mycket blev det?
Nu ett par dagar efter så är du plötsligt smartare analytiker än Carniges samlade analytikerkår
Jag gjorde aldrig någon analys. Gissade.

Stor skillnad.
2015-12-10, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maconero
Jag gjorde aldrig någon analys. Gissade.

Stor skillnad.
Jo gissa kan man göra men kan bli dyrt i längden
2015-12-10, 17:58
Medlem
krigsoffrets avatar
-20% på 2dagar nu..

Hur många har sålt av?

Sitter sjælv kvar..

edit: Køpte faktiskt på mig mer idag
2015-12-10, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krigsoffret
-20% på 2dagar nu..

Hur många har sålt av?

Sitter sjælv kvar..

Sålde en del före helgen och har en del kvar som kommer få ligga orörd långt framöver. Har inget behov av att fylla på och ser ingen anledning att sälja av.
2015-12-10, 18:23
Medlem
ufomammuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krigsoffret
-20% på 2dagar nu..

Hur många har sålt av?

Sitter sjælv kvar..

Sålde en del på 567 för nån dag sen och köpte fler på 537. Kunde givetvis gjort en mycket bättre trade med facit i hand men jag är nöjd att ha fått tillbaka det jag sålde, och mer därtill. Efter jag sålt på 567 fortsatte det ju upp till 680 och trodde aldrig jag skulle få läge att få det tillbaka.
2015-12-10, 19:16
Medlem
Tjippmunks avatar
när måste indexfonderna köpa in sig?
2015-12-10, 19:43
Medlem
Släpp sargen nu och kom in i matchen....

Varken Carnegie eller storbankerna har egen handel där de tjänar pengar på att ta rena bets i marknaden. Visst, ibland ställs det riskpris mot kunder och derivat ska hedgas men det är en annan femma. Så i FINGs fall är inte så att Carnegie säljer sina egna aktier för att därefter sänka kursen med en analys. Det är helt och hållet kunddrivet och det enda pengar man tjänar är courtage.

Dessutom går rekommendationsändringar på bankerna ut till kunder samtidigt som de släpps internt. Så det är ingen förutom analytikern som vet hur analysen ser ut i förväg och det är heller inga kunder som får förtur.

Så det här med att man vill skicka kursen åt olika håll för egen räkning är bara foliehatt-tänk....
2015-12-10, 20:24
Medlem
BlondinBalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mekklarn
....
Det är helt och hållet kunddrivet och det enda pengar man tjänar är courtage.

....

Så det här med att man vill skicka kursen åt olika håll för egen räkning är bara foliehatt-tänk....

Bankerna VILL att du ska göra affärer för oavsett om du gör en dålig eller bra affär får bankerna sitt courtage!

Jag tycker det är missvisande att skriva "och det enda pengar man tjänar är courtage" för det kan uppfattas om det är småpengar.

Det här är inget jag vill föra in i vad som hände igår/idag för det lämnar jag därhän till traders och patologiska pessimister (ej riktiat mot dig mekklarn).
Senast redigerad av BlondinBalle 2015-12-10 kl. 20:27.
2015-12-10, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlondinBalle
Bankerna VILL att du ska göra affärer för oavsett om du gör en dålig eller bra affär får bankerna sitt courtage!

Jag tycker det är missvisande att skriva "och det enda pengar man tjänar är courtage" för det kan uppfattas om det är småpengar.

Det här är inget jag vill föra in i vad som hände igår/idag för det lämnar jag därhän till traders och patologiska pessimister (ej riktiat mot dig mekklarn).

Men hur många storkunder tror du är beredda att betala för analysen om du inte har mer rätt än fel?
Det man vill är att kunden handlar OCH gör bra affärer. Det är inte Boiler Room vi snackar om.
2015-12-10, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlondinBalle

Sålde allt för att jag anade en sänkning.. Men ångrade mig precis innan stängningen i Onsdags, fan på sekunden gick köpet igenom... Så jag lyckades med konststycket att köpa på mig rubbet på 644 kr.. och ligger duktigt back just nu... känns inget vidare... :-(

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in