2015-12-10, 08:45
Medlem
loliravers avatar
Hej forum!

Jag tittade nyss på 1000år till Jesus födelsedag där dom idag pratade om svält och lite allt annat men det är inte så viktigt.

Det viktiga var att barnen var på något barnhem där dom arbetade för mat och liknande, vilket låter ganska bra. Vi borde kanske hantera alla invandrare på alla sätt? Jobba 12 timmar med att plocka skräp ute längs vägarna så får dom lite mat.

Men iallafall, dom sa att 1 av 5 barn dog på barnhemmet, och då ett barn hade dött så blev alla barnen lediga för att gå på begravningen.

Finns det några källor på det här? Varför skulle dom få vara lediga för en begravning?
Citera
2015-12-10, 08:52
Medlem
Pre 1914s avatar
Är det konstigt på något vis att de fick vara med vid begravningen?
Citera
2015-12-10, 09:04
Medlem
AlfaQhards avatar
Har svårt att tro att ett horrbarn på den tiden fick en begravning. Snarare brände man sönder kvarlevorna i ugnen och kastade ut askan.
Citera
2015-12-10, 09:05
Avslutad
Källor får du väl fråga SVT om. Men ser inte någon anledning att ifrågasätta just den uppgiften.
Citera
2015-12-10, 10:39
Medlem
Du får nog kritisera de flesta källor på det. Blir svårt o hitta nån text från ett barnhem gällande begravningar på 1700-talet...
Citera
2015-12-10, 11:41
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av needcounseling
Du får nog kritisera de flesta källor på det. Blir svårt o hitta nån text från ett barnhem gällande begravningar på 1700-talet...

Medan det är tveksamt om ett sådant barns begravning var något större spektakel undrar jag varför du tror källbrist råder? Mig veterligen är källorna om barnhusbarnen relativt rikliga i egenskap av att vara en angelägenhet för offentligheten och ett sorts företag med viss bokföring etc.
Citera
2015-12-10, 11:57
Medlem
godhetsapostelns avatar
Sverige hade inte barnhem på 1700-talet. Istället auktionerades barnen ut till den medborgare som tog sig an barnet för minst kostnad för det allmänna.
Runt 1900-talet fick vi barnhem i dom större städerna.
Citera
2015-12-10, 14:18
Medlem
loliravers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Sverige hade inte barnhem på 1700-talet. Istället auktionerades barnen ut till den medborgare som tog sig an barnet för minst kostnad för det allmänna.
Runt 1900-talet fick vi barnhem i dom större städerna.

Har du någon källa?

I 1000år till jul sa dom att barn flyttades till barnhem då föräldrarna inte klarade av att ge mat till sina barn, sen sa dom i programmet att barnet skulle få komma hem någon dag.

Nu kan det vara så att mamman ljög men en källa på det du skrev skulle vara bra
Citera
2015-12-10, 14:40
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loliraver
Har du någon källa?

I 1000år till jul sa dom att barn flyttades till barnhem då föräldrarna inte klarade av att ge mat till sina barn, sen sa dom i programmet att barnet skulle få komma hem någon dag.

Nu kan det vara så att mamman ljög men en källa på det du skrev skulle vara bra

Det är ett barnhus, en sorts arbetsanstalt, inte ett barnhem
Citera
2015-12-10, 15:12
Medlem
loliravers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn
Det är ett barnhus, en sorts arbetsanstalt, inte ett barnhem

Förlåt

Men då återkommer frågan om varför barnen fick ledigt för att gå på begravning för något barn som dog där, dom nämnde att det oftast fanns ganska dåligt med mat under 1700talet och jag antar att barnhus mer eller mindre var till för att dom som tog hand om barnen eller vad man ska kalla det tjänade pengar på det hela.

Nu sa dom inte hur länge dom var lediga för begravningen men om vi räknas lite lätt på att en begravning tar 1-2 timmar så är det troligen en hel del pengar som försvinner, även om jag är säker på att barn inte jobbade med att göra saker som sålde för så mycket samt inte direkt jobbade så mycket som dom faktiskt kunde.

Nu vet jag inte hur länge dom jobbade men jag antar 12timmar+, så 2timmars förlorad arbetstid skulle ändå innebära 15% eller liknande.
Citera
2015-12-10, 16:30
Medlem
warfighters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loliraver
Förlåt

Men då återkommer frågan om varför barnen fick ledigt för att gå på begravning för något barn som dog där, dom nämnde att det oftast fanns ganska dåligt med mat under 1700talet och jag antar att barnhus mer eller mindre var till för att dom som tog hand om barnen eller vad man ska kalla det tjänade pengar på det hela.

Nu sa dom inte hur länge dom var lediga för begravningen men om vi räknas lite lätt på att en begravning tar 1-2 timmar så är det troligen en hel del pengar som försvinner, även om jag är säker på att barn inte jobbade med att göra saker som sålde för så mycket samt inte direkt jobbade så mycket som dom faktiskt kunde.

Nu vet jag inte hur länge dom jobbade men jag antar 12timmar+, så 2timmars förlorad arbetstid skulle ändå innebära 15% eller liknande.

Söndag var herrens vilodag och skulle därför respekteras som sådan för alla. På söndagen skulle alla gå till kyrkan. Släng in en begravning när du ändå är igång så är saken fixad.
Citera
2015-12-10, 20:04
Medlem
Luzurs avatar
Men eldade inte folk bara så där på den här tiden, folk var jävligt hårt kristna så bara för att det var ett horbarn så blev man inte eldad som en pinne i brasan för det, utan alla utom mördare och annat löst folk fick nog en ok begravning utförd av nån fattigpräst på nån kall vindpinad begravningskulle utanför staden utan gravsten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in